Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effektbehov pÃ¥ LV VP?  (läst 5276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kloster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
effektbehov på LV VP?
« skrivet: 18 augusti 2011, 22:28:26 »
Gammalt torp frÃ¥n 1830 i SkÃ¥ne, men med nästan nybyggnadsstandard vad gäller isolering. BottenvÃ¥ning  90 m2 samt övervÃ¥ning 60 m2. Effektbehov? Tänkte installera VP i närbelägen lada, 15 m med kulvert, dÃ¥ plats saknas i boningshuset. Synpunkter?

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #1 skrivet: 18 augusti 2011, 22:44:35 »
Hej kloster.
Har du en befintlig kulvert?
Vilken typ av värme system har du ? 80/60 55/45 golv värme
Jag var och tittade på Atec i dag och det är en vp som jag kan rekomendera dig att titta på, det finns fler allternativ men jag gillade den
Cocacola *vinkar*
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad kloster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2011, 10:20:58 »
Har ingen kulvert idag, men kan ju naturligtvis grävas, nu gäller det först att få fram vilken effekt jag behöver på VP. Därefter detaljerna. Ordentlig isolering på frostfritt djup med ordentlig dia på slangarna så bör ju värmeförlusten bli minimal.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2011, 10:51:43 »
Även i en extremt välisolerad kulvert på 15 meters längd får du nog räkna med, brutto, ett par kW i värmeförluster/dag under uppvärmningssäsongen.
15 meter ledning innan tappvarmvattnet tagit sig från pannan till huset, och sedan vidare till tappstället, det blir en hel del väntan på tappvarmvattnet.

Jag är ingen större vän av kulvertlösningar, det genererar förluster, väntetider på tappvarmvattnet, och det är dyrt, både att gräva och köpa kulvert.

Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre göra ett litet fristående eller hopbyggt pannrum (på 2-3 m2) och sätta pannan där, det blir inte dyrare, men mer effektivt, och ger mindre väntan på tappvarmvattnet.

Tänk på att du skall stå och vänta på varmvattnet resten av ditt liv...
Köp i vart fall inte en kulvert med grov ledning för tappvarmvattnet, max 16 mm.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2011, 11:48:49 »
Är du säker på att du inte har plats inne?
Innedelen/elpannan brukar vara i samma format som ett kylskåp, 60*60cm, med alla prylar inbyggda. Sen ansluter man den med 'raka rör' till VP'n, tappvattnet och radiatorsystemet. Det brukar inte vara så svårt att gömma den....
Dessutom sitter det ingen kompressor inne (på de flesta modellerna) så man riskerar inte störande ljud på samma sätt som med en markvärmepump.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #5 skrivet: 19 augusti 2011, 17:17:03 »
Även i en extremt välisolerad kulvert på 15 meters längd får du nog räkna med, brutto, ett par kW i värmeförluster/dag under uppvärmningssäsongen.
15 meter ledning innan tappvarmvattnet tagit sig från pannan till huset, och sedan vidare till tappstället, det blir en hel del väntan på tappvarmvattnet.

Jag är ingen större vän av kulvertlösningar, det genererar förluster, väntetider på tappvarmvattnet, och det är dyrt, både att gräva och köpa kulvert.

Om jag vore i dina kläder skulle jag hellre göra ett litet fristående eller hopbyggt pannrum (på 2-3 m2) och sätta pannan där, det blir inte dyrare, men mer effektivt, och ger mindre väntan på tappvarmvattnet.

Tänk på att du skall stå och vänta på varmvattnet resten av ditt liv...
Köp i vart fall inte en kulvert med grov ledning för tappvarmvattnet, max 16 mm.

Kan väl hålla med om att det blir mera förluster,men vänta på vv?
Naturligtvis ser man väl till att fixa vvc om man ska ha en längre kulvert.
Då får man vv lika snabbt som att ha pannan i huset.
//Thommy Johansson
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #6 skrivet: 19 augusti 2011, 18:10:29 »
Kan väl hålla med om att det blir mera förluster,men vänta på vv?
Naturligtvis ser man väl till att fixa vvc om man ska ha en längre kulvert.
Då får man vv lika snabbt som att ha pannan i huset.
//Thommy Johansson

Ja, och då får man typ dubblera värmeförlusterna.
Dessutom året runt.

Visst gÃ¥r det, men jag tycker verkligen att man skall överväga om det är det vettigaste man kan göra, lindrigt? - visst, men bra? - Nja  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #7 skrivet: 19 augusti 2011, 18:18:46 »
Ja si kostar det ett extra ilägg per år,då får man väl stå och spola om det blir billigare.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #8 skrivet: 19 augusti 2011, 18:24:18 »
Det är ju det jag menar, det kostar hur du än gör.
Det blir naturligtvis inga stora pengar, kanske 500-1000 kr/år men brydde vi oss inte om sånt skulle ju ingen tillverkare sätta in snåla cirkpumpar i sina maskiner heller?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2011, 09:21:54 »
Det är ju det jag menar, det kostar hur du än gör.
Det blir naturligtvis inga stora pengar, kanske 500-1000 kr/år men brydde vi oss inte om sånt skulle ju ingen tillverkare sätta in snåla cirkpumpar i sina maskiner heller?

jo men min mening är också att en liten utbyggnad på 2-3kvm springer iväg i kostnader också,om den nu ska ha samma standard som övriga huset.
DÃ¥ kanske man pratar allt imellan 10000-15000kr.
8000kr/kvm är ju idag ingenting,och då tycker jag att ett utbygge inte är ekonomiskt försvarbart.
Det tar ju kanske uppåt en 15-20år innan bygget är intjänat,om man typ förlorar en tusenlapp per år i förluster.
Och när dom årena har gått så är det nog dax att räkna med vissa förbättrings jobb som utförts genom årena och som skall utföras.
Jag hade hällre tagit den ringa förlust med kulvert och vvc,och kanske hittat något annat att försöka spara in på,om det behovet fanns.
Sen kan det ju aldrig bli snyggt att få "ett utedass"som tillbyggnad.
Och nu pratar och räknar jag med att en entreprenör gör jobbet.
« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 09:31:24 av T.Johansson »
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #10 skrivet: 20 augusti 2011, 09:24:35 »
Kulvert samt en mindre vvb inomhus( för slutvärmning) hade blivit mitt val.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2011, 09:42:38 »
Jag hade nog försökt klämma in elpannan inne. Nånstans måste den få plats i ett hus på 90m2...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad T.Johansson

  • Egenföretagare
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 407
  • Karma +8/-9
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2011, 09:49:38 »
Jag hade nog försökt klämma in elpannan inne. Nånstans måste den få plats i ett hus på 90m2...

jo men alla rum har nog inte golvbrunn och ett vattetätt golvskickt,det tycker jag är dom viktigaste grundstenarna om man ska ha pannrum inne,man måste räkna med att något går läck och vad som ska fånga upp ev utläckande vatten.
Egenföretagare inom vvs/kyl
Har jobbat inom yrket sen -87
Bor i:Villa -29  280kvm+ouppvärmd källare 40kvm
Mitsubishi Zubadan o.Ecodan +en mängd fläktkonvektorer
1st Mitsubishi GE25VAH och 1st Mitsubishi 25 VABH
Återförsäljare för:CanVac"Mitsubishi" och Daikin.

Utloggad kloster

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #13 skrivet: 21 augusti 2011, 10:50:50 »
Förstår problematiken med varmvattnet, men jag har tänkt att installera LVVP i ladan, slipper då ljud, slipper ful låda på väggen till gammalt torp, och installerar elektrisk VVB i huset. Vi är 2-3 pers. Visserligen blir varmvattnet med VVB lite dyrare än att låta VP värma den men i detta fall tror jag nog att totalen blir enklare, och mindre komplicerad. Vad tycks? Energibehov på LVVP? Ladudelen där jag sätter VP är på 50m2 och 7 m tak höjd. Nog borde en sådan placering bli något effektivare än att ha VP som tar in uteluft.

Inloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #14 skrivet: 21 augusti 2011, 13:11:54 »
Du bör ha ett hål i ytterväggen där den kylda luften blåses ut......
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!