Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Den ständiga frÃ¥gan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?  (läst 17827 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #30 skrivet: 31 augusti 2013, 09:27:37 »
Tack för förklaringarna! Nu tror jag att jag hängt med pÃ¥ allt...jag hoppas det iaf!  :)

Undrar vad som gått snett i Energimyndighetens test. För IVTs Ecoheat presterar sämre eller lika med CTC:n på COP i flera arbetspunkter för radiatorer, trots att IVT:n då ska ha en betydligt bättre teknik.

Den som sticker ut med högt COP av IVT, Nibe och CTC är ju Niben. Men kan arbetstanken  pÃ¥verka nÃ¥got? Sen är kvadratmetrar rätt dyrt ocksÃ¥ sÃ¥ det är mycket värt att slippa en extra grej i tvättstugan!

Testet har inte förklarats i detalj, men jag misstänker starkt att de på något sätt stängt av tappvarmvattentillverkningen när de testat de olika värmepumparnas effektivitet mot radiatorkretsen.
I princip måste du ju göra det för att få "rättvisande" resultat.
På CTC ger detta ett avsevärt bättre resultat än om tappvarmvattentillverkningen varit aktiverad eftersom de vid tappvarmvattentillverkning trycker ned rätt mycket varmt vatten i nedre delen av tanken, varmt vatten som producerats med låg COP, och som sedan används för att värma huset.
På övriga värmepumpar påverkar det inget alls.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #31 skrivet: 31 augusti 2013, 09:29:32 »
Med den konstruktionen Ctc har så går det inte komma ifrån att nedre pannan laddas med vattnet som tidigare legat i övre delen och trycks ner vid vv beredning av det varmare vattnet som går in uppifrån oavsett tid vid vv beredning. Ctc Ecozenith har en bra lösning med dubbla växelventiler så att returen till vp vid vv beredning tas från botten av övre pannan nått liknande hade varit bra på Ecoheat också fast bäst vore nog en skiljeplåt som delar tanken helt.

Självklart är det så, men utöver att det "kalla varmvattnet" trycks ned så har jag fått förklarat för mig att man låter kompressorn gå ytterligare en tid efter att måltemp nåtts i övre delen av tanken.
Och det är just DET som jag tycker är obegripligt, och borde gå göra aktiva val för.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #32 skrivet: 31 augusti 2013, 09:57:15 »
" att man låter kompressorn gå ytterligare en tid efter att måltemp nåtts i övre delen av tanken.
Och det är just DET som jag tycker är obegripligt, och borde gå göra aktiva val"


Den funktionen kan man välja bort. Jag har aldrig använt den.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #33 skrivet: 31 augusti 2013, 11:45:30 »
Vad ska man ha den funktionen till  nedre pannan blir ju automatiskt varm vid vv beredning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #34 skrivet: 31 augusti 2013, 11:55:47 »
Det är just detta den INTE blir. Därför finns den funktionen om det skulle behöver en ökning av tempen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #35 skrivet: 31 augusti 2013, 12:22:04 »
Kolla på din vp den tar returen till vp från botten på undre pannan när den fyller på hett vatten i toppen på övre pannan trycks det ganska varma vattnet från övre pannan till nedre pannan efter som det är där returen går till vp. Om huset behöver hög framledning gör det ju inget men har man tex golvvärme eller lågt värmebehov som den här årstiden så är det inte optimalt att behöva shunta ner tempen på för hett vatten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #36 skrivet: 31 augusti 2013, 16:13:10 »
Jag har kontroll över min vp. Det är därför jag berättar fakta och inga spekulationer.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #37 skrivet: 31 augusti 2013, 17:37:24 »
Det kan så vara, men de fysikaliska lagarna är svåra att bortse ifrån.
Om vattentempen i övre delen av tanken är 45 grader när vv-tillverkningen startar kommer 45-gradigt vatten att tryckas ned i nedre delen av tanken.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #38 skrivet: 31 augusti 2013, 20:53:05 »
Är det någon som har schemat/principskiss för hur rören går i CTC:n och var cirkulationspumpar, ventiler m.m. sitter. Jag har hittat sådant för Nibe och då blir det lite lättare att hänga med i på hur det funkar.

Men CTC:n vore intressant att se detta för då den har så annolunda lösning.

För att återknyta till det här med förbrukning för en 140 kvm villa. Förra ägaren förbrukade totalt 37,5 MWh el årligen. Två av gannarna ligger på 25 respektive 26 MWh per år. Husen är byggda samma år, har samma värmesystem och är i stort sett identiska. Så jag har en liten utmaning i att få rätt dimensionering på anläggningen.
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #39 skrivet: 01 september 2013, 13:13:54 »
Jag brukar räkna på ca 50-70 W/m2 för markplanet, och ca 50% på övervåningen.
Det ger runt 7 kW effektbehov i huset.
Garaget vill kanske ha runt 1 kW, så totalt 8 kW borde vara toppeffektbehovet, det tyder också på att grannarnas förbrukning är mer normal, den tidigare ägaren av ditt hus har gjort något som förbrukat mer energi än vad som borde förbrukats.
Hushållselen kan ligga på mellan 5000 och 10 000 kWh/år, i extremfallet ännu högre än så.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #40 skrivet: 02 september 2013, 21:13:11 »
Det är bara en enda av firmorna som satt en annan förbrukningssiffra än den jag angav utifrÃ¥n föregÃ¥ende ägares förbrukning. SÃ¥ förutom denna som "av erfarenhet" justerade ner sÃ¥ har de andra svalt siffrorna utan egen tankeverksamhet. Det Ã¥terstÃ¥r att se vad jag kommer hamna pÃ¥.

Är det verkligen inte nÃ¥gon av er som har sÃ¥ bra koll pÃ¥ hur CTC:n är byggd som ocksÃ¥ har tips pÃ¥ var jag hittar schema pÃ¥ kretsar och tank pÃ¥ Ecoheat 308? Det finns nÃ¥gon trÃ¥d om det men den är flera Ã¥r gammal sÃ¥ jag vet inte om det är den aktuella konstruktionslösningen.  dontknow
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GöranA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 341
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #42 skrivet: 02 september 2013, 22:31:21 »
Jag gjorde en liten principskiss tidigare.

Traditionellt sett så kan man säga att CTC är uppbyggda som en gammal oljepanna. Nu med den nya 300 serien så får jag en känsla av att man ville ha en växelventil "precis som alla andra". Dock blev det inget vidare. Den totala volymen på tanken är i minsta laget och eftersom man bara har en växelventil så blir det ofta som så att man värmer hela underdelen av tanken med varmvattenladdning. Från underdelen av tanken tas värme till elementen. 4-vägsshunten kan ta värme från topp med, men det är för att få ut tillsats på värmesystemet. Elpatron sitter i övre delen.

Nu orkar man kanske inte titta igenom hela tråden om hur den "nya" CTC värmepumpen fungerar, men varför inte bläddra igenom någon sida kanske 1/3 från slutet.

Kort sammanfattat så kan man väl säga att en CTC i en normal installation kommer på vår och höst när framledningstempen inte är så hög värmas till större delen av varmvattenladdning. Det ger inte bra COP. Kör du med höga temperaturer vintertid så blir tappet lite mindre då, men kör du golvvärme så blir det aldrig något vidare.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #43 skrivet: 03 september 2013, 06:28:05 »
Inte helt lätt att se hur rören går i skissen i manualen, men jag lägger in bilden här ändå.
Finns rätt mycket prylar i tanken i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tozem

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Idag CTC, tidigare Nibe och IVT.
SV: Den ständiga frågan: Ecoheat 308 eller Nibe 1245-8?
« Svar #44 skrivet: 13 september 2013, 10:13:29 »
Det blir en CTC Ecoheat 408! Jag fick ett bra pris och tror att den maskinen kommer att göra ett bra jobb i min anläggning. CTC har numera också en bra utökad trygghetsförsäkring.

IVT var aldrig riktigt aktuella. Känslan av dem är att de är dyra i förhÃ¥llande till kvalitet och Ã¥rs-COP i det system jag har. Dessutom har de hög ljudnivÃ¥ och ljuger i sin marknadsföring. De annonserar om 10 Ã¥rs garanti. Men pÃ¥ hemsidan ser man efter lite letande att det fortfarande bara är kompressorn och en massa undantag.  ???

Nibe föll på att det behövs en arbetstank och den har jag inte någon bra plats för där anläggningen måste stå. Men jag har ett stort förtroende för Nibes bergvärmepump och de är nog bäst i klassen på års-COP.

Jag kommer Ã¥terkomma senare med utvärdering när jag kört nÃ¥gra mÃ¥nader.  tOOmten
Drömmer om värmepumpar som är konstrueradr för ägaren och inte för installatören så som det är idag...

140 kvm i två plan + 30 kvm uppvärmt förråd/garage. Byggt 65. Idag en CTC Ecoheat 408 till enrörssystemet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!