Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: luft/vatten värmepump  (läst 3063 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andersolof

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
luft/vatten värmepump
« skrivet: 24 april 2005, 17:20:10 »
Undrar om någon kan komma med synpunkter/tips till mig som är en novis i ämnet.

Bor i villa (sutturäng) centralt i en småstad, boyta ca 180 m2 med biyta 60 (tvättstuga, hobbyrum,förråd och hall där nere). har en elpatron med vattenradiatorer. Förbrukar ca 36000 kilowatt/år sammanlagt. Använder en gammal oljepanna som vattenreservoar.
Övriga familjen önskar nu ett nytt badrum med bubbelbadkar mm (har nu endast dusch). Tror inte att nuvarande system skulle klara av att man badade varmt samtidigt som det ska värma huset i övrigt i allafall inte på vintern.
Jag befarar även att energiförbrukningen skulle öka med ett stort badkar.

Således så (tror jag) att jag måste byta värmesystem om jag ska bygga nytt badrum. bergvärme/jordvärme går inte. ej heller ved. tveksam till pellets med tanke på att vi bor centralt. kan inte reglerna riktigt.
Funderar på luft/vatten värmepump i första hand.

Ngn som kan ge mig lite råd angående detta?

Behövs ytteligare varmvatten reservoar till?

Tackar på förhand

Anders

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: luft/vatten värmepump
« Svar #1 skrivet: 24 april 2005, 18:40:45 »
Om du har frånluft system kan du använda comfortzon CE 50 som exempel. Annars blir det val av olika märken av luft/vatten Vp.

Nibe, CTC, IVT, Thermia. Hur de är med besparing kan vara likvärdigt. Med bubbelbad föreslår extra stor VVB minst 200l. Sen kan du välja HT compr system som ger dig upp till 65 grader VV. Det ger dig stor VV kapacitet. Min egen 500l ack tank med 2 förvärmnings slingor till VV räcker att fylla mitt bubbelbad´. Men då sjunker temp från 50 ner till 35 grader. Den sänkningen tar VP upp normalt med blandad värmebehov+VV behov på lite mer än 1 timme.

Fråga var bor du. Bor du längre norrut och vill ha 65 grader VV  är Stiebel-Eltrons WPL10 ner till -18 grader ute ett alternativ.

Se länk: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,831.msg6247.html#msg6247


« Senast ändrad: 24 april 2005, 21:18:59 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: luft/vatten värmepump
« Svar #2 skrivet: 24 april 2005, 21:49:31 »
Här kommer du få lika många råd som det finns medlemmar. Kanske kan det utkristallisera sig något som kan vara användbart i ditt fall. Har du stor varmvattenförbrukning ska du i alla fall inte välja en för liten pump om du står med två alternativ i handen.

Har du en oljepanna/skorsten idag eller är det en elpanna? Har du gott om plats i ditt pannrum?

Väljer man en luft/vattenvärmepump måste man ha i minnet att oavsett vilken pump på marknaden man väljer, dvs oavsett om den går ner till -7 eller till -20 grader C. måste man ha en annan värmekälla som kan ge HELA effektbehovet de riktigt kalla dagarna då inte pumpen räcker till. Dessutom måste den stöttas med en del av effekten då luft/vattenvärmepumparnas effektivitet avtar med sjunkande temperatur. (Finns ett undantag i det avseendet, men eftersom det är en pump som bara ger 4,5 kW är det inget alternativ i ditt fall)
De flesta systemen har en inbyggd elpatron som ger tillskottet. Men det går oftast att docka pumpen till befintlig värmepanna.

Om man väljer en separat VVB/ackumulatortank som Euronom och Nibe eller en lösning som Thermia Aer eller CTC där varmvattenberedaren är integrerad i innedelen är både en smaksak samtidigt som det faktiskt kan vara skillnad i hur effektivt de överför värmen till varmvattnet. Försök ta dig tid och söka och titta här på forumet så ska du hitta en hel del kommentarer om de olika pumparnas egenskaper och deras ägares erfarenheter.

Pellets och luft/vattenvärmepump är en kombination som kan fungera.

När det gäller pellets så kan det vara ett bra alternativ till eltillskott om man t ex har en fungerande panna och skorsten och i stort sett bara kan inhandla en pelletsbrännare. Använder man bara godkänd utrustning som klarar miljökraven finns det nog ingen som kan hindra dig att installera det då de ger mycket lägre utsläpp än vedeldning även i en gammal panna. Kan behöva kolla med sotarn om det är ok. Nackdelen med pellets är att det tar plats för förvaring av den och ett visst mått av arbete och passning ska man inte blunda för.
Med modern utrustning i en anpassad panna är det inte mycket skötsel. Finns faktiskt ett antal pannor som inte behöver någon skötsel mer än att ladda den med pellets och att tömma askbehållaren ett par tre gånger per år. Den både sotar och askar ut automatiskt. Finns givetvis enklare (billigare) pannor med brännare som också endast kräver lite skötsel.
Även pellets/solvärme kan vara ett fungerande alternativ, investeringen behöver inte bli dyrare än en bergvärmeinstallation.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!