Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 21 januari 2013, 21:35:04 »

Du öppnar underluckan genom att bara ta tag i den och dra rakt ut, den sitter med snäppfästen.
Sen är värmebärarpumpen den som är enklast att nå, snett bakom sitter köldbärarpumpen.

Elpatron kan blockeras genom att man sätter en brytare mellan position 1 och 3 på plint 30 (då är det fortfarande möjligt att köra legionellahöjningen). Jag har gjort detta för att underlätta blockering och inkoppling av elpatron (man behöver då inte bryta uppvärmningen som man gör om man använder driftlägesknappen). Denna plint sitter på reläkortet, öppna övre panelen (lyft bort överdelen och sen lossar man ett par skruvar för att komma åt.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 21 januari 2013, 16:48:33 »

Elpatronen är inte blockerad när den värmer poolen så den klipper in med 9kw ganska omgående. Såg på poolkoplings pappren att man kan blockera tillsatsen med relä. Så på autoläge har de inte kört om det inte varit kallt i huset.
frågan är om elementen är strypta det är ganska stort system med vad jag kan se ganska klena rör till elementen samt att det är många element så ett snäpp upp cirkpumpen är nog grejen.
hur kommer man åt att ändra cirkpumpen får man klä av nån plåt då för att komma åt?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 20 januari 2013, 22:20:09 »

innan man bara ökar CP hastighet av släntrian bör man först kolla i fall det är så att merparten av alla radiatorer är för hårt strypta. Eller hur ska man säga. Hårdare än vad som är optimalt.

Verkar det vettigt på radiatorerna så är det bara att öka farten tills du når 7 eller så i diff.

Du kan öka GM för start av kompressor och elpatron men det är inte säkert att det är vad du borde göra. Gissningsvis bör du öka lite på tillskottet. 10 x kompressorstart är ett riktmärke som fungerar bra med ok dimensionerade värmepumpar som din.

21 timmar och 11 starter per dygn är inget att oroa sig över per automatik. Du får undersöka lite närmare när du flyttat in. Det finns massor med finputsning man kan göra men det är svårt om man inte har kontinuerlig tillgång till värmepumpen.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 20 januari 2013, 21:16:46 »

Grattis, hus med pool och allt, här lyxar man till det...

Starträknaren varvar efter 65535 (216) starter och börjar om från noll har jag för mig om.
Har du kollat smutsfiltret på varma sidan?
Sen kan du ställa upp VB CP om det går, 7-8 °C tempdiff är mer optimalt.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 20 januari 2013, 13:51:49 »

Nu har jag skaffat mig ett nytt hus i det sitter det en 1115-10 med separat vpa 70/200 varmvattenberedare. värmer 300m2 samt inomhuspool på 35m3. 2st borrhål på 120meter. sitter nu en 12kw kylmodul med scroll i som är två år

Kollade gradminuter de står på standard 60 och start elpatron 300 eller om det var 500 Hur högt kan man ställa de båda.

Den har gått 27190 timmar kompressordrift sen installationen 2005 tilskottet står på 1700 timmar. Men har gått på el längre perioder på g av kompressor haverier.
starter står på 6082 ???  vet att kompressorn är bytt för 2 år sedan. kan den vara nollad eller har den gått runt så det är 106082 starter?
vet att det var en felinstallation med poolväxlare och värmesytem som gjorde satans massa starter som orsakede 2 kompressorras på 5 år som nu är åtjärdat.
Nibes tekniker har vart där och kollat installationen och tagit bort vissa kortslutningar som vart från grundinstallationen.
snittet senaste veckan är 21 timmar driftstid och 11 starter per dygn då har det varit mellan -3 till -20 kallt.
kb in var +1   och kb ut +4 (misstänker kass givare)

vid -5 var framlednings tempen beräknad till 41 grader så lågtempsystem verkar orka upp till 44 °C på kompressordrift

Tycker att det är onormalt stor diff på framledning och returledning 10 °C med alla termostater öppna vad skall man ha där?

extra växelventil till polen sitter det också   rördragningen är riktig råttbo då det går rör överallt får kolla igenom det när jag flyttat in i sommar.
polen värms 6 timmar oavbrutet på natten om den kallar på temp. Sitter en termostat som prioriterar husvärme

årsförbrukningen verkar ha legat mellan 18000-20000 kw de 2 senaste åren sen rören drogs om och innan dess ännu högre

Så nu har jag ett roligt system att pilla med :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 283
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!