Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Val av värmepump för bergvärme  (läst 8057 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #15 skrivet: 06 januari 2011, 21:42:22 »
Var ska värmepumpen placeras?

Jag har fristående garage, hade först tänk värma det med en LVP som blir över, men valde att göra kulvert och sätta VP:n i garaget just mht ev. störande ljudnivå.
Har man möjlighet är det nog inte fel att få iväg VP:n från de utrymmen man är mest i...å andra sidan har jag tjyvlyssnat lite hos nån polare som har den i princip direkt mot vardagsrummets vägg, utan att höra den alls.
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #16 skrivet: 06 januari 2011, 21:54:08 »
Citera
Är det någon av er som har erfarenhet av att dra isolerad PEX-slang i krypgrunden till radiatorerna på nedervåningen? Jag är lite inne på att göra på det sättet, någon som har något att säga om detta?
Eftersom jag har just torpargrund så är jag lite oroad över ljud/vibrationer från pumpen, någon som har bra/dåliga erfarenheter av detta och i sådana fall, vilken pump pratar vi om i ert fall?

Jag har krypgrund med träbjälklag, rev upp golven och lade golvvärme.
Värmepumpen står direkt under sovrummet och ingen dörr in till sovrummet.
Man kan ana att pumpen går, men inte mer än det.
Jag är mycket nöjd och än mer nöjd efter att ha lyssnat på Nibe.

//Micke
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #17 skrivet: 06 januari 2011, 21:58:07 »
Jag har fristående garage, hade först tänk värma det med en LVP som blir över, men valde att göra kulvert och sätta VP:n i garaget just mht ev. störande ljudnivå.
Har man möjlighet är det nog inte fel att få iväg VP:n från de utrymmen man är mest i...å andra sidan har jag tjyvlyssnat lite hos nån polare som har den i princip direkt mot vardagsrummets vägg, utan att höra den alls.
En välgjord kulvert är inte gratis, snarare tvärtom faktiskt. Och så ska man springa ut i garaget för att natta värmepumpen (för det gör väl inte bara jag?). Har ingen bekant med värmepump från de senaste 5 åren som har ljudproblem. Köp ny modell från en av de bra tillverkarna, se till att du har ett bra fundament för pumpen att stå på, shoppa lite Sylodyn här i shoppen och se till att få bra flexslangar monterade - sen får du inte problem såvida du inte är mycket ljudkänslig.

Garaget verkar väl däremot vara en bra ny placering för trådskaparens luft/luft-pump såvida den har några års förväntad livstid kvar.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #18 skrivet: 06 januari 2011, 22:27:10 »
Enligt:
http://www.nibeonline.com/pdf/639320-7.pdf
http://doc.ivt.se/download.asp?pt=se&fn=Pr_bl_Greenline-C.pdf

IVT Greenline: 33 dB(A)
Nibe 1245: 28 dB(A)

Om värdena ovan är uppmätta på samma sätt så är Nibe 1245 tystare, hur upplever ni 1245-ägare ljudnivån?

Startade upp en F1245-12:a igår, och trots att fronten inte är monterad ännu är jag mycket imponerad över hur tyst den går.

Står på ett betonggolv i en källare mitt i huset, och inga flexslangar monterade. Jag undrade om man inte skulle montera det, men varken installatören eller Nibe tyckte att det behövs. Den har tydligen slangar internt, och det verkar funka.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #19 skrivet: 06 januari 2011, 22:41:43 »
Vi bestämde oss att ha värmepumpen rakt nedanför källartrappen i huset och kulvert ut till garaget.
Visst hör jag när den startar och stannar, men inte mer, Boxerns fläkt överröstar VPn :)

En av installatörerna som lämnade offert var helt bestämt på att pumpen skulle stå i garaget och kulvert in till huset, men det kan ju berott på att pumpen han offererade var för hög för källardelen eller lättare att kärra in den i garaget.

Och visst har källarn besökts mer nu sen VPn kom på plats, än innan :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad AAKEE

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrbotten, Boden
  • Antal inlägg: 223
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #20 skrivet: 06 januari 2011, 22:56:51 »
...så ska man springa ut i garaget för att natta värmepumpen (för det gör väl inte bara jag?).

Ytterligare en anledning att gÃ¥ till garaget. Bilarna och modellhelikoptrarna ska endÃ¥ nattas...  :)
1½-plansvilla 168kvm + 56kvm garage byggt 1977. Norrbotten/Boden.
Termia Diplomat 8, 12 radiatorer + 2 fläktkonvektorer.
Från Direktverkande el (38MWh) via LLVP (31MWh) till 165m borra + 110m markvärme i serie (14MWh)

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #21 skrivet: 06 januari 2011, 23:03:33 »

Garaget verkar väl däremot vara en bra ny placering för trådskaparens luft/luft-pump såvida den har några års förväntad livstid kvar.

Givetvis ska VP ut i garaget, inget snack. Den är frÃ¥n 2006 sÃ¥ den borde göra rätt för sig nÃ¥gra Ã¥r till.  ::)
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad larssaman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #22 skrivet: 06 januari 2011, 23:06:51 »
Jag skulle inte vara orolig om jag hade ett betonggolv men nu är det ju så att jag har torpargrund och en "vanlig" trossbotten. Betong är ju lite mer stumt än mitt golv.

Står på ett betonggolv i en källare mitt i huset, och inga flexslangar monterade. Jag undrade om man inte skulle montera det, men varken installatören eller Nibe tyckte att det behövs. Den har tydligen slangar internt, och det verkar funka.
1½-plans Platzerhus (174 m²) i Luleå byggt 1975 som värms av en Thermia Optimum 8 med 200 meters borrhål. Nya radiatorkretsar och Purmo dubbelradiatorer i alla rum. Fristående garage (62 m²) värms av en IVT luft/luft VP.

Utloggad MÃ¥larn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 47
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #23 skrivet: 06 januari 2011, 23:45:14 »
Jag skulle inte vara orolig om jag hade ett betonggolv men nu är det ju så att jag har torpargrund och en "vanlig" trossbotten. Betong är ju lite mer stumt än mitt golv.

Kommer placera min pump centralt i huset på träbjälklag , driftsättning så fort borrarna hittar tillbaks och avslutar borrningen

Utloggad vbkvbk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 162
  • Karma +0/-0
    • Mer info om min installation finns här!
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #24 skrivet: 07 januari 2011, 00:00:44 »
Tjena!

Jag var också orolig inför min installation.
Men det det är inget att oroa sig för, min VP låter knappt mer än mitt gamla kylskåp.
Som sagt pumpen står under trappen direkt i anslutning till sovrummet som inte har någon dörr.
Krypgrund och träbjälklag och det hörs knappt.

Det är bra mycket bättre ekonomi att ha pumpen i huset än att ha den i garaget (normalt blir det betydligt mindre förluster i kulverten om pumpen sitter i huset pga kortare uppvärmningsperiod av garaget, lägre framledningstemp och man slipper varmvatten kulvert).

//Micke

« Senast ändrad: 07 januari 2011, 00:15:52 av vbkvbk »
IVT C6, inomhus temp sensor, 2x300m kollektor (varav 2x265m aktivt). 160 liter arbetstank i serie, endast inbyggd CirckPump i VP.
11 tempsensorer, 1 effektmätare, 1 flödessensor för loggning av rådande driftstatus/live COP.
Konverterat från direktverkande el till golvvärme 2010. Inga termostater i systemet.
Mer info: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=35640.0

Utloggad mrNoodles

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Borlänge
  • Antal inlägg: 234
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #25 skrivet: 07 januari 2011, 12:08:26 »
Det är bra mycket bättre ekonomi att ha pumpen i huset än att ha den i garaget (normalt blir det betydligt mindre förluster i kulverten om pumpen sitter i huset pga kortare uppvärmningsperiod av garaget, lägre framledningstemp och man slipper varmvatten kulvert).

//Micke


Ja jag kände att jag hellre tar förlusterna ut till garaget än tvärtom.
Drog ut varvatten när det ändå skulle ner kulvert, men förbrukningen i garaget är väl inte ens 1% av den mängd som går åt i huset. :)
Värmer hus (130+51m2) och garage (78m2) i Dalarna med en IVT HE E9 + 300L med 196m borra.

Utloggad Hasse G

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #26 skrivet: 07 januari 2011, 12:41:23 »
Jag valde Bosch pga. ljudnivån,har dragit värmebäraren i krypgrunden.
Jag valde Plusprisol därför att den är enklare att dra snyggt än Pex som är mjuk.
Har inga problem med ljud/vibrationer från radiatorsystemet,flexslang kopplad mellan pump och
plusprisolen i krypgrunden.
Kör 22mm plusprisol på två slingor,15mm prisol genom golvet upp till radiatorerna.
Bosch 6kw,123m aktivt hål,170kvm, radiatorer,Uppsala
Nibe 730, 120kvm, Nyköping

Utloggad marre123

  • Snurresprätt
  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Val av värmepump för bergvärme
« Svar #27 skrivet: 12 januari 2011, 21:26:40 »
Jag har en Optimum 8 som är väldigt tyst....hörs ingenting frÃ¥n ovanvÃ¥ningen, men kan bero pÃ¥ att jag har betongplatta samt väldigt gediget golv samt mellanväggar " 22cm tjocka " Ytterväggarna är hela 40cm...ingen isolering är sÃ¥ jäkla....tilltaget  huvuddunk att det inte behövs  studs

Thermia Diplomat Optimum-8 med 144 meter aktivt borrdjup
Tidigare förbrukning var ca. 27-29000 Kwh ( 8000-10000kwh )
Innetemp stadiga 20,5-21
Putsat stenhus byggt 1956 av en byggmästare till sig själv = otroligt välbyggt/gediget på 80m2 + 80m2 / Ej tilläggsisolerat / + Kall garage!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!