Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105  (läst 8782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #15 skrivet: 11 oktober 2009, 18:29:28 »
hej.
gÃ¥r radiator pumpen?  lÃ¥ter som shunten öppnar men ingen cirkulation.

//Pontus

Ja, jag vill minnas att det stod radiatorpump = till i morse (och även igår).
Men... installatören var här i torsdags för att trimma in cirkulationen efter att han kopplat in två golvvärmeslingor i början av veckan. Det kan kanske vara så att han har ställt ned cirkulationspumpen FÖR mycket... (om det nu är möjligt)

Men det är en sak jag fortfarande inte förstår:
Om radiator/cirkulationspumpen är för lågt ställd, hur kan det då komma sig att jag får värme i systemet när jag vrider upp shuntventilen manuellt?

det sitter en säkring till radiatorpumpen innanför fronten på eco el.

/Pontus

Vet du möjligen vilken säkring jag borde spana efter? :)
Jag har tagit bort fronten och försökt ta hjälp av manualen, men blir inte klok ändÃ¥. Uppmärkningen av säkringarna är inte direkt lysande, i alla fall inte i min panna  ???

/Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #16 skrivet: 11 oktober 2009, 18:34:29 »
Även om cirkpumpen går på det lägsta läget, skulle du få värme på systemet. Det verkar som om det är stopp på något sätt i radiatorkretsen, antingen att pumpen inte snurrar ( kan du inte känna eller lägga örat till den och avgöra om den går, eller av någon annan anledning. Det är ju märkligt att du kan få värme genom att shunta manuellt om nu pumpen står still. Kanske är det något skumt med shuntventilen.

//Ronnie

Ronnie
Jag har varit nere i källaren och tagit mig en titt på cirkpumpen. Enligt aktuell driftinfo går pumpen, men jag har svårt att avgöra om så är fallet. Pumpen är lite varm, men det verkar också vara det enda (den låter inget och den vibrerar inte heller - jag antar att jag borde känna om den "rörde på sig"). Det kanske är en säkring, som Pontus är inne på.

Tack för kloka ord och tips! /Nickan
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #17 skrivet: 11 oktober 2009, 18:44:44 »
Dom går tyst, men om du håller en matsked eller något annat lämpligt verktyg mot mittskruven på pumpen och trycker örat mot verktyget, så hör du om pumpen snurrar, det hörs ett svagt sus då.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #18 skrivet: 11 oktober 2009, 19:06:02 »
Dom går tyst, men om du håller en matsked eller något annat lämpligt verktyg mot mittskruven på pumpen och trycker örat mot verktyget, så hör du om pumpen snurrar, det hörs ett svagt sus då.

//Ronnie

Vilket husmorstips! ;D Det funkade klockrent, och ja pumpen går - det hörs ett svagt surrande.

Vad som däremot är mycket konstigt är att framledningen nu ska vara 36 grader enligt pannan (börvärde 28 grader). Men framledningen är kall! Både före och efter cirkulationspumpen. Installatören måste alltså ha monterat givaren för framledningstempen på något annat ställe än där den borde sitta.
Jag undrar också om inte shuntventilen kan vara felinkopplad. Borde inte framledningen åtminstone vara lite småljummen, nu när det börjar krypa ner mot nollan?
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #19 skrivet: 11 oktober 2009, 19:39:24 »
Om cirkulationspumpen går och vattnet i nedre pannan är tillräckligt varmt, och det ändå inte blir varmt efter cirkpumpen, kan det väl bero på två saker.
Antingen är det bara axeln som snurrar i cirkpumpen, eller så öppnar shunten helt mot returen och cirkulerar bara radiatorvattnet utan att släppa in något vatten från pannan.

Det går tydligen att shunta ut varmt vatten för hand, det tyder ju på att shunten styr inte ut vatten som den ska, om den får sköta sig själv.
Du får nog ta dit installatören för en titt på vad det kan vara.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #20 skrivet: 11 oktober 2009, 19:58:07 »
Stort tack till Pontus, Ronnie, Carl N och skuggan_pm!

Jag tror att gåtan är löst :)
Installatören har monterat framledningsgivaren någon annanstans än på framledningen. Detta får till följd att pannan tror att framledningen är t ex 47 grader (vilket var fallet i morse). I det läget behöver ju inte shuntventilen släppa på mer varmvatten så shuntventilen är helt stängd.

Men framledningen håller inte några 47 grader - den är inte ens ljummen - och inomhustemperaturen fortsätter därför att sjunka.

När jag nyss var nere vid pannan stod det under aktuell driftinfo att framledningen var 38 grader (börvärde 28) med när jag känner på den, före och efter cirkpumpen, är den kall.

Så..... imorgon ringer jag installatören... och frågar om det inte vore vettigt att montera givaren för framledningen på just framledningen och ingen annanstans!! Det ska bli kul att höra var de gömt den någonstans *roflmao*

Än en gÃ¥ng, tack för hjälpen! Vilket guldforum detta är  *vinkar*
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

Utloggad Nick

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 96
  • Karma +0/-0
SV: Shuntventilen öppnar inte, Ecoel + Ecoair 105
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2009, 19:31:19 »
Problemet är nu löst och jag tänkte Ã¥terkoppla vad som var felet till detta eminenta forum  :)

Givaren till framledningen var inte monterad på framledningen utan på VP in (eller var det VP ut? Jag minns inte riktigt vad installatören sa när han ringde och skämdes tidigare idag...) Vid installationen hade han tagit in en elektriker för att göra el-anslutningarna och montera givarna, och den killen har uppenbarligen inte läst installationsanvisningen. Installatören åtgärdade problemet direkt!
Orsaken att felet inte upptäcktes tidigare var att vi fram till förra veckan hade tre gamla elradiatorer inkopplade. De plockades ner när våra golvvärme-slingor kopplades på och då var vi för första gången helt beroende av att vi fick ut tillräckligt med värme i det vattenburna systemet.

Visst är det skönt att det är fixat, men det som är riktigt roligt är att jag pga detta, med hjälp av forumets superhyggliga medlemmar, lärt mig en hel del om hur min anläggning fungerar. Stort tack än en gÃ¥ng  *vinkar*
2-plans villa i Huddinge byggd -34, tillbyggd -92. 120m2 + ca 30 m2 "kall-källare".
Idag: EcoAir 105 och EcoEl, installerad juni 2009. Vattenburen golvvärme i entréplan (installerat september 2009) och vattenradiatorer i övrigt. Två mindre golvvärmeslingor (el) i kök och badrum. Årsförbrukning 2011: 18.100 kWh
Tidigare: Elpanna CTC, elradiatorer i den tillbyggda delen av huset (ca 40 m2), vattenburet i den äldre delen. Årsförbrukning inkl hushållsel 30.000 kWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!