Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillräcklig isolering av avluftsrör?  (läst 3496 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisse77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tillräcklig isolering av avluftsrör?
« skrivet: 15 december 2016, 12:34:58 »
Det är dags för en ny värmepump då kompressorn troligtvis är trasig på den 15-år gamla Nibe-310p. Huset är en tvåvåningsvilla på 160 kvm från 2001. Oklar energihistorik.

De installatörer jag pratat med har i princip alla rekommenderat en Nibe F370. De säger att det räcker men jag är lite tveksam och lutar åt en kraftigare flvp, ex. 730/750 eller Comfortzone.

En kraftigare vp ställer dock krav på isoleringen avluftsröret. Så hur avgör jag vilken isolering som finns idag?

Från vad jag kan se så verkar det vara någon form av strumpa med isoleringsmaterial inuti (se bild) som går från vp ända upp till yttertaket. Strumpan känns som att den är av någon väldigt tunn plast. Kan strumpan vara diffusionstät?
Avluftsrörets anslutningar till innertaket på vinden och “plasthålet” där, samt till värmepumpen, är inte täta/tejpade etc.

Vad tror ni? Är isoleringen tillräcklig för ex. en 730?

Utloggad adamlbb

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillräcklig isolering av avluftsrör?
« Svar #1 skrivet: 15 december 2016, 16:56:17 »
Jag har samma dilemma hemma med en trasig 310P där kompressorn gav upp förra veckan! Jag fick rekommendationer att uppgradera till en 730/750 och då väljer jag 730! En 370 är ju inte "super skillnad" mot den 310 du har idag! Grannarna till mig kör med en 750 idag istället för den gamla 310 dem hade och dem är 2 vuxna i hushållet och har sänkt sin elkostnad oerhört tack vare denna trots tillbyggnad på 45 kvadrat meter!

Jag hade 30mm isolering med (PE30) idag och valde att köpa "vanlig" isolering på skivor och sedan klä in röret med! Jag har klätt in det med 95+95+95mm så det borde räcka! Blev 6st/skivor för min del. Efter det så satte jag en spärr runtom så har jag gjort enligt konstens alla regler då avluften blir betydligt kallare i 730/750!

Jag tror personligen inte att den isoleringen räcker som du har (pratade med Nibe själv och har styrt med allt detta i 3 veckor nu och dem rekommenderade 200mm runt rör).

// Adam

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1858
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: Tillräcklig isolering av avluftsrör?
« Svar #2 skrivet: 15 december 2016, 17:59:03 »
Och dt får definitivt inte vara öppet/otät någonstans, alltså inte heller vid avslutningarna (som på bilden). Själv använde jag armaflex, det var lite tungt att jobba med men isolerar mycket bra.
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Nisse77

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Tillräcklig isolering av avluftsrör?
« Svar #3 skrivet: 15 december 2016, 18:42:28 »
Jag har samma dilemma hemma med en trasig 310P där kompressorn gav upp förra veckan! Jag fick rekommendationer att uppgradera till en 730/750 och då väljer jag 730! En 370 är ju inte "super skillnad" mot den 310 du har idag! Grannarna till mig kör med en 750 idag istället för den gamla 310 dem hade och dem är 2 vuxna i hushållet och har sänkt sin elkostnad oerhört tack vare denna trots tillbyggnad på 45 kvadrat meter!

Jag hade 30mm isolering med (PE30) idag och valde att köpa "vanlig" isolering på skivor och sedan klä in röret med! Jag har klätt in det med 95+95+95mm så det borde räcka! Blev 6st/skivor för min del. Efter det så satte jag en spärr runtom så har jag gjort enligt konstens alla regler då avluften blir betydligt kallare i 730/750!

Jag tror personligen inte att den isoleringen räcker som du har (pratade med Nibe själv och har styrt med allt detta i 3 veckor nu och dem rekommenderade 200mm runt rör).

// Adam

Om pe30-isolering inte är tillräckligt, är det då verkligen en bra idé med en ny yttre spärr? Finns det inte en risk att det bildas kondens utanpå den innersta pe30-spärren och då är fukten instängd innanför den yttre spärren?

Angående min isolering, kan jag se om det är pe30-isolering på något vis? Om så är fallet kommer jag nog täta anslutningarna och köra på det. Det står ju att pe-30 är tillräckligt...

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig något nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
SV: Tillräcklig isolering av avluftsrör?
« Svar #4 skrivet: 15 december 2016, 19:17:56 »
Om frånluftspumpen befinner sig mot en yttervägg skulle det väl vara möjligt att montera en avluftsventil på ytterväggen? En kortare avluftskanal.
Sen är det kanske inte alltid lämpligt av andra orsaker att ha avluftenventilen på väggen rent utseendemässigt.
Isoleringskraven kvarstår givetvis.

Flyttade in i ett en plans hus 2003 med en FLVP IVT490 där man lyfter den tunga kalla avluften 3m upp och släpper ut den på yttertaket som då kyler ned tak och vinden. Detta är kanske inte så genomtänkt.
Har tankar på att ersätta detta med en avlutsventil i ytterväggen direkt ovanför FLVP-en.
« Senast ändrad: 15 december 2016, 19:21:26 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/år drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/år
Braskamin 0 m2 ved/år.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
År 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/år 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!