Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kärvande växelventil  (läst 11648 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kärvande växelventil
« skrivet: 16 september 2010, 19:36:24 »
Efter många års bekymmerfritts ägande av bergvärme så har min växelventil börjat kärva.
Pumpen är en thermia diplomat 8:a från 2004.
Ventilen i fråga fjädrar inte ut hela vägen när den ska köra till elementen vilket resulterar i att radiatorvattnet delvis går vägen genom manteln till varmvattenberedaren.
Jag har plockat bort motorn till ventilen och motionerat "pinnen" med en tång och då går det i några dagar en vecka innan det är samma visa igen.

Hjälper det att lägga nytt smörj eller fett på pinnen som sticker ut eller är det inne i ventilen det kärvar?
Lär säkert inte vara ett nytt problem så råd och tips mottages tacksamt.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kärvande växelventil
« Svar #1 skrivet: 16 september 2010, 20:40:54 »
När det hände för mig i våras så använde jag en kofot och motinerade ventilen med, satte kofoten under elpatronen och bröt lite försiktigt så jag fick ned ventilen helt i botten, släppte sedan hastigt upp den upprepade gånger (med cirkpumpen på maxflöde) och jag lyckades spola den ren, har funkat sedan dess.
Kärvar själva spindeln borde det väl gå smörja med nåt som penetrerar skapligt bra, fett tror jag kan vara lite väl trögflytande om du inte hettar upp ventilen skapligt så att fettet blir lättflytande.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kärvande växelventil
« Svar #2 skrivet: 16 september 2010, 22:25:02 »
När det hände för mig i våras så använde jag en kofot och motinerade ventilen med, satte kofoten under elpatronen och bröt lite försiktigt så jag fick ned ventilen helt i botten, släppte sedan hastigt upp den upprepade gånger (med cirkpumpen på maxflöde) och jag lyckades spola den ren, har funkat sedan dess.
Kärvar själva spindeln borde det väl gå smörja med nåt som penetrerar skapligt bra, fett tror jag kan vara lite väl trögflytande om du inte hettar upp ventilen skapligt så att fettet blir lättflytande.

Tackar!
Misstänker att det handlar om skit inne i ventilen eftersom det uppkom efter en lång tid med endast drift vv invalt.
Ska testa att maxa cirkulationspumpen och vålda den lite fram och tillbaka.

Annars var det länge sedan man besökte detta eminenta forum som man tillbringade mÃ¥nga timmar pÃ¥ i början av sin "värmepumpskarriär".  *vinkar*
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad service

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: sthlm
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kärvande växelventil
« Svar #3 skrivet: 17 september 2010, 00:55:33 »
Byt Insatsen i ventilen. Finns att köpa och jag tror vertyget medföljer.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Kärvande växelventil
« Svar #4 skrivet: 17 september 2010, 19:47:03 »
Japp. Finns att köpa hos din lokala leverantör inkl verk knUp tyg för 250 spänn
Good Luck! knUp
« Senast ändrad: 04 december 2011, 08:34:40 av Rickard »
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kärvande växelventil
« Svar #5 skrivet: 20 oktober 2010, 12:24:48 »
Installatören erbjöd sig  fara ut och byta skiten för 500 spänn.
Inget att fundera på, fixas i början på nästa vecka.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Utloggad puttrik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kärvande växelventil
« Svar #6 skrivet: 22 oktober 2010, 12:04:00 »
Installatören erbjöd sig  fara ut och byta skiten för 500 spänn.
Inget att fundera på, fixas i början på nästa vecka.

Fick ventilen bytt idag, vilket rappel allt i huset förutom pinnen är gjort i plast.
Fick behålla verktyget eftersom det enligt instalatören skulle gå att göra rent och smörja upp den gamla ventilen, det var hyggligt.
Thermia diplomat8 ,160m borra , 15 element + ca:20kvm vattenburen golvvärme. Sundsvall
140kvm+85kvm källare var av hälften är uppvärmt.
Värmer 16kubik pool under sommaren via värmeväxlare.
Rexovent Rdaa installerad 2003 för radonsanering

Achmet

  • Gäst
Achmet
SV: Kärvande växelventil
« Svar #7 skrivet: 02 december 2011, 07:25:30 »
Jag har bytt den jävla ventilen för andra gÃ¥ngen nu!   fiR:
Det har inte gått att smörja upp de ventiler som suttit där innan. Den typen av ventil måste vara en konstruktions miss utan dess like. Och leverantören av ventilen skulle stå för HELA kostnaden!

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Kärvande växelventil
« Svar #8 skrivet: 02 december 2011, 19:52:26 »
Kan glädja dig med att den numera är utbytt mot en annan.
Byt till en sådan nästa gång Thumbsup
Din installatör vet
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!