Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rejält nedfrostad innedel  (läst 6247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad flex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Rejält nedfrostad innedel
« skrivet: 18 november 2011, 14:17:05 »
Hej!
Jag har en Chofu RA-0929PVXU som inte vill fungera så bra längre.
Innedelen blir rejält nedfrostad och även rören. Provade att slå av den så den fick
värma upp sig för att sedan köra den igen med samma resultat.
Tempraturen ute har legat runt 0 grader.  En normal avfrostning av utedelen borde inte behöva ta sÃ¥ lÃ¥ng tid vid 0 grader att det bildas sÃ¥ mycket frost pÃ¥ innedelen? Kan den ha fastnat i ett läge där den kör avfrostning av utedelen eller kan man fÃ¥ den här effekten om kompressorn gÃ¥r sönder?

Vet ej hur gammal pumpen är då det är den förra husägaren som installerat den.
Kan även nämna att jag inte har någon erfarenhet av llvp.

Inloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Rejält nedfrostad innedel
« Svar #1 skrivet: 18 november 2011, 14:44:38 »
Har inte heller någon erfarenhet av LL-värmepumpar :) men jag kom ihåg en annan tråd med liknande (?) problem som du fast för ett annat märke. Kanske kan hjälpa.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44434.0
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad flex

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Rejält nedfrostad innedel
« Svar #2 skrivet: 18 november 2011, 18:10:57 »
Har inte heller någon erfarenhet av LL-värmepumpar :) men jag kom ihåg en annan tråd med liknande (?) problem som du fast för ett annat märke. Kanske kan hjälpa.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44434.0

Tack för länken. Verkar vara ventilen som kärvar. Den fungerar nu igen när det har blivit lite varme ute.

Utloggad Ingenjören

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Växjö
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rejält nedfrostad innedel
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2012, 16:33:38 »
Hej flex!

Hur har det gått för dig med den kärvande fyrvägsventilen?
Min Chofu 1229 (Citcop) har nu fått samma problem som du beskriver. Den fungerar utmärkt och ger massor med värme när utetemperaturen är 0gr eller högre men så fort det kryper under 0-strecket är det som om ventilen "fryser fast" och innedelen isar igen. Startar man om när temperaturen är över 0 fungerar allt som vanligt igen och den går utan problem till nästa minusperiod.
Värmeslingan i botten på utedelen har fått kortslutning och jag misstänker att problemen kan vara en följd av detta men hur går jag vidare? Hittar ingen intern säkring som gått eller något som är brännt på kretskortet.
Räcker det att byta värmeslingan så löser sig det andra på köpet???
Någon som vet eller kan tipsa om vad jag ska göra?
Citcop / Chofu 1229 sedan okt-05 kompletterad med Fujitsu 12 LAC golvmodell sedan dec-10 
Chofun utbytt mot Mitsubishi FD35 2012.
Villa 2 plan totalt 175kvm, timmerväggar, direktel. Ursprunglig förbrukning 24000kWh inkl. allt. Senaste förbrukning ca 14000kWh inkl. allt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!