0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Angående installation av VP så har jag talat om vad jag har här hos mig , och det fungerar till 100% ( el-tillskott 0 ) , det börjar att verka lite om sådan installation här på forumet din anläggning är exakt som min , men måste kopplas på ett spec sätt för att fungera fullt ut
Kan du inte skissa upp hur det ser ut och är kopplat idag?
Regga dig och skicka PM
En liten parantes, priset för de två offerter jag nu fått in: Det skiljer 26000kr mellan dem(!).Offert 1Thermia Diplomat Optimum 8 G3, 100 l volymtank,Thermia Aermec UL36 (3,54 KW) & UL26 (2,75 KW) fläktkonvektorer, 190m borra173000kr (!)Offert 2Daikin 2,5-13 kW, ES FCF 3W-V3 4,6KW fläktkonvektor, 186m borra147000krIof verkar thermia mäkta stolt över sin HGW-teknik att värma vv, men känns tveksamt att betala 26000kr extra för det, 4 m djupare hål och två fläktkonvektorer istället för en. Om inte Rickard har rätt i att on/off är det klokaste valet efter omständigheterna förstås.
Att betala 26Kkr för HGW är väl lite i överkant i mitt tycke , den tar lite av värmen genom att den laddar VV hela tiden som VP går som gör att det blir lite mindre till den sommartid när VP står still blir det inget alls utan patronen ska gå , hur mycket VV det finns i VP vet jag inte ,om du googlar på Thermia Diplomat Optimum 8 G3, så kommer det fram en hel del sökbegrepp att titta på Jag klämmer in det jag skrivit om mitt här oxå , lite mera än min VP -kopplingom en rör och två rör är det lite mer som ska till i info från dig , det kan vi komma till senare , läs det nedanVad förstår så går VP mot tank och ett systemet hämtar där med en temp som motsvarar husets behov , sedan i retur till tank med allt och den andra delen är shuntad , jag har exakt så själv , men jag har 2 shuntade system ett i källaren och i övervåningen fungerar utmärkt , samt en givare på returen till VP som stoppar VP vid max retur till den , start av VP görs via en microbrytare i den shunt som behöver mest värme , det blir en funktion som mallar allt i huset ,När VP startar tar tanken emot ev övertemper genom blandning i tanktoppen ( VP in i topp system ut i topp retur gemensam hem ) på så vis när tempen ökar i tanken så börjar shuntarna att stänga , säger inte att det bästa sättet , men är det som jag genom åren kommit fram ( före inverter fanns inte då ) klart att det går att ha en inverter på samma sätt , den ska ju ge lägre temp vid mindre snurr ( tar då lite längre tid att fylla tanken , men vad gör det ) påängen med den kopplingen är att jag har VV-slinga som förvärmer till en EL-VVB och den kyler tanken , men vad gör det när tanken är tom , så har shunten ökat på , och VP startar , Sommartid ,, jag stänger aldrig av värmen i källargolvet så den shunten startar VP och fyller tanken ( minimum förvärmning VV från +20 - +50 året runt )
Svårt att få tag i on/off vp alla märken har on/off vp i dag
Men är inte dom invertes vad jag menar är en ren ON/OFF utan inverterverkan Ex en scroll eller kolv med raka rör in och en fast hastighet inget varierande dataintrång
Alla tillverkare har on/off vp tex Nibe F1245 eller F1226.
Dom har naturligtvis inbyggd styr men är inga inverters utan reglerar värmen genom att starta/stoppa kompressorn dvs helt vanliga on/off vp.
Du kommer inte billigare undan om du köper en som du säger vanlig vp och bygger eget styr och kompletterar med växelventil och beredare bättre köpa en färdig vp och om tex styren brinner ihop då kan man bygga egen styr om man gillar sånt.
Behöver inte bygga någon styr för VP men kan om jag vill ,bara till och från ingen styr resten har jag i nuvarande installation som är 19 år och enkla shuntar för en tusenlapp styck funkar fortfarande Angående frågan med rumsgivare jag har en som går till min RC för övervåningen , källardelen har ingen och den fungerar bra
Är det inte praktiskt att kunna styra från ett annat rum?
Tipo874 jag kör direkt mot tank riktig ON/OFF mot 750 HPD egen slinga förvärmning till en 200L VVB har 2X750 när jag eldar , laddar VVB med en liten pump 80C + tankarna 2 shungrupper ut Passar på att svara smurfen : nu är det så att kan du komma ned i samma temp som jag ska du vara glad , på vår och höst vid start av VP så är min temp 19-20C och då laddar VP upp tanken till 45C tar 2 timmar , där stoppar jag , vad tror du det blir i COP då med så låga tempar samt stillestånd mellan 4-5 timmar
Tänker du kalla nån idiot är det nog avreagera tråden som gäller annars går det nog bra här.
Men om du hade haft ett "riktigt styr" på pumpen så hade förtjänsten varit ca 16 000:- större.
Rickard: jag har inte bra koll på begreppen, men jag tror det är en förrådsberedare som sitter i högra tanken, på 100 l om jag minns rätt.Men ingen av de fyra installatörerna hittills har velat använda befintlig tank. Den enda som rört vid anläggningen tidigare hade inte tid att göra jobbet så han får jag ingen offert från. Men fyra offerter kan ju tyckas räcka.
Och till Rickard Du framför att så och så är fel angående min anläggning , om jag inte minnes fel så har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP scroll eller inte , får se vad det blir ,sen det där med din uträkning på en s.k. förlust som jag åsamkat mig själv p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys från dig , Min VP har gått i 19 år rakt av och inte en enda reparation , ( nej det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll på kopplingar ,provtryckning , ny soppa , går som en klocka ) Som upplysning så kostade på den tiden minrena Basic VP 24Kkr inkl. moms , hur många KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför , i dina kalkyler får du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus går inte upp i rök ,
Då smurfen vänder jag mig till dig , Detta med VV eller annat som framhålls , är frågan vad värmer du din VV med , hopprep eller vad , energibesparande till 100% det går inte att jämföra äpplen och päron , då kan man bli ett päron själv Och till Rickard Du framför att så och så är fel angående min anläggning , om jag inte minnes fel så har du en likadan som min och är bekymrad om du ska sätta in en ny VP scroll eller inte , får se vad det blir ,sen det där med din uträkning på en s.k. förlust som jag åsamkat mig själv p.g.a. mindre vetande i anläggningsbyggnad är bara nys från dig , Min VP har gått i 19 år rakt av och inte en enda reparation , ( nej det är inte sant , hade servicegubbe här i dag ,soppatorsk , koll på kopplingar ,provtryckning , ny soppa , går som en klocka ) Som upplysning så kostade på den tiden minrena Basic VP 24Kkr inkl. moms , hur många KW tror du det har sparat oss här , det är inga 16kkr i förlust som du framför , i dina kalkyler får du nog använda ett annat program , all värme som produceras inomhus går inte upp i rök ,
OK jag vet mycket väl vad flytande kondensering innebär , det är samma funktion som en vanlig shuntstyrning bara skillnad , det ena är vatten och det andra glide , hur har du tänkt att en ON/OFF ska vara beskaffad för att ta hand om de variationer som vid olika temperaturer behövs , du behöver nog inte svara på det , den stoppar & startar , men det är ju inte bra sägs det , inte ens på en inverter den kan gå i bitar , till och med tillverkarna av kolvisar säger att den bästa driftekonomin är med drift mot en tank , ni har ju samma problem med inverters , dom klarar inte att dra alla laster på ett bra sätt , förutom någon enstaka som har tur med storlek och flöden
Jag har runt 200 starter per månad inkl vv starter vill jag minska starterna vore det enkelt genom att justera gm för start av kompressorn men då kommer vp värma högre över börvärde och det verkar dumt.
25focus Kolla på YouTube där finns filmer som visar hur Daikins kompressor fungerar, inget inre läckage som med scroll och andra typer
Det är en Nibe F1245 8 kw och den har kolv kompressor.
Tipos scroll är en vanlig on/off vp. Tar man Nibes inverter F1255 3-12 kw så lämnar den nog närmare 14 kw vid 0 grader in och 35 ut oberoende av ute temp. Nibe anger cop för F1245 till 3,45 vid 0 grader in och 50 ut exkl cirkpumpar.
en vanlig on/off vp går väl alltid på max Vet inte vad deltat är men 0 grader in på brine och 50 grader ut på vb.
Det gör den men jag vet inte om han har begränsat den eller något i den stilen ,som jag förstår att det går , men åtsido med det , vet inte men kan tänka mig att scrollen kanske drar något mindre än en kolv , så max kan var ca 4 KW vid VV -drift som ska vara max belastning , då är frågan vid vilken temp den startar hur många liter VV och temp vid stopp , jag har inte vetskap om volymen , men beräkning är ungefär om den är 200L , +60 - ca 35 = 25 X 200=5000 liter/grader X 1,16 = 5,8KW färdig VVca 12 KW/tim / 0,5 tim = 6KW ( 4KW - 2KW ) = 2KW 5,8/2= ca 2,9 och det är räknad laddtid ca 0,5 tim för att ladda upp VV ca 3 i COP , det är tufft att koka vatten , detta är en ca uträkning som kanske inte är helt med sanningen , då temperaturerna kan vara helt åt skogen , många gropar att åka i men kan ligga något åt det hållet , du har kanske mer koll på volymerna och temperaturer , samt om inte min matte har rostat för mycket