Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jula Anslut 6kw - ger inte värme  (läst 7499 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« skrivet: 09 oktober 2017, 22:00:23 »
Har en Jula Anslut 416-120 som jag har en del problem med.
Den är inkopplad till en 500l tank i princip såhär http://www.nibe.se/nibedocuments/12927/M10561-4.pdf med 1m pex 20mm från botten på tanken och 2m pex till toppen av tanken.
Har kört i helgen och det "känns" jag inte får ut värmen helt, det är bara översta skiktet i tanken som blir varmt, ner till den nivå där shunten hämtar, och kompressorn går bara på lägsta varvtal, matar ut ca 52gr vatten, så gick den i en 8 timmar under söndagen utan att jag kunde notera att den stannade.
Idag när jag kom ut sÃ¥ stod värmepumpen stilla, fast temperaturer var sÃ¥ den skulle gÃ¥, övervakade den medans jag satte fyr i pannan och dÃ¥ startade den en stund, och löste efter en 3 min  pÃ¥ larm "System pressure swith tipped" - jaha - men under tiden jag pysslade med pannan sÃ¥ försvann larmet och värmepumpen startade igen !!!
Är 20mm pex slang som anslutning för klen dimension så det är det som, gör att jag inte får upp flödet eller skall jag leta efter något annat. Har luftat vad jag kan hitta i pumpen, och jag får ju ut en del värme, så lite flöde är det.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9563
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #1 skrivet: 10 oktober 2017, 10:21:39 »
52 grader är ju den högsta temperatur den kan ge så då borde det vara fel på flödet. Kanske hjälper det att justera cirkulationspumpens inställning? När det gäller rördimension för stammar finns det en tumregel att 22 mm kopparrör räcker till 5 kW. Innerdiametern i röret är då 20 mm. Antar att PEX 20 har betydligt mindre innerdiameter men det är ju å andra sidan korta rörlängder till acktanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #2 skrivet: 10 oktober 2017, 19:08:31 »
Cirkulationspumparna som sitter i de där värmepumparna är inte av någon vidare kvalitet, det händer att de kärvar ihop och måste hjälpas igång. Om cirkulationspumpen dessutom låter illa när den går eller om det rinner mycket vatten när man skruvar loss pluggen för att komma åt axeländen, så bör man inte tveka att byta den.

Man kan mäta temperaturskillnaden mellan vatteninlopp och utlopp för att avgöra om flödet verkar vara lagom.
Utloppstemperaturen bör vara ungefär lika med temperaturen på det tunna kylmedieröret om allt är i ordning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #3 skrivet: 16 oktober 2017, 20:48:41 »
Cirkpumpen är en Grundfos UPS2 15/40.

Har försökt mäta lite på temperaturerna och det diffar ca 2gr mellan in och ut på kylmedierören, det tunna kylmedieröret håller ungefär samma temperatur som utgående vatten ca 50gr och in från botten på tanken ligger det på 26gr nu. Kompressorn går inte upp på mer än steg 1 vad den visar i displayen.

Går det att se alla temperaturer i någon meny på displayen?

Utloggad Mr.Frost

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #4 skrivet: 18 oktober 2017, 11:03:29 »
Hej!  Standardinställning 2 graders temperaturfall. Om jag uppfattar rätt i manualen sidan 27 Där kan man justera den mellan 1-10 grader. Har du testat det.
Jag har själv köpt en sådan julapump som ligger i paket som jag tänkte ev. installera (eller lämna tillbaka)Mvh John

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #5 skrivet: 18 oktober 2017, 20:00:05 »
Hej
Jag tolkade det som  :dt:pÃ¥ set point för uppvärmningen! Lite svÃ¥rtolkat kanske i manualen, men den är satt till 8gr sen tidigare.
Det hade varit fint om man kunde sett temperaturerna i någon meny!

/Robert

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #6 skrivet: 18 oktober 2017, 20:24:21 »
Nu är jag inte helt på kartan vilken version det är som Jula säljer men antar att det är AVH-12V1DD

http://www.amitime.com/product_show.aspx?id=501

Är mycket lite info man får ut från displayen, du kan dock koppla in dig på styrkortet med modbus, då ser man de flesta värden den vägen, allt från hetgas till läge på EEV och önskvärt där emellan. Går att styra helt den vägen också. Jag gör det själv via en Arduino på den ES V5 jag har hemma.

Nu har vi ju inte så mycket info som belyser fallet här men skulle säkert ge lite mer kött på benen om du tex kunde kolla hetgastempen precis vid utgången från kompressorn. Får på nåt sätt lite vibbar av gasbrist här, tänker mig att om hetgasens temp åker upp i skyn så begränsar säkert pumpen effekten till minimum, dvs visar 1 steg på displayen.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2017, 12:20:11 »
Skall försöka mäta temperaturerna noggrannare i helgen, men hetgastemperaturen pendlade mellan 50-54gr inne vid växlaren och returen ca 2-3 gr under och utloppet på vatten ca samma temperatur som returen på gasen.
Om jag förstått det helt rätt så är det inte någon reglering på vattenpumpen. Känns lite som värmen inte "kommer ut" , skall investera i en storlek större på anslutningarna, hoppas det kan hjälpa. Tänker lite så att om kompressorn bara går på 1:a steget och pumpen transporterar vad den skall så borde utloppstemperaturen bli lägre ju!

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #8 skrivet: 19 oktober 2017, 12:40:06 »
På resa, skriver från mobilen så blir lite stötigt.

Då man talar om "hetgas" så borde man helst mäta vid kompressorn. Normalt skiljer det ca 5-15% mellan tempen vid kompressorn och hydroboxen, beroende på utetemperatur och rörlängd/dragning.

Men om du skulle råka ha köldmedelbrist så åker tempen upp vid kompressorn och pumpen begränsar snabbt effekten med ledning av det här. Då kan du ha tex kring 100C vid kompressorn men köldmedelbristen gör att det är riktigt hett bara nära kompressorn, vid inneenhetem är det kanske nere i hälften. Pumpen mäter ju hetgastempen vid kompressorn men tror inte du får fram den på displayen. Det fanns en serie där man kunde stega dessa värden men den hade en annan sorts display.

Jag laddar själv beredaren till 50C just nu, då är hetgasen ute vid kompressorn ca 90C och lite drygt 80C vid växlaren.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2017, 13:00:23 »
Ok - klarnar lite
Skall försöka köra lite ikväll och mäta ute på kompressorn och se vad jag har där.

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2017, 19:31:03 »
Ca 55gr på röret ute vid utomhusenheten. Får skaffa en bättre termometer och ta av kåpan i helgen och mäta.

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2017, 22:50:38 »
Försök mäta där röret kommer ut ur kompressorn, innan 4 vägs ventilen. Vad använder du för typ av termometer? Tex IR termometer fungerar inget vidare på kopparrör.

Är nånting som gör att pumpen håller igen där och bara går på låg effekt. Kan givetvis bottna i flera olika orsaker och är knepigt att diagnosticera på distans.

Du kunde testa med att dra ut givaren från dykröret på beredaren (du hade beredare inte sant?). Då blir dT mellan befintlig och begärd temperatur möjligast stor och pumpen borde dra iväg med full effekt om den fungerar normalt.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad gran

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2017, 11:21:04 »
Jag köpte en sådan pump för några år sedan. Den hade en cirkulationspump som såg ut som en Grundfos men det var en kinesisk. Det hade trehastighetsreglage men det var bara för syns skull, reglaget var inte kopplat till något. En stor brist var regleringen av kompressorn som bara var i tre steg (att jämföra med t.ex. Panasonics luft/luft som kan ha 30 steg). Dessutom fungerade inte nedregleringen vilket innebar att maskinen fick starta om så snart den nått maxlast.

Har något av detta förändrats till det bättre på senare år?

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #13 skrivet: 24 oktober 2017, 11:41:07 »
Jag köpte en sådan pump för några år sedan. Den hade en cirkulationspump som såg ut som en Grundfos men det var en kinesisk. Det hade trehastighetsreglage men det var bara för syns skull, reglaget var inte kopplat till något.

Har något av detta förändrats till det bättre på senare år?

Det står Grundfos UPS2 15/40 på cirkpumpen, men om det är en kopia är inte jag till att avgöra. Men regleringen fungerar iallafall.

Utloggad RobertMÃ¥nsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Jula Anslut 6kw - ger inte värme
« Svar #14 skrivet: 24 oktober 2017, 11:48:41 »
Uppdatering:
Beslutade mig för att gå upp lite i dimension på anslutningarna - PEX25 istället. Helt i onödan? kanske!
När jag plockade bort det gamla var jag tvungen att plocka ned backventilen - och se där var problemet, nästan helt stopp i den.
SÃ¥ ihop med grejorna och PEX25 anslutningarna och lufta.
Och nu går det som det skall, satte ner cirkpumpen till lägsta steget och har ett dt på vattensidan på ca 6gr. kompressorn går upp och går så fint på högsta steget, kör upp så jag har 45gr i tanken och låter det sjunka till 37gr så startar den igen, allt verkar gå bra nu.

Gäller det bara att lista ut dip switcharna så extern start/stopp kan fungera.

PS ( mäter temperaturerna med en anliggningsgivare)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!