Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tre temperaturer?  (läst 3125 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dag B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Tre temperaturer?
« skrivet: 12 februari 2006, 10:49:21 »
Hej,

Nybliven ägare av större, äldre villa i Stockholm som drar MYCKET elvärme.
Tänkte installera bergvärmepump. Huset har delvis golvvärme (och jag vill ha mer) samt radiatorer.

Normalt byggs VP-system med en växelventil där pumpen ömsom jobbar mot tappvarmvattnet (vid en högre temp.) och däremella mot radiatorvärmen (vid mellanhög temp.). Sedan shuntas den mellanhöga temperaturen ned till den lägre temperaturen för golvvärmen.

Det är ju inte optimalt för golvvärmens värmefaktor. Finns det någon som kan leverera system med två växelventiler så att värmepumpen får jobba direkt mot tappvarmvatten - radiatorvärme - golvvärme is sekvens med optimal värmefaktor för varje temperatur?

Försökte fråga om det här på Nordiska byggmässan men fick inga vettiga svar.

Dag

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Tre temperaturer?
« Svar #1 skrivet: 12 februari 2006, 11:17:30 »
Rent teoretisk skulle de fungera men tänk då på vilka temperatursvängningar du skulle få om den
hela tiden växlar mellan golvvärmen och radiatorvärme.

Ett förslag på den prinsipen är att köra flytande kondensering på dom olika systemen mot varsin
ack tank så dom olika systemen har lite vatten att jobba med under tiden pumpen betjänar det
andra systemet och på så vis slippa kraftiga temperatursvägningar.

De är ju ett förslag men knappast ekonomiskt försvarsbart, den vinst på golvvärmeproduktion
du får med ökad cop kommer aldrig att täcka kostnaderna på den fördyrade installationen.

Då kännar du snabbre in på att konvertera resten av huset till golvvärme än att dela upp systemen.

Utloggad Dag B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tre temperaturer?
« Svar #2 skrivet: 12 februari 2006, 11:34:17 »
Kan verkligen en eller två acctankar kosta så mycket...???
Det låter som tämligen enkla produkter och volymen borde inte behöva vara så stor.
Det är inte gratis att riva befintlig inredning för att installera golvvärme.

Dag

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Tre temperaturer?
« Svar #3 skrivet: 12 februari 2006, 11:54:55 »
hejsan

Förstår ej dina problem

Har du inte sep golvvärme pump via fördelare och dess shunt?

Där reglerar du in temp skillnaden mellan rad/ golvvärme. Golvvärme skall ju ha max 45 grader medan rad kretsen kan gå upp till 50 grader vid kallaste utetemp. Så en växling behövs det är den mellan VV-RAD/GOLVV laddning.

Sommartid kan man ha en tank som sakta shuntar ut till golvvärmen som buffert för att få längre gångtid om man då även vill ha värme till golvvärmen, men det brukar stängas av sommartid efterrsom där ej finns någon värmebehov.
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 18:43:54 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Tre temperaturer?
« Svar #4 skrivet: 12 februari 2006, 11:56:44 »
Tja nya ackar som bara är är värme kostar kanske runt 5000 kr/st.
Men kan finnas att få tag på begagnade dom får ju inte var för stora max 300 liter.
Sen skulle jag nog rekomendera en vp utan styr då det i dagsläge inte finns någon som
klarar den styrningen. Sätt hellre dit en separat styrning.
Sen behövs en cirkpump för vardera system då vp bara laddar tankarna.

Utloggad Dag B

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Tre temperaturer?
« Svar #5 skrivet: 12 februari 2006, 15:18:53 »

Ja, att det saknas utvecklade styrprogram för en sådan applikation kan jag förstå.
Vad menar du med "separat styrning"?

Janne, läs mitt första inlägg igen.
En värmepump brukar få bättre COP/värmefaktor ju lägre temperatur den jobbar mot.
Därför har golvvärmesystem potential att bli effektivare. Detta tappar du om du låter pumpen jobba mot en högre temperatur och sedan shuntar ner temperaturen.

Dag

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Tre temperaturer?
« Svar #6 skrivet: 12 februari 2006, 15:25:12 »
Sommartid vill du väl ha VV från VP?

Då har du redan genererat den "höga temp" som VV har i tanken.

Vinter tid måste du ha värme till radiator systemet som kräver högre temp?
Om detta stämmer behöver du ej dina 3 växlings temp.. Sc:,h


De nya Nibe har annars flera shuntkopplingar som en är till golvvärme som du kan utnyttja. Där finns även 2 växelventilstyrningar, men den ena är till poolstyrning med dess speciella funktion.
« Senast ändrad: 12 februari 2006, 15:30:19 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad dragan

  • I branschen
  • Kan värmepumpar
  • *****
  • Antal inlägg: 190
  • Karma +6/-1
  • Jag älskar kyla!
SV: Tre temperaturer?
« Svar #7 skrivet: 12 februari 2006, 16:42:24 »

Ja, att det saknas utvecklade styrprogram för en sådan applikation kan jag förstå.
Vad menar du med "separat styrning"?


De finns värmepumpar som klara av att styra shunt men dom klarar inte av att tyra två
olika framledningstemperaturer med flytande kondensering.
Köper du en vp som saknar styrning kan du sätta en extern reglerutrustning som kan styra efter
ditt behov och på så vis ha två olika flytande framledningar samt varmvatten styrning.
Allt går ju, de blir bara lite mer komplicerat.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Tre temperaturer?
« Svar #8 skrivet: 12 februari 2006, 18:08:28 »
Hej,

Nybliven ägare av större, äldre villa i Stockholm som drar MYCKET elvärme.
Tänkte installera bergvärmepump. Huset har delvis golvvärme (och jag vill ha mer) samt radiatorer.

Normalt byggs VP-system med en växelventil där pumpen ömsom jobbar mot tappvarmvattnet (vid en högre temp.) och däremella mot radiatorvärmen (vid mellanhög temp.). Sedan shuntas den mellanhöga temperaturen ned till den lägre temperaturen för golvvärmen.

Det är ju inte optimalt för golvvärmens värmefaktor. Finns det någon som kan leverera system med två växelventiler så att värmepumpen får jobba direkt mot tappvarmvatten - radiatorvärme - golvvärme is sekvens med optimal värmefaktor för varje temperatur?

Försökte fråga om det här på Nordiska byggmässan men fick inga vettiga svar.

Dag


Du kanske kan koppla som jag gjort?

Jag har radiatorer i huset och golvvärme i garaget. Från början shuntades golvvärmen från framledningen, vilket inte funkade speciellt bra eftersom framledningen var alldeles för hög för att passa golvvärmen.

Med hjälp av min svåger så kopplade jag om framledningen till golvärmen så att den tas från radiatorreturen från halva huset, vilken normalt håller ca 10° lägre temp än framledningen. Shunten till golvvärmen är mycket stabilare nu, samtidigt som jag inbillar mig att COP bör ha ökat något.

Vi gjorde en mycket enkel omkoppling så att framledningen till golvvärmen tas ca 50 cm före returen, och eftersom golvet har egen cirkpump så suger den ut den varma radiatorreturen när shunten är öppen och returnerar den kallare returen nedströms. När shunten är stängd, eller om pumpen skulle stanna, passerar vattnet bara rakt fram. Med två kulventiler kan jag ställa om till originalkopplingen, men det har fungerat väldigt bra, så det är inte aktuellt.

Jag antar detta bara fungerar om golvvärmen tar en mindre andel av värmen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jnorback

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bättre och bättre för var dag.
SV: Tre temperaturer?
« Svar #9 skrivet: 12 februari 2006, 19:24:52 »
Hmm  Sc:,h

Jag har själv en Nibe med den växling du pratar om mellan att ladda VV och värma huset. Kul i teorin att pumpen får jobba mot en lägre temp för bättre COP. MEN. Jag har, liksom du, en stor gammal kåk som drar en hel del värme. Låt vara i Skåne, men ändå.
Visst är teorin bra och många är ju nöjda, men jag märker när det är kallt och pumpen går i princip hela dygnet (vilket ju är meningen om dimensioneringen är något sånär rätt) blir det fort några grader kallare när pumpen slår över till att ladda VV. Om du dessutom skall ha tre olika faser (VV, GolvV och raddar), varav två är ung lika långa, kommer du nog att få mycket svajig temp. Alternativet blir väl att dimensionera upp anläggningen ordentligt, men då får du mycket intermittent drift med korta starter stora delar av året.
Just den balansgången har jag. Pumpen skulle nästan behöva vara ett nummer större för att minska TS lite, men ändå har jag mycket korta starter under vår/höst (vi snackar 8-10 minuter upp till 35 ggr per dygn). Korta starter är inte optimalt för COP det heller.

(I mitt fall skulle anläggningen säkert mÃ¥ bra av en bufferttank för att jämna ut lite, jag har redan fÃ¥tt det rÃ¥det sÃ¥ vi behöver inte ödsla plats i "din" trÃ¥d med det. )  ::)

Mitt rÃ¥d skulle nog ändÃ¥ vara att köra mot raddarnas behov och shunta ner till det som golvvärmen skall ha. För att sänka raddarnas temp-behov (och därmed den temp som pumpen jobbar mot) kan du ju alltid lägga mer golvvärme (billigt som f-n  ;D ) eller byta till nÃ¥gra fläktkonvektorer pÃ¥ strategiska ställen.

Jag har med rörkrökarens hjälp (han är Nibe-installatör) räknat lite på att faktiskt köra fast kondensering mot en rejäl tank för att slippa svägningarna vid VV-laddning och de korta starterna vår/höst. Det ligger inte långt borta, kan jag säga.
Men allas våra hus och anläggningar har ju olika förutsättningar.

Nibe Fighter 1110(13,5kW) med två markkollektorslingor om 400m vardera. 270kvm tegelstomme. Drar MYCKET värme. 3300 timmar och 6800 starter om året.

Utloggad ackeka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tre temperaturer?
« Svar #10 skrivet: 13 februari 2006, 01:32:23 »
Hej
Jag har i mitt system en 300l golvvärmebuffert som värms m.h.a. polstyrningen. De flesta VP fabrikat har möjlighet till detta idag. Att koppla värmesystemet på detta vis kan nog ha både fördelar och nackdelar, en nackdel är att cirkulationen på radiatorkretsen stannar när VP'n värmer golvvärmebufferten ... jag märker dock inte detta eftersom jag bara har radiatorer i källaren. Man får också en och samma temp i bufferten året om ...

En klar fördel som är en av huvudanledningarna till att jag valde ett sådant system är en god konfort där jag har golvärme, en cirkpump skickar ut vattnet direkt från golvvärmebufferten till golvärmen och jag styr sedan värmen med Wirsbotermostater i rumen. Min golvvärmebufferten värms till 35ºC och startar vid 30ºC, Thermia har/hade 35ºC som max på sin polstyrningen men sa att de skulle ta bort denna spärr när jag pratade med dem. Hos mig funkar 30-35ºC grader fint i allafall ner till -22ºC (vet inte sedan), det som jag märker är snarare att en 12KW'are värmer 300l 5º litte väl snabbt samtidigt som det inte finns någon syncronisering mellan pol och rad. körning, så jag får lite väl många starter. Nu säger Thermia att allt under 4 starter/h är okej, så det kanske inte är ett problem ändå.

Hurvida det blir bättre COP kopplat så här beror på hur mycket golvvärme man har i förhållande till mängden radiatorsystem, samt hur temperaturerna ser ut i respektive system.
Thermia duo12 sjö/mark-kollektor 2x400m fördelat på 300m i mark och 500m i strömmande vatten.
Hus i Värmland 500 m² i 2 plan. Total årsförbrukning 13500 kWh.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tre temperaturer?
« Svar #11 skrivet: 13 februari 2006, 09:09:10 »
Här är en idé.  Sc:,h

Vill du kunna köra golvvärmen på sommaren tror jag mest på en acktank med bivanlent shunt som tar vatten antingen från botten eller toppen av acktanken. Du tar vattnet till radiatorerna oshuntat från toppen via egen cirkpump och till golvvärmen via bivalenta shunten. Returen från radiatorerna kör du in i botten på tanken och returen från golvvärmen tillbaka till VP:n.

På vintern så tar du returvattnet från radiatorerna till golvvärmen och på sommaren kör du då endast golvvärmen med mycket låg framledningstemp från toppen av acktanken.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!