Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: För varmt inne  (läst 14217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
För varmt inne
« skrivet: 13 maj 2015, 21:20:57 »
Hej

Har en gammal ivt energi fokus 11 från 94. Har nu problem med att det är för varmt på nedervåningen där jag har radiatorer. Sänker jag dom löser HP ut. På övervåningen med golvvärme är detmbra temp. Några idéer var som kan vara galet. Något med reglaget till shunten?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #1 skrivet: 14 maj 2015, 18:25:53 »
Hej!Kolla så inte shunten har hängt sig.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #2 skrivet: 14 maj 2015, 21:40:32 »
Hur kollar jag detta?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #3 skrivet: 15 maj 2015, 05:26:38 »
Hur kollar jag detta?
Hej! Om du ökar på värmen så kolla när shunten öppnar och att axeln rör på sig.Eftersom du får HP-larm när du sänker på radiatorerna så kan du ha smutsfiltret som är igensatt.Titta efter ett filter som sitter på värmesidan på returen.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #4 skrivet: 15 maj 2015, 07:37:37 »
Hej! Om du ökar på värmen så kolla när shunten öppnar och att axeln rör på sig.Eftersom du får HP-larm när du sänker på radiatorerna så kan du ha smutsfiltret som är igensatt.Titta efter ett filter som sitter på värmesidan på returen.

Hej och tack

Jag kan vara en ren idiot men hur ökar jag värmen? 😀
Den svarta motorn står inte alltid på Max utan går ner till det lägsta värdet. Betyder det att den inte fastnat?
Var hittar jag smutsfiltret?
Tack så länge

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #5 skrivet: 15 maj 2015, 07:54:37 »
Hej! Du ökar på kurvan men om shunten ändrar sig så kan du kolla så axeln som styr ventilen rör sig.Det hjälper ju inte om motorn fungerar och axeln(ventilen) har fastnat.Försök att markera med ett streck på axeln.Smutsfiltret sitter på högersidan med flexslang och det är muttern som du lossar på men du måste tappa systemet lite innan annars blir det blött och jag ser ingen avstängning på returen.Du känner ingen som kan hjälpa dig att tappa systemet lite.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #6 skrivet: 15 maj 2015, 08:12:07 »
Hej! Du ökar på kurvan men om shunten ändrar sig så kan du kolla så axeln som styr ventilen rör sig.Det hjälper ju inte om motorn fungerar och axeln(ventilen) har fastnat.Försök att markera med ett streck på axeln.Smutsfiltret sitter på högersidan med flexslang och det är muttern som du lossar på men du måste tappa systemet lite innan annars blir det blött och jag ser ingen avstängning på returen.Du känner ingen som kan hjälpa dig att tappa systemet lite.
Tack för snabbt svar. Blir nog att ringa in en rörläggare istället. Tack för all hjälp.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #7 skrivet: 15 maj 2015, 08:22:33 »
Tack för snabbt svar. Blir nog att ringa in en rörläggare istället. Tack för all hjälp.
Japp!Om du ångrar dig så kan jag vägleda dig så mycket som man ser på bilderna och jag ser påfyllningen till systemet så det är bara höra av dig.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #8 skrivet: 15 maj 2015, 18:19:28 »
Japp!Om du ångrar dig så kan jag vägleda dig så mycket som man ser på bilderna och jag ser påfyllningen till systemet så det är bara höra av dig.

Godkväll

Vore helt grymt om du kunde förklara. Finns inget bättre än när man kan lösa problemet själv. Orkar du tar jag gärna en guidning. Tyvärr är jag inte hemma förens på söndag.

Ha en go helg

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #9 skrivet: 16 maj 2015, 02:53:31 »
Godkväll

Vore helt grymt om du kunde förklara. Finns inget bättre än när man kan lösa problemet själv. Orkar du tar jag gärna en guidning. Tyvärr är jag inte hemma förens på söndag.

Ha en go helg
Hej! Kan väl kolla några saker innan.
1.Har du kollat sÃ¥ axeln rör pÃ¥ sig sÃ¥  det inte är bara motorn rör sig?
2.Cirkulationspumpen fungerar?(den gröna som sitter vid shunten)
3.Man ser inte på bilden men efter cirkulationspumpen vet du om det sitter en kran/kulventil som man kan stänga returen för då behöver du inte tappa hela systemet.
4.På bilden ser det ut som det sitter en 3-vägsventil (grå) men handsken skymmer eller är det shunten man ser?
« Senast ändrad: 16 maj 2015, 03:03:25 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #10 skrivet: 19 maj 2015, 05:43:20 »
Tjenna
Nu är jag äntligen tebax hemma. Har kollat lite grann

Citat från: viktorj skrivet 15 maj 2015, 18:19:28
Godkväll

Vore helt grymt om du kunde förklara. Finns inget bättre än när man kan lösa problemet själv. Orkar du tar jag gärna en guidning. Tyvärr är jag inte hemma förens på söndag.

Ha en go helg
Hej! Kan väl kolla några saker innan.
1.Har du kollat sÃ¥ axeln rör pÃ¥ sig sÃ¥  det inte är bara motorn rör sig?
Hur gör jag detta? Har bankar på kopplingen men svårt att avgöra om axeln rör på sig. Ska jag skruva av motorn?

2.Cirkulationspumpen fungerar?(den gröna som sitter vid shunten)
Den fungerar

3.Man ser inte på bilden men efter cirkulationspumpen vet du om det sitter en kran/kulventil som man kan stänga returen för då behöver du inte tappa hela systemet.
4.På bilden ser det ut som det sitter en 3-vägsventil (grå) men handsken skymmer eller är det shunten man ser?

Enormt tacksam för din hjälp

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #11 skrivet: 19 maj 2015, 06:03:05 »
Hej! Va bra på bild nr 4.Misstänkte att det var en 3-vägsventil på bild 4.Det är en manuell ventil som du kan ställa värmen på och nu är frågan om du har ett handtag som passar för med den manuella kan du sänka värmen så testa först med den och så hoppas vi att du inte får HP-larm.

Jag tänkte om du kunde markera på axeln med ett streck på shunten så du se om ventilen i shunten rör sig så att det inte är bara motorn som rör sig.

PS:Om du sänker värmen på 3-vägsventilen så ha termostaterna öppna på radiatorerna.Bra att du tog bild på avstängningarna (dom röda kulventilerna) för med dom kan du stänga systemet och du behöver inte tappa hela systemet om du måste göra rent smutsfiltret.
« Senast ändrad: 19 maj 2015, 06:51:44 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #12 skrivet: 19 maj 2015, 15:52:49 »
Hej! Va bra på bild nr 4.Misstänkte att det var en 3-vägsventil på bild 4.Det är en manuell ventil som du kan ställa värmen på och nu är frågan om du har ett handtag som passar för med den manuella kan du sänka värmen så testa först med den och så hoppas vi att du inte får HP-larm.

Jag tänkte om du kunde markera på axeln med ett streck på shunten så du se om ventilen i shunten rör sig så att det inte är bara motorn som rör sig.

PS:Om du sänker värmen på 3-vägsventilen så ha termostaterna öppna på radiatorerna.Bra att du tog bild på avstängningarna (dom röda kulventilerna) för med dom kan du stänga systemet och du behöver inte tappa hela systemet om du måste göra rent smutsfiltret.

Kanon. Borde det inte ge samma resultat om slag stryper 3vägsventilen som att strypa radistortermostaterna( att HP löser ut)
Hur gör jag ni om man vill rengöra smutsgiltret?

Tack ännu en gång

Utloggad viktorj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: För varmt inne
« Svar #13 skrivet: 19 maj 2015, 17:09:49 »
Kopplade loss shunten och misstänker att den fastnat i bottenläge. Eller? Går det att motionera loss den på något sätt eller måste man byta ?

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: För varmt inne
« Svar #14 skrivet: 19 maj 2015, 17:38:16 »
Hej! Det är inte ovanligt att man sätter en 3-vägsventil pÃ¥ det sättet för dÃ¥ fÃ¥r man lite bättre kontroll pÃ¥ flödet i källaren   och tror det är därför 3-vägsventilen sitter där.Skillnaden om du ändrar pÃ¥ 3-vägsventilen är att flödet blir konstant och stryper du pÃ¥ termostaterna sÃ¥ blir det större pÃ¥verkan eftersom du har ett nominellt flöde och risken ökar med HP-larm när termostaterna börjar reglera.Om 3-vägsventilen stÃ¥r pÃ¥ exempel 5 sÃ¥ sänk till 3.Det kan ju vara sÃ¥ att smutsfiltret är igensatt och mÃ¥ste göras rent och har man "smutsigt" system sÃ¥ bör man göra rent 1/Ã¥r.

Göra rent smutsfilter.
1.Stäng av maskinen på arbetsbrytaren och stäng dom 2st röda kulventilerna men kolla så att inte cirkulationspumparna matas separat med ström.bryt strömmen till cirkulationspumparna om så är fallet.
2.Det röda kärlet (expansionskärlet) så sitter det en säkerhetsventil och om du skruvar på ratten på sidan så gör du systemet trycklöst.Trycket ska bli noll.
3.Smutsfilter sitter på returen med flexslangen och om du lossar muttern lite försiktigt så kommer det lite vatten och ställ något under men lossa inte muttern helt innan vattnet har slutat rinna.Ta bort muttern och plocka ur filtret och är det svart så är det skitigt och spola rent filtret och sätt tillbaka filtret och sätt tillbaka muttern.
4.Öppna kulventilerna och fyll på systemet och starta maskin och cirkulationspumparna.
5.Nu är det bara lufta systemet och gör det på radiatorerna och börja högst upp i huset och ha lite koll på systemet för luftar du så kommer du säkert att få fylla på mer vatten.

Lycka till..

Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 298
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!