Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 Ã¥rs tid  (läst 18166 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« skrivet: 18 september 2012, 21:56:34 »
Hej på er alla Nocriaälskare!! tummenupp
Har nu haft mina två pumpar i fem års tid och kan bara lovorda dem till fullo! ^-^
Har nu sparat ca 13tkr under fem års tid dvs ligger plus 27tkr.
Hoppas att det är fler Nocriaägare som delar med sig av sina erfarenheter.
MVH Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #1 skrivet: 22 september 2012, 11:17:52 »
Ett förtydligande är kanske på sin plats. 13kW per år i besparing. ;)
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #2 skrivet: 22 september 2012, 11:28:18 »
Ett stort tack till Raptus för länken nedan.
http://www.general.no/ratassen-varmepumpe
Visar hur grym pumpen verkligen är.
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #3 skrivet: 22 september 2012, 12:40:55 »
Bare hyggelig   :) . Har opplevd forskjellen nÃ¥r det virkelig er kaldt pÃ¥ min gamle Toshiba som ikke ga særlig i forhold til mitt søskenbarn sin General som pøste ut skikkelig med god varme   :) Venter pÃ¥ skikkelig vinterkulde kommende vinter sÃ¥ jeg fÃ¥r prøvd min nye ME FD 35   :P

Raptus
« Senast ändrad: 22 september 2012, 12:42:49 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #4 skrivet: 22 september 2012, 12:45:51 »
Gamblern , jeg lurer pÃ¥ hvordan avrimingshyppighet er pÃ¥ Nocrian ved de forskjellige temperaturer . Ã… hvor lang tid avrimingen tar  ? Har du noen omtrentlig beskrivelse av det   :) 

Raptus
« Senast ändrad: 22 september 2012, 12:47:51 av raptus »
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad Zelda

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1273
  • Karma +0/-0
  • A++ SCOP 4,8
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #5 skrivet: 22 september 2012, 17:13:54 »
Ett stort tack till Raptus för länken nedan.
http://www.general.no/ratassen-varmepumpe
Visar hur grym pumpen verkligen är.
COP 4,4? tabellen brevid visar det vid +15

Ganska olikt detta test http://www.fgfinland.fi/PDF_www/VTT-S-08054-09.pdf   med COP 1,7 vid -15
http://www.general.no/ratassen-varmepumpe   visar COP 2,63 vid -15
« Senast ändrad: 22 september 2012, 17:37:14 av Zelda »

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #6 skrivet: 22 september 2012, 18:41:45 »
COP 4,4 är det vid +7. Jag ratar både ratassen o viss mån VVT. ;)

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #7 skrivet: 23 september 2012, 09:16:42 »
Gamblern , jeg lurer pÃ¥ hvordan avrimingshyppighet er pÃ¥ Nocrian ved de forskjellige temperaturer . Ã… hvor lang tid avrimingen tar  ? Har du noen omtrentlig beskrivelse av det   :) 

Raptus
Jej har ju ikke det dessvärre.  dontknow
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #8 skrivet: 23 september 2012, 20:15:39 »
Gamblern , jeg lurer pÃ¥ hvordan avrimingshyppighet er pÃ¥ Nocrian ved de forskjellige temperaturer . Ã… hvor lang tid avrimingen tar  ? Har du noen omtrentlig beskrivelse av det   :) 

Raptus

Om jag kommer ihÃ¥g rätt, hjärnceller o syn är trötta.  :( SÃ¥ lÃ¥g det mellan 8-12 minuter vid ett par minus i vintras med ordentligt pÃ¥frusen förÃ¥ngare. Kortare när det blev kallare o torrare.

Utloggad raptus

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1019
  • Karma +0/-5
  • Daikin Synergi 40 ( Caldo XR 40)
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #9 skrivet: 23 september 2012, 20:22:28 »
Ok da tar vi kommende vinter til hjelp for Ã¥ forske   ;) Spent pÃ¥ min nye ME sin oppførsel sammenlignet med min gamle Toshiba Ras 13 som er kassert   :)

Raptus
Daikin Synergi 40 som erstattet Mitsubishi Electric FD35 VABH som tidligere erstattet Toshiba RAS B 13 GKVP-E .

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #10 skrivet: 23 september 2012, 20:41:14 »
Ja jag vill inte ha tillbaka min gamla ras13 för allt i världen. O dÃ¥ gick jag ändÃ¥ o köpte en dinosaurie i fjol.  a:gl
Nä, det finns ingen anledning att tro att du blir missnöjd med din FD.

Utloggad Lufsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2012, 22:05:06 »
Det pratas mycket cop-värden för olika pumpar(helt naturligt förstås på detta forum), själva besparingen i pengar är ju det som i slutändan är mest intressant för de flesta, ligger nog ung.i storleksordningen på besparing som Gamblern, med något mindre hus 191+42m2 i stockholmsområdet.

Detta med äggklockan som det talas om vet jag inte hur mycket problem det egentligen är.....i alla fall min Noccria har ju byggd på en del is när det är kallt ute, typ -15/-19 innan det är dags för avfrostning och har ju under tiden levererat mycket värme också. Olika pumpar är bra vid olika temperaturer och hus, för min del ser det ut som om jag får störst relativ besparing mot tidigare vid ganska många -grader ute! Finns säkert många fina pumpar idag som fungerar bra, Noccrian är i alla fall en som kan ge mycket värme när det är riktigt kallt och fortfarande spara pengar.

Utloggad Duracell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2012, 10:47:45 »
Tjingeling! Brukar inte skriva här utan bara läsa titt som tätt. Var krångligt att ens komma ihåg mitt lösen. Har ochså haft min Nocria 14 i 5 år som jag köpte från nån kille i Haparanda som plockade in dom från Finland för 12.500sek. Den har tuffat på bra och ensam värmt mina 200m2. I alla fall förra året som var milt gick det alldeles ypperligt. Vid nått tillfälle blev jag orolig när jag såg utedelen helt genomisad. När jag kollade under såg jag att isen byggt upp hela vägen till hålet i tråget så det var ju ett handhavande fel från min sida. Min svåger som är installatör säger att Fujitsu inte är favoritmärket. Å andra sidan får man inte glömma att jag struntar i vad som är roligt att meka med om man ska göra en recond. Automatiska rengörningen av maskinen har aldrig funkat men det skiter jag också i. Jag vill bara att den ska hålla och leverera och vara billig i inköp. Äggklocka hit och dit skiter jag också i. Den är grym. Är lite sugen på en tillägspump. En lite mer finlirare. Får mitt 3je barn med i december och inser att jag nog skulle vilja göra något av uppvärmningen av vattnet. Får se om jag tar tag i det. Kanske blir det en Mitsubishi. Men jag betalar inga 20000 för en pump.

Ja just det lite siffror vill ni ha. När jag köpte huset var det 40000kw enligt säljarn per år. för 3 och 2 år sedan var det 23000 (Med pump och ibland elelement). (Men vilken pump funkar bra under dom förhållandena.) Sista året var det 17000kW utan element :)

Har nog aldrig kört den på delast. Fullt ös/blås för det mesta. Jag drar ner blåsten när vi är på nedervåningen och man vill slippa blåsljudet. Det har vart mycket snack om att värmen dundrar ner i golvet rakt under. Jag har hela tiden tyckt att den diskussionen har fått för mycket utrymme. Kanske eftersom jag inte upplever att det är så samt att det känns ovesäntligt.

Dom 8 timmar jag sover och dom 8 timmar man är på jobbet så får pumpen för mig låta hur mycket som helst och göra vad den vill bara den levererar så kan man ju ändra inställningar som man trivs med när man är där den befinner sig.

Min pump befinner sig rakt över matbordet *hoppsan* så när vi äter sätter jag blåsstyrkan på 1. Men det berodde på att jag tycker utedelen är ful som stryk och vill inte ha den på framsidan av huset. Den får sitta på sidan av huset istället och blåsa kalluft mot den granne jag gillar minst. Tror jag ska lägga en pulka under den denna vinter så jag kan köra bort all is som bildas under den.

Tack för ett grymmingforum förresten. När frugan följer bloggar följer jag värmepumpsforum.
/Duracell




Karlstad/Norrstrand. Betonghus på platta.200m2 (+30 biyta) Direktverkande el. Nocria 14. Toppennöjd!

Utloggad Gamblern

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 338
  • Karma +0/-2
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2012, 17:34:04 »
Jag tror att det är många fler som är toppennöjda med sina Nocrior. Skriv gärna ni med.
Jag måste tillägga att min filterrengöring fortfarande går efter 5 år. Helt underbart!
Många varma hälsningar från Götet
Gamblern
Hus i Gbg, byggt 1974. Boyta 133 kvm+Biyta 133 kvm, tot uppvärmd yta=266 kvm till 22gr. Enplans med källare. 2 st Daikin Ururu Sarara á 9,4kW. Vadå bergvärme?? Vattenburna radiatorer kopplade till NIBE EWC13 elkassett som ev backup samt separat Metro 300l VVB. Gasolkamin 4kW som ev backup
Scanspis 9 kW - används som mysbrasa och ev backup .

Utloggad cgs

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
SV: Fujitsu Nocria 14 AWYZ i 5 års tid
« Svar #14 skrivet: 29 oktober 2012, 18:05:58 »
Gamblern, eller någon annan!!
Hur räknar den tiden för filterrengörningen, om jag sätter den till 50 timmar så stämmer det väldigt dåligt. Efter den sista rengörningen, så satte jag den till 50 timmar men den har fortfarande inte rensat på 6 dygn.
« Senast ändrad: 29 oktober 2012, 21:04:21 av cgs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!