Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: sälja beg. värmepump..?  (läst 3530 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
sälja beg. värmepump..?
« skrivet: 07 mars 2012, 09:06:25 »
Har bestämt mig för att konvertera till vattenburet och jord/bergvärme. Finns det någon marknad för en 3år gammal nordenberedare tro? Går den att sälja? Nypriset ligger ju på 30-35000... 10-15000 måste man väl kunna få för den? Eller är beg. Pumpar tabubelagda i allmän syn? Själv skulle jag mycket väl kunna tänka mig en beggad, om den inte är för gammal?

Finns det installatörer som tar sig an installationer av dylika beg saker?
« Senast ändrad: 07 mars 2012, 09:08:00 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2012, 13:27:34 »
Hej!

Jasså du slänger ut din NB nu.
Hur tycker du att den har skött sig för uppvärmning med fläktkonvektorn?
Har en likaden men utan fläktkonvector.

/Tobbe

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #2 skrivet: 07 mars 2012, 21:40:23 »
Hej.

Jodå för tusan. Förutom ett trasigt styrkort så har den gått som tåget:) och gör än..

Fläktkonvectorn kommer jag att behålla.

GÃ¥r din bra?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2012, 10:45:04 »
Jag har också fått styrkortet bytt och gasen fylld.
För övrigt fungerar den men jag hade gärna haft större ackumulator än 250 liter då det går ganska fort att tömma den. Fyller jag mitt standardbadkar(180L) så är den tom sen.
Jag har inte använt elpatronen så mycket men de tester jag gjort tycker jag att den alltför lätt går i om man duschar länge.
Har du haft din elpatron aktiverad?
I så fall vet du om den aktiveras ofta när du endast värmer huset?

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #4 skrivet: 08 mars 2012, 17:36:09 »
Hej. Ja om elpatronen är avvaktiverad så kan man säkert tömma den lättare. Jag har min aktiverad, men den går bara igång om utedelen ej klarar att värma upp tillräckligt snabbt eller om utetempen blir kallare än minus 13. Fläktkonvektorn sitter i garaget och håller undehållsvärme 8 grader. Varm duschning klarar den i 45 min ungefär. Kontinuerligt, ej snålspolande.

Hur visade sig ditt styrkortsfel? Byttes kortet i lådan eller displayen?
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad e98toka

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #5 skrivet: 09 mars 2012, 07:37:46 »
Vill minnas att pumpen klagade på för lågt tryck och stängdes av. Då bytte servicekillen displayen och fyllde gasen. Tror att kortet byttes också då det ser ut som om han har kastat in det och inte orkat skruva fast det.

Menar du att du kan hålla temperaturen i tanken i 45 minuter?
Vilken temp har du i tanken då?

Jag har 50 grader.
På ca 10 minuter töms tanken och går då från 50 till 10 grader.
För att värma upp 250 liter 40 grader åtgår ca 16kwh. Ska du värma 16kwh på 10 min behövs 16x6kw=96kw. Därav borde det vara svårt att duscha i 45 min även om elpatronen är aktiv=6kw.

Hur gjorde du testet?

Utloggad dennisson

  • Sir
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 346
  • Karma +11/-7
  • Kön: Man
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #6 skrivet: 09 mars 2012, 12:40:00 »
Jag har ca 55° i toppen, runt 53° i botten. Ja 45 min dusch är max, sedan blir det kallt. Utedelen ger 5.5kw (vid +7) och elpatronen 6kw = 11,5kw som max.

Det går väl inte att jämföra ett badkarsupptapp med en dusch.. Jag och frugan duschar ca 15-20min var varje kväll. Hon är redig och stänger av vattnet när tvättning sker, själv stryper jag vattnet lite och låter det strila lite långsamt över ryggen.. det är så gött.. :D Normalt sett så brukar tanten duscha först, ca 15 min efter att hon är klar brukar jag stega in under strålen, jag har aldrig kört slut på varmvattnet med mina 15-20 min tätt efter henne.

När frugan duschat ca 15-20 min brukar bottentempen i tanken ligga på ca 30-35°c, toppen runt 45°. Dvs gott om värme kvar till mig. Jag ska kolla ikväll vad tempen ligger på när vi båda duschat.

Min beredare har totalt förbrukat i snitt ca 7,5kWh/dygn på ett år. Detta inkluderar ju givetvis underhållsvärme via fläktkonv. i ett halvdåligt isolerat garage/förråd på ca 30m2. Man bör även ha i minnet vad förra vintern bjöd på klimatmässigt.

Se bild.

Edit-> lite justering och stavfel
« Senast ändrad: 09 mars 2012, 12:47:26 av dennisson »
190m2 1,5plan. Konverterat från direktel med Daikin ftxl20g till vattenburet 2012. Bergvärme, Nibe 1226-8, 150m aktiv borra.
2x4kw fläktkonv frikyla på övre plan.
Handöl braskamin
Acetec pd-250 + Hygropro i krypgrund.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: sälja beg. värmepump..?
« Svar #7 skrivet: 09 mars 2012, 18:23:37 »
Det brukar finnas en del begagnade värmepumpar på blocket, dock ser jag ingen nordenberedare.
30 kkr är nypriset om man söker på blocket, skulle tro att en 3 år gammal maskin skulle kosta ca 10 kkr som du är inne på.

Jag tror ingen installatör tar pÃ¥ sig en total-installation, mÃ¥nga gör jobbet själva, annars kan man nog köpa en rörkrökare per timme om han slipper ta pÃ¥ sig garantier mm.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!