Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ã…sikter, resultat av installation i Hus 126 Kvm + 72 Kw Thermia G3 10 Kw  (läst 61372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carlos

  • Gäst
Hej här kommer lite information av vad man kan drabbas av vid en installation.

Lite bakgrund och tidigare uppvärmnings system och hustyp
Pelletsförbrukning 6-7 pall beroende på vinter + modern pellets anläggning.
Område:Östergötland
Bostadsyta 126 m2 med en innetemperatur 22-23 Grader, total Element yta 7 m2, panelelement enkel panel.
Byggår:1977
Biyta 72 m2 15 Grader , Element yta 1.8 m2, panelelement enkel panel.
Radiatorer : Enkel panel och ettrörssystem
Hustyp: Enplans med välisolerad vind och isolering i ytterväggar, Äldre 3 glas fönster
Övrigt: FTX system ifrån slutet på 70 talet men förvärmning urkopplad.

Uppdrag bergsvärme:
Uppdraget gick på att installera ett system som klarar av våra komfort krav på 22 grader i huset, vi vart lovade en förbrukning på 9000 kw per år och 22 grader inomhus.
Som ett tilläggs uppdrag fanns optionen att installera fler element i garagedel så att vi kunde höja värmen i den ytan, där finns garage och ett framtida lekrum som för närvarande renoveras.

Installationen:
I februari installerades en Themia G3 på 10 Kw + 200 L volymtank med dubbla borrhål "Då problem med vattenflöde uppstod vid borrning av första hål som gjordes ett till som vi vart tvungna att betala extra för ca. 20 000 kr extra efter rot avdrag, det tillkom extra arbete vid borrning installation"
Totalt 200 meter, varav aktivt hål är ca. 195m.

Resultat : Systemet kördes igång i mitten på Februari "Kurva 42 Rum 22" och i början fick vi ut 19 till 20 grader och en cirkulations pump som jobbade 100% konstant,
det visade sig 1 1/2 månad senare att temp givaren som mäter framlednings temperatur satt kvar i pumpen och den skall sitta på framledning efter volymtanken.
Sedan givaren flyttades har temperaturen i huset stigit och vi har mellan 21.5-22.5 vilket vi vart glada över.. men men nya problem..
Det skumma var att förbrukningen av el inte påverkades upp eller ner efter att givaren flyttades, skillnaden var att värme kom ut till element. Tidigare försvann den i
ett svart hål ? :)

Nytt problem : Vid -4 grader i utetemp och vad jag kunde se var framledningstemp 57 grader så går ext tillsats in.

Så här efteråt så säger vår installatör att vi inte har pratat om 22 grader som ett krav utan frågar idag 2 månader senare om vi kan tänka oss köra en lägre inomhustemperatur på
20 grader. Vi har pratat varje eller var annan vecka om problemet och nu denna bortförklaring ??
Även om vi har en lugn dialog så blir man fundersam på lösningsförslag, skall vi sänka vår komfort så att pumpen kan arbeta bättre med lägre framledningstemp ? :)

Största problemet som finns just nu är att vår installatör vill bara köra på och göra små förändringar utan att ge garanti och där har jag nu tvingat fram ett mer proffsigt utlåtande
i form av en tredje part + att jag önskar något typ av kompromiss då nuvarande läge ej var förväntad + att vi redan har tagit en smäll för extra borrning.

Fortsättning följer...

/C

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Konsumenttjänstelagen?  (Lärde mig pÃ¥ senaste plus).

Kanske du har 80 gradigt vv? Hur ofta går pumpen och vilka siffror finns tillgängliga?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Carlos

  • Gäst
Konsumenttjänstelagen?  (Lärde mig pÃ¥ senaste plus).

Kanske du har 80 gradigt vv? Hur ofta går pumpen och vilka siffror finns tillgängliga?

Kolla VV nyss, är 83 grader vad skulle det tyda på ?

Cirkulations pump står på minst 50 %.
Delta temperatur ligger mellan 7-8 grader.

Värmepump
Integral A1 - 150
Hysteres 10 grader
Max retu 55
Shuntintervall 20 M
Shunttid 60 S

Tillsats
Integral A2 - 600
Hysteres 20 grader
Varmvattenstopp 60 grader
Extern tillsats på
 Integral - 300

Jag misstänker radiatorn ytan är för klen i vårt hus. Räknade på någon kalkyl hos energimyndigheten och dom ville ha minst det dubbla för att
få till en bra installation.

/C

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur är radiatorerna ställda med termostater och eventuell flödesstrypning?
Är det så att flödet är för lågt och att du där med tvingas öka framledningen?
Har du gjort mätningar på temperature I övre respektive nedre del på radiatorerna så att du har ett injusterat system?

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hur är radiatorerna ställda med termostater och eventuell flödesstrypning?
Är det så att flödet är för lågt och att du där med tvingas öka framledningen?
Har du gjort mätningar på temperature I övre respektive nedre del på radiatorerna så att du har ett injusterat system?

//Peter

Vi kört utan termostater, ingen strypning.
Jag har testat att köra med högre flöde 100% men ser ingen märkbar skillnad i temp över flera dagar.
Tyvärr finns ingen ritning över slingor dess element, men vi har 3 slingor och 9 element.
Element blir jämn varma pÃ¥ övre och undre del, injusterat system lär vi inte ha, för installatör har inte gjort nÃ¥gra mätningar.  "Tycker inte det ligger pÃ¥ mitt bord att ha den kunskapen när man köper ett system, det borde vara med vid intrimning, men jag kan ha fel ?"

/C

Utloggad PH73

  • Arbetar med sÃ¥ndär IT...
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Oskarshamn
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
"Tycker inte det ligger på mitt bord att ha den kunskapen när man köper ett system, det borde vara med vid intrimning, men jag kan ha fel ?"

Nej, det är ju den kunskapen du betalar installatören för. Men något du helt klart borde få en genomgång av.

Inväntar själv en bvp installation efter sommarsemestern, där föreslog installatören ett återbesök efter ca 4månader för ytterligare intrimning av anläggningen när det fått gå lite.

//Peter
NIBE 1255-16, AHP300, 190m aktivt borrdjup, 196m2 boyta, Enplansvilla med källare byggt 1965. Tidigare förbrukning 2 kbm olja/år och ett gäng kbm ved, källare dränerad och isolerad samtidigt som bergvärme installerades 2014-08-27
Byggtråd: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=56341.msg586560#msg586560
Daglig elförbrukning: https://my.eliq.se/share/presentation/5f3d1163787b4427a2fcc338a7625eb1

Total Elförbrukning 2015: 12249Wh

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Hej!Men din installatör måste väl förstå att du har ett högtempsystem (80-60) och att höja kurva så den skickar ut 57 °C på framledningen är ingen bra lösning och nu är det ju lätt att vara efterklok men det där skulle din installatör sett att du hade "plattelement".
« Senast ändrad: 10 april 2014, 06:37:36 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!Men din installatör måste väl förstå att du har ett högtempsystem (80-60) och att höja kurva så den skickar ut 57 °C på framledningen är ingen bra lösning och nu är det ju lätt att vara efterklok men det där skulle din installatör sett att du hade "plattelement".

Jag har försökt säga det till vår installatör men han försöker vrida och peka på andra problem, exempel mitt rörsystem och FTX system som boven menar han.
El förbrukningssiffor sista dygnet 39 Kw förbrukning, temperatur på dagen +8 och kväll/morgon +2 "framledling vid +2 = 55 grader"
Det som är skumt att det är ungefär samma elförbrukning som här om dagen då det var +8 på dagen och -5 på kvällen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om tillsats gÃ¥r i vid -4 grader lÃ¥ter det som pumpen är lite för klen till huset för visst fixar väl även Thermia 65 grader pÃ¥ framledningen utan spets  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
62 på vv. Troligen stjäl hwg resten ned till 57. Tror inte det gick att koppla om till högtemp system på g3?! Återigen verkar konsumenttjänstelagen vara av intresse. Vänta tills det blir 'kallt' så kommer den inte orka mycket utan tillsats
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Och problem med vattenflöde? Mina 190 m var 'torrt' och nu är 188m vattenfyllt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Och problem med vattenflöde? Mina 190 m var 'torrt' och nu är 188m vattenfyllt.

Såg att jag kanske var otydlig, vi hade för bra vattenflöde som borrarens slangar gick sönder av trycket.
Så båda borrhål är väldigt effektiva. Vi har ett på 130 m och ett på 70 och bara den på 70 klarar av att driva anläggningen.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
62 på vv. Troligen stjäl hwg resten ned till 57. Tror inte det gick att koppla om till högtemp system på g3?! Återigen verkar konsumenttjänstelagen vara av intresse. Vänta tills det blir 'kallt' så kommer den inte orka mycket utan tillsats

Tydligen mycket ovanlig kombination jag råkar ha. (FTX och ett anpassat högtempsystem) + att husen kan leva sitt egna liv.
Det brukar fungerar med högtemp system och bergsvärme säger min installatör, så länge man håller 20 grader inomhus.
Tyvärr var det en förutsättning att komma upp till 22 grader då vi annars har kalla golv "ventilerade golv konstruktion"

Läget just nu verkar luta Ã¥t nya 2 panels radiatorer i hela huset  :(, sÃ¥ att framledning kan sänkas.
Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kanske värme element i tilluften kan vara ett allternativ   Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
Jag har försökt säga det till vår installatör men han försöker vrida och peka på andra problem, exempel mitt rörsystem och FTX system som boven menar han.
El förbrukningssiffor sista dygnet 39 Kw förbrukning, temperatur på dagen +8 och kväll/morgon +2 "framledling vid +2 = 55 grader"
Det som är skumt att det är ungefär samma elförbrukning som här om dagen då det var +8 på dagen och -5 på kvällen.
Skumt, på min vanliga Optimum vid rumbör 22 och kurva 42 ger den ut framledningstemp 46 då det är +2 ute, men det kanske skiljer på en g3?
(inga kurvändringar runt 0).
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!