Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bygga nyt hus, vilken typ av värme skall jag satsa pÃ¥?  (läst 2433 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Chn

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Jag skall bygga ett nytt hus och funderar på vilken typ av värme jag skall satsa på, eller om det skall vara en kombination. Jag har läst lite om olika värmeprinciper, men är nog mer fundersam nu än innan.

Jag har mark en bit utanför Göteborg. Huset är tänkt att ligga så att det är berg på "baksidan", tomt på "framsidan" och därefter är det åkermark. Berget är synligt, eller bara någon meter ner. Det borde även vara möjligt att lägga slinga för jordvärme i åkermarken, då jag vill att det skall bli en äng en bit innan innan åkern börjar.

Lite mer om byggnaderna. Det skall vara två byggnader, en lokal på ca 300kvm som skall kunna hålla ca 18-20 grader varmt och ett hus på ca 250 kvm och det skall kunna hålla ca 22 grader inomhus. Jag har hellre lite överkapacitet än ett system som inte riktigt räcker till.

Skall jag planera för golv-värme? Kan det vara ide att använda både jord/bergvärme och luft-luft/luft/vatten? Jag kan inte mycket om det här, närmare bestämt ingenting så jag tar tacksamt mot ideer, synpunkter och förslag!

Tack på förhand!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jag skall bygga ett nytt hus och funderar på vilken typ av värme jag skall satsa på, eller om det skall vara en kombination. Jag har läst lite om olika värmeprinciper, men är nog mer fundersam nu än innan.

Jag har mark en bit utanför Göteborg. Huset är tänkt att ligga så att det är berg på "baksidan", tomt på "framsidan" och därefter är det åkermark. Berget är synligt, eller bara någon meter ner. Det borde även vara möjligt att lägga slinga för jordvärme i åkermarken, då jag vill att det skall bli en äng en bit innan innan åkern börjar.

Lite mer om byggnaderna. Det skall vara två byggnader, en lokal på ca 300kvm som skall kunna hålla ca 18-20 grader varmt och ett hus på ca 250 kvm och det skall kunna hålla ca 22 grader inomhus. Jag har hellre lite överkapacitet än ett system som inte riktigt räcker till.

Skall jag planera för golv-värme? Kan det vara ide att använda både jord/bergvärme och luft-luft/luft/vatten? Jag kan inte mycket om det här, närmare bestämt ingenting så jag tar tacksamt mot ideer, synpunkter och förslag!

Tack på förhand!


Golvvärme lÃ¥ter som en bra idé, jordvärme likasÃ¥. Dimensioneringen kan jag bara gissa men ca 15-20 kW värmepump borde räcka till till bÃ¥da husen, alternativt 2 st 7,5-10 kW (en till varje byggnad). 
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PetterThePumper

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Det Carl N sa låter som ett bra val.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag har gjort en kalkyl på de uppgifter du lämnat.

Jag räknar med klimatdata göteborg, 4 pers i familjen och 550 m2 i markplan.

Beräkningsprogrammet föreslår en 14 kW värmepump. Max effektbehov anges vara ca 22 kW, så en värmepump på 14-16 kW bör täcka den allra största delen av förbrukningen.

Du behöver 2 slingor om ca 400 meter vardera, Om du kör med golvvärme så kan du lägga till 50 meter / slinga p.g.a. den högre uteffekt som de flesta värmepumpar ger vid den låga framledningstemp som ett golvvärmestystem arbetar med.

Bifogar kalkylen så att du själv kan kolla vad det innebär.

Mitt förslag är att du kör med kulvert till lokalen, värmepump med bypassledning och separat cirkpump för golvvärmekretsen, detta p.g.a. de höga flöden som detta system kommer att kräva.

För att få snabbare varmvatten i kranarna kan två mindre värmepumpar vara att föredra, då får du inte så långa transportsträckor för tappvarmvattnet som om du använder dig av kulvert, speciellt om du tänkt sätta värmepumpen i "lokalen".

VV-cirk är en annan möjlig lösning för att få snabbt tappvarmvatten.

Jag tycker definitivt att du skall satsa på jordvärme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En liten undran:

Vad är det som gör att ni inte pekar på Nibe 600P som kombinerar frånuft-vp med uteluft VP?
- Eller ComfortZone.
Ventilation behöver man ändå , och man slipper borrning och en del annat.

Jag förstår att det är något jag inte förstår, men jag förstår inte vad ...

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Huset har ett effektbehov på ca 22 kW, Niben ger ca 3 kW och komfortzone ca 5 kW. Det räcker inte.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!