Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe Fighter 1110  (läst 6392 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gävle Tommy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe Fighter 1110
« skrivet: 23 september 2012, 00:03:34 »
Min pump, Fighter 1110, är snart 11 år av klanderfri drift. Nu, helt plötsligt vill den inte göra varmvatten.
Den går över till driftstatus (av) efter nedräkning. Huset värmer den helt normalt.
Alla värden verkar normala så jag hittar inget som avviker i menyerna ( de som finns i "kundmanualen")

Efter som jag arbetat med industriautomation större delen av mitt liv så gjorde jag det som verkade mest naturligt, jag ringde Nibe för att få tips. Där hade man inte möjlighet att hjälpa till.
 SÃ¥ nu stÃ¥r mitt hopp till er hur jag kommer vidare i menyerna.
Jag misstänker att VV tillverkning av någon anledning blivit bortvalt.





Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #1 skrivet: 23 september 2012, 17:26:45 »
Meny 3a "VV start" visar ärvärde och startvärde på varmvatten, vad står det där (båda värdena)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gävle Tommy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #2 skrivet: 23 september 2012, 20:25:10 »
Hej. Aktuell temperatur ( är värde) samt önskad sluttemperatur ( bör värde) 52 grader.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #3 skrivet: 23 september 2012, 21:08:59 »
DÃ¥ verkar vp tycka att tempen i beredaren ligger rätt kanske vv givaren som pajat men innan byte skulle jag prova att bryta strömmen till vp en stund och se om den hoppar i gÃ¥ng. Det bör gÃ¥ att fÃ¥ tag i vilket värde givaren ska ha  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #4 skrivet: 23 september 2012, 21:15:31 »
Hej. Aktuell temperatur ( är värde) samt önskad sluttemperatur ( bör värde) 52 grader.

I meny 3a sÃ¥ är det pÃ¥ undre raden man läser av bÃ¥de VV-temp och  startvärdet pÃ¥ VV-laddning.
På 1110 så är maxvärdet för VV start 49 °C, så det kan inte stå 52 °C i parantesen på undre raden, du läser troligen av maxtemp på VB-r?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gävle Tommy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #5 skrivet: 23 september 2012, 23:26:44 »
Sorry för mitt yrande. Starttempen står på 48gr.
Aktuell vv temperatur stämmer så givaren i tanken borde vara ok.
Har provat att bryta spänningen ett par gånger vi vippbrytaren.
Måste förtydliga, vv tillverkningen via elpatronen startar inte automatiskt utan jag måste begära extra vv vid varje tillfälle. Misstänker att man kan komma djupare i undermenyer för kontroll och justering av parametrar.
Frågan är bara hur, det framgår inte av min manual.
Pumpen har tidigare prioriterat vv och nu inte alls, hmmmm.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #6 skrivet: 24 september 2012, 10:09:10 »
Menar du att du normalt värmer varmvattnet extra med elpatron?
Sitter där nån elpatron på VVB:n eller används elpatron inne i 1110 för detta?
Hur styr du toppning av VV-temp med elpatronen?
(är det periodisk höjning eller hur gör du?)

Mig veterligen finns inga andra menyer än de som står i manualen.
http://www.nibeonline.com/pdf/611425-3.pdf
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gävle Tommy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #7 skrivet: 24 september 2012, 12:37:27 »
skall vara att den höjer tempen till 65 gr var 14e dag med den eltillsats som sitter i pumpenheten.
I övrig tid har pumpen pendlat vattnet mellan 48 och 52gr.
Nu måste jag begära extravv för att elpatronen skall träda in så att det blir varmt i beredaren.
Finns det någon erfarenhet av att styrenheten (hjärnan) har blivit felaktig på ett liknande sätt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #8 skrivet: 24 september 2012, 17:17:02 »
Läs av meny 8:
Grundinst     0 02   eller
Grundinst     0 12   ska det stÃ¥.
Det är den sista 2:a som indikerar att periodiska höjningen är aktiv.

Om siffran är en 2:a och du är säker på att periodiska höjningen inte funkar, samtidigt som elpatron kan höja temp med den manuella VV-höjningen, då är det fel på styren, har aldrig hört talas om liknande fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gävle Tommy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe Fighter 1110
« Svar #9 skrivet: 26 september 2012, 20:49:27 »
Ursäkta mitt dröjsmål. Har bevakat pumpen med skarp blick under tiden.
Har stegat runt i menyer och justerat värden både hit och dit för att ställa allt åter på de ursprungliga.
PUMPEN GÅR NU som den ska. Värmer huset och laddar vv tanken helt normalt.
Fatta ingen ting. Har ju egentligen inte gjort nå´t.
Så nu får jag väl hålla alla mina tio tummar inför och under vintern.

Jag vill framför allt tacka för allt engagemang och alla goda råd jag fått.
Kändes inte lika ensamt och utlämnat.
Måste även erkänna att jag inte ägnat pumpen många tankar efter den första tiden, kanske året efter starten för snart 10 år sedan.
Blir helt klart skillnad efter detta.

Forumet lyckades jag bara snubbla in på av en händelse.
Kommer helt klart att kika in emellanåt framöver.

SÃ¥, tack ni som engagerade er i mitt dilemma.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!