Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med bergvärme+golvvärme+frikylaprojekt!  (läst 6890 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sege

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +3/-1
SV: Hjälp med bergvärme+golvvärme+frikylaprojekt!
« Svar #15 skrivet: 15 september 2012, 20:34:11 »
Vi har lagt 115 kvm Flooré-golv hos oss, dock låga 12mm-varianten utan isolering under slingorna. Jag är generellt väldigt nöjd med lösningen, det reagerar väldigt snabbt och ger jämn och fin värme både på klinker och trägolv.

Vi flöt visserligen på alla ställen vi skulle ha klinker, dels för fall och dels för att uppnå samma golvnivå med klinker som parketten, så jag vet inte hur det är att lägga klinker direkt på Flooré-skivorna. Innan vi skaffade det själva läste jag dock om folk som lagt små plattor, minns inte storlek kan ha varit 10x10, direkt på som hade haft problem med sprickande fogar efter ett tag. Tror Flooré själva skriver minst 20x20 eller dylikt om de ligger direkt på skivorna.

Där vi la klinker har vi limmat skivorna i golvspånet med golvlim och där vi la parkett skruvade vi helt enkelt bara typ 10 gips-grabber i varje skiva och kanske någon extra om skivan ville 'resa' sig på något ställe. Med golvlim tog det lång tid för varje utrymme och med skruv gick det skitfort. :)

För oss var det prisvärt, enkelt och har fungerat mycket bra sen installation iallafall!

Vi har även installerat FTX, Heru EC 90, utan eftervärme och har aldrig känt behovet riktigt.
Daikin Monoblock 7kW+acktank+60 vakuumrör från Sfinx. Heru 90 FTX-anläggning. Golvvärme i hela huset.

2019: ~22.000 kWh, Sfinx VP11 trasig våren, byts till Daikin Monoblock 7kW i slutet december
2018: 20893 kWh, värme+VV: ~7000 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit,
2017: 20354 kWh, värme+VV: 6991 kWh, två elbilar, ~5000 kWh dit
2016: 17241 kWh, värme+VV: 7537 kWh, dubbla elbilar införskaffas
2015: 13924 kWh, värme+VV: 6228 kWh
2014: 12429 kWh, värme+VV: 7042 kWh
2013: 13185 kWh
2012: 13993 kWh
2011: 12236 kWh, 115 kvm. LVVP+sol sen april.
2010: 16707 kWh, 115 kvm
2007-2009: ~12500 kWh, 73 kvm

Utloggad rgx107

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 215
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med bergvärme+golvvärme+frikylaprojekt!
« Svar #16 skrivet: 15 september 2012, 20:58:20 »
Det som folk gillar (och uppfattar exklusivt) med golvvärme är att man kan möblera fritt och slipper titta på en massa raddar. Och jag kan ju bara hålla med!
Fast jag tycker raddar är snygga. Och snabba sÃ¥ man fÃ¥r nytta av termostatreglering  :)
Med risk för att ge sig in på en ändlös debatt så är jag böjd att hålla med, jag letade egentligen efter ett hus med radiatorer men efter ett år med golvvärme måste jag säga att det är ganska fint att slippa radiatorerna och dessutom ha låg framledning ihop med värmepump. Nackdelarna är att injusteringen är inget för nybörjare och att golvvärme i betongplatta är extremt långsamt. Cirka 8 kWh per °C i plattan. Mycket enklare med radiatorer, man bara justerar framledningen och skruvar lite på nån termostat om det behövs.
Enplanshus i Göteborg, 130 m2 boyta + 20 m2 biyta, golvvärme i betongplatta, 2xSirius S2/5, 200 m borrhål, 500 l ackumulatortank.

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bergvärme+golvvärme+frikylaprojekt!
« Svar #17 skrivet: 16 september 2012, 22:07:05 »
Vi har lagt 115 kvm Flooré-golv hos oss, dock låga 12mm-varianten utan isolering under slingorna. Jag är generellt väldigt nöjd med lösningen, det reagerar väldigt snabbt och ger jämn och fin värme både på klinker och trägolv.

Precis vad jag behövde höra! Jag har redan tänkt pressa flooré lite mer vad gäller spänningar i golvlösningen -vi lutar åt 30x60 eller 60x60 plattor och jag vill ju ha ett golv som håller ett tag... Min tanke var att köra "tjockisolerskivor" på alla golvytor utom våtutrymmena (som måste flytas 20mm har jag för mig) där vi skulle köra på en den tunare varianten för att med flytspacklet få samma nivå på alla golvytor. Ska höra med dem om det finns fördelar med att flyta hela golvet innan jag går vidare...

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bergvärme+golvvärme+frikylaprojekt!
« Svar #18 skrivet: 16 september 2012, 22:21:01 »
Med risk för att ge sig in på en ändlös debatt så är jag böjd att hålla med, jag letade egentligen efter ett hus med radiatorer men efter ett år med golvvärme måste jag säga att det är ganska fint att slippa radiatorerna och dessutom ha låg framledning ihop med värmepump. Nackdelarna är att injusteringen är inget för nybörjare och att golvvärme i betongplatta är extremt långsamt. Cirka 8 kWh per °C i plattan. Mycket enklare med radiatorer, man bara justerar framledningen och skruvar lite på nån termostat om det behövs.

Grejen är väl den att golvvärme är något tveksamt ur uppvärminigsekonomisk synpunkt, men jag ser det på samma sätt som dig -det är inte fel med en stor lågtempererad yta ihop med värmepump även om placeringen mot platta inte är helt optimal, och det höjer värdet på bostaden.

AngÃ¥ende intrimningen sÃ¥ ber jag redan nu om ursäkt för gamla klyschor och enkla poäng, men visst är det väl ändÃ¥ sÃ¥ att det är resan som är det egentliga mÃ¥let  8) a:gl

Utloggad kirneH

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med bergvärme+golvvärme+frikylaprojekt!
« Svar #19 skrivet: 16 september 2012, 22:27:28 »
Fuktvandringen i plattan kan bli större om du börjar värma den, och det  kan accentuera eventuella problem som kanske finns, men idag inte märks.

Jag letade lite i min länksamling och hittade en artikel från >>>fuktcentrum<<<om just omvänd fuktvandring i grunder med värmeslingor i som stängs av plötsligt. Känns som att den reder ut en hel del missförstånd och frågetecken kring just fuktvandring pga värmegolv.

Intressant är hur mycket isolermaterialet påverkar fuktvandringen. Med 80mm cellplast under plattan så får man ändå kämpa rätt hårt för att få golvvärmerelaterade fuktproblem även i det mest problematiska fallet (platta på lera i södra Sverige) emedan man med ingen eller med glasfiber under plattan kan få rätt ordentliga problem.

Jag har efter kontroll cellplast under min platta  :)

« Senast ändrad: 16 september 2012, 22:30:06 av kirneH »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 722
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!