Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FrÃ¥gor om varmvatten (Thermia Eko D12)  (läst 7458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« skrivet: 28 april 2011, 21:23:53 »
Hej!

Jag har en gammal bergvärmepump som gÃ¥r pÃ¥ refrängen men som jag skulle behöva hÃ¥lla liv i ytterligare nÃ¥got Ã¥r. Den har startat och stannat hela tiden sedan expansionsventilen byttes i början av januari. DÃ¥ slutade varmvatten temperaturen gÃ¥ upp till de normala 47 graderna den gjorde innan, och istället gick den upp till 44 vilket är den temperatur dÃ¥ den ska börja producera. Upptäckte att den kunde producera mer varmvatten när jag körde pÃ¥ manuell, men nÃ¥got började pysa i maskineriet efter ett tag. Kom för en stund sedan pÃ¥ att jag kanske kunde pröva att istället för att ha varmvattenstoppet pÃ¥ RP (vad nu det betyder) ställa in en temperatur, vilket jag gjorde (50 valde jag). När den kommit upp i 47 grader började den pysa, sÃ¥ jag stängde av och ställe ned varmvattenstoppet pÃ¥ 47 för säkerhets skull. Nu startar den inte lika ofta, men jag undrar om det finns problem med denna inställning. Vad är det egentligen som pyser - den kanske överväger att explodera eller nÃ¥t?  :D

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #1 skrivet: 28 april 2011, 21:31:09 »
Den borde göra varmare än 47 grader och definitivt varmare än 44.  Vilken suggasöverhettning justerades in?
Hur höga är hetgaserna?   

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #2 skrivet: 28 april 2011, 21:40:25 »
Hej VP Oraklet, och tack för snabbt svar!

Ja, den kan nog göra varmare vatten än 47 - men den börjar pysa - och eftersom jag inte vet varför törs jag inte utmana ödet. Det där med suggasöverhettning och hetgaser tror jag inte är avläsbara på den gamla pumpen från 1996? Har aldrig hört talas om sådana ens...

Vet du vad RP betyder och varför den var inställd på det? Är det någon givare som gått sönder som är orsaken till att temperaturen inte längre går upp på den inställningen när det gäller varmvattenstoppet?

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #3 skrivet: 28 april 2011, 21:45:04 »
RP betyder reglerpressostat.  Och i ditt fall betyder det att VP stoppar när tycket i kylkretsen blivit 26,5 bar.

I normalfallet blir det dÃ¥ cirka 55 grader VV.  Men du har säkert en dubbelmantlad VVB ( som jag, jag har ocksÃ¥ en EKO fast 55) och dem har problem att växla över effekten i slutet.

Vart pyser det,  expansionsventilen?  Det är en silvrig grej bredvid en rund svart(kanske var vit pÃ¥ den tiden) burk som kallas torkfilter.  Det brukar vara lite isigt runt den när VP gÃ¥tt en stund

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #4 skrivet: 28 april 2011, 21:57:11 »
Jag har haft luckan stängd när det börjat pysa och har ej vågat öppna den. Jag kan gå ner i pannrummet och öppna luckan och öka på varmvattenstopptemperaturen så borde jag kunna märka vart det pyser. Eftersom expansionsventilen byttes nyligen såg jag vart den sitter. Återkommer strax med information om pysandet...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #5 skrivet: 28 april 2011, 22:15:06 »
En bra sak är att din äldre Thermia VP är begÃ¥vad med synglas till skillnad frÃ¥n de nyare pumparna av samma fabrikat Thumbsup  Är detta klart när maskiner gÃ¥r? eller bubblar det i det?

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #6 skrivet: 28 april 2011, 22:20:09 »
Det började pysa vid 48 grader, men jag kunde inte avgöra vart det kom ifrån. Det var som pysande med inslag av dånande och tjutande. Jag lyste men såg inget, och jag kände kring expansionsventilen men kunde inte känna något som pyste ut därifrån.

En ledtråd är kanske att första gången jag körde på manuelläget fick jag upp varmvattnet till 53 grader innan det började pysa, och gången efter kanske några dagar senare började det pysa vid 49 grader, och nu alltså vid 48.

När jag kollade inne i luckan tidigare idag upptäckte jag även en metalllåda väldigt långt upp på ett av rören, som har en pigg som är ställd längst åt höger. Man kan dra det åt vänster och ställa det i ett låst läge där det står "open". När jag försökte göra det bara någon mm började det tjuta, varför jag flyttade tillbaka piggen igen. Vad är det för mystisk låda?


Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #7 skrivet: 28 april 2011, 22:24:23 »
Minsann, det var ju en trevlig överraskning! Thumbsup
Har dock ej nÃ¥gon aning om vart detta sitter. Hittade en rund mässingsmoj med en grön mojäng inuti som det satt ett glas över som sitter pÃ¥ röret som gÃ¥r ut frÃ¥n expansionsventilens baksida. Kan det vara denna som du kallar synglas mÃ¥hända?  ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #8 skrivet: 28 april 2011, 22:26:20 »
Japp det är synglaset,  jag kontemplerar över din förra post :)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #9 skrivet: 28 april 2011, 22:32:11 »
 

När jag kollade inne i luckan tidigare idag upptäckte jag även en metalllåda väldigt långt upp på ett av rören, som har en pigg som är ställd längst åt höger. Man kan dra det åt vänster och ställa det i ett låst läge där det står "open". När jag försökte göra det bara någon mm började det tjuta, varför jag flyttade tillbaka piggen igen. Vad är det för mystisk låda?


[/quote]  Beskriv detta pÃ¥ att annat sätt, jag hänger tyvärr inte med riktigt. 

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #10 skrivet: 28 april 2011, 22:36:10 »
Det lÃ¥ter betryggande eftersom jag faktiskt sÃ¥g nÃ¥got däri när pumpen startade - mjölk skulle man kunna tro att det var - men en kvalificerad gissning är att det var spriten.  Sc:,h

Dock försvann detta per omgående och inget mera syntes i synglaset under de cirka tre minuterna som jag stirrade vidare på det...

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #11 skrivet: 28 april 2011, 22:42:18 »
Ingen sprit där i  TYVÄRR ;)

Detta är köldmedium, och det brukar bubbla en stund  men sedan ska det vara klart.  SÃ¥ lÃ¥ngt allting bra.

Expansionsventilen kan tjuta, du skulle kunna skruva in den helt och sedan öppna den igen, till EXAKT samma läge, kanske en millimeter eller 2 Ã¥t endera hÃ¥llet.  DÃ¥ kan det bli tyst.

Det kan inte pysa ut grejer och sedan sluta, antingen har du en läcka och då pyser allt ut sedan startar inte kompressorn mer, LP LARM.

Men det bästa är att ta ut en kyltekniker så att du vet att allt funkar.

Har du motinerat växelventilen?  kanske denna strular. 

Utloggad cariell

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #12 skrivet: 28 april 2011, 22:58:01 »
LÃ¥dan sitter monterad tillsammans pÃ¥ de rör som "tar över" när returledningen försvinner ner i pumphuset. Den ligger uppe pÃ¥ rören och är ungefär stor som tvÃ¥ cigarettaskar ovanpÃ¥ varandra, av blank metall. PÃ¥ ena "gaveln", alltsÃ¥ den som är vänd utÃ¥t sitter en liten spak som är ställd Ã¥t höger, men som är flyttbar och kan lÃ¥sas genom att den Ã¥ker ner i en skÃ¥ra i lÃ¥dan. Där finns en markering "open". Det var en kyltekniker som uppmärksammade mig pÃ¥ lÃ¥dan dÃ¥ expansionsventilen byttes - han hade inte en aning om vad det är. Inte för att jag tror att den är intressant för varmvattnet, men jag är nyfiken pÃ¥ vad den är till för. Nu när jag tom har koll pÃ¥ synglaset!  ;)

Nej, det slutar inte pysa av sig själv, det slutar när jag stänger av pumpen. Kompressorn löser inte ut eftersom återställningsknappen är fixerad. Så du menar att jag skulle kunna justera expansionsventilen en aning för att på så sätt få den att sluta pystjuta och därmed kunna få fram mer varmvatten?

Vad är "motinerat växelventilen"? Det lÃ¥ter som ett spännande projekt!  :D

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #13 skrivet: 29 april 2011, 07:30:08 »
Är det inte själva växelventilen du menar när du pratar om "lådan".Spaken kan du trycka nedåt så ska den fjädra tillbaka.Ta lite symaskinsolja och smörj pinnen och dra i spaken.Det är väll inte hetgasväxlaren det pyser ifrån.
« Senast ändrad: 29 april 2011, 09:35:38 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Frågor om varmvatten (Thermia Eko D12)
« Svar #14 skrivet: 29 april 2011, 16:01:44 »
Oraklet- Det kan inte vara så att det är säkerhetsventilen i kompressorn som "pyser"?. Låter nästan som det.
De brukar ju bli sämre med tiden när de väl börjat pysa. Som cariell skriver så börjar det tidigare och tidigare...
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!