Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera värmepump utan tillstÃ¥nd?  (läst 14036 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
Installera värmepump utan tillstånd?
« skrivet: 17 februari 2010, 14:38:12 »
Vad riskerar jag om jag installerar värmepump utan att ha tillstånd från kommunen?
Bakgrund: När jag började bygga huset var det anmälningsplikt av värmepump, dvs. installera först, berättasedan att du gjort det. Så innan jag gjöt platta grävde jag ner slang (ytjordvärme) och drig in i plattan. Sedan har jag byggt huset under ca två år och tog in offerter på värmepumpar. Fyllde i alla uppgifter som behövdes och skickade in. Nu visar det sig att under dessa två år har kommunen gjort min mark till vattenskyddsområde utan att meddela mig. Nu är det dessutam ansökan som gäller och den fick jag avslag på. Jag har överklagat till länsstyrelsen men de har handläggningstid på 13 månader. Jag sitter nu med ett färdigbyggt hus som jag inte kan värma upp och få varmvatten i utan att göra andra provisorsika installationer. Att köpa en elpanna och ha under tiden lär ju kosta så att hela vinsten med värmepump försvinner, payoff på 100 år kanske...
Anledningen till avslag är att kommunen är rädd för att en vattenbrunn flera hundra meter bort ska ta smak av kollektervätskan OM denna går sönder. Slangen kommer innehålla 70 l ren sprit blandat med vatten, grogg alltså, inte farligt. De har dock inga synpunkter på att jag har en bil med 70 l bensin ståendes på tomten och att det finns fordonstrafik närmare vattenbrunnen än min kollektorslang. Dessutom har jag två grannar som har ytjord och bergvärme lika nära vattenbrunnen. De har dock blivit klara med sina installationer före införandet av vattenskyddsområdet.

Så, om jag nu struntar i avslaget och kör igång värmepumpen i alla fall, vad kan hända?

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #1 skrivet: 17 februari 2010, 14:52:50 »
Jag har heller inget tillstånd. Har haft VP i 10 år.
Det finns inga brunnar och sådant som borde hindrar godkännande.
Samhällets statistik över VP blir ju fel om inte alla anläggningar är med.

FrÃ¥gan är om det gÃ¥r att nu skaffa tillstÃ¥nd utan att Ã¥ka dit för nÃ¥got?  :-\
« Senast ändrad: 17 februari 2010, 17:28:42 av Offroad »
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #2 skrivet: 17 februari 2010, 15:01:07 »
Ja, vilket krångel.
Kommunerna har ofta inkompitenta människor som handlägger ärenden, och det får många "sota"för med onödigt krångel som följd.

Men i ditt fall med infon du skriver så skulle jag köra igång systemet i alla fall, du har ju ett "nyckelfall" rättsligt i och med dina grannar som har samma lösning.
Och även om spritblandat vatten skulle läcka ut, så dunstar väl det bara bort så småning om.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #3 skrivet: 17 februari 2010, 17:10:06 »
Bara att köra igång alltså... Det syns i alla fall inte att man har värmepump för inte måste man väl släppa in någon om de kommer på inspektion?

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #4 skrivet: 17 februari 2010, 17:32:16 »

Och även om spritblandat vatten skulle läcka ut, så dunstar väl det bara bort så småning om.

Det är riktigt illa om det kommer ut kemiska ämnen i det djupa grundvattnet, även alkohol. Knappast att det dunstar bort, men det späds väl ut så småningom, men bra är det inte och brunnar kan säkert bli förstörda en längre tid.
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #5 skrivet: 17 februari 2010, 17:46:16 »

Och även om spritblandat vatten skulle läcka ut, så dunstar väl det bara bort så småning om.

Det är riktigt illa om det kommer ut kemiska ämnen i det djupa grundvattnet, även alkohol. Knappast att det dunstar bort, men det späds väl ut så småningom, men bra är det inte och brunnar kan säkert bli förstörda en längre tid.

Jag skulle gärna vilja ha en brunn med sprit... :D
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2010, 17:59:34 »
Bara att köra igång alltså... Det syns i alla fall inte att man har värmepump för inte måste man väl släppa in någon om de kommer på inspektion?


SÃ¥dant här dravell gör en sÃ¥ förbannad, kommuner som ska krÃ¥ngla med en. Finns till och med kommuner där man behöver tillstÃ¥nd för LVVP. Kommunen hemma skulle ha 600kr för att dom ska fÃ¥ veta att jag själv bärt ut oljetanken, en summa jag aldrig kommer att betala för att dom ska fÃ¥ snabba cash, men var den nersölade oljetanken tog vägen och restavfallen frÃ¥n tanken brydde dom sig aldrig om. Om du skulle montera in vp:n ändÃ¥ utan att säga det till nÃ¥n sÃ¥ syns det väl inte frÃ¥n utsidan? Jag skulle montera den ändÃ¥ men försöka hÃ¥lla sÃ¥ lÃ¥g profil som möjligt med den installationen, köp en gammal skrotad LLVP och häng pÃ¥ väggen och säg att värmen kommer frÃ¥n den till huset, skulle fungera om du har golv-värme i kÃ¥ken  Thumbsup
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad fn76

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2010, 18:06:17 »
Jag tänker köpa en CTC EcoHeat, ser exakt lika ut som EcoEl så officiellt kommer värmen från en elpanna.

Utloggad Jawen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÃ…LSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2010, 01:37:25 »

Och även om spritblandat vatten skulle läcka ut, så dunstar väl det bara bort så småning om.

Det är riktigt illa om det kommer ut kemiska ämnen i det djupa grundvattnet, även alkohol. Knappast att det dunstar bort, men det späds väl ut så småningom, men bra är det inte och brunnar kan säkert bli förstörda en längre tid.

fn76 skrev 70 lit ren sprit, gör verkligen 70 lit ren sprit stor skada ?

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i BÃ¥lsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushÃ¥llsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2010, 06:24:53 »
Den som riskerar, lägger in både förlust och vinst i kalkylen.

Din fråga om vad risken är, dvs bötesbelopp, vet ingen av oss.....tydligen. Dödsstraffet är iaf avskaffat.

Jag tar ofta risker och ibland torskar jag......ex med bötesbelopp i trafiken.

Jag skulle, utan att tveka, köra igång vp.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #10 skrivet: 18 februari 2010, 07:48:44 »
Problemet kommer den dagen huset ska säljas, då ska det energideklareras. Men det borde vara preskriptionstid på sånt där så bor du kvar i minst 10 år så tror jag du klarar dig.

Sen borde du väl kunna hävda att installationen startade i och med att slangarna grävdes ner och då var det väl inget skyddsområde?
« Senast ändrad: 18 februari 2010, 07:51:57 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nikdern

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #11 skrivet: 18 februari 2010, 08:41:57 »
Jag skulle inte köra utan tillstånd. Problemet blir den dagen det mot all förmodan skulle hända något. Skadeståndskravet för att åtgärda det som hänt kan bli mycket stora och komunen är nog inte sen att statuera exempel om de har möjlighet.
Min komun är inte heller speciellt smidiga när det gäller handläggning av ärenden men här har de ialla fall kommit på att det inte är vattenskyddsområde längre. Det var det under några år samtidigt som ett bioenergiverk byggdes på orten och de ville ha många kunder och komunen satsat pengar.............
Privatpersoner och företag (installatörer) skrev och klagade och tryckte på komunen och rätt som det var så släppte förbudet.
Bioenergiverket överlever ändå.
Lycka till

/N

Utloggad Offroad

  • Ingenjör, fordonsindustrin.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #12 skrivet: 18 februari 2010, 09:13:24 »
Jag skulle inte köra utan tillstånd. Problemet blir den dagen det mot all förmodan skulle hända något.

/N
Frågan är hur stor risken är att det händer något. Är det någon som varit med om eller hört talas om en läcka på slangen i brunnen?
Värmepump NIBE FIGHTER 1110, uteffekt 8,5kW. Installerad 1999. Egenbyggd ackumulatortank, 500 liter, med varmvattenslinga. Fast kondensering. Tillsatsvärme i tanken, 6kW. Borrhål 140m, diameter 120mm.
Varmvattenberedare NIBE Eminent-CU55 för spetsvärme. av tappvatten.
Värmepump Anslut luft/vatten 6,2 kW.
Kroppsvärme ca 1kW

2 vånings- 2-familjsvilla, 110 m2/våning +källare. Byggt 1949/04 i Göteborg.
5 personer.
Inga andra värmekällor

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #13 skrivet: 18 februari 2010, 09:54:18 »
Är det inte de gällande reglerna då man börjar bygga/gör bygganmälan som räknas? Så är det väl iallafall vid andra tillfällen, t ex kravet på energideklaration och de senaste kraven på värmepumpens energieffektivitet.

Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Installera värmepump utan tillstånd?
« Svar #14 skrivet: 18 februari 2010, 09:57:34 »
Hade komunen förslag på lämplig värmekälla?
Synd att du har frågat. Men brukar det inte vara när bygget påbörjades som gäller? Eller fanns inte vp med på byggritningen från början? Är bygglov beviljat så är det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!