Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: calefactio
« skrivet: 16 februari 2012, 08:51:39 »

Ett bekymmer som kan uppstå när man sätter in vp i högtempsystem, hjälpte svärfar som hade problem med för hög returtemp i sitt system. Lösningen bestod i att montera en fläktkonvektor på returen för att tappa av värme. Resultatet blev en väl uppvärmd källare, samt att vp funkar bra.

Lycka till
Skrivet av: Patrik_N
« skrivet: 06 februari 2012, 07:08:23 »

Återkopplar lite så här ett år i efterhand. Fick tipset att sänka pumpens hastighet till lägsta nivån för att få ut mer värme i rummet. På så vis lyckades vi få ner returtemperaturen. Jag tror det skulle skilja minst fem grader mellan ut- och intemp. Innan rusade det varma vattnet runt i systemet istället för att stråla ut i rummen.
Intressant, jag har samma problem och bor 3mil öster om dig. Lokalproblem? :)
Jag gjorde som du o sänkte cirk.pumpen till radiatorerna och fick iaf lite bättre styr på driften av pumpen som låg på precis över 20sek gångtid 20ggr/dag...
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 05 februari 2012, 22:26:49 »

Återkopplar lite så här ett år i efterhand. Fick tipset att sänka pumpens hastighet till lägsta nivån för att få ut mer värme i rummet. På så vis lyckades vi få ner returtemperaturen. Jag tror det skulle skilja minst fem grader mellan ut- och intemp. Innan rusade det varma vattnet runt i systemet istället för att stråla ut i rummen.
Man kan ju kolla vad högsta framled temp har varit i historik, sen kolla på (om man har) en vanlig termometer vad kallaste utemtemp varit...då ser man ju om den spärrats för för hög retur vid en viss utetemp..eller?
Skrivet av: luddeno1
« skrivet: 06 december 2010, 08:14:52 »

Man kan ju kolla vad högsta framled temp har varit i historik, sen kolla på (om man har) en vanlig termometer vad kallaste utemtemp varit...då ser man ju om den spärrats för för hög retur vid en viss utetemp..eller?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 19:04:35 »

Det här problemet du haft kan du inte råka ut för, bara för att du använder elpatronen i övre pannan.
Ska du få för hög retur som stoppar pumpen, måste framledningen ligga på 55-60 grader.
När du började tråden hade du en framledningstemperatur på 61º.

Det borde inte hända något förrän efter -10º. Sedan är det inget du kan eller bör undvika, detta händer bara för att du har ett värmesystem som kräver ganska hög temperatur.
Normalt kommer det inte att vara några som helst problem, det enda är att du måste ha hjälp av undre patronen vid riktigt kallt ute, alltså under 10-12 grader förmodligen.
Du behöver normalt inte göra ett dugg, pumpen komme att starta så fort temperaturen går upp över 10 minusgrader ute, det är bara om du vill skynda på det som du behöver greja med systemet.
Om det är kallt länge och du märker att pumpen stoppas på det här sättet behöver du hjälp av undre patronen.
Då gäller det att du vet hur du får pumpen spärrad så att patronen kan gå in.

Ronnie
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 18:49:57 »

Den nedre patronen är reserv för pumpen. Den kan inte gå in om pumpen är tillkopplad.
Normalt när EcoEl går som ren elpannan värmer en patron övre pannan och en annan patron nedre pannan.
När man kopplar in en värmepump till ecoEl, ersätter värmepumpen nedre patronen. Patronen är alltså helt bortkopplad så länge pumpen är tillkopplad.
Det är när pumpen kopplas från pga för kallt ute eller att den helt enkelt kopplas från genom att man spärrar den i menyn, som elpatronen kopplas in.
Undre pannan kan värmas av antingen värmepumpen eller av elpatronen i nedre pannan, aldrig av båda samtidigt.
Ska patronen värma nedre pannan, måste värmepumpen kopplas bort.

Ronnie
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 18:48:46 »

Ronnie,

Jag hade min ute inställt på -15 gr i natt när problemet började.
Det bör tyda på att jag kanske ska sätta -10 istället så att pumpen stänger av tidigare.
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 18:38:57 »

Nej, inte riktigt alla. 13 av 16 är fullt öppna.
Skrivet av: SvenE
« skrivet: 04 december 2010, 18:34:21 »

Har du alla termostater fullt öppna på radiatorerna? detta för att få ner returtemperaturerna?
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 18:29:47 »

Förvirrad nu. Enligt Tommy är det den nedre elpatronen som går till om det blir för kallt. Den är inställd på 6kW som är det enda valbara förutom 0 kW. Övre är avstängd. Vad har nedre för funktion? Fattar inte hur jag ska undvika att hamna i samma läge som när det hela började strula. Kopplar jag in elen igen blir returen för varm, pumpen stannar och jag får leva på enbart el. Det börjar bli rundgång eller börjar min hjärna bli trött.

Går jag ner o sätter på övre elen till 6kW kommer elen att ta överhanden och pumpen att stanna. Så var det i eftermiddags.
Har nu 20 gr inne o ingen el men jag känner på radiatorerna att de gått ner i temp.

VP in 42gr
Framledning 44(47)
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 18:13:35 »

När det börjar bli minusgrader ute, går pumpen tillsammans med övre elpatronen. Då har man tillgång till 6kW på elpatronen och några kW på pumen.
Efterhand som det blir kallare, behövs mer och mer kW för att värma huset. Plötsligt når man en temperatur där pumpen stängs av och övre elpatronen blir ensam kvar för att värma huset. Då behöver ju elpatronen hjälp av den undre patronen i stället för pumpen, men den patronen går inte in förrän pumpen spärras pga "min utetemp" . Därför ska man försöka hitta vilken temp det är som ska stå under "min utetemp"

Detta gäller särskillt när man har ett system som kräver högre framledningstemperaturer än vad pumpen kan ge själv. Klarar man att värma huset vid -15º med 40º på framledningen kommer aldrig pumpen att stoppas pga för hög returtemp.

Ronnie
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 18:02:00 »

Värmepump storlek: vet ej. Var ute i mörkret men kunde inte hitta info. Enligt handlingar till huset är det en eco air 107.

Det är all info jag har i nuläget.

Okey...
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 17:58:31 »

Värmepump effekt enl. Internet:

Output kW 230V 1ph 6+ HP
400V 3ph 9+HP
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 17:55:22 »

OK. Det gäller alltså att ligga på lur o se när elen drar igång. Ju kallare det är ute desto högre returtemp. Är det därför returen blir hög?

Om det är låt oss säga -10 gr ute och elen går in vid den temperaturen. Är det då -10 som ska skrivas in som lägsta utetemp eller är jag ute o cyklar i mitt resonemang?
Pumpen kan gå dygnet runt samtidigt med att elpatronen också går, utan att det blir för hög returtemp.


Nej det är när det händer, som du började hela tråden med, att det står "HÖG VÄRMEPUMP ºC" på displayen. Alltså att pumpen spärras och pannan går enbart på elpatron.
Då går pannan bara på övre elpatron utan hjälp av pumpen, men också utan hjälp av den undre patronen. Den går inte in förrän pumpen spärras av för kallt ute, den går inte in bara för att pumpen får föt hög returtemperatur.
Därför bör man veta vid vilken utetemp man ska låta pumpen stoppas av "min utetemp ºC".

Ronnie
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 17:52:00 »

Värmepump storlek: vet ej. Var ute i mörkret men kunde inte hitta info. Enligt handlingar till huset är det en eco air 107.

Det är all info jag har i nuläget.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 17:45:10 »

Hur stor är din värmepump?
//Thommy J
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 17:41:48 »

OK. Det gäller alltså att ligga på lur o se när elen drar igång. Ju kallare det är ute desto högre returtemp. Är det därför returen blir hög?

Om det är låt oss säga -10 gr ute och elen går in vid den temperaturen. Är det då -10 som ska skrivas in som lägsta utetemp eller är jag ute o cyklar i mitt resonemang?

Ang radiatorer: 16 st fördelade på:

Huset är på 140 m2 (dock 2,7 m takhöjd).
Nedre boendeplan: 3 rum + kök + hall + toa nere (8 radiatorer)
Övre boendeplan: 3 rum + hall + toa + duschrum uppe (8 radiatorer).
Källare under hela. Värms endast av rördragningarna, ca 10 gr nu.

Är det underdimensionerat?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 17:21:59 »

Hur kollar jag:
"Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp"?
Är detta samma som min ute temp som jag reglerar själv och satt till -15 gr? Eller är det något annat?

Om pumpen får för varmt vatten in till sig, alltså om VPin blir för hög, kommer pumpen att stoppas pga för hög retur från radiatorerna. Detta bryter pumpen vid cirka 48º på de nyare pumparna medan pumpar på 4-5 år eller äldre verkar tåla runt 50º innan de stoppas. Det är vid vilken utetemperatur detta händer du ska försöka få kläm på. Sedan sätter du in denna temperatur som "min utetemp" där du har -15º just nu.

Min pump stoppas vid -11º ute, men det är temperaturen som kommer från givaren i värmepumpen som bryter pumpen, och den visat då bara -8º på min pump ( ute VP ºC i driftinfo). Därför har jag satt -8º som "min utetemp" i inställningarna. Då spärras min pump och nedre elpatron går in, när givaren i pumpen "Ute VP ºC" visar -8º.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 17:04:52 »

Shunt på auto tror jag. I alla fall rör den på sig emellanåt utan att jag pillar på den.
Får väl prova mig fram helt enkelt. Är ju helt ny i husägarbranschen så jag har en del att lära.

Hur kollar jag:
"Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp"?
Är detta samma som min ute temp som jag reglerar själv och satt till -15 gr? Eller är det något annat?

Rena värmekursen idag   :). Gillar inte att förfoga över utrustning jag inte har koll på eller kan sköta. Tur att det finns hjälp att få.

Kolla under Aktuell Driftinfo där står allt som händer just nu
//T.J
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 december 2010, 17:03:21 »

Grundproblemet är väl att radiatorsystemet är för klent för att avge den effekt huset behöver. Är det inte bra att justera in alla radiatorer så att man får ut så mycket som möjligt av värmen i huset?
Kan man sänka stopptempen ett par grader så är ju mycket vunnet...
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 17:02:27 »

Skrev jag något fel eller?eller vad det bara ett eko eko eko eko *roflmao*
sorry blev kanske lite väl sarkastisk här........
//Thommy J
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 17:00:10 »

Shunt på auto tror jag. I alla fall rör den på sig emellanåt utan att jag pillar på den.
Får väl prova mig fram helt enkelt. Är ju helt ny i husägarbranschen så jag har en del att lära.

Hur kollar jag:
"Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp"?
Är detta samma som min ute temp som jag reglerar själv och satt till -15 gr? Eller är det något annat?

Rena värmekursen idag   :). Gillar inte att förfoga över utrustning jag inte har koll på eller kan sköta. Tur att det finns hjälp att få.
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 16:53:01 »

Den nedre patronen är automatiskt bortkopplad när pumpen är tillkopplad. Den ska alltid vara satt till 6kW och minst 50ºC.
Det är den övre patronen eller elpannan som den kallas av CTC som ska sättas till noll kW om pumpen inte går igång efter ett stopp pga för hör returtemp.

Om pumpen går nu, så kolla vid vilken utetemp den stoppas av för hög returtemp, du får en varningstext på dissplayen som säger : hög värmepump eller något liknande.

Vid den utetemperaturen behöver du förmodligen ha pumpen spärrad, och nedre patronen att värma nedre pannan.

Ronnie
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 16:48:59 »

Tommy,
I mitt fall har den faktiskt stannat i ett helt dygn pga att värmepumpen stänger av pga för hög returvärme. Moment 22.
Min slutsats är: stäng elen, fyll på med två kakelugnar. Se om det räcker.
Undrar emellertid:
Är det övre elpatron som ska kopplas bort? Eller båda?
Nu har jag nedre på 6kW o övre på 0 och pumpen går på hög effekt.
Satt Elpanna  till 42ºC. Min ute -15. Låt se vad det kan medföra.
Hej
Övre patronen kan du labborera med,aldrig nedre,den ska alltid stå på 6kw,den ersätter v/p:n vid haveri eller vid för kall utetemp.
Hur står shunten?manuell eller auto?
Klarar du värme och vv behovet utan att spetsa med elpatron (Max)(övre)så kan den stå på noll,annars måste du ju för komfortens skull ha på patronen.
//Thommy Johansson
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 16:42:18 »


Hur ser erp:ens driftinfo ut map värmepumpens drifttid?

Min pump spärras vid -11º ute, då behöver jag varmare vatten än vad pump + övre patron på 6kW klarar att leverera. Då behöver jag använda elpatronen i nedre pannan i stället på 60º.
Det har väl hänt kanske totalt 10-15 dagar under fyra år att pumpen har stått still pga detta. Men det har också varit något år, då den gått helt utan elpatron.
Nu har jag tyvärr fått problem med hög hetgastemp, så att pumpen stannar i förtid pga hetgastempen, annars har pumpen gått i princip dygnet runt under vintern.
Det ska komma en kylkille nästa vecka och titta på pumpen, så man får väl se vad som händer framöver,
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 16:38:22 »

Tommy,

I mitt fall har den faktiskt stannat i ett helt dygn pga att värmepumpen stänger av pga för hög returvärme. Moment 22.

Min slutsats är: stäng elen, fyll på med två kakelugnar. Se om det räcker.

Undrar emellertid:

Är det övre elpatron som ska kopplas bort? Eller båda?
Nu har jag nedre på 6kW o övre på 0 och pumpen går på hög effekt.
Satt Elpanna  till 42ºC. Min ute -15. Låt se vad det kan medföra.
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 16:28:29 »

Har du läst tråden?

Han får runt 20º i huset med 60º på framledningen och -5º ute.
Jag har nästan samma behov av temperaturer på framledningen, det är bara att glömma pumpen vid -10º och köra på el, om man behöver köra med värmekurvan på 60º eller mer.

Som tur är blir det sällan så kallt här nere. Det är bara det här året som det varit riktigt kallt på länge. Normala år klarar jag mig i stort sett utan elpatron hela vintern, så om man behöver köra på el vid några enstaka tillfällen spelar ingen större roll. Det är faktiskt inte ofta det är 10 grader kallt här nere. Jag ser hellre att pumpen stannar och pannan går på el nägra dagar, än att jag sitter fryser med 16-17 grader inomhus. Det är ju inte hela dygn som pumpen stannar utan ofta några timmar under natten. Det är knappast 10 grader kallt dygnet runt här, även om det händer.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 16:24:35 »

Tänkte prova utan rumsgivare till jul. Då är jag ledig o kan laborera med lutningar, justeringar mm. trimma in systemet.
Pumpen:
Pivo 25-6U/130, 1x230V/50Hz, IP44 Class H.

Tänkte mera på vilken storlek du har på utedelen"pumpen"värmepumpen.
105
107
109
Prova att hämta fabriksinställningarna om du tycker att det verkar lättare.
//Thommy Johansson
Skrivet av: pmt
« skrivet: 04 december 2010, 16:11:06 »

Jag skulle ställa in pumpen så att den går till -15 graders drift samt testat att stänga av elpatronen helt om det går. Sedan öppna shunten och alla element i huset fullt. Får du då upp tempen till säg dryga +20 grader inne så kanske det räcker. I vilket fall som helst sparar du el genom att inte ha el-patronen inkopplad mer än nödvändigt.
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 15:52:09 »

I Blekinge är alla avstånd mellan civilisation 30 km.

Minimum ute ändrade jag till -10 gr efter rekommendation på tråden. Då ska fläkten stoppa, dvs i kväll/natt. Du menar att jag kan koppla in elen igen och att pumpen/fläkten ska ta överhanden igen när returtempen gått ner. Då får jag kolla i morgon igen när det är varmare än -10 gr. Korrekt uppfattat?

Alltså är det så att elpatronen pga dåligt isolerat driver upp returtempen så högt och därför startar inte värmepumpen. OK men varför är returen så hög? Värmen ska ju ut i rummen - inte tillbaka till pumpen eller?

Hur ser erp:ens driftinfo ut map värmepumpens drifttid?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 15:37:56 »

När pumpen stoppas av för hög temp från radiatorreturen, kommer elpatronen i övre pannan att ensam stå för värmen. Förmodligen räcker inte detta om det är ett längre stopp av pumpen, och därför behöver man hjälp av nedre patronen. Denna går emellertid inte in så länge pumpen är tillkopplad, därför bör man kolla upp vid vilken temperatur ute som pumpen stoppas av för hög temp på VPin och sätta in denna utetemperatur som gräns för när pumpen ska spärras av för kallt ute, alltså i "Min utetemp ºC" i inställningarna.

I och med att pumpen spärras går nedre elpatronen in och hjälper till med värmen av huset. Laddpumpen går dock fortfarande och skyddar värmepumpen mot att frysa.

//Ronnie
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 15:31:33 »

Nu har jag 47(48) i framledningstemp men då kör jag sen 30 min kopplat bort all el igen. Då går fläkten. Kopllar jag in elen går inte fläkten. Moment 22.
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 15:22:13 »

Hej kotten, jag bor 3 mil ifrån dej

Det första värdet är övre patronen det andra värdet är nedre patronen.

EcoEl - EcoAir funkar så här:

EcoEl består av en panna som är delad i en övre och en undre del (övre och undre pannan) med en viss förbindelse emellan. Genom hela pannan löper en kamrörsspiral på cirka 25 meter där kallt vatten värms till varmvatten genom passagen genom nedre och övre pannan. Övre pannan värms av en elpatron som kan ställas från 0kW till 9kW i steg om 1,5kW och temperaturer upp till 80ºC. Nedre pannan värms av en elpatron på 6kW som kan ställas på temperaturer upp till 60ºC.

När man kopplar en värmepump typ EcoAir till pannan och väljer in den i inställningsmenyn med "Produkt Eco0Air" respektive "Värmepump tillåten", kommer värmepumpen att ersätta elpatronen i nedre pannan, som kopplas bort automatiskt. Om värmepumpen spärras eller kopplas bort av någon anledning, kopplas elpatronen in igen. Men den kopplas inte in om pumpen stoppas tillfälligt tex när pumpen stannar för att returen från radiatorsystem blir så hög att VPin blir mer än 48º och pumpen stoppas av för hög temp.

Pumpen jobbar mot nedre pannan och styrs av framledningens börvärde, den värmer nedre pannan 5º (beror på värdet i "diff start/stopp" i fabriksinställningarna) och sedan stannar pumpen, för att åter starta när temperaturen sjunkit 5 grader till framledningens börvärde. Var fjärde start värmer pumpen normalt till 55º för att säkerställa att det finns varmvatten tillgängligt. Nedre pannan har alltså två börvärden antingen 5º över framledningens börvärde eller 55º beroende på vilken start det är frågan om, den fjärde eller någon av de andra.

Övre pannan värms av elpatronen som går att ställa till lite olika effekter och temperaturer. Övre pannan  har också två börvärden, ett som man själv väljer i inställningsmenyn "Elpanna ºC" och ett som systemet bestämmer till 7º över framledningens börvärde. Det högsta av de två värden är det börvärde som gäller. Elpatronen tänds vid börvärdet och värmer 3º upp, och håller alltså övre pannan mellan gällande börvärde och tre grader över detta. Ställer man "Elpanna ºC" till 40º i inställningsmenyn, kommer patronen att hålla övre pannan mellan 40 och 43 grader, men om framledningens börvärde blir 34º eller mer, kommer elpatronen att rätta sig efter detta i stället ( 34+7=41) och börvärdet kommer att bli 41 grader eller mer eftersom värmebehovet kör över det inställda värdet.

Shunten tar normalt vatten från nedre pannan, men när temperaturen i nedre pannan inte längre räcker till, börjar shuntfördröjningen att räkna ner, och när den räknat ner det inställda värdet, tar shunten vatten från övre pannan. Det som kan hända när shunten tar vatten från övre pannan, är att när framledningen blir tillräckligt varm, kommer returen från radiatorena att vara så varm att vattnet i nedre pannan värms till över den temperatur som stoppar värmepumpen pga för hög temp på VPin. När detta väl inträffar, kan man hamna i ett låst läge där elpatronen hindrar pumpen att starta eftersom den hela tiden ser till att det blir för varmt i nedre pannan. Detta släpper så klart så småningom, men ser man att det inte behövs högre framledningstemperatur än vad pumpen klarar, kan man nolla elpatronens effekt tills vattnet svalnar och pumpen startar, varefter man kopplar in patronen igen.

Elpatronen bör ställas på så låg temperatur som möjligt utan att varmvattnet blir lidande, förslagsvis runt 40º och har man 16 A säkring ska den stå på max 6 kW, i och för sig finns det strömkännare som tar ner effekten om det behövs men ska man använda mer än 6 kW ska man ha högre huvudsäkring än 16 Ampere. Vilken huvudsäkring man har ska stå angivet i inställningsmenyn.


Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 december 2010, 15:20:18 »

Vad har du för framledningstemp?
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 14:30:59 »

Nu drar den 4,5 kW el eller vad menas med 4,5+0. Är det vad nedre resp övre patron drar? Kopplat ur rumsgivare. Förbrukar 6 (20) A.

Historisk driftinfo visar ingen skillnad mot innan trots att fläkten startade. Nu går den dock inte fläkten längre.
Verkar som att så fort som jag sätter elen till 0 kW så går fläkten men när jag kopplar in elen slutar den att gå.

Är bara -3 gr ute. Borde inte pumpen snurra hela tiden?
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 14:01:49 »

Värden nu:
Nedre 6kW
Max: 7,5kW (hittar inget värde för övre).
När jag gjorde dessa ändringar kom ett meddelande om att elförbrukningen var hög och reducerades.
Försvann dock efter en minut så jag vet inte exakt vad det stod.

När jag skrev övre menade jag Max...mitt fel.
Kan vara så att 7,5kw är för mycket,varnar den igen så sätt 6,0kw.
På 16amp säkring brukar man köra 9kw elpatron vid 20 är det kanske 12kw man kan ha.
//Thommt Johansson
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 13:49:16 »

Värden nu:

Nedre 6kW
Max: 7,5kW (hittar inget värde för övre).

När jag gjorde dessa ändringar kom ett meddelande om att elförbrukningen var hög och reducerades.
Försvann dock efter en minut så jag vet inte exakt vad det stod.
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 13:39:49 »

Tänkte prova utan rumsgivare till jul. Då är jag ledig o kan laborera med lutningar, justeringar mm. trimma in systemet.
Pumpen:
Pivo 25-6U/130, 1x230V/50Hz, IP44 Class H.
Tre läge:
40 W
68 W
95 W

Kör i läge 2 (68W).

Huset är på 140 m2 (dock 2,7 m takhöjd).
Nedre boendeplan: 3 rum + kök + hall + toa nere (8 radiatorer)
Övre boendeplan: 3 rum + hall + toa + duschrum uppe (8 radiatorer).
Källare under hela. Värms endast av rördragningarna, ca 10 gr nu.

Förra ägaren hade noll koll på systemet. Körde kakelugn i ett rum o övriga snålvärmdes till 15 gr.
Rumsgivare urkopplad då pga problem vid eldning i kakelugn.

Vi eldar också i kakelugn men har inte upplevt några problem förutom det här nu. Har bara bott här sen 1 nov i år.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 13:33:06 »

Bra Thumbsup
Glöm ej att aktivera nedre elpatronen nu (om du avakiverat den)
20amp skrev du sätt övre elpatron på 7,5kw då har du 6,0 + 7,5kw det är nog vad 20amp klarar.
Jag gissar att din innegivare är skulden till ditt problem.
Nedre panna som du har 45gr är nog okey.
Man behöver nog lite info om dit hus och pump för att kunna hjälpa dig vidare.
//Thommy J
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 13:22:52 »

Fläkten har vaknat! Nu undrar jag två saker:

1. Hur undviker jag att hamna i samma läge igen? Är det vanligt att man måste göra så här?

Väderprognosen för Blekinge är minst sagt bitter. -12 gr dagtid!

2. Hur ställer jag nu in lämpliga värden för övre resp nedre elpatronen?



Tackar dessutom för all hjälp så långt. Den värmer säkert ett par grader bara den.
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 13:17:40 »

Tänker högt här nu:
Har för mej att jag åtgärdad liknande fel du har.
Prova ett tag med att köra utan innegivare,och kolla vad du tycker om det,har hänt att den ställer till med oreda om man ej ställt in sin anl.utan den vid/eftr. installation.
Har man många rum och kanske källare med rum är den inget vidare att ha inkopplad.
Vilken storlek på pump har du?
Hur stort hus har du?
//Thommy J
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 12:48:33 »

I manuellt läge är "skruven" utdragen ca 5mm (då kan du vrida på "ratten")
I auto är den mot shuntchassiet.(då sitter ratten fast för motordrift)

Du gör såhär för att värmen ska sjunka och värmepumpen ska ta över driften,ditt system arbetade som om det varit
-25gr kallt ute.
Du har hamnat i en liten ond cirkel här.
Kan ta ett tag innan pumpen tar över,du hade inte så kallt nu va?
Men låt pannan sjunka till ca 40gr lite till kanske,sen bör pumpen gå igång.
Gyllene tillfälle att passa på att duscha är nu ;D
//Thommy J
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 12:41:35 »

Hur kollar man manuellt/automatiskt läge? Ska man trycka/dra på själva skruven framtill (den har blått o rött för inställning av värme/kyla). Det är väl den knappen? Manualen är inte bra. Hittar ingen vägledning där. Har haft besök av stressade rörmokare som monterat element. Kanske de har ändrat något? Har nu satt all el till 0 kW. Låt se vad som händer. kanske den enda värmen jag får är från turerna upp o ner från källaren  ;D Varför måste man göra så här för att få igång pumpen?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 12:38:14 »

Hej

Sätt elpatronen i övre pannan till 0kW och vänta tills pumpen startar, då kan du sätta den till 9kW igen. Temperaturen på vattnet som går ut till värmepumpen måste komma ner i temperatur under 48º innan pumpen kan starta. Så länge elpatronen nu värmer tar det lång tid innan tempen går ner, men så småningom startar pumpen. Det går emellertid fortare om du stänger av patronen en stund.

//Ronnie

Edit : eller gör som Nisse-Gurra föreslår, men pumpen startar när tempen sjunkit i nedre pannan hur du än gör.
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 04 december 2010, 12:33:57 »

du måste bli av med mer energi i huset....just nu värmer övre delen av pannan upp undre delen genom radiatorsytemet så att inte värmepumpen startar....

retúren från värmesystemet stannar värmepumpen....

du kan manuellt ställa shunten kl 12 så tar den bara vatten från undre delen....
Skrivet av: T.Johansson
« skrivet: 04 december 2010, 12:27:53 »

Har pumpen börjat snurra ännu?
Jag hade först och främst stängt ner 9kw till 0kw,sedan stängt ner 6kw till 0kw tills pumpen gick igång.
Sen återställt i omvänd ordning först 0kw till 6 kw sedan 0kw till 7,5 -9 kw.
Kolla så att inte shunten står på manuellt fullt öppen.
När pumpen väl går kan du ju fylla på med ny data.
//Thommy J
Skrivet av: Igelkotten
« skrivet: 04 december 2010, 12:23:11 »

Radiatorerna är supervarma. Ute är det nu bara en grad kallt men elen går i alla fall. Fläkten går fortfarande inte. Är det inte skumt? Har ändrat min ute till -10 gr. Spelar det någon roll så länge tempen ute är varmare än -10?
Skrivet av: erp
« skrivet: 04 december 2010, 11:48:53 »

Jag behöver också ganska hög temperatur, när det börjar bli kallare än -5º ute. Då måste man se till att nedre patronen går in i stället för pumpen, genom att sätta "min utetemp ºC" till en temperatur där pumpen stoppas pga hög värmepump. Gör som skuggan föreslår och sätt min utetemp till -10º, jag har min satt till -8º eftersom ute VP ºC visar -8º när det är -11º ute enligt Ute ºC och efter min ordinarie termometer.

Du måste alltså hitta den utetemperatur som stoppar pumpen och sätta in den som gräns för när pumpen ska spärras. Alternativt kan du spärra pumpen manuellt i inställningsmenyn, kolla bara att laddpumpen går hela tiden.

//Ronnie
Skrivet av: skuggan_pm
« skrivet: 04 december 2010, 11:33:18 »

"Hög värmepump gr C".  lyser för att värdet på VP-IN ligger på 48 grader eller högre och då spärras ECO-AIR.  Det är inget felmeddelande utan bara en upplysning. EcoAir stannar för att inte ta skada av den höga tempen.

Normal ska då nedre elpatronen ta över. Men den tar bara över om du har ställt värdet på min utetemp på ett bra värde. Du måste försöka hitta den utetemp då VP-IN närmare sig 48 grader (eller lägre om det är kallare än minus -7, kolla i manualen). Prova med -10 grader istället. Till -15 kommer inte din pump att snurra pga din höga framledningstemp, det vore bra om det gick att sänka den.


Ser nu att du har övre patronen ställd till 9kW och nedre till 6kW, klarar dina säkringar om alla 15 kW skulle dra igång?
Skrivet av: Gäst 999
« skrivet: 04 december 2010, 11:32:46 »

är alla radiatorer varma?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!