Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: lite problem 1215-7  (läst 8551 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

admin

  • Gäst
admin
Re:lite problem 1215-7
« Svar #15 skrivet: 29 november 2004, 16:42:47 »
Läs detta så inser du att 230 gradminuter inte är så mycket...

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=5;action=display;threadid=54

Men har man ett system med stor vattenvolym så räcker det bra med 230 gradminuter...

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:lite problem 1215-7
« Svar #16 skrivet: 29 november 2004, 18:48:24 »
Citera

Det bästa vore kanske om man kunde ställa olika långa min stopptider vid olika utetemperaturer.

/Rickard

om man låter gradminutrarna styra så får man ju olika lång stopptid vid olika tempraturer
stoppdiden tycker jag bara bör andvändas till att låta kompresorn vila en stund när den gjort varmvatten & efter en stunds paus sak värma radiatorerna. då kan man se till at den som i mitt fal alltid får minst 30min vila.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:lite problem 1215-7
« Svar #17 skrivet: 29 november 2004, 20:40:10 »
Rickard
Ni med era pytteelement som är helt olämpliga för VP drift  ;)

Så här ska det se ut, inget behov av stopptid..

Lite temperaturer (loggning) vid +-0 ute
Börvärde 32 grader, start vp -80 gradminuter

1700  vp stopp
1739 vp start  framledning 32 grader, retur 27.
1748 fr 33 grader retur 27 !!
1810 fr 35 retur 31
1812  VP stopp      fr 36 retur 31
1823  fortsatt stopp fr 30 retur 30
1838  fortsatt stopp fr 28 retur 28  minus 24 gradm.
osv  1910    start värme  


4 graders temphöjning pÃ¥ 53 minuter, med rejäla radiatorer byggd för vp drift  ;)  vp stopp 4 grader över börvärdet!!!  det blir bra COP  8)

 tänkte inte pÃ¥ att det kan bli sÃ¥ illa med smÃ¥ vattenvolymer jag lägger mig  :-[ dÃ¥ kan det behövas stopptid som det ser ut... men det är ju inge bra om den just ska till och starta efter en vv cykel ossÃ¥ blir det 60 min stopp pÃ¥ det!?
Köp acktank sÃ¥ bliré bra  ;) mera pryttlar  ;D

hälsar storelemets Bertil  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad polaris

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:lite problem 1215-7
« Svar #18 skrivet: 01 december 2004, 20:33:19 »
Hej Igen, De som hnde för mej va ju att vid 2 tillfällen (som jag sett ) sÃ¥ när VP startade sÃ¥ steg VB fram snabbt upp mot 55 gr utan att VBretur ens ökade nÃ¥t och stanna efter 4-5 min..i vanliga fall sÃ¥ kommer vb retur lite efter sÃ¥ att diffen inte blev sÃ¥ stor . Och dÃ¥ när detta hände sÃ¥ stannade VP pÃ¥ VP diff antar jag (den va dÃ¥ 23 gr) och de va större diff mellan fram o retur dÃ¥ hade jag inställningar  stoptid 60 min och -230 grmin . nu har jag ställt ner vpstopptid till 40 min och nu har de inte hänt igen. Men de verkar som om nÃ¥t stört cirkulationen sÃ¥ att inte VB cirkulerat vid dom 2 tillfällena. De e konstigt för jag har bara VPs cirkpump och rakt ut i radiatorerna och dom har jag plockat bort termostarna frÃ¥n och har bra flöde med cirkoump pÃ¥ 3an.Ingen luft i systemet ..tyst och inget brus.
Jag har ju inte Bertils vattenvolym i elementen(han har ju ett badkar i varje)önskar jag hadde..men så dåliga kan dom inte va mina konvektorer..jag såg att dom sitter på luftfartsverkets flygplattser på Arlanda och i Kristianstads flygplats..har just vart ute en sväng.

Mamma mia ..förr sÃ¥ kolla man pÃ¥  fruntimmer när man va ute och reste ..nu kollar man pÃ¥ radiatorer..var ska detta sluta

Polaris  
Nibe 1215-7 138m aktivtborra  12 radiatorer 1 rörsytem 3 slingor140kvm 1 plan byggt 1980 tilläggsisolerat 1998

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:lite problem 1215-7
« Svar #19 skrivet: 02 december 2004, 00:16:05 »
Citera
Mamma mia ..förr sÃ¥ kolla man pÃ¥  fruntimmer när man va ute och reste ..nu kollar man pÃ¥ radiatorer..var ska detta sluta

Tänk pÃ¥ mig dÃ¥ "yrkesskadad ända sen 70-talet... fy faaxx va med detaljer i fastigheter jag tittat pÃ¥, en o annan donna har väl skymt siktan nÃ¥n gÃ¥ng  ;) ;D

Luurigt som attan, ev kan den kärva lite ibland, dom är ju inte starka direkt. Men det brukar hända om dom stått i månader eller är på väg att paja...

testa du ocksÃ¥ stäng av VP tvÃ¥ngskör brinepumpen slÃ¥ den av o pÃ¥ gÃ¥ng pÃ¥ gÃ¥ng. Du kan ocksÃ¥ lysnnan med tex en stÃ¥ng eller skruvmejsel mot cirkpumpen... om du nu inte är läkare sÃ¥ du har stetoskop  ;)  dÃ¥ hör man ju ev luft ocksÃ¥... det stoppar cirk effektivt kan jag lova.
Jag fick loss en luftsäck efter 2 Ã¥r genom att slÃ¥ cirkpumpen av o pÃ¥ snabbt massor av gÃ¥nger tillslut gurglade det tilli exp. kärlet sen var det frid o fröjd, innan diffade delta t upp o ned....  Första mÃ¥naden barnn en brinepump ocksÃ¥ pga av luft!!! delta t ökade plötsligt till det dubbla efter en dag var den brunnen.

Är det grundfoss pump kan du även lossa centrummuttern där kan man lufta/hjälpa till att starta!!!
Men är den slut kanske du kan vrida lite ev kan du känna nÃ¥t...  Sid 36 i montering skötsel NIBE pumpar

Sen vill vi naturligtvis veta vad det egentligen var för fel  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!