Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimering "antal starter" VS "lÃ¥g temperatur" Är volymtank värt pengarna?  (läst 2960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Jag har en 1245-8 och 200m borra till en väl isolerad villa på 200m2 i Västerås. Vi har golvvärme på bottenvåningen och lågtemp radiatorer på övervåningen.

De sista veckorna har jag försökt fin justera min pump och genom att ändra kurva och gradminuter gått från 35 starter per dag till 20 som rekomenderas i detta forum. Pumpen går ca 20 minuter per timme. Som en följd av de minskade antalet starter har jag nu större temperarursvängningar i systemet (men det har inte påverkat komforten).

Min fråga är, hur hittar man optimum mellan antal starter och minimal över temperatur vid värmning?

Nu varierar framledningstemperaturen över ett intervall a 10 grader.

Behöver jag en volymtank och om så är fallet kan man räkna hem en sådan?

« Senast ändrad: 25 januari 2011, 21:19:21 av cyklotron »
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Temperaturen kommer alltid pendla upp och ner på detta sätt, lite mindre med volymtank, men om det inte påverkar innetemp i huset så spelar det väl ingen roll?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Borde inte den höga max tempen medföra dålig verkningsgrad?
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det finns nån som har räknat på hur mycket verkningsgraden förbättras av jämnare framledningstemp, jag har för mig om att det var marginellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
En pendling på 10 grader (alltså +-5 grader runt börvärdet) gav ett par procent sämre verkningsgrad jämfört med 5 graders pendling. Men jag vet inte i vilken utsträckning min simulering överensstämmer med verkliga förhållanden. Ett par % högre elförbrukning betyder för de flesta en merkostnad på ca 200 kr/år.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Bra, då räcker det ju att spara mindre än ett års livslängd för att det skall löna sig, det känns ju realistiskt.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Golvvärme på nedervåningen och 8 kW pump, det verkar som om det är en bit kvar till de 20 L vatten per kW värmepumpeffekt som rekommenderas.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cyklotron

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Mera kärnkraft till folket!
Stämmer, jag saknar nog mer än 100 liter. Vilka förbättringar skulle jag få med större volym förutom 3% bättre verkningsgrad pga lägre amplitud?
-------------------------------------------------------------------------------------
Ny välisolerad trävilla på 1,5 plan med golvvärme i plattan nere och lågtemp radiatorer uppe. Bergvärme Nibe 1245 med 200m borra. FTX VR700. Fri kyla via konvektor.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Pumpen går 20 minuter per timme, antar att det är vid någon eller några minusgrader ute som det har varit de senaste dagarna. Blir det kallare ökar antalet starter. Antalet starter per dygn brukar bli som flest när pumpen går halva tiden.

Vet inte om det blir nÃ¥gra förbättringar utöver lite bättre verkningsgrad. En volymtank kommer kanske att öka förlusterna, beror pÃ¥ om värmeläckaget kommer huset tillgodo eller inte. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!