Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: effektbehov pÃ¥ LV VP?  (läst 5275 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #15 skrivet: 21 augusti 2011, 15:05:26 »
slipper då ljud

Ett kylskåp har en ljudnivå på ca 40dBa, en hummla surrar med mellan 50-60dBa och en luft/Vatten värmepump har en ljudnivå på ca 65dBa.
Har själv en Luft/vatten VP och hör den inte om jag inte öppnar mina gammla 2glas fönster.
Det tystaste du troligtvis kan få är en ispinne kanske det du skall titta på.

slipper ful låda på väggen till gammalt torp
Det är inte alla värmepumpar som hänger på väggen mestadels är det Luft/luft som gör det, Luft/Vatten står oftast på marken (IVT/Bosch,Thermia,CTC,Nibe osv.) och då kan man ofta ställa dem där det passar.

Ladudelen där jag sätter VP är på 50m2 och 7 m tak höjd. Nog borde en sådan placering bli något effektivare än att ha VP som tar in uteluft.

En Ladugård med de måtten som du skrivit har en rymd på 350m³ men tänk att en luft/vatten värmepump (på ca 8kW) suger i sig ca 5000m³ luft per timma och är det riktigt kallt så kan pumpen gå 22-23timmar per dygn vilket betyder ca 115000m³.
Får den inte den luftomsättningen minskar naturligtvis effekten vilket sannolikt måste tillsättas med elpatron dessutom så kommer din ladugård att bli fruktansvärt kall redan efter en timma.
Visserligen är inte en ladugård speciellt tät och då kommer nästa problem.
Suger man luften i Ladugården så måste den ersättas och om det regnar eller snöar ute kommer luften att ta med sig vätan/snön in i väggarna vilket konstruktionen inte kommer må så bra av.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Blaser

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ystad
  • Antal inlägg: 434
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: effektbehov på LV VP?
« Svar #16 skrivet: 17 september 2011, 13:54:01 »
Förstår problematiken med varmvattnet, men jag har tänkt att installera LVVP i ladan, slipper då ljud, slipper ful låda på väggen till gammalt torp, och installerar elektrisk VVB i huset. Vi är 2-3 pers. Visserligen blir varmvattnet med VVB lite dyrare än att låta VP värma den men i detta fall tror jag nog att totalen blir enklare, och mindre komplicerad. Vad tycks? Energibehov på LVVP? Ladudelen där jag sätter VP är på 50m2 och 7 m tak höjd. Nog borde en sådan placering bli något effektivare än att ha VP som tar in uteluft.

Med tanke på hur många kubik luft som passerar så tror jag att det är marginellt, plus att det måste komma in ny luft och då får du in normal luft uteluft så njae, det kan nog kvitta om den står ute. Detta är nog endast en utseende fråga på huset.
1 1/2 plans lerhus i södra Skåne byggt 1700 ngt, tvåglas fönster ca 150 m2 bo yta +15 m2 bi yta som värms till 10. Uppvärmning Altherma ERHQ007AD/EKHBH008 och EKHWS 300 A3Z2 VV. Innegivare Frico TFD 12. Panasonic XE9-EKE numera för kylning och när jag känner mig lite halvfrusen efter att ha varit ute och jagat en hel dag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!