Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: För liten Stiebel Eltron LVVP  (läst 1604 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carolina

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
För liten Stiebel Eltron LVVP
« skrivet: 08 mars 2011, 23:35:29 »
När vi nu äntligen har fått hit en tekniker som har ställt in pumpen så att den funkar utan problem, så konstaterar han att pumpen är alldeles för liten för att värma upp mitt hus. Han säger att jag borde ha en pump på 12-16 kw. (Jag har en IK 10 som ger 8kw)
Och detta tycks stämma då grannen precis har installerat en på 16 kw. Och vi har identiska hus.

Så min fråga är, kan man bygga ut sin LVVP från 8 till 12-16kw?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: För liten Stiebel Eltron LVVP
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2011, 00:08:54 »
Just WPL 10 (A,I eller IK) tror jag inte går att bygga ut

Hade det varit en WPL 13-23 hade man ev. kunnat byta pumpen till en större på 13 eller 16kW
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenb19

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: För liten Stiebel Eltron LVVP
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2011, 22:56:31 »
Hej, du kan installera ytterligare en WPL10 om du vill ha tillräcklig effekt och har plats, den kan arbeta parallellt med den första.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: För liten Stiebel Eltron LVVP
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2011, 23:40:07 »
Jag såg din förra tråd och du nämner där lite förbrukning etc. Hur stort är huset.

Förbrukningen du angav var den inklusive allt, hushållsel etc. eller var det bara pannan?

Det kan ju vara intressant att få en uppfattning om hur mycket som går att spara in och därmed om en uppgradering är värd att göra eller inte.

och hur ser huset ut? källare? värms den? osv. Kanske är en bättre lösning någon strategiskt placerad llvp? här är goda råd inte dyra :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!