Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pellets eller Luft/vattenvärmepump  (läst 1352 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gygge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
pellets eller Luft/vattenvärmepump
« skrivet: 14 september 2009, 17:20:50 »
Finns det någon här som har gått från att använda pellets som uppvärmning,till att installera Luft/vattenvärmepump.Vad är isåfall era erfarenheter av den mest kostnadseffektiva metoden.Tex om driftkostnaden gått ner.Tacksam för svar.Har hört lite olika,men det är ingen av dem som haft den ena eller andra uppvärmningen.

Utloggad blackadder

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: pellets eller Luft/vattenvärmepump
« Svar #1 skrivet: 16 september 2009, 07:13:05 »
Jag har precis satt in LV pump och slängt ut pelletsen så jag vet inte driftskostnaden än.

Men pelletsen krånglade så jävla mycket så det blev mest elpatronen som fick jobba iaf, så billigare blir det nog garanterat.
Höger eller vänsterhänt? -Jag är valhänt!

Utloggad guiness

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: pellets eller Luft/vattenvärmepump
« Svar #2 skrivet: 17 september 2009, 18:11:53 »
Jag kommer inom kort att skaffa en L/V värmepump, idag kör jag pellets i en CTC 1100 vilket ger mig en hel del jobb. Verkningsgraden är diskutabel men lite billigare blir det än att köra elpatronerna. Jag är tvungen att sota ur minst var 10:e dag om det skall fungera smärtfritt och det har jag tröttnat på. Dessutom håller brännaren på att gå sönder, nu sitter den delvis ihop med slangkämma och ståltråd. Jag tänker använda värmepumpen som primärvärmekälla men behålla elpatronerna i pannan som spetsvärme. Om jag vet att det kommer att bli väldigt kallt (-20) under en längre tid så kan jag dra igång pelletsbrännaren. Jag har dessutom en pool som jag skall värma med värmepumpen under badsäsongen, då slipper jag att elda pellets och pumpen är effektiv när det är varmt ute. Jag utgår ifrån att det kommer att bli lägre driftskostnader i mitt fall men jag gör det till stor del av bekvämlighet och driftsäkerhetsskäl...
EcoAir 614M med EcoZenith i360. Expansionstank på 100 liter och värmer poolen på sommaren. Det hela övervakas med Logger2020, 12 temp- och 3 elsensorer.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!