Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?  (läst 3624 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Jag har tittat på min framledningstemperatur lite, och den är just nu 42 °C, det är vad som krävs för att hålla den temp inne vi vill ha. Men eftersom vi också förbrukar ganska mycket varmvatten så tittade jag på dygnsmedelvärdet för framledningstemperaturen, och då är den nästan 3 °C lägre.

Min slutsats är att om ingen varmvattenproduktion skulle pausa värmetillverkningen så skulle jag klara mig fint med just dessa 39 °C, right?

Om jag nu skulle projektera en volymtank och i den ha en slinga för förvärmning så skulle väl det innebära att jag kanske kunde ha säg 40 °C framledningstemp, och få förvärmning av varmvattnet från inkommande 7-8 °C till 40 °C utan särskilda driftstopp, för att sedan lyftas från 40 °C till 50 °C.

Det känns som om värmeproduktionspauserna skulle kunna bli avsevärt kortare om jag gör såhär, och att även inneklimatet blir jämnare. Vid ca -10 ute så sjunker innetempen ungefär 1 °C under VV-tillverkning. Dessutom borde det vara ganska energismart att göra såhär.

Vad är era erfarenheter av förvärmning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #1 skrivet: 25 januari 2013, 14:56:19 »
Jag kör med förvärmning i tanken via 25 meter slinga och det funkar kanon men tror inte det spar så jätte mycket men säkert nån krona.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Berka1

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 95
  • Karma +0/-0
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #2 skrivet: 25 januari 2013, 15:21:37 »
Finns en lösning som heter Thermia G2 hgw-teknik tummenupp
Hus i STH 170 m2 bygg år 1992, Thermia optimum G2 6 kw med 100L volymtank & 14 st radiatorer, borra 130m (aktivt 128m).

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #3 skrivet: 25 januari 2013, 15:30:14 »
Jag har monterat en gammaldags vvb......med ca 100 liters radiatorvattenvolym och med en vattenslinga i.

Jag har alltså förvärmt tappvarmvatten året runt; på sommaren ca 20 grader och på vintern ca 40 grader. Slutvärmningen sker i en 100 liters el vvb.

Jag stöder alltså fattiglapps idé.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #4 skrivet: 25 januari 2013, 16:30:24 »
Man kan ju undra vad som ger mest förvärmning via tank eller tex Thermias hgv lösning som lär ge vv till samma cop som värme fast då endast den tiden då vp går för värme medans förvärmning ger just förvärmning av vv hela året om cp är igång. Fast egentligen spelar det ingen roll för antar att båda ger så lite så det inte är nått att bry sig om. Om man räknar 1500kwh till vv med en vanlig vp finns inte så stora möjligheter till besparing.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2013, 17:02:56 »
Det är nog alldeles riktigt Smurfen, man får ingen gratis energi bara pga detta, annat än liiite grann sommartid. Den stora besparingen måste vara den sänkta framledningstempen som jag skrev om i första inlägget. För nog måste det bli så?

Rocas, har du några före-/efter-erfarenheter av din lösning?

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #6 skrivet: 25 januari 2013, 17:11:52 »
Det är nog alldeles riktigt Smurfen, man får ingen gratis energi bara pga detta, annat än liiite grann sommartid. Den stora besparingen måste vara den sänkta framledningstempen som jag skrev om i första inlägget. För nog måste det bli så?

Rocas, har du några före-/efter-erfarenheter av din lösning?

Alla hittar sina egna lösningar utifrån vilka förutsättningar/pannor/utrymmen man har.

Syftet var att jag ville ha billigare varmvatten sommartid.
Nu värmer ju radiatorerna upp den lilla tanken( fd gammaldags träbeklädd kopparvvb) och inkommande vatten i elvvb är alltid minst 20 grader.

Min luftvattenvp är avstängd sommartid, så då får el-vvb höja tempen ifrån 20 till ca 50 gr.

Dessutom har jag dubbla utgående tappvattenledningar ifrån den gamla slingberedaren. En matning går till tvätt/diskmaskin....och en in i elvvb.

Installationen är 25 år gammal...och nå´n nytta har den gissningsvis gjort. Det har iaf funkat.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #7 skrivet: 25 januari 2013, 17:21:25 »
Det är nog alldeles riktigt Smurfen, man får ingen gratis energi bara pga detta, annat än liiite grann sommartid. Den stora besparingen måste vara den sänkta framledningstempen som jag skrev om i första inlägget. För nog måste det bli så?

Rocas, har du några före-/efter-erfarenheter av din lösning?
Men om inte vp skulle göra vv skulle framledningen kanske bli så hög så den stoppar i alla fall och då har du ingen vinst där du kan ju inte få vp att göra 39 grader till rad den gör vad den orkar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #8 skrivet: 25 januari 2013, 17:26:48 »
Jag förstår inte riktigt hur du menar.
Skriver du att även om jag gör såhär så kommer jag att behöva ha samma framledningstemperatur som jag har nu? OM det är så du menar tror jag att du har fel. :)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #9 skrivet: 25 januari 2013, 17:46:03 »
Jag glömde en viktig sak, det här gäller då det är som nu och VP:n går mest hela tiden :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #10 skrivet: 25 januari 2013, 17:49:28 »
Nej om du kan få vp att göra 39 grader så räcker det men hur fixar vp det. Jo den jobbar upp tempen till tex 43 och stänger av sig tills tempen är 35 och startar sedan igen så att genom snittet blir 39 grader. Men det finns ett sätt att prova installera en tank logga funkar det inte som jag obs tror så får du ju fördelen av att ha tank och förvärmning av vv tummenupp. Går vp 100% bör det inte bli nån skillnad alls visst ger den lite mer effekt med lägre framledning men det lär inte märkas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2013, 17:53:51 »
Ok tummenupp

Jag har i vilket fall tänkt att göra en volymtank och då kommer jag att dra en förvärmningsslinga genom den när jag ändå håller på. Har du vanliga kopparrör i din eller kör du med ytförstorade dito? Har du mätt ingående kallvatten till tanken och utgående förvärmt från den, och isf: Hur mycket förvärmning får du? kommer du i närheten av radtempen vid genomströmning?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2013, 17:59:28 »
Jag har ytförstorade slingor från rinkaby rör en 15 meters som börjar i botten och går till nästan toppen sen sitter det en 10 meters i toppen och tempen ur slingorna är vid små tappningar lika som framledningen och vid större tappning tex dusch ca 5 grader lägre. När jag eldar kan jag tappa upp 2000 liter 38 gradigt vatten utan att vp startar tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Förvärma varmvattnet, vad blir förtjänsten?
« Svar #13 skrivet: 25 januari 2013, 18:02:36 »
Det låter precis så som jag vill ha det också tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!