Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: tur/retur diffen ökar?  (läst 1000 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobbis

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Tavelsjö (3 mil frÃ¥n UmeÃ¥)
  • Antal inlägg: 68
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
tur/retur diffen ökar?
« skrivet: 07 november 2008, 23:50:43 »
Har nyligen installerat min nibe 1235-6 och fått mycket hjälp här på forumet.
Jag funderar dock på en sak angående tur/retur vattnet och flödet på radiatorerna.
Jag hade 7 graders diff på tur och retur för några veckor sedan och ställde in så att jag hade samma diff på alla radiatorer, både ut i garaget och i huset när de var fullt öppna.
Dock så blir det ca 1 grad varmare på övervåningen med denna inställning, uppåt 23 grader nästan på övervåningen så jag skruvade ner radiatorerna på termostaten för att sänka värmen där uppe samt att jag skruvat ner radiatorerna till nästan min ute i garaget, kör bara 12 grader där ute nu.
När nu flödet minskat i radiatorerna uppe på övervåningen så tänkte jag att det kanske ökar i nedervåningen och returdiffen på dessa radiatorer borde då minska tänkte jag men det blir tvärtom?
Skillnaden på tur och retur hos pumpen i garaget är nu 8 grader och likadant på radiatorerna på nedervåningen i huset.

Varför? Är det så att iochmed att jag sänkt termostaten på 6-7 radiatorer på övervåningen samt några i garaget så kommer också det totala flödet bli långsammare och därmed kommer också diffen bli större på tur och retur?

Tänkte jag fel när jag ströp radiatorerna från början? skulle jag kanske bara ha stypt dem så att tempen i huset blev densamma i alla rum istället för att få samma tempdiff i alla radiatorer?
Jag fick ju strypa radiatorerna på nedervåningen lite också för att flödet skulle bli jämnt i alla radiatorerna.
Börjar fundera ifall jag tänkt fel ända från början nu eller? skulle jag alltså ha stryp dem med tanke på rumstempen? Då kanske jag kunde haft fullt flöde genom radiatorerna på nedervåningen. men radiatorerna hade då varit olika varma... hjälp mig tänka ni som varit med om detta och vet hur man ska optimera systemet. är 8graders diff för lite? bör jag ställa upp cirkulationspumpen till 2:an?
Nibe 1235-6 ägare med 2x250 ytjordkollektor, bor i Tavelsjö 3 mil från Umeå i en 2-plansvilla på 150m2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: tur/retur diffen ökar?
« Svar #1 skrivet: 08 november 2008, 07:32:06 »
Det är bättre att jobba med fast instrypning än med termostater.

Testa att öppna fullt på de större radiatorerna i rummen nere istället för att öka på cirkpumpen. Det är väl lite fel att först strypa hårt och sen öka på cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: tur/retur diffen ökar?
« Svar #2 skrivet: 08 november 2008, 10:56:44 »
Varför? Är det så att iochmed att jag sänkt termostaten på 6-7 radiatorer på övervåningen samt några i garaget så kommer också det totala flödet bli långsammare och därmed kommer också diffen bli större på tur och retur?

Tänkte jag fel när jag ströp radiatorerna från början? skulle jag kanske bara ha stypt dem så att tempen i huset blev densamma i alla rum istället för att få samma tempdiff i alla radiatorer?
Jag fick ju strypa radiatorerna på nedervåningen lite också för att flödet skulle bli jämnt i alla radiatorerna.

Det är rätt tänkt, minskar totalflödet genom att man stryper några radiatorer blir differensen över pumpen större.

Lämpligen öppnar man alla strypningar och sen stryper man radiatorerna i rum där det blir för varmt. Sen mÃ¥ste man se till att det inte finns nÃ¥gra radiatorer med alltför liten temperaturdifferens, vanligen smÃ¥ radiatorer i hallar eller toaletter, i synnerhet nära pumpen, som kortsluter cirkulationen. De kan man bli tvungen att strypa sÃ¥ att det blir Ã¥tminstone 5 graders differens över dem.   

Sen till slut kan man bli tvungen att justera värmekurvan och cirkulationspumpens inställning sÃ¥ att det blir rätt innetemperatur och nÃ¥gorlunda rätt differens över pumpen. Ha inte för brÃ¥ttom pÃ¥ den här punkten, det tar nÃ¥gon dag efter en ändring innan temperaturerna har stabiliserat sig. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!