Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nÃ¥n med erfarenhet frÃ¥n Thermia Diplomat Optimum  (läst 3711 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« skrivet: 22 februari 2007, 17:25:34 »
Hej!

Jag är bra nära att välja en Thermia Diplomat Optimum 8 kw

Någon som har erfarenhet av en sådan? Är det nått att ha?

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2007, 18:39:31 »
Ej passande om ditt hus är känsligt för knäppningar, då kan du spara 6000 och välja en diplomat, som jag tror är exakt samma värmepump men ej varvtalsstyrda cirk.pumpar
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #2 skrivet: 23 februari 2007, 07:49:01 »
Blir det större risk för knäppningar om du har varvtalsstyrda pumpar, förklara gärna varför...
Jag har lite knäppningar idag när jag vedeldar som hårdast, inget som stör men det får ju helst inte bli värre...
Jag står just nu och velar mellan just en Optimum 8:a och Eviheat med solpaneler...
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #3 skrivet: 23 februari 2007, 07:55:25 »
Jag tror inte knäppningar påverks så mycket av varvtalsstyrda cirkpumpar, de kommer av att värmepumpen använder flytande kondensering och växelventil. Detta kan åtgärdas med en "knäpptank", en tank på framledningen med inloppet i toppen och utloppet (mot radiatorerna) i botten. Andra förespråkar bypass men då behövs en extra cirkpump som bara cirkulerar radiatorvattnet.  :P

Men för övrigt så tycker jag lika, varvtalsstyrda cirkpumpar är väl mest till för tekniskt ointresserade, annars är det rätt enkelt att själv justera cirkpumparna manuellt så att man får rätt flöden på värmebärare och köldbärare. En vanlig diplomat (eller VP av annat märke) funkar lika bra.
« Senast ändrad: 23 februari 2007, 07:57:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #4 skrivet: 23 februari 2007, 08:59:43 »
Men skall inte dom varvtalsstyrda vara mera energisnåla eller är det bara ännu ett dumt försäljningsargument, och kan man göra samma besparing om man justerar sin utrsutning rätt?
Varvtalsstyrda pumpar är väl bra om man har radiatortermostater(vilket man bör undvika vid VP-drift) om jag har förstått det rätt. Men även om jag skall in med en VP så lär jag nog behöva behålla någon termostat på övervåningen och då kan väl en varvtalsstyrd pump vara bra...eller???
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #5 skrivet: 23 februari 2007, 11:09:03 »
Thermia skryter att deras cirkpumpar överlag är energisnåla, det är inte kopplat till specifikt de varvtalssyrda. Det är möjligt att det är så, men en vanlig Diplomat funkar lika bra.

Om man stryper på någon enstaka termostat så lär det inte påverka flödet särskillt mycket, fast det är bättre att göra en fast instrypning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smogz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2007, 14:59:17 »
Om jag har förstått det rätt så är en av syftena med varvtalsstyrda pumpar...eller iallafall med Optimumens varvtalsstyrning att hålla differansen mellan in och utvtemp på en nivå som är energioptimalast. Och pga att differensen inte hela tiden är konstant så kan varvtalsregleringen hålla den konstant.




Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2007, 15:09:54 »
<Smogz>Så har jag också förstått det.
För vad jag vet så spelar det ingen roll hur vältrimmat ditt system är, delta-T på VB svänger med utetemperaturen. Är det kallt ute så har jag högre delta-T på VB-sidan än när det är varmt ute. Och en Optimum försöker med hjälp av varvtalsregleringen alltid hålla VB delta-T till 8 grader vilket gör att VP:n får arbeta under optimala förhållanden.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #8 skrivet: 23 februari 2007, 18:24:52 »
Om jag inte missminner mig så var det någon som förra året hade ett räkne exempel på besparing kontra priset på OPTIMUM och på c:a 10 år var kostnaden betald
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2007, 22:04:46 »
Citera
<Smogz>Så har jag också förstått det.
För vad jag vet så spelar det ingen roll hur vältrimmat ditt system är, delta-T på VB svänger med utetemperaturen. Är det kallt ute så har jag högre delta-T på VB-sidan än när det är varmt ute. Och en Optimum försöker med hjälp av varvtalsregleringen alltid hålla VB delta-T till 8 grader vilket gör att VP:n får arbeta under optimala förhållanden.

Rätt resonemang... men vid låg framledningstemp avger en vp högst effekt , då blir tempdiffen som störst!
Hoppas ni håller med!? Annars var det rätt
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pejje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ARVIKA
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #10 skrivet: 25 februari 2007, 23:19:25 »
Jag har kört en optimum 8kw sedan 2006-04-31 och är helnöjd inga knäppnigar här än så länge.Har till i dag gott 1524 timmar var av 469 tim vv 3 tim ts för legionella=3657kw.Bor i västra värmland 142 meter borra 144kvadrat 1-1/2 plans villa med 5pers.Lite info som jag kan delge som hjälp.

Utloggad smirre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #11 skrivet: 28 februari 2007, 21:20:36 »
Har en diplomat optimum 8 sedan 3 veckor och den fungerar fint, har bara problem med att när Vp startar så kör den rad cirkpump på max till den hittar diffen på 8 grader och då blir det ett herrans sus och drag i radiatorerna, installatörèn skall komma och justera in det men det verkar som han tappat både almanackan och klockan! någon som har tips?
Thermia Diplomat Optimum TWS 8 130M aktivt hål.
145 kvm 1 1/2 plans.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2007, 16:42:36 »
Ställ cirk.pumpen på ett fast flöde är nog det enklaste, det tar nog en stund till installatören kommer för det är inte så enkelt att ändra i wilon. Ganska mkt att läsa om har han nog om han inte lagt ner besöket.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2007, 19:31:00 »
Konstigt det borde finnas en funktion där den startar med samma inställning som den stannat med. Detta för att undvika det du nämner.

Man behöver helt klart lägre "fart" på cirkpumpen vid vv produktion. detta eftersom kretsen är så kort då...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad pejje

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ARVIKA
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: nån med erfarenhet från Thermia Diplomat Optimum
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2007, 13:29:00 »
Har ej upplevt nåt sånt ljud här och jag antar att du har flexislangar på rad.Jag har byggt om från direktel till vattenburet med enrörsystem delat på 4 slingor kanske detta kan påverka ljudet här?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!