Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!  (läst 18610 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #15 skrivet: 01 december 2010, 11:28:38 »
Otaliga är dom installationer som blivit avhälpta mindre kunniga installatörer på detta forum, och det utan ryggkliande. Men de som fått hjälp har precis som utopiazz menar, varit intresserade av att få hjälp, och inte inlett sin aktiva karriär på forat i ursinne.

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #16 skrivet: 01 december 2010, 11:39:40 »
Fast visst är det liiiite uppfriskande att lyssna till någon som är riktigt förbannad, och låter alla andra veta att han är det. ;)
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #17 skrivet: 01 december 2010, 11:43:21 »
Jag googlade Stiebel WPL för att se var det var för typ av pump. Översta träffen hade rubriken

Värmepumpsforum - Stiebel Eltron WPL 10IK - frustrerad!

Det var ett inlägg från en Stiebelägare där elpatronen had löpt amok. Det verkar som om Stiebelpumparna har lite egenheter med tillsatselen som kräver husanpassning.

Jämför man med av umpapumpa uppgivna värden på tidigare års förbrukning kan man inte komma till annan slutsats att när det är -8 ute går pumpen som ren elpanna. Enligt den ovan nämnda tråden är inställningen av tillsatselen kritisk.

Att utlova 75 % minskning av elbehovet för uppvärmning med hjälp av en luft/värmepump verkar inte riktig seriöst även i SkÃ¥ne.  

Men det är svårt att förstå vad umpapumpas inlägg syftar till.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #18 skrivet: 01 december 2010, 11:50:54 »
Man kan vara förbannad utan att straffa andra med offentlig uthängning, det är rena rama neandertalmentaliteten.
Öga för öga, tand för tand...

Allvarligt talat så finns det ju många skäl att vi har de lagar, regler, och samhällsfunktioner vi har.

Den som säljer en vara är ansvarig för att den skall fungera.
Det är honom man skall trycka på om det inte funkar.
Om det inte hjälper så brukar det som regel hjälpa om Kommunens konsumentvägledare tar tag i problemet och kontaktar installatören, ibland kan säkert konsumentvägledaren även hjälp ainstallatören att få rätt på hur han skall göra för att komma vidare gentemot sin leverantör, om det skulle vara där problemet ligger.
Om det inte hjälper finns SVEP som skall vara en oberoende instans som kan vara med och se om problemen är rimliga eller ej.

Jag kan väl tycka att många väntar för länge med att koppla in konsumentvägledaren i ärenden som detta, för vissst kan jag hålla med om att värmepumpen borde fungera felfritt inom max 2-3 veckor efter installation, eller i vart fall efter att problem har uppmärksammats.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #19 skrivet: 01 december 2010, 12:30:14 »
"Och så levde dom länge lyckliga tillsammans....!"

Och självklart skall det inte få komma kritik till en sammanslutning för inbördes beundran!

I min enfald(?) tror jag att de flesta som läser detta s.k. Forum, är potensiella blivande
kunder? Som vill veta vad som det snackas om....? Och DÅ är det så att den oredigerade
kritiken kan vara av godo, att leta vidare för att inte bara hitta de som sjunger Halleluja
och kramas i lycka.

Här handlar det i första hand om att få in annonskulor! Å DÅ får man inte störa kunderna
i Klondyke!

Det är nämligen så, om det inte framstår som en självklarhet, att ORSAKEN till att det skapas
handel är just kundernas intresse för att lägga sina surt förvärvade slantar på dessa
diskuterade produkter! Så lite kritik för att påtala problem som tydligen inte är speciellt
ovanliga skadar inte.

Att det bland flera debattörer skrivs nån form av CV för att visa sina tekniska färdigheter
och intressen, visar bara på avståndet mellan vardagssvenskens problem med att välja
en bra investering för värme och väl!

Vi som INTE pillar med skruvar och muttrar, läser flödesscheman som kvällslitteratur,
kollar trycket hit och dit håller på högerregeln in absurdum är förhoppningsvis i majoritet.
Landet Svedala där man håller käft, knyter näven i byxfickan och gnäller bakom låsta
dörrar!
 
Men så här får man absolut INTE bete sig!

Så här får man m.a.o. se fram emot den egenmäktiga CENSUREN!

Grattis!


Utloggad Johan.F.O

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #20 skrivet: 01 december 2010, 12:44:52 »
Om du varit nöjd med din installation hade du då skrivit om det i detta forum?

CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3  installerad under 2009  + Toshiba L/L -2004.
1-plansvilla byggd 1985 i Småland. Bo yta 160m2

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #21 skrivet: 01 december 2010, 12:48:30 »
Problemet(?) med det här forumet är att det är riktat till de som är intresserade av hur värmepumpsanläggningen fungerar. Har man, som du umpapumpa, problem med anläggningen men inget intresse av att själv försöka klura ut vad som är problemet så är det tyvärr fel forum.
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #22 skrivet: 01 december 2010, 12:54:54 »
Vad är du eg ute efter umpapumpa, hjälp verkar då inte stå överst på din lista

 Sc:,h

Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Raptor

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 934
  • Karma +3/-0
  • ...men bättre pÃ¥ ventilation.
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #23 skrivet: 01 december 2010, 13:21:44 »
Du känner inte att du har något ansvar själv i det här?
Jag menar, hur gick du till väga för att välja SE som fabrikat?
Ringde du bara till närmaste skruttfirma och undrade vad han sålde. Han svarade SE och du tog det?
En investering på 130 000:- måste ju vara precis det, en investering.

Man ringer ju knappast till VAG och frågar vilket bilmärke som är bäst. Man måste bilda sig en uppfattning själv innan man börjar leta leverantör.

Jättetråkigt att det gick åt skogen, att installatören inte gjorde sitt och att han inte finns kvar att fråga eller ställa till svars.
Gör nÃ¥got Ã¥t det istället för att bete dej som en idiot. Ringa Tyskland!? Lycka till!  ;D
Jag ringer direkt till Reinfeldt nästa gång pengarnas slut och månadens inte går ihop och ber honom sänka skatten...

Vill du lösa problemet eller bara bråka, vi kan hjälpa dig att lösa men bråket får du nog ta på annat håll.

Kom igen nu!

/Raptor

Bor i 2-plans hus om ca 210m2 beläget i Södermanland. Egenhändigt konverterat från direktel till vattenburet 2009-2010.
Heated by: Mitsubishi Electric Ecodan NG + PUHZ-HRP100 YHA2 "Zubadan 16kW"
Super heated by: Olymberyl vattenmantlad kamin Aidan 21 (15/6) kW samt hemmagjord acktank på 220l.
Cooled by: Panasonic Multisplit "Sverigepumpen"

Exomatic överordnat styrsystem för kamin och VP.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #24 skrivet: 01 december 2010, 14:40:25 »
SÃ¥ om man sammanfattar umpabumpas kritik.

1. Jag är en korrupt annonskrängare som bara vill att branschens aktörer skall kunna lura på kunderna skit i all framtid.
2. De stackare som hänger här har dåligt sjävlförtroende med nördiga vanor, och utan något egentligt eget liv.
3. Vi gillar att vara här för att vi berömmer varann, vi skiter fullständigt i de hundratusentals personer som läser i forumet för att förkovra sig och sålla bland de produkter som marknaden har att erbjuda.

umpabumpa därmot är en riktigt rejäl människa som sannerligen gör rätt för sig, lever sitt liv fullt och och begär inte mer än att det han köper av första bästa försäljare också skall fungera när han vrider på knappen, och om det inte gör det, ja då skall fanskapet som installerat, generalagenten och tillverkaren dras i smutsen offentligt.

Jajamen, vilken MAN!

Verkligt imponerande.  ::)

Än en gång:
Detta forum är till för att vi skall föra sakliga diskussioner om problem och problemlösning, fördelar, nackdelar, teknisk utveckling, nya bra produkter eller nya billigare produkter - det är inte en plats för offentlig smutskastning där vem som helst får spy galla över vad som helst.
Det finns många andra aktörer på nätet som uppmuntrar till just att spy galla och smutskasta, vad är så svårt att förstå när jag säger att jag valt att inte tillåta det här?

Att jag redigerar dina inlägg har inget med censur att göra, det har mer att göra med sunt förnuft, empati och en vision om en saklig och objektiv debatt.
Nån jxxla hyfs får det vara med hur man uttrycker sig, även om det sker anonymt på nätet.

Passar inte reglerna för detta forum, ja då är det bara dra iväg, jag hindrar ingen att lämna forumet om man inte trivs och anser att reglerna känns OK.

Jag vill tillägga att jag aldrig förbjudit kritik mot olika värmepumpars funktion, tvärt om är det ju det som mest av allt diskuteras i forumet.
Sanningen är dock att de allra flesta värmepumpar fungerar bra, men att det många gånger blir problem med installationerna av olika anledningar, vissa värmepumpsmodeller kräver mer av installatören än andra, och vissa värmepumpar levererar inte alls vad man kan förvänta sig.
Att låta den typen av fakta komma fram i en sansad diskussion ger forumet ett innehåll som är värdefullt för läsarna, och som gör att de på ett bättre sätt kan avgöra vilken typ och mdell av värmepump de skall köpa.

En sak är säker, skulle jag tillåta alla missnöjda kunder uttrycka sig som humpabumpa gjort i denna tråd så skulle det inte finnas ett enda fabrikat, och inte en enda modell av värmepumpar som inte var totalsågade i forumet, detta naturligvis inte beroende på att värmepumparna är skit, utan beroende på otur, bristande kompetens bland installatörerna och ett avsaknad av social kompetens bland de som totalsågar olika typer av värmepumpar.
Den typen av innehåll skulle bara bli ett irriterande brus som gjorde det svårt att hitta saklig objektiv information om olika värmepumpars fördelar och brister.

Det finns helt klart sakliga skäl till att jag valt att ha de regler jag har, passar inte reglerna, fine, dra iväg till nåt annat forum som har andra regler.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad snaffu

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #25 skrivet: 02 december 2010, 15:03:45 »
Har själv stiebel-eltron pump som hade lite problem i början men det löste stiebel via rep gubbe efter ett telefonsamtal till dom. Sen dess har den gÃ¥tt som en klocka.  ;) Tänkte ha lite possitiv kritik i trÃ¥den.
Stiebel Eltron wpl 13

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #26 skrivet: 02 december 2010, 18:33:51 »
Jag vill bara säga att jag inte har ngt nedlagt inom värmepumpsbranchen men har blivit hjälpt här och försökt att hjälpa andra.

Jag förstÃ¥r frustationen och jag hade själv  tagit kontakt med generalagenten om installatören inte hjälpt mig som han skulle. Riktigheten i detta har avhandlats i annan trÃ¥d och behöver inte tas upp här.

Jag läser inte flödesscheman som kvällslektyr men tycker att det är intressant att veta hur mina grejor funkar coh hur jag kan optimera den och få ned mina kostnader.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

Utloggad mrpg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #27 skrivet: 03 december 2010, 12:12:44 »
Hej,

Får du ingen hjälp från installatören, eller Stiebel direkt , så kan du ju alltid prova någon konsument problems sida som tex fairshopping, där är det tillåtet att hänga ut firmor som man inte är nöjd med.

Vill du däremot fÃ¥ lite hjälp för att fÃ¥ din anläggning att fungera bättre är detta ett utmärkt ställe att börja pÃ¥! , jag har tummen mitt i handen när det gäller vvs/värmepumpar (jobbar inom IT själv) men jag har med hjälp av forumets medlemmar tom bytt lite delar själv pÃ¥ min anläggning när den strulade!  Thumbsup
CTC Ecoel & EcoAir 107 installerad 30 Maj 2008
Innan VP beräknad förbrukning på 46000kwh per år
Ã…r 1 med pumpen = 13509kwh
108kvm 1.5 plans hus i Trelleborg
http://www.mr-pg.com

Utloggad hokanp

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 523
  • Karma +0/-0
  • Älskar billig värme, speciellt frÃ¥n Kinapumpar
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #28 skrivet: 04 december 2010, 17:03:09 »

Vissa delar av detta forum kan ge lite udda och inte alltid relevanta svar. Tänker närmast på en del av luft/Luft forumet.
I denna del där vi pratar om LV pumpar så är det väldigt nyttig och bra info som kommer i flertalet av inläggen.
TS har kanske inte samma kunskap som många andra och det är klart en nackdel när det kommer till problem med installationen.
Kan ta mig som exempel. För 1 års sedan visste jag mycket lite om LV pumpar och allt runt dem. Efter en massa tid att läsa inlägg och ställa frågor så kom jag fram till vad jag behövde för utrustning samt inställningar mm. När allt var installerat och klart så funkade pumpen bra. Installatören fick dock lite skäll för en missad flödesjustering. Installatören bad om ursäkt och fixade till problemet. Just det installatören är husets ägare d.v.s. jag själv. Kontentan av detta är att TS borde ha med kunskap om pumpar och installation i allmänhet innan han skriver skit om märke eller installatör. Något som jag själv upplever som lärare är att många går den enkla vägen och hoppar över att läsa en sådan vital del som bruksanvisningen eller litteraturen i mitt fall.
Älskar billiga Kinapumpar men köpte en NIBE 2025 Luft/Vatten..

Utloggad umpapumpa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: ATT GÃ… PÃ… PUMPEN!
« Svar #29 skrivet: 18 december 2010, 20:15:41 »
Grejen är väl att vi som inte är speciellt intresserade av värmepumpar, mer än som ett sätt att få värme i våra boenden, kanske inte skall betraktas som "ovetande".

Att mötas av experter som ger den senaste versionen av "RÄTT" är frustrerande!

Men mer och mer, när man som konsument startar en analytisk genomlysning av branchen som skapar 136 miljoner i försäkringskostnader 2009, inser man att det är något som är alldeles ini...vete fel!

Verkligheten kan absolut inte döljas bakom tekniska termer.

För det kan väl inte va så att "varje installatör" kan installera värmepumpen på "sitt vis"?

Det kan väl i rimlighetens namn bara FINNAS ETT SÄTT ATT INSTALLERA EN VÄRMEPUMP PÅ, för att det skall bli optimal effekt och därmed vinst för den som betalat sina tusenlappar till den s.k. experten!

Här behövs en absolut och generell skärpning i kunskap och respekt för konsumenten! Basta!


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!