Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad behöver jag för tidrelä för att styra en extra shunt?  (läst 18703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Så som jag har det idag har jag i princip två "styrsystem" som ska synkas med varandra. Det är ganska drygt att få det att lira perfekt eftersom jag har två utegivare,två innegivare och två värmekurvor. Jag har en arbetstank som vp och vattenmantlad kamin är kopplad mot. En esbe 90 c shunt som styr framledningen. GT1 givaren har jag satt i ett dykrör i övre delen av tanken. Så kurvan i min rego 603 har jag fått öka finjusteringen ett antal grader för att parera in så att när shunten är fullt öppen så startar vp och går 5 grader upp. Under detta förlopp så stänger givetvis shunten efterhand.

Jag har testat innan med en vanlig motorshunt som styrs via regons andra värmekurva. Men ni som kan gamla ivt styrningar känner säkert till hur värdelös den styrningen är. Om tempen sjunker 1 grad(ställbart) under börvärdet så släpper den på ström till shunten. Men felet är att den har ström ända tills tempgivaren kommer in i sitt område igen. Och eftersom tempgivarna har en viss tröghet så hinner shunten öppna för mycket. Sen går tempen över och den stänger igen. Det blir en jojo effekt av det och är helt ohållbart.
Nu vill jag köpa ett relä på elfa som tidsstyr spänningen ut till shunten. Så när ivt släpper på spänning så går shunten en ställbar tid. Säg 3 sekunder kanske. Sen ska reläet bryta och vänta kanske 30-40 sekunder för att tempgivaren på framledningen ska hinna med att reagera. Räcker det inte så öppnar den 3 sekunder till och inväntar. Det kommer nog att fungera men jag har svårt för att veta vilket relä jag ska ha? Någon som kan tipsa mig?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
varför inte ta kontroll över situationen helt.

nu vet jag inte om din shunt styrs med 0-10v. Jag hade använt arduino. Till den kan du ju även koppla vilka tempgivare du vill.
http://www.nano-reef.com/topic/218115-arduino-0-10v/

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
David. Jag är inte så duktig på sånt som gäller styrningar och programmeringar. Så här gäller det att hålla det basic ^-^. Jag har lite olika shuntar liggande som jag kan välja mellan. Men utgången från regon på ivt är en nolla och två faser 230 volt. Vilken fas som används beror på om den ska öppna eller stänga shunten. Jag tänkte bryta nollan med tidreläet. Då fungerar det ju åt båda hållen. Jag satt och kolla på omron på elfa innan men blir inte klok på vilket relä jag behöver till min applikation. Kan kanske ringa någon support på elfa.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
jag förstÃ¥r och är det 220v sÃ¥ är det inte lika kul med arduino 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
Att få reläet att bara ligga i några sekunder kan inte vara så lurigt, men hur skall det veta att det skall (eventuellt) dra igen?

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Det kommer ju dra efter inställd tid om det behövs. För då ligger det ju fortfarande spänning på inkommande från mitt styrsystem. När framledningen blir +- 1 grad från börvärdet så bryts strömmen till mitt relä. Men utan ett sånt relä hinner shunten nästan gå från ände till ände(120 sek) innan tempgivaren reagerat. Jag har testat flertal gånger.det kommer fungera som så att vatten tempen i arbetstanken styrs av huvudvärmekurvan. Sen den andra värmekurvan som styr shunten kommer styra min radiator temp. Det blir så mycket exaktare då eftersom jag kan låta min ivt styra allt med sina egna givare.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad IVT Center 7h

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 219
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ...men vad vet jag?
    • IVT Center 7h
Det finns en uppsjö av programmerbara tidreläer i handeln som klarar funktionen du beskriver. Var du kan köpa den vet jag däremot inte.
IVT Center 7h ligger i Sjömarken, strax väster om Borås. Vi installerar och servar alla typer av värmepumpar, men främst IVT.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag tror du ska ha ett blinkrelä.

Den här borde fixa det i så fall.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-542-96&toc=19567
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Ett sånt här ska du ha, det genererar en asymmetrisk puls, alltså du kan ställa till och från tid separat. Dom multifunktionsreläerna med blinkfunktion genererar en symmetrisk puls, alltså till och fråntid är lika.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-542-99&toc=19567
Sidan 4 och sidan 8 i databladet är intressanta, reläet heter 87.91

Det här reläet klara av samma sak förutom att reläet ovan klarar av och starta med pausen, lite billigare.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=37-542-85&toc=19567

Elfa är luriga för dom beskriver hela produktfamiljens funktioner och inte just det reläet som är på sidan, därför måste man kolla i databladen.
« Senast ändrad: 06 februari 2014, 07:51:58 av patb »
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Patb. Det du hade i andra länken Borde ju fungera. Från shuntstyrningen på min ivt går en nolla och två faser beroende på vilket höll shunten ska gå så använder den respektive fas. Min tanke var att gå in och bryta nollan på tidreläet. Låta båda faserna gå direkt till shunten. Men sen tar det stopp ^-^Reläet måste väl alltid ha både fas och nolla inkopplat någonstans? Jag kommer nog behöva hjälp när jag har reläet i handen. Men syftet är att kunna släppa igenom spänning ca 3 sekunder och sen vänta kanske en halvminut för att se vad det gav för resultat på tempgivaren som är trög.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Men ett pulsrelä genererar väl bara en puls per tillslag?
Jag uppfattade att TS ville ha ett relä som fortsätter att ge pulser så länge som värmepumpen ger utsignal till shunten?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Men ett pulsrelä genererar väl bara en puls per tillslag?
Jag uppfattade att TS ville ha ett relä som fortsätter att ge pulser så länge som värmepumpen ger utsignal till shunten?
Carl du har rätt. Så länge min styrningen från pannan ger spänning ut till reläet så ska ju reläet kunna ge spänningen ut en stund och pausa en stund.
När väl tempen har stabiliserats så slutar ju styrningen att ge spänning ut.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Nu har du chansen igen Mr Henke
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=10-255-36&toc=0&q=siemens+plc

eller siemens logo lite enklare enhet
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=25-704-97&toc=18822
Det såg kul ut ;) Men det är nog inget jag skulle gett mig på mitt i vintern. Kanske inte ens på sommaren. Svårt att övertyga frugan om att duscha svalt några veckor pga att jag ska bygga om lite pannrummet för femtioelfte gången och inte får ihop det riktigt ^-^

Det blir nog art nr 37-542-85 på elfa. Borde gå att få ihop det då.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
Om det är one-shot så genererar dom bara en puls. Dom jag länkade till kommer göra det som TS vill.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 603
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!