Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bervärme + vattenmantlad kamin  (läst 15747 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bervärme + vattenmantlad kamin
« skrivet: 09 augusti 2013, 12:30:27 »
Jag har ett äldre hus med stort energibehov. För sedan 10 år sedan byttes det tidigare öppna systemet med oljepanna till ett slutet system med bergvärme. Det fungerar bra och är bekvämt, men det är inte dimensionerat för att klara kalla dagar utan då krävs eltillsats. Jag funderar på att installera en vattenmantlad kamin som jag kommer att elda i endast kalla dagar. Jag tänker mig då att helt koppla ur värmepumpen från radiatorkretsen (den får fortfarande göra varmvattnet) och istället kopplar jag in kaminen. När jag inte vill elda längre och returtempen återgått till normal nivå kopplar jag in värmepumpen igen. Hur gör jag detta på enklaste vis? Radiatorkretsen kommer att kunna ta emot all effekt direkt dessa kalla dagar och jag vill helst slippa ack tank och andra tillbehör. Fungerar det? Kan jag ha kvar det slutna expansionskärlet? Några säkerhetsdetaljer man måste tänka på? Vad händer om cirkpumpen inte fungerar (tex elavbrott). Vattenvolymen i kaminerna är rätt lite och det finns risk för att det kokar snabbt. Tacksam för råd/tips.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #1 skrivet: 09 augusti 2013, 13:23:30 »
Det absolut enklaste om man vill slippa spets när det är riktigt kallt är nog en vanlig kamin som värmer luften det kostar en hel del extra om man ska ha vatten buren kamin men går säkert lösa på nått vis men slutet kärl är inte bra med vedeldning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #2 skrivet: 09 augusti 2013, 14:21:12 »
Annars kan du bara koppla vedkaminen i serie med raturledningen till värmepumpen, så snart du börjar elda kommer värmepumpen att stanna.
För att inte få problem med avkylning av radiatorvattnet när du inte eldar så kan du behöva en automatisk eller manuell trevägsventil som seriekopplar in vedkaminen bara när du eldar.
Typ en sensor som känner när kaminen blir varmare än xx grader, och lägger om flödet så det går över kaminen innan det kommer tillbaks till värmepumpen.

Problemet med litet tryckkärl och vedeldning kvarstår dock, du bör troligen sätta in ett större kärl, eller sätta in ett öppet kärl.

Mer om expansionskärl: http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #3 skrivet: 09 augusti 2013, 16:10:00 »
Tack för svar. Ok, intressant. Så värmepumpen där returen normalt kanske är 30 grader tar inte skada av att det kommer in en retur på kanske 65 grader? Innebär det att jag inte behöver någon separat cirkulationspump kopplad vid kaminen utan kan använda den vanliga i bergvärmepumpen? Kan jag få den att gå utan att ha uppvärmning på i bergvärmepumpen, eller menar du att uppvärmningen kan vara på (men ändå inte är aktiv eftersom returen är så hög)?

Någon annan som har ett system med bervärmepump och vattenmantlad kamin?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2013, 16:24:48 »
Det är inte ok med slutet exp kärl till vedeldning om man inte har syr ventil som kyler vid ev överhettning. Det är nog inte bra att köra in för varmt vatten i vp men vet tyvärr inte hur man löser det på ett enkelt sätt om man inte sätter manuella ventiler.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2013, 19:18:31 »
Jag hade tänkt köra med manuella ventiler och kommer att göra så om det behövs, men jag tolkade Rickards svar som att jag inte skulle behöva det utan låta värmepumpen vara kvar i kedjan även när jag eldar.

Jag har inte tänkt att ha ett öppet expkärl men kanske fÃ¥r köpa ett större slutet. Syrventil har jag inte heller tänkt att ha, utan bara en övertrycksventil.  Risken för överhettning finns nog bara om cirkpumpen lägger av vid tex strömavbrott. Vad tror ni?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2013, 20:28:36 »
Räcker inte den risken Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #7 skrivet: 09 augusti 2013, 23:26:09 »
Jo, den risken är illa nog. Men det räcker med en övertrycksventil där vattenångan får spruta ut då tänkte jag. Jag kommer heller aldrig att elda när jag inte själv har kontroll på elden.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2013, 07:49:57 »
Jag skulle då inte koppla in en kamin på detta sättet, även om man är medveten om att det är en special-lösning som kräver att man övervakar grejerna så kommer en dag då nån annan börjar elda och då kan det gå åt fanders.
Själv skulle jag satsa på en vanlig kamin som värmer luften, billigt, enkelt, kan inte gå fel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2013, 08:57:21 »
Kan en vattenmantlad kamin värma ett stort hus....?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #10 skrivet: 10 augusti 2013, 09:02:27 »
Det är nog inga problem så länge man eldar dom brukar ha rätt bra med effekt 15 kw finns det i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #11 skrivet: 10 augusti 2013, 10:00:15 »
Att använda en vanlig kamin är en enklare lösning men då blir det ffa i ett rum som det blir väldigt varmt. Jag vill helst få ut värmen på radiatorkretsen.

Jo det går nog att värma upp hela huset med en vattenmantlad kamin, men bara så länge man eldar på. Jag räknar inte med att det blir någon energi över att lagra och tänkte därför skippa acktankar. När jag inte eldar längre får det bli VP igen.

Tror ni att ett stort slutet expkärl och en övertrycksventil räcker? Vem bestämmer?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #12 skrivet: 10 augusti 2013, 10:07:17 »
Tror det finns regler som säger att det inte är ok men det är nog i slutänden upp till dig. Men jag tror det blir en dålig och dessutom farlig lösning och det låter inte som nån bra kombination. Skulle jag skaffa en vatten mantlad kamin blev det till att gå hela vägen med acktank shunt och öppet exp annars blev det en vanlig kamin.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #13 skrivet: 10 augusti 2013, 10:14:04 »
Eftersom jag har eldat med ved och vet hur mycket "skräp" som blir följden av vedhanteringen, blir jag lite konfunderad när folk vill flytta in sitt "pannrum" i vardagsrummet.
Dessutom fungerar en "vanlig" kamin bra om man vill undvika "spets" när det är riktigt kallt. Man sänker ju det värmebehov som VP ska leverera till huset även med en vanlig kamin. Dessutom blir det rätt mycket pengar att köpa "spets" för om man köper en "vanlig" kamin.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad M55

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bervärme + vattenmantlad kamin
« Svar #14 skrivet: 10 augusti 2013, 12:50:50 »
I mitt fall har jag inte tänkt att kaminen ska står i vardagsrummet utan i källarvåningen i ett rum av typen "gillestuga".
En vattenmantlad kamin behöver inte vara dyrare i inköp en än vanlig, men det blir lite krångligare installation. Men det kanske man kan klara själv eller hyra in en rörmokare några timmar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!