Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe innegivare, exakt hur funkar den?  (läst 2453 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
Nibe innegivare, exakt hur funkar den?
« skrivet: 10 november 2015, 12:16:15 »
Hej!

Jag har varken ute eller innegivare ännu till min vp. Har ställt 26 grader fast framledning och det har fungerat bra. Idag kom dock solen fram för första gången ordentligt. Innetemp steg en grad bara någon timma efter solen kom över trädtopparna. Detta trots att vp inte hade gått på 6 timmar och det var +4 ute när det ökade inne. Nu är det nästan 1.5 grader övertemperatur. Inte jobbigt varmt men vp skulle starta och gå några korta omgångar helt i onödan och skapa ännu mer övertemperatur. Nu vred jag ner framledningen till 24 för att vp inte ska starta men vill ju att det ska fungera även när man inte är hemma.

Några har löst problemet med att sätta utegivaren mot det håll de har många fönster. Det tror jag gör att vp inte går när solen är framme vilket är bra, förutom kanske när det är -10 och kallare. När solen försvinner tror jag dock den ökade temperaturen givaren visat har ökat dygnsmedel för mycket att den sen har för låg framledning.

Jag hade önskat att med innegivare och utegivare fungerar det så att när övertemperatur inne uppstår så sänker den beräknade framledningstemperaturen. När inställd temperatur sedan uppstår så skall den återgå till framledning beräknat mot dygnsmedeltemperatur ute. Är det så det fungerar med både ute och innegivare till nibe?
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe innegivare, exakt hur funkar den?
« Svar #1 skrivet: 10 november 2015, 13:28:54 »
Den går på vad utegivaren visar momentant, inte dygnsmedel så det inga problem om den skulle vara i solen tidigare under dagen.
Innegivaren ställer sedan ner(eller upp) framledningen med en faktor du kan ställa in så det bör ju funka som du önskar.

edit: Ja till viss del är det ju medel men gradminuter blir aldrig högre än 100 så det räknar den snabbt ner när solen försvinner.
« Senast ändrad: 10 november 2015, 13:34:05 av Ville Vessla »
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: Nibe innegivare, exakt hur funkar den?
« Svar #2 skrivet: 11 november 2015, 12:11:58 »
Om jag kör framledningen på dygnsmedel från utegivaren borde den ju påverkas om den placeras i solen. Jag tänker mig tex om jag har en beräknad framledning på 26 grader vid dygnsmedel 3 grader, så tittar solen fram och utegivaren visar +15 under några timmar, då har ju dygnsmedel ökat. När solen sen försvinner får jag kanske för låg framledning och temperaturen sjunker inne. Då kompenserar innegivaren upp framledningen. Det känns som ett osäkert system då felfaktorn på utegivaren blir väldigt stor. Tex om det blåser eller inte. Det har stor påverkan på vilken temperatur givaren får men väldigt lite påverkan på mängden solvärme in i huset.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe innegivare, exakt hur funkar den?
« Svar #3 skrivet: 11 november 2015, 13:32:45 »
Hej!
Jag har ju min utegivare i söderläge och detta funkar bra hos mig.
När solen kommer fram så stoppas värmepumpen och solinstrålnigen får värma huset.
Sen har jag en rumsgivare som kompenserar för temperaturförändringar inne men det brukar oftast handla om en grad upp eller ner.

Blåst påverkar inte utegivaren särskilt mycket, den sitter ju inkapslad, och mitt hus är dessutom relativt okänsligt för blåst (tegelfasad) så jag upplever inget sånt problem.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe innegivare, exakt hur funkar den?
« Svar #4 skrivet: 11 november 2015, 15:17:56 »
Kan man köra en 1230 på dygnsmedel? Min 1115(och vad jag trodde alla Nibepumpar) går efter vad tempen är för stunden ex 0 °C ute nu ger en beräknad framledning på kanske 30 °C oavsett om det varit 30 °C varmt ute i flera veckor till för 5 minuter sen.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!