Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Atec v.s. Atria  (läst 1731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad apppe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Atec v.s. Atria
« skrivet: 16 mars 2012, 22:24:35 »
har fått offert på en Atec 9 och en Atria 10 samma pris men Atecen har bättre årsverkningsgrad och energitäckningsgrad (dvs är lite snålare ca 1500 kw per år )
Men nu till frågan: eftersom allt sitter inomhus på Atrian (kompressor etc) bör inte eventuella förluster komma huset tillgodo i större utsträckning en för Atec:en där de sitter utomhus ?

Ser även att energitäckningsgraden är högre för Atrian an för Atecen och att tillsatsenergi behövs vid en lägre temperatur (för Atrian) . Detta tolkar jag som att Atrian  kommer att vara ett bättre val om vi fÃ¥r varma vintrar, eller tänker jag fel ?

Utloggad JockeB

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nacka, Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Atec v.s. Atria
« Svar #1 skrivet: 17 mars 2012, 08:58:29 »
vad skiljer till en Atec 11 ?
Vann inte en Atec e- myndighetens senaste test ?
Hur mycket mer tillskott behövs på ett år för Atec 9 ?
Värmepump Thermia Diplomat Duo Optimum G2 10KW i Nacka. Villa med källare på totalt 210m2. Bytt från IVT Puls 4 2011. Golvvärme i källare radiatorer uppe.
Borrhål: 1m lera 229m gråberg grundvatten 5m
FTX Heru 90S EC2, verkningsgrad 83%.Toshiba polar2-10 i garaget 46M2

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Atec v.s. Atria
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2012, 23:02:57 »
Men nu till frågan: eftersom allt sitter inomhus på Atrian (kompressor etc) bör inte eventuella förluster komma huset tillgodo i större utsträckning en för Atec:en där de sitter utomhus ?

Troligen.

Citera
Ser även att energitäckningsgraden är högre för Atrian an för Atecen och att tillsatsenergi behövs vid en lägre temperatur (för Atrian) . Detta tolkar jag som att Atrian  kommer att vara ett bättre val om vi fÃ¥r varma vintrar, eller tänker jag fel ?

Är det inte tvärt om, milda vintrar = mindre behov av tillsats = fördel Atec?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad apppe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Atec v.s. Atria
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2012, 16:45:15 »
Jo, naturligtvis blir det fördel Atec vid milda vintrar (tänkte nog fel i början) och mera jämnt mellan Atrian och Atec:en vid en kall vinter.

Har nu även fått en offert på Atria 8, men även här är energitäckningsgraden högre (97.9 %) jämför med Atec (96.4 %) samtidigt som årsverkningsgraden är lägre 2.27 (Atria) mot 2.86 (Atec). Jag måste missa något men borde inte värdena följas åt ?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!