Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!  (läst 12935 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Koholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #30 skrivet: 15 augusti 2007, 11:53:03 »
Hej igen!

Börjar närma oss ett beslut...

Nu har jag själv suttit och räknat utifrån en tabell på Thermopanels hemsida. Där kan man fylla i önskad framledningstemp etc. o få effektangivelse på varje radiator vid dessa förutsättningar. Jag valde framledningstemp 46 grader eftersom det är vad golvvärmen är beräknad för. Retur 36 grader, rumstemp 20. Med dessa siffror får jag en summa av alla radiatorer på övervåningen till 3050W. Uppvärmd yta uppe är ca 76 m2, motsvarar 40W/m2. Nere är golvvärmen beräknad med 5679 W på 103 m2, alltså 55W/m2. Om jag fårstår rätt har vi då nästan 73% av nedervåningens effekt/m2 uppe vid samma framledningstemp.

Synpunkter? Har jag räknat tokigt eller förstått rätt? Sen har vi ju dessutom FTX, vilket borde sänka effektbehovet på både golvvärme o radiatorer ytterligare eftersom vi får in varm luft i huset, eller?

Det här med golvvärmens beräkning o framledningstemp är ju inget vi kan påverka eftersom det redan är ingjutet i plattan, men vad jag kan läsa mig till är cc-avstånden 0,2-0,25 beroende på rum. Vi har också valt 300 isolering istället för standard 200 under plattan, något jag inte tror att de räknat med vid beräkningen av golvvärmen. Vad anser ni vara en normal framledningstemp. till golvvärme? (Vi har inga värmekurvor att titta på eftersom vi inte har någon pump än... och jag har för lite erfarenhet för att förstå det konstiga i 34 grader vid temp. 0, som Lexus funderade över)
« Senast ändrad: 15 augusti 2007, 11:59:49 av Koholmen »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #31 skrivet: 15 augusti 2007, 12:11:18 »
Då jag tror 46° för golvvärmen är helt galet, så är mitt råd att köpa biffigare radiatorer. De är mycket lättare att justera till lägre effekt...än att justera för högre effekt.

Med cc 20-25 cm, förstår jag inte alls de nämnda 46°.

Räkna på radiatorerna igen, och då med 39/32 rum 20.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #32 skrivet: 15 augusti 2007, 12:38:19 »
Glömde förklara 34° och värmekurva.

Om du tittar på de olika fabrikatens värmekurva. Lättast att titta på Nibes. Vid -20° så ligger kurva 6 på ca: 44°. Samma kurva vid ±0° har ca: 34° på framledningen.

Att du skulle behöva dessa temperaturer är knappast möjligt.

Utloggad Koholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #33 skrivet: 15 augusti 2007, 12:47:48 »
Jag har räknat om på 39/32 (men brukar man inte ha delta-T ca 10 på radiatorer?), då landar vi på 2050W, 27,3W/m2. Motsvarar 50% av golvvärmeeffekten vid 46 grader. Då börjar det ju se lite ut! Å andra sidan vill man inte ha onödigt stora och klumpiga radiatorer, så det är inte helt lätt! Hur mycket kan man räkna med att man sänker behovet med FTX, och hur räknar jag ner effekten på golvvärmen, för den blir ju inte heller rätt om jag räknar på 46 grader där o 39 uppe.

Utloggad Koholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #34 skrivet: 15 augusti 2007, 12:58:06 »
Förresten, kikat på kurvorna. Det ser ju ut som att kurvorna kring 0 grader har ett spann på 30-50 grader, o då låter väl 34 inte galet högt? Jag förstår inte...

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #35 skrivet: 15 augusti 2007, 13:04:58 »
Jag har räknat om på 39/32 (men brukar man inte ha delta-T ca 10 på radiatorer?), då landar vi på 2050W, 27,3W/m2. Motsvarar 50% av golvvärmeeffekten vid 46 grader. Då börjar det ju se lite ut! Å andra sidan vill man inte ha onödigt stora och klumpiga radiatorer, så det är inte helt lätt! Hur mycket kan man räkna med att man sänker behovet med FTX, och hur räknar jag ner effekten på golvvärmen, för den blir ju inte heller rätt om jag räknar på 46 grader där o 39 uppe.

Du tror fortfarande att du behöver 46° på golvvärmen..hmmm...jag tror inte du behöver 39° heller..utan ännu lägre.

En värmepump med R407 bör ha 7° deltaT. Om radiatorer har 7°, 10° eller 20° deltaT saknar betydelse, så länge de ger komfort. Det är värmepumpens deltaT som jag hänvisar till.

Min avsikt med rekommendationen, är att du ska klara dig med samma framledningstemperatur till bägge systemen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #36 skrivet: 15 augusti 2007, 13:08:48 »
Förresten, kikat på kurvorna. Det ser ju ut som att kurvorna kring 0 grader har ett spann på 30-50 grader, o då låter väl 34 inte galet högt? Jag förstår inte...

Har du kurva 9 på Nibe, så ligger framledningstemperaturen och snurrar runt den röda linjen beroende på utetemperatur d.v.s. lite över och lite under 48° vid -10° utetemp.

Utloggad Koholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #37 skrivet: 15 augusti 2007, 13:16:59 »
Jag menar inte att jag behöver 46 grader på golvvärmen, jag menar bara att jag inte kan jämföra effekten på golvvärmen med effekten på radiatorerna eftersom golvvärmeeffekten är baserad på 46 grader. Den måste ju också ge lägre effekt på lägre temperatur, eller? Det nämdes tidigare i denna tråd att 65% av effekten på nedervåningen är tillräcklig på övervåningen, men det går inte att räkna på när effekten nere är baserad på 46 grader.

Pumpen vi får är en IVT Greenline HT Plus C7. Vad är R407?
Vår kurva ligger ju i alla fall inte någonstans i närheten av kurva 9 på Nibes....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #38 skrivet: 15 augusti 2007, 16:10:47 »
Ett likvärdigt hus med Nibe och FLM (VBX) har jag justerat till kurva 4 ratt -2. (ca: 35° på framledningen vid -20°)
Detta har bidragit till att huset har komfort med låg förbrukning. Samma hus vid DUT -25°, har då ca: 37° på framledningen.

Eftersom VBX behöver mer energi från värmepumpen i jämförelse med FLX, kan man tänka sig att din anläggning behöver ännu lägre kurva. Naturligtvis finns den kurvan också på IVT, om än den regleras på returen.

R407 är det köldmedium som finns i IVT HT+. Det medför att deltaT skall vara runt 7° (7°-10° till/från värmepump), då köldmediet har en glide d.v.s. kondenseringstemperatur mellan gas och vätskeform.
http://www.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Pr_bl_GreenlineHTPlus.pdf

Jag anser att de uppgifter ang. 46° till golvet vid DUT....inte stämmer, men kan naturligtvis inte via TCP/IP förkasta dessa uppgifter.

Om vi leker med tanken att du behöver 39/32 till/från golvet vid DUT, så ger dina radiatorer 1,4 kW (4 st. TP21:or 600x1300) d.v.s. 2,1 kW mindre än effektbehovet.

TP22:or ger 1,8 kW, så det var inte mycket bättre det.
33:or ger 3 kW, men då snackar vi om biffiga grejor.

Det är nog troligt att FTX och transmissionsvinsten från den undre våningen utjämnar temperaturen betydligt bättre än vi kan föreställa oss, så problemet är kanske inte så stort.

Kommer du neka installatören att montera shunt, termostater, cirkulationspump osv?
Om svar nej....så finns egentligen inget problem annat än en sämre verkningsgrad och livslängd på pumpen.

Utloggad Koholmen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp bedöma dimensionering av pump och slanglängd!
« Svar #39 skrivet: 16 augusti 2007, 09:13:04 »
Jag förstår hur du menar, och har räknat på några rum nere också och då verkar den dimensionerade effekten per rum vara högre än det beräknade behovet. Med andra ord stämmer det säkert att det inte kommer behövas så höga temperaturer som 46 grader. Dock räknar jag med att effekten då också blir lägre (=mer som behovet framräknat). Om man då håller sig till förhållandet ni pratat om tidigare, ca 65% av effektbehovet nere, så ligger vi bra i dimensionering uppe räknat på 46 grader. Då borde det förhållandet rimligen hålla sig även vid lägre temperaturer/mindre effekt.

Vi ska se om det är någon vits att återlämna några termostater etc. Får vi inga pengar för det är det väl lika bra att ha kvar dem och använda om behov trots allt uppstår. Tanken är dock att vi ska försöka få det så väl avvägt som möjligt för en bra verkningsgrad o hållbarhet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!