Skrivet av: lunk Umeå
« skrivet: 11 december 2013, 00:08:30 »Några funderingar...
EcoAir110 kan leverera max 55 °C och stannar på VPin 48 °C. Med kurva 50 kommer den stanna på för hög VPin redan vid 7-8 minus och då borde ni få problem med värmen eftersom nedre elpatronen inte kör igång så länge VPn är tillåten, även om den stannar på för hög temp i tanken. Så höj MinUtetemp till -10 åtminstone och håll ögonen på vad som händer om det blir kallt.
5 grader på diffen VPin/ut låter lite lågt vid +6 ute. Laddpumpen går nog onödigt fort. Har du testat att sänka farten på den?
Om CPn till radiatorerna går för fort så finns risken att du förstör skiktningen i tanken och då får du väldigt snabbt upp temperaturen, men värdena ser okej ut.
Vad har ni för elförbrukning nu, och vad hade ni för oljeförbrukning innan?
Din VP värmer tanken på 8,5 minut vid 6-7 plusgrader (gångtiden delat med antal starter) och det beror väl helt enkelt på att du har valt en stor VP. Min 107 PE har längre gångtider än din per dygn men också färre starter vid 6-7 plusgrader. Tanken i EcoEl är ju inte så stor, så det går fort att värma den.
Det finns en inställning som du absolut borde ändra: VVhöjning ska stå på Ja. Det gör att VPn kör upp tempen i nedre tanken till ca 55 grader vid vad fjärde körning (om jag minns rätt). Dels spar det elpatron i övre tanken och dels får den då jobba lite längre (ger färre starter).
Extra VV är nåt helt annat. Den gör att elpatronen i övre tanken hjälper till att fixa mer varmvatten om man trycker på ExtraVV på manöverpanelen, så den bör stå på den tid (i minuter) som man vill ha extra VV och tempen i övre tanken bör då ställas på betydligt högre temperatur än normalt (50-60 nånting).
Enligt det du angivit så är rumsgivaren avstängd, så systemet går helt på huskurvan.
EcoAir110 kan leverera max 55 °C och stannar på VPin 48 °C. Med kurva 50 kommer den stanna på för hög VPin redan vid 7-8 minus och då borde ni få problem med värmen eftersom nedre elpatronen inte kör igång så länge VPn är tillåten, även om den stannar på för hög temp i tanken. Så höj MinUtetemp till -10 åtminstone och håll ögonen på vad som händer om det blir kallt.
5 grader på diffen VPin/ut låter lite lågt vid +6 ute. Laddpumpen går nog onödigt fort. Har du testat att sänka farten på den?
Om CPn till radiatorerna går för fort så finns risken att du förstör skiktningen i tanken och då får du väldigt snabbt upp temperaturen, men värdena ser okej ut.
Vad har ni för elförbrukning nu, och vad hade ni för oljeförbrukning innan?
Din VP värmer tanken på 8,5 minut vid 6-7 plusgrader (gångtiden delat med antal starter) och det beror väl helt enkelt på att du har valt en stor VP. Min 107 PE har längre gångtider än din per dygn men också färre starter vid 6-7 plusgrader. Tanken i EcoEl är ju inte så stor, så det går fort att värma den.
Det finns en inställning som du absolut borde ändra: VVhöjning ska stå på Ja. Det gör att VPn kör upp tempen i nedre tanken till ca 55 grader vid vad fjärde körning (om jag minns rätt). Dels spar det elpatron i övre tanken och dels får den då jobba lite längre (ger färre starter).
Extra VV är nåt helt annat. Den gör att elpatronen i övre tanken hjälper till att fixa mer varmvatten om man trycker på ExtraVV på manöverpanelen, så den bör stå på den tid (i minuter) som man vill ha extra VV och tempen i övre tanken bör då ställas på betydligt högre temperatur än normalt (50-60 nånting).
Enligt det du angivit så är rumsgivaren avstängd, så systemet går helt på huskurvan.