Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innegivare  (läst 1312 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
  • Ctc ecoair dockad till Ctc 1100 total. 170 kvm.
innegivare
« skrivet: 24 oktober 2011, 20:57:25 »
Hej jag har ett problem. Det är sÃ¥ att jag har fixat en uthyrningsdel i kÃ¥ken men problemet är nu när det gÃ¥r mot kallare tider sÃ¥ vill man ju tända en brasa ibland men saken är att innegivaren sitter pÃ¥ min sida och dÃ¥ blir elementen pÃ¥ uthyrningsdelen kalla sÃ¥ hyresgästen klagar lite vilket innebär att man drar sig för att elda. NÃ¥gra förslag vad man kan göra? Ska jag flytta innegivaren till uthyrningsdelen  eller ska jag koppla ur givaren när jag eldar eller kanske sätta en värmeförflyttare frÃ¥n min sida med tanke pÃ¥ att det är en hall närmast braskaminen som leder till trappan upp till övervÃ¥ningen där hyrdelen är. Med tanke pÃ¥ att värmen stiger uppÃ¥t sÃ¥ kanske det är en ide.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: innegivare
« Svar #1 skrivet: 24 oktober 2011, 21:12:01 »
Är det inte så att om du hyr ut en lägenhet så ska de väl vara separata brandceller?
Bara så du inte installerar värmeförflyttaren och får ta bort den igen.

Om du flyttar in innegivaren till grannen så kan väl dina termostater ta hand om radiatorerna när du eldar
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: innegivare
« Svar #2 skrivet: 24 oktober 2011, 21:18:09 »
Eftersom du har en CTC så kan du inaktivera innegivaren och använda termostaterna för att hålla nere värmen vid eldning, inga problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

BALLO

  • Gäst
BALLO
SV: innegivare
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2011, 21:55:37 »
Ok om man sätter dit nyare termostater som reglerar sig själv och sätter innegivaren i hyrdelen. Som det är nu är ju alla gamla termostater helt öppna som ctc föreskriver och det är väll inte bra för flödet om man går runt och stänger alla termostaterna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: innegivare
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2011, 14:44:58 »
Ok om man sätter dit nyare termostater som reglerar sig själv och sätter innegivaren i hyrdelen. Som det är nu är ju alla gamla termostater helt öppna som ctc föreskriver och det är väll inte bra för flödet om man går runt och stänger alla termostaterna.

Det är säkert det bästa att göra, man bör som sagt ha några termostater öppna så att det inte blir helt stopp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!