Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En veckas drift avklarad!  (läst 970 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad v45magna94

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kör hellre motorcykel... ;-)
En veckas drift avklarad!
« skrivet: 15 februari 2007, 20:33:57 »
Nu har en vecka gått sedan driftstart, och det fungerar riktigt bra tycker jag. Men kanske det finns något ytterligare att göra?

Hursomhelst så ser min första vecka med pump ut så här:

Elförbrukning värme/VV = 272kWh
Kompressortid: 143h 23m
Komp.starter:    72 st
Brine in = 2,5 ut = -0,3
TS-tid = 13h 43m Jag körde enbart el första dygnet i 12h 30m så sedan kompressorn startades har det alltså gått åt 1h 13m tillskottsel.

Det mesta av detta gick förra helgen då temperaturen kröp under -15 så det tycker jag är rätt ok ändå. Vad som däremot "besvärar" mig är de resterande TS-minuterna - är det så att TS går in vid VV-körningar då och då? Om så är fallet, kan jag åtgärda (=stänga av) detta?

Som jag nämnt tidigare har jag lite för "klena" radiatorer för närvarande, kan detta vara orsaken till de "onödiga" TS-minuterna?

Men i det stora hela är jag väldigt nöjd,  det enda som grämer mig är jag inte installerat detta för flera Ã¥r sedan, men bättre sent än aldrig heter det ju!!  Thumbsup
Nibe 1230-6 + RG10, borrhål 140 m varav 123 m aktivt. Drifttagen 07-02-08, strax norr om Borås.
135m2 i två plan plus källare, byggt 1909. Treglasfönster och isolerad vind, i övrigt enligt 1909 års standard... Ett "nästan" lågtempsystem som ska fixas i sommar.
---------------------------------
DriftÃ¥r 1: VP-el 6447 kWh, HH-el 9490 kWh, TS-el 24 h 4 minuter.  Kompr.starter tot: 4602, per vecka: 89, per dag: 12,64

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: En veckas drift avklarad!
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2007, 22:25:38 »
Är det kallt kan det bli en del TS om man tar ut mycket vv då halkar gradminuterna fort iväg. Så det kan nå start av tillskott.

Man kan höja värdet för start av kompressor och tillskott många gör det.
Du har redan lite starter det är bra, men beror väl på det kalla vädret... det blir få stopp då.

Jag tycker det ser bra ut. Sen det där med vilken kyla den klarar. Det beror helt på vart man bor, -5 kan va ok i Skåne.. men i norr vill man kanske den ska klara minst -15 kanske ändå mera utan tillskott
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!