Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IWT 290 Fylla pÃ¥ vatten, varför?  (läst 6473 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cameljointen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« skrivet: 29 december 2009, 05:01:03 »
Hej,

har en optima 600 med IWT 290. I manualen står det att man 2ggr om året skall kontrollera manometern och fylla på vatten vid behov för att uppnå rätt tryck. Till saken hör att jag behöver fylla vatten kanske 6ggr om året sedan installation för två år sedan. När jag fyller på vattnet så behöver jag även tömma en hel del luft. Är detta normalt? Vart får man in luft ifrån och vart försvinner vattnet förutsatt att jag inte har läckage i värmeslingan?

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2009, 08:40:14 »
Luft blir det på grund av att vattnet i kranen innehåller en hel del löst syre. När vattnet sen värms så lämnar syret vattnet, studera fenomenet när du lagar mat nästa gång. Detta går tyvärr rätt långsamt med VP eftersom temperaturen inte blir så hög som i t ex en vedpanna. Man kan få hålla på att lufta i ett år efter installationen. Sen kommer det in nytt syre varje gång du fyller på.

Däremot sÃ¥ förvinner inget vatten utan läckage.  :'(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #2 skrivet: 30 december 2009, 19:24:18 »
Prova om du har ngt lufttryck i expantionstjärlet, det kanske är sönder


Utloggad zibrosc1235

  • Nam et ipsa scienta potestas est
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 508
  • Karma +5/-29
  • Kön: Man
    • Budgetvärmepumpar
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #3 skrivet: 30 december 2009, 19:56:50 »
Hej,

har en optima 600 med IWT 290. I manualen står det att man 2ggr om året skall kontrollera manometern och fylla på vatten vid behov för att uppnå rätt tryck. Till saken hör att jag behöver fylla vatten kanske 6ggr om året sedan installation för två år sedan. När jag fyller på vattnet så behöver jag även tömma en hel del luft. Är detta normalt? Vart får man in luft ifrån och vart försvinner vattnet förutsatt att jag inte har läckage i värmeslingan?

Lite varning här. Jag tror du har en läcka någonstans som MåSTE spåras.. Av dig själv eller av proffs som trycksätter ordentligt.
Suterränghus
Ventilation: Självdrag
Uppv.yta: 150 m2 Innetemp ca 21 grader
Söder om Mälaren

Utloggad cameljointen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #4 skrivet: 30 december 2009, 20:25:23 »
Prova om du har ngt lufttryck i expantionstjärlet, det kanske är sönder



Finns inget expansionskärl installerat. Fått det förklarat för mig att det ej behövs, av installatörerna.

Utloggad cameljointen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #5 skrivet: 30 december 2009, 20:31:03 »
Min farhÃ¥ga är att det finns nÃ¥gon läcka nÃ¥gonstans.... Det finns ju en säkehetsventil som öppnar ibland och släpper ut vatten. Vad är detta för vatten? Kan det vara frÃ¥n värmeslingan eller är det enbart frÃ¥n tapp/duschvattnet? Det finns en brunn i pannrummet som endast fylls pÃ¥ av detta ventilvatten och det stÃ¥r alltid vatten i brunnen.  :-\

Utloggad cameljointen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #6 skrivet: 30 december 2009, 20:38:43 »
Min farhÃ¥ga är att det finns nÃ¥gon läcka nÃ¥gonstans.... Det finns ju en säkehetsventil som öppnar ibland och släpper ut vatten. Vad är detta för vatten? Kan det vara frÃ¥n värmeslingan eller är det enbart frÃ¥n tapp/duschvattnet? Det finns en brunn i pannrummet som endast fylls pÃ¥ av detta ventilvatten och det stÃ¥r alltid vatten i brunnen.  :-\

Säkerhetsventilen jag talar om är den som benämns "säkerhetsventil värmevatten" i manualen. Om denna öppnar av någon anledning och släpper ut vatten så är det inte läckage utan något annat knas. Hur kan jag kolla detta, säkerhetsventilen alltså?

Utloggad kimmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #7 skrivet: 30 december 2009, 21:22:49 »
Läs igenom den här sidan så kanske du kommer på ngt tips eller en idé varför man skall ha ett expansionskärl som tyvärr brukar gå sönder med tiden, och då med dina problem som följd...

Vattnet måste få plats, annars trycks det ut ng stans, ex. vid säkerhets ventilen...

http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #8 skrivet: 30 december 2009, 21:47:10 »
IVT 290AW har ett inbyggt expansionskärl på 12liter

Personligen tror jag det är ett läckage någonstans (kanske i kombination med trasig gumminbälg i exp. kärlet)
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad thalle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 197
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #9 skrivet: 31 december 2009, 09:50:48 »
Hur mycket vatten fyller du på varje gång? I tryck räknat?
Du fyller inte till säkerhetsventilensgräns?
Då kommer denna släppa ut en del vatten när temperaturen i systemet ökar. Och så kommer det "fattas" när temperaturen är lägre.
Ingen sådan ond cirkel du är inne i?
WPF13M + FTX ventilation + 11kvm solpanel
Lättbetonghus från -54, 1½ plan, 114kvm plus källare.

Utloggad danåke

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #10 skrivet: 31 december 2009, 22:34:41 »
Bara en liten (förhoppningsvis självklar) notis. Jag hade ocksÃ¥ problem med vatten som försvann, och behövde fylla pÃ¥ systemet riktigt ofta. Jag kollade samtliga kopplingar pÃ¥ alla synliga rör i huset, och därefter var det dags att bryta ett litet inspektionshÃ¥l i golvet för att undersöka rören som gÃ¥r i grunden, men hittade inget där heller. SÃ¥ smÃ¥ningom visade det sig att det var en dÃ¥ligt Ã¥tdragen koppling inne i utedelen som läckte  huvuddunk

Hålet i golvet drogs jag med ett bra tag därefter...

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: IWT 290 Fylla på vatten, varför?
« Svar #11 skrivet: 03 januari 2010, 11:52:10 »
Hur mycket vatten fyller du pÃ¥ dÃ¥? Vatten tar ju olika mkt plats beroende pÃ¥ om det är kallt eller varmt, det kan ju göra att mätaren sjunker lite när det är lite svaligare vatten. Själv efter jag bytt ut kranarna pÃ¥ elementen hade jag lite läck pÃ¥ ett element, fyllde pÃ¥ vatten och lufta i tvÃ¥ veckors tid men efter ett tag sÃ¥ slutade det bara att läcka, var linet runt gängorna som inte svällt och blivit tätt. Sen märkte jag att mätaren ändÃ¥ sjönk lite, jag fyllde pÃ¥ vatten gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng, (2ggr vecka ung) nu ger jag fasen i att fylla pÃ¥ och stirra mig blind pÃ¥ alla dessa mätare, fungerar kanon och ingen luft har jag heller, mätarna RÖR pÃ¥ sig lite beroende pÃ¥ om vattnet är kallt eller varmare.  Thumbsup Men visst kan det väl vara sÃ¥ att du har en otrevlig läcka nÃ¥nstans, provat att fylla pÃ¥ vatten, lufta och ta det lite med ro ett tag, kan ju va att du fyller pÃ¥ för mkt vatten oxÃ¥.. Lycka till  *vinkar*
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!