Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och rÃ¥d om ny värmeanläggning.  (läst 2666 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leijonet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tips och råd om ny värmeanläggning.
« skrivet: 06 juni 2008, 20:56:23 »
Hej.
Vi är spekulanter på ett hus som vi har tänkt nyttja som fritidshus.Problemet är att pannan är gammal och sliten och behöver bytas ut.
Den nuvarande pannan är en kombipanna från -78 som senaste åren endast är körd med el.Huset är ett 1,5plans hus med full källare, boyta 115m2.
Huset är gammalt men det är gjort en omfattande renovering -88 med tilläggsisolering och nya fönster osv.Senaste året så har elförbrukningen legat på ca 30000kwh för 2 äldre personer.
Tomt ca 1500m2och gränsar mot ängsmark som tyvärr inte ingår.
Nu till frågan vad skulle ni sätta in för värmeanläggning i ett sånt hus. Vi är 4 personer i familjen och har som önskemål att få en låg månadskostnad och möjlighet att styra och kontrollera pannan på distans, eftersom vi bor ca 11mil från huset.

Tacksam för råd och ideer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #1 skrivet: 07 juni 2008, 18:59:32 »
Jordvärme, du behöver troligen en 7-8 kW VP och minst 400 meter jordvärmeslang, men med din tomt så plöj ner ca 500 meter jordvärmeslang (2x250 m).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leijonet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #2 skrivet: 07 juni 2008, 20:54:06 »
Ja jordvärme är ett alternativ som jag funderar på men hur funkar det med tempsänkning under tiden man inte är där.Min tanke är att kunna styra anläggningen på distans så att man sänker tempen till säg 12 grader då man inte är där och så kunna öka till 20 kvällen innan man åker dit så det är behagligt när man kommer dit.
Kanske även köra så man inte värmer varmvatten då man inte är där.Blir det ogynnsamma gångtider för pumpen?
kontroll på distans känns även tryggt ifall det strular med nåt och man inte är där.
Noterade även att det är kompletterat med några nyare element och rör till dessa, så det är en blandning av gamla element och grova rör med nya elemnt och smala rör.Kan det ställa till problem eller handlar det bara om intrimmning.
Är själv helt ny på det här med värmepumpar så jag är tacksam för alla tips och erfarenheter.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #3 skrivet: 08 juni 2008, 18:52:31 »
Det där med tempsäkning då man inte är där funkar fint, däremot vet jag inte om man kan stänga av och sätta på varmvattnet på distans. Thermia och NIBE vet jag har grejor så man kan fjärrstyra värmepumpen, det är möjligt att flera tillverkare har men det vet jag inte.

En blandning av gamla grova rör + rejäla sektionsradiatorer och nya smala rör + dito fjuttiga planelraddar kan ställa till det med värmepump. Det gÃ¥r kanske att strypa in radiatorerna i det grova systemet sÃ¥ att även de klenare radiatorerna fÃ¥r värme men jag vet flera som har problem med sÃ¥na system.  :-\

En lösning är att sätta dit en arbetstank (sök på ordet i forumet) och en kraftig cirkpump på radiatorsidan så bör det funka utan större problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #4 skrivet: 08 juni 2008, 21:20:26 »
Hej!

En idé kan vara följande:

Koppla en utomhus luft/vatten (ex Nibe 2020 8 kw........det kommer en 6kw i aug) och stäng av elpatronen i pannan, men behåll pannan som tank.

Eftersom pannan är avstängd och du får förvärmning av tapp-varmvattnet billigt av Niben, så kopplar du en separat vvb i serie efter pannan.

Installationen blir billig( Niben kostar 40.000:- och vvb 5000:-) och Niben styrs mycket enkelt av en rumstermostat.

Niben stängs ju av sommartid, men du låter gamla pannans cirkulationspump vara igång hela tiden och vv förvärms då gratis till 20 grader via rumsluften som ger sin värme till radiatorerna och vidare till pannan.

Installationen blir billig, skötsen enkel och driften billig.

Lycka till!

Robert/Örebro
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad leijonet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2008, 09:29:12 »
Hej.Det med att spara den gamla pannan är tyvärr inget alternativ eftersom det är själva pannan som är dÃ¥lig.De som har huset hade oturen att cirkulationspumpen gick först och sen elpatronerna och rörisarna som var dit och bytte grejerna, kikade pÃ¥ pannan och rekommendera dem att byta hela pannan  sÃ¥ snart som möjligt.Men allt hände mitt i smällkalla vintern sÃ¥ ett helt pannbyte sköt de upp till sommarn.Men av olika omständigheter sÃ¥ vart det inget byte den sommaren, sÃ¥ den har tjänstgjort en vinter till,sÃ¥ det känns som om den gÃ¥r pÃ¥ övertid.Min första tanke var att lösa det pÃ¥ billigaste sätt och sätta in en ny elpanna, men efter att jag prata med lite branschfolk pÃ¥ en mässa sÃ¥ lutar det Ã¥t en värmepump.De menar att en ny elpanna kanske är 10% billigare i drift än den befintliga pannan och dÃ¥ tycker jag det blir för dyra driftskostnader pÃ¥ ett fritidshus.Vad tror ni att det skulle bli för uppvärmnings kostnader pÃ¥ huset med en värmepump om det har tagit 30000kwh med den gamla kombipannan pÃ¥ eldrift varav antagligen ca6000kwh är hushÃ¥lls el.Varför jag tvekar med en sÃ¥ stor investering som en värmepump, som troligtvis kostar ca100000kr, är att det är nästan halva värdet pÃ¥ en villa i de trakterna.Men som det verkar sÃ¥ har man ju sparat in det pÃ¥ 5-6 Ã¥r mot att betala dyra elräkningar.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2008, 11:04:18 »
Ska du byta hela rasket så är det svårt att komma billigt undan.

Ett alternativ kan vara att leta reda på en bättre beg elpanna på blocket och komplettera med en luft/luft-VP som kan köras med underhållsvärme. Men det där med fjärrstyrning vet jag inte hur man fixar då.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leijonet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #7 skrivet: 10 juni 2008, 12:54:25 »
Vilken förbrukning kan man hamna på med en jord värmepump?En kvalificerad gissning bara. ::)
En luft/luft pump är ju ett alternativ och vad jag förstår så ska det finnas för styrning på distans.Begagnade el pannor eller kombipannor ska gå att få tag på till bra pris så man kanske hamnar på halva kostnaden jämfört mot en jord värmeanläggning.
Tål att tänkas på Sc:,h
Men 1,5 plan och gammal inte så öppen planlösning försvårar spridning och så är det säkert en viss skillnad i driftkostnad.

Tack för kloka råd och ideer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #8 skrivet: 10 juni 2008, 14:33:51 »
Vilken förbrukning kan man hamna på med en jord värmepump?En kvalificerad gissning bara. ::)

Om jag utgår från siffran 30 MWh/år så gissar jag att hushållselen är 5 MWh och värme + varmvatten 25 MWh. Då borde du komma ner mot 8 MWh i elförbrukning på värmepumpen eller 13 MWh/år inklusive hushållsel.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leijonet

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #9 skrivet: 10 juni 2008, 16:12:12 »
Det låter ju bra!Grovt räknat så sänker det ju driftkostnaden med ca16000kr.Jag antar att din beräkning är gjord på att det nyttjas som permanentbostad, så det blir nog lite lägre för oss som nyttjar det som fritidshus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tips och råd om ny värmeanläggning.
« Svar #10 skrivet: 10 juni 2008, 21:21:49 »
Jepp, jag utgick från siffran i ditt första inlägg i tråden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!