Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Fel levererad Nibe 1215  (läst 5529 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JoeLos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Fel levererad Nibe 1215
« skrivet: 03 februari 2005, 12:48:17 »
Efter varit frekvent gäst på detta forum var det nu dags för registrering, detta eftersom jag råkat ut för ett litet leveransproblem när jag beställde min Nibe 1215-7 (8.5).

Helt enkelt är det så att jag beställde en 7 kw men efter närmre kontroll nu i efterhand har jag sett att jag istället fått levererat en 8.5 kw, skälet till att jag inte jublar är så klart att mitt borrhål (130m) inte är utlagd för en sådan stor pump.

Jag har varit i kontakt med den butik jag köpt varan och dom hävdar helt enkelt att det är upp till mig som lekman att kontrollera att rätt pump är levererad innan jag skriver under fraktsedel. Är det verkligen så enkelt?  ???

Om någon undrar så ordnade jag installatör själv och han installerade den pump som fanns tillgänglig och vad jag har förstått är det ingen större skillnad (utseende mässigt) på 1215-7 eller 1215-8.5 förutom ”klisterlappen” som sitter ovanpå pumpen. Jag har hela tiden undrat över varför jag har så korta gångtider men har då trott det berott på att det varit ganska milt men när detta fortsatte även vid minusgrader började jag kolla upp läget. 

Har alla papper kvar och där står det klart och tydligt att det är en 1215-7 som affären gäller, nu väntar jag på besked hur leverantören ställer sig men det ser inte ljust ut.

Det man kan lära sig av detta är att man alltid skall packa upp och undersöka alla levererade varor i minsta detalj innan man skriver på, inte alltid så lätt när chauffören står och stampar och vill i väg.

Ett ”het” tips till alla värmepumps köpare som inte ser skillnad på de olika storlekarna.   ;)

/JoeLos

Utloggad ingo

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Svedala
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #1 skrivet: 03 februari 2005, 13:30:28 »
Hur ser din brine temp ut? Bara för att du har en större pump så kräver ju inte huset mer energi så det kan räcka med 130 m.
Skåne, Nibe 1215 -7, separat elm., ytjord 400m, Hus 1 1/2 plan -39, 135m²+90m² käll.iso.100mm, 8-rad., i vänt på utbygg., 3-glas.
8764kW första året.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krångla till det
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #2 skrivet: 03 februari 2005, 13:34:48 »
Tacka och ta emot. Du har gjort ett klipp.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #3 skrivet: 03 februari 2005, 13:35:42 »
Det du godkänner när du skriver under fraktsedeln har ingenting med vad dom som levarensen innehåller.
Det du gör är att du kvitterar att speditören avlämnat godset till dig. I och med att du skriver under så har transporten avslutats.

Det enda du behöver göra är att kontrollera att godset ser helt ut vid en olkulär besiktning. Det kan ju faktiskt visa sig att transportören tappat pallen med värmepumpen och kompressorn gått sönder. Men det behöver ju inte synas på utsidan.

Du kan fortfarande ha invändningar på innehållet i leveransen. Men om monterar produkten och börjar använda den så tror jag inte att du kan reklamera det till leverantören. Möjligen skulle det gå om produkterna är förväxlingsbara och det på dina dokument står rätt produkt men du fått fel.

Leverantören borde ha uppgifter om vilken typ av försäljningsvilkor dom nyttjar. Oftast är dessa framtagna av deras branchorganisation. Där ska det framgå vad som gäller generellt vid felleveranser.


/Johan

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad JoeLos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #4 skrivet: 03 februari 2005, 14:08:45 »
När det gäller bine temp så ligger den mellan 6' - 9' grader men då har jag bara kört runt 3 mån och då med litet värmeuttag eftersom radiatorerna i källaren är urkopplade p.g.a. renovering. Frågan är hur brine temp ändrar sig med åren och jag kan knappast klaga hos "borraren" om jag kör större pump när hålet är dimensionerat för en 7'a.

Pellep: Ett klipp kan det kanske vara om jag bara vore säker på brine tempen inte rasar.
utopiazz: Är det som du säger angående påskriften vid leveranstillfället får jag få en annan anledning när det gäller reklamation.

Vad säger ni, skall jag helt enkelt lägga ner alltihop och känna mig nöjd med levererad pump?

admin

  • Gäst
admin
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #5 skrivet: 03 februari 2005, 14:27:18 »
Jag tror att det är tämligen utsiktslöst för dig att få reklamera pumpen, mest p.g.a. att du hunnit installera den.

Som tidigare skrivits så belastar en större värmepump hålet marginellt mer, det är husets energiförbrukning som avgör hur mycket du kyler hålet. (i stora drag)

Det problem du kan få är att du har för klent radiatorsystem så att värmepumpen löser på driftpressostaten eller HT-pressostaten vid drift.

Detta kan du kontrollera genom att dra på ratten, ge järnet så att börvärdet blir riktigt högt (stäng först av eltillskottet) då startar kompressorn och går kontinuerligt för att nå börvärdet, kommer den upp till 55 grader eller mer har du för klent radiatorsystem och måste/bör komplettera det.

Dina korta gångtider kan bero på flera saker, eftersom du hängt på forumet en tid så tror jag du vet vad jag menar när jag ber dig kolla följande.

Helt öppna termostater
Ingen shunt som stryper
Öka gradminuterna för kompressorstart till >90
För eltillskottet med ovan X 5
Kolla meny 10, Vb diff VP, det kan vara den som gör att du får korta gångtider. (om börvärdet och den faktiska VB-f avviker mer än det inställda värdet uppåt eller nedåt så tvångsstartas/tvångsstoppas kompressorn) Detta värde kan du normalt ställa upp hur högt som helst, det påverkar inte kompressorn, utan är främst till för att minska problem med knäppande radiatorer och radiatorledningar. (min tolkning)

Som sagt var, du har ju fått mer än vad du betalat för, jag tror du kan vara ganska lugn för borran, det borde inte påverka mycket - i värsta fall kan du komplettera med en liten slinga jordvärme på utgående KB-ledning på tomten. Kanske 30-50 meter, det borde kompensera för det större effekt/energiuttaget.

Kan du delge oss några siffror på vilka temperaturer du har i ditt system efter t.ex 15 minuters drifttid så är det lättare för oss att se och bedöma vad du kan göra för att få längre gångtider.

m.v.h.

/Rickard

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #6 skrivet: 03 februari 2005, 14:43:06 »
Så här ser våra interna instruktioner ut när det gäller leveranser.

Ankomstkontroll

Kontrollera att transportemballaget inte har några skador eller andra defekter som kan ha påverkat innehållet.
Kontrollera att antal levererade kolli överensstämmer med det antal som är angivet på fraktsedeln.
Gör eventuell notering på fraktsedeln om antal kolli inte överensstämmer.
Notera alla avvikelser och skador på fraktsedeln innan du godkänner mottagandet genom underskrift av fraktsedel/följesedel.
     

Leveranskontroll

Kontrollera att den levererade varan – typ och kvantitet – överensstämmer med vad som anges på följesedel och beställningsunderlag
Kontrollera att den har den funktion och prestanda som beställningen anger.
Notera eventuella avvikelser på följesedeln – ange också datum och din signatur så att det framgår vem som gjort noteringen. Saknas följesedeln görs noteringen på beställnings-/eller rekvisitionskopian eller på annat sätt.


Har tidigare jobbat både med att köra budbil och på posten med bl.a. företagspaket.  Speditören ansvarar normalt inte för att innehållet i sändningen är det som uppges på följesedeln. Det speditören ansvarar för är antalet kolli och att dessa hanteras varsamt.  Detta gäller så länge som vi pratar icke farligt gods.

Sen kan man ju se det ur perspektivet att du fått mer än du betalat för. För fakturan var väl på en 7:a? Och så länge som du kan göra av med den energi som pumpen ger tror jag inte att du får problem. Du kommer ju inte att göra av med mer energi bara för att du har en större pump. Möjligen skulle det kunna bli problem om inte radiatorerna kan avge all energi som skapas vid kontinuerlig drift.


/Johan
« Senast ändrad: 03 februari 2005, 14:47:24 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2005, 14:59:01 »
Kolla med den lokala konsument ombudsmanene.
Sen kan du ju alltid maila Nibe direkt, istället för att kå till den du köpt pumpen av.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad JoeLos

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2005, 15:45:52 »
Tackar för alla synpukter och när det gäller temperaturer så får jag vara glad om jag uppnår 15 min drifttid i dagsläget, har varit inne och ändrat lite inställningar efter tips från forumet men om gradminuterna ökas kommer pumpen i dagsläget lösa ut på hög retur temp. Antal starter ligger mellan 20-30 i dagsläget och det är rätt OK med tanke på förutsättningarna.

I höst när min renovering i källaren förhoppningsvis skall vara klar och det blir dags att inhandla nya radiatiorer kommer jag välja kraftigare radiatorer med större vattenvolym.

Kan också erkänna att jag drabbats av det s.k "värmepumpssyndromet" när det gäller uppföljning och loggning, lite av en yrkesskada med tanke på man jobbar med styrsystem(ABB, Neles) dagligen.  ;D

admin

  • Gäst
admin
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2005, 16:04:16 »
Neles, en instumentares bäste vän, hästlängder bättre än somas (sorry Säffle).


Utloggad mso

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • min före detta
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2005, 16:48:16 »
Hej , Har en kompis som har en 8,5 som när hann borrade fick så högt vatten flöde så att dom fick sluta borra på110 meter ink 30 meter foder . Han har kört i två år o brine har aldrig varit under nollan på inkommande. Så har du TUR o ett vattenrikt hål så kan det bli bra ändå , om inte så får du koppla en 100 eller mer meter slang på retursidan o lägga i gräsmattan /mso
ivt 2000m , nibe1115-8,5 i tidigare kåkar under åren.  Tänkte instalera en nibe1215-5 men efter nån månad på ett intresant forum så blev det en 1215-7 .Egenhändig installation med utslängda elraddar i hela huset och 15 nya Pc22 vattenraddar ,9st pc22x600x1100 ,2st pc 22x400x400 ,2 st pc22x600x2200 + 3 st pc22x600x1000 begade i garaget  (ca14000W totalt) med ca 100 meter 15 +22 mm koppar rör hårdlödda och 171m borrat  Våran 1-1/2 plansvilla på 150 m2, 6-7 personer,dubbelgarage värmt till ca 10-15 grader + en uppvärmd friggebod som används som trumm,musikstudeo. Tidigare elförbrukning 24000kw -30000kw + drygt800kg pellets i kamin per år i umeå trakten. Utfallet är ca17500kw år ett varav 5980KW är VP mätt med egen elmätare.
Total investering exl mitt jobbande 135000:- inkl rotbidrag på 11000:-

Temperaturen i huset är nu lika i alla rum och det är nån eller två grader varmare i hela huset nu efter instalationen,
Numera är kulvert nergrävd till garage och friggeboden dödad elektriskt och studeon inryms numera i garaget, tror och hoppas att jag kommer att hamna på totalt dryga 12000kw nästa år.

Utfall 2007 blev totalt 15185KW/år varav värmepump 5599KW .Driftstid VP2480 timmar varav 766 timmar till varmvatten produktion .4966 starter .TS 1,4 timmar till legionella.
Hushålls el = ca 10000KW

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2005, 23:06:29 »
Det är bara att tacka och ta emot... för det borde vara rätt kört  att reklamera efter sådan långtid

men som andra skriver kolla brine tempen och ev kompleter med lite xtra slang om det visar sig att
du tappar tempen på brinen.
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhål      -=-

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gåre så gåre
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2005, 01:19:04 »
Hålet kommer inte att belastas med skillnaden i effekt på pumpen   8,5/7.
Det är dom minskade tillskottstimmarna som kommer att belasta borran ytterligare. Den ökade belastningen är liten om nu inte 7án var klen.
Finns det angett tillskottsel i kalkylen... där kan du nog dra bort ca hälften. Vid riktig svinkyla blir det nog ändå en del el.
Jag säger grattis en dyrare pump och mindre tillskottsel!!!!
Synd kanske att du inte tog till lite extra meter, det brukar vi tjata om. Men hoppas det funkar... annars kan det finnas ett sätt öka på med en "stump" ytjord, om du nu behöver/har plats för det....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2005, 13:30:07 »
Synd kanske att du inte tog till lite extra meter, det brukar vi tjata om. Men hoppas det funkar... annars kan det finnas ett sätt öka på med en "stump" ytjord, om du nu behöver/har plats för det....

har man ont om plats kan man ju ta o gräva ner den där nya kolektorslangen som jag såg i nån tråd.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Fel levererad Nibe 1215
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2005, 13:32:27 »
Synd kanske att du inte tog till lite extra meter, det brukar vi tjata om. Men hoppas det funkar... annars kan det finnas ett sätt öka på med en "stump" ytjord, om du nu behöver/har plats för det....

har man ont om plats kan man ju ta o gräva ner den där nya kolektorslangen som jag såg i nån tråd.

http://www.ivt.se/dokumentarkiv/pdf/Pr_bladKompaktkollektor.pdf
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till åtminstånde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!