Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För lÃ¥g eller för hög VB-diff, vad är värst?  (läst 5887 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad limeburner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Halloj,

Min pump har nu rullat på bra i två veckor men jag spenderar fortfarande alltför mycket tid i pannrummet med intrimning. b00k

Mitt nuvarande problem är diffen mellan VBin och VBut. IVT rekommenderar mellan 7 och 10 grader här. Om jag sätter VB-pumpen på högsta hastighet får jag 11 grader och sätter jag den i mittenläget blir den 6 grader.

Min fråga till forumet blir alltså: skall jag köra högsta hastighet och få för hög diff eller lite lägre med för låg? Sc:,h
IVT Greenline HT+ C9 installerad Oktpber 2006. Grundvattendrift med 9 grader KBin året runt.
Huset ligger i SkÃ¥ne och är byggt  1958 i lättbetong/tegel. 1,5 plan 98 kvm plus 55kvm källare. Tidigare förbrukning 27000 kWh, vet ännu inte vad det blir med VP. Pumpen är medvetet överdimensionerad med tanke pÃ¥ en kommande utbyggnad.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #1 skrivet: 12 november 2006, 11:21:17 »
Har du 11 grader då avger radiatorn lite mindre värme. Då måste man kompensera det med lite högre värmekurva. Det ger högre snitttemp och därmed sämre COP.
men för liten diff ger också sämre COP

Jag skulle välja 6 grader...   
men om du vill kan du väl köra cirkpumpen på max osså strypa lite med en kulventil, du har väl såna på stigen!?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #2 skrivet: 12 november 2006, 11:21:41 »
Mitt nuvarande problem är diffen mellan VBin och VBut. IVT rekommenderar mellan 7 och 10 grader här. Om jag sätter VB-pumpen på högsta hastighet får jag 11 grader och sätter jag den i mittenläget blir den 6 grader.
Det måste väl vara vid lägsta pumphastighet som du får högst delta ändå...
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Bobo

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #3 skrivet: 12 november 2006, 11:27:10 »
Jag har ungefär samma problem. När CP är i läge 1 (långsamt) blir diff 10° och i läge 2 (mellanhast) blir det drygt 6°. Jag föredrar då 6°-alternativet ty då blir framledn. temp lägre, och i mitt fall med en Nibe, kommer gradminuterna att avverkas långsammare. Resultatet blir längre gångtider och således färre starter. Därigenom hinner raddarna blir mer uppvärmda. Önskedröm vore CP med ett reglage för varvtalsstyrning så att man kunde ställa in 7-8° genom att kontinuerligt variera varvtalet. Nuvarande reglering i tre steg är väl grov både på kalla och varma sidan.
110+125 m² (souterrain) stenhus från 1939 på Tyresö.
1: IVT greenline puls (3,7 kW, 1996 - 2006,pensionerad) + 500l tank + 250m sjöslinga. Fast kondensering. VP drog ca 8000kWh/år. + 2 kakelugnar som toppvärme.
2: Nibe 1130-8, ytterligare 2x220m sjökollektor, parallellt med den gamla, den gamla 500-liters-acken med VVB, en volymtank på 120 liter, RG10 (med 2 valbara avkänningszoner) och möjlighet till valfri flytande/fast kondensering . Driftsatt september 2006. 1:a året drog VP 5200 kWh och HH 4800.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #4 skrivet: 12 november 2006, 11:30:17 »
Önskedröm vore CP med ett reglage för varvtalsstyrning så att man kunde ställa in 7-8° genom att kontinuerligt variera varvtalet. Nuvarande reglering i tre steg är väl grov både på kalla och varma sidan.
Jamen, byt till en Grundfos Alpha Pro+ dÃ¥.  Den tjänar du in pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r, bara pÃ¥ energibesparingen... (jaja, ingen exakt beräkning).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #5 skrivet: 12 november 2006, 11:48:27 »
Önskedröm vore CP med ett reglage för varvtalsstyrning så att man kunde ställa in 7-8° genom att kontinuerligt variera varvtalet. Nuvarande reglering i tre steg är väl grov både på kalla och varma sidan.
Jamen, byt till en Grundfos Alpha Pro+ dÃ¥.  Den tjänar du in pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r, bara pÃ¥ energibesparingen... (jaja, ingen exakt beräkning).

Det stemmer nok ja. Jeg byttet ut to gamle pumper (rad+golvvarme) når jeg byttet fra oljefyr til varmepumpe nå. De to gamle sirk-pumpene trakk omtrent 235W. De to nye Alpha Pro pumpene trekker normalt 30-35W tilsammen ved passe temp-diff og flow. Fyringssesongen min er ca. 210 dager så om vi regner 200W forskjell blir det ~1000kWh pr. år. Pumpene kostet 4500,- og strømmen ligger nå på 1kr/kWh så nedbetalingtiden er 5 år elns. For de som kjører pumpene hele året blir det ennå lavere nedbetalingstid, ned i 2-3 år. Vel verdt pengene.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #6 skrivet: 13 november 2006, 08:55:12 »
Jag skulle välja 6 ºC istället för 11 ºC

Faktum är att gliden på r407c ligger rätt nära 6 grader så att det står 7 i manualerna är nog för att få lite marginal skulle jag tro.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #7 skrivet: 13 november 2006, 12:28:58 »
Jag skulle även välja 6C i stället för 11C. Anledningen är att kondenseringstemperaturen ligger anragligen högre pga av onogranhet i mätvärden. Ytmonterad tempgivare ger alltid ett lägre värde Bla pga värmeförluster mot omgivning. Dessutom finns inga decimaler dsamt hur noga kalibrerat är det?
Vi vet inte exakt , så därför 6C för min del.

AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #8 skrivet: 13 november 2006, 15:10:54 »
Jamen, byt till en Grundfos Alpha Pro+ dÃ¥.  Den tjänar du in pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r, bara pÃ¥ energibesparingen... (jaja, ingen exakt beräkning).

Kan man få en sådan att automatiskt reglera varvtalet mot önskat Delta?
Vad kostar en sådan?

Man kan väl styra varvtalet på en befintlig pump också, behövs frekvensomriktare eller räcker det med en vanlig "motordimmer" typ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382157 ?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #9 skrivet: 13 november 2006, 16:14:00 »
Nei, ikke etter delta. Den justerer seg etter mottrykket. Så om noen sløyfer stenges justerer den seg ned.
Dessuten er det en annen motorteknologi på den som gjør at den uansett bruker _mye_ mindre strøm.

Pris 1800-2500,- tenker jeg.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #10 skrivet: 13 november 2006, 16:35:24 »
Du kan fÃ¥ en Grundfos Alpha Pro 25-40 för 166 Euro och 25-60 för 186 Euro pÃ¥ eBay Tyskland.  Frakt pÃ¥ ett par hundra tillkommer.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #11 skrivet: 13 november 2006, 17:04:48 »
Jamen, byt till en Grundfos Alpha Pro+ dÃ¥.  Den tjänar du in pÃ¥ nÃ¥gra Ã¥r, bara pÃ¥ energibesparingen... (jaja, ingen exakt beräkning).

Kan man få en sådan att automatiskt reglera varvtalet mot önskat Delta?
Vad kostar en sådan?

Man kan väl styra varvtalet på en befintlig pump också, behövs frekvensomriktare eller räcker det med en vanlig "motordimmer" typ
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382157 ?

Jag kontaktade Grundfos och Wilo idag om detta, och Wilo ringde och sa att de inte har någon sådan pump.

Grundfos har däremot smÃ¥ pumpar som kan regleras pÃ¥ tempdiff, men pumparna kostar runt 18000;-  huvuddunk

Jag har sedan många år en liten Perfecta, numera Wilo, elektroniskt reglerad pump till golvvärmen i garaget, och på den ställs hastigheten steglöst med en ställskruv.

Jag upptäckte en funktion i min VP idag som jag inte riktigt begripit tidigare. Den heter "Pumpcykler" och styr den externa cirkpumpen, och jag trodde tidigare att den bara styrde om pumpen skulle följa kompressorn eller gå konstant. Jag har kört konstant hittills. Den stannar dock när VP går över i sommardrift eller om innetempen ligger mer än en grad över börvärdet.

Funktionen är dock listigare än vad jag trodde. Om man slår på denna funktion följer externa cirkpumpen kompressorn, och går fem minuter efter VP stopp. Dock startar den ett antal gånger varje timme, beroende på utetemp och går fem minuter. Ju kallare, desto oftare.

Jag slog på den för några timmar sedan, och jag har ännu inte märkt något negativt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #12 skrivet: 13 november 2006, 17:51:31 »
Alpha Pro pumpene gir noe av samme effekten. Når kompressoren står går de på relativt lav hastighet og med lavt forbruk. Når kompressoren starter, starter også P2 (varmebærerpumpe inne i VP). Det merker Alpha Pro pumpene og justerer opp hastighet for å matche P2. Gulvvarmepumpa mi går f.eks fra 12W til 17W mens P1 går fra 17W til 25W sånn circa.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad limeburner

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #13 skrivet: 13 november 2006, 18:49:35 »
DumsnÃ¥lt av IVT att inte stoppa in en CP som är steglöst reglerbar, det kan ju inte kosta mÃ¥nga kronor extra jämfört med att ha den justerbar i tre steg  huvuddunk

Jag har experimenterat lite och det verkar som att mittläget trots allt ger en VB-diff som är närast det optimala för mig (nära 8 i de flesta fall) men som Bertil påpekar måste jag kompensera med högre värmekurva.

Jag antar att IVT vet vad de snackar om när de säger att diffen skall ligga mellan 7-10. NÃ¥gon som kan förklara detta? maha6305 pratar om gliden pÃ¥ r407c, vad är det för nÃ¥tt? Och varför skall KB-diff vara mindre än 4? En högre KB-diff betyder ju att man kramat ut mer energi ur berget och det kan väl inte vara fel.  Sc:,h Kanske lite överkurs för de flesta men jag vill gärna veta bakgrunden till dessa rekommendationer.
IVT Greenline HT+ C9 installerad Oktpber 2006. Grundvattendrift med 9 grader KBin året runt.
Huset ligger i SkÃ¥ne och är byggt  1958 i lättbetong/tegel. 1,5 plan 98 kvm plus 55kvm källare. Tidigare förbrukning 27000 kWh, vet ännu inte vad det blir med VP. Pumpen är medvetet överdimensionerad med tanke pÃ¥ en kommande utbyggnad.

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: För låg eller för hög VB-diff, vad är värst?
« Svar #14 skrivet: 13 november 2006, 19:24:27 »
Du får ikke mer energi ut av berget med høyere kb-diff. For at pumpen skal klare høyere kb-diff må volumet som går gjennom den være lavere. Det er mer effektivt med høyere volum og lavere kb-diff.

Effekten man tar ut kan uttrykkes som volum*kb-diff.
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!