Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: RÃ¥d angÃ¥ende jord/bergvärmepump önskas  (läst 27416 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #15 skrivet: 16 september 2006, 15:03:02 »
Har funderat på en sak, energin vi gör av med idag lär ju förändras iom att det troligtvis blir fönsterbyte samt isoling av vinden. Är detta något som kan påverka valet av effekt på anläggningen eller spelar det ingen roll?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #16 skrivet: 16 september 2006, 15:59:00 »
Nog var det en konstig offert, i princip bara pump, ej installerad, och sprit. Spriten brukar de som borrar ordna för det är ju de som fyller slangen.

Jag reagerar på det låga lambdavärdet, 2, för granit brukar man räkna med 3-3,5. Är det något speciellt med berggrunden? Det leder till -4 grader in under vintern. Det är lite för kallt för att vara bra, sämre driftekonomi och risk för att borrhålet fryser igen. Försök ta reda på vad det är för berggrund.

Bruttoenergibehovet borde ha varit 45000 kWh om förbrukningen är 4,5 m3 tycker jag. Kan kanske kvittas mot nya fönster och tilläggsisoleringen.

Borrning bör kosta ca 250 kr/meter borrat hål + några tusen i startkostnad. Då skall ingå slang och montering av den, sprit och håltagning i väggar plus lite grävning. Är det långt till huset kostar det extra.
« Senast ändrad: 16 september 2006, 16:01:21 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #17 skrivet: 16 september 2006, 20:57:19 »
Bruttoenergibehovet borde ha varit 45000 kWh om förbrukningen är 4,5 m3 tycker jag. Kan kanske kvittas mot nya fönster och tilläggsisoleringen.

Nja, inte är väl verkningsgraden 100% på en oljepanna heller. 91 % (45/41) låter väl högt det med.

Men offerten var knepig, har du frågat efter en VP utan borra eller?

El och montering borde också ingå, jag skulle inte ta denna installatören för allt i världen... :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #18 skrivet: 17 september 2006, 11:46:10 »
Vet inte vad det är för typ av berg, ska kolla med borrfirman som borrat en bit härifrån samt slå en signal till SGU för att se om de har några uppgifter.

Förstod det som att jag skulle få en offert exklusive borra så det visste jag om. Däremot så sa jag till om offert för komplett VP monterad och klar inklusive borttagning av panna och oljetank. Känns som att jag bör skippa denna installatör.

Av tre installatörer har jag fått in en offert trots att alla tre lovade att jag skulle få en offert inom några dagar. En installatör skulle ringa tillbaka till mig i Torsdags men jag har inte hört ett pip. Verkar vara en lustig bransch det här. :D

Kan någon tipsa om bra installatör i Härjedalen/Jämtland?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #19 skrivet: 17 september 2006, 16:12:26 »

Nja, inte är väl verkningsgraden 100% på en oljepanna heller. 91 % (45/41) låter väl högt det med.


Brutto brukar räknas som det som tillförs pannan, i det här fallet 4500 L à 10 kWh/L. Netto är det som tillförs huset och det borde i det här fallet vara 30 - 35 tusen kWh.

Det är en lustig bransch, var glad att du inte är stockholmare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #20 skrivet: 18 september 2006, 08:29:08 »

Nja, inte är väl verkningsgraden 100% på en oljepanna heller. 91 % (45/41) låter väl högt det med.


Brutto brukar räknas som det som tillförs pannan, i det här fallet 4500 L à 10 kWh/L. Netto är det som tillförs huset och det borde i det här fallet vara 30 - 35 tusen kWh.


Nu ser jag det, ops!  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #21 skrivet: 19 september 2006, 11:36:34 »
Fick lite info från SGU, tyvärr är det inte så väl dokumenterat i mitt område. Jag bor i stort sett vid foten av ett mindre berg och uppe på själva berget har det borrats två gånger och där anges bara berg, dock så är det borrat längre bort vid foten av berget och där är det granit. Verkar lovande att det är granit iaf men är förstås inget som kan sägas med säkerhet förrän borren är i backen.

Har även pratat med en borrfirma som borrat i trakterna och det lät som om det är granit. Han nämnde även att det varit lite dåligt med vatten i hålen.
« Senast ändrad: 19 september 2006, 11:42:48 av Frosty »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #22 skrivet: 19 september 2006, 11:54:17 »
Har även pratat med en borrfirma som borrat i trakterna och det lät som om det är granit. Han nämnde även att det varit lite dåligt med vatten i hålen.

Lite knepigt att tolka, det kan vara så att borraren syftade på hål som borrats för brunnar. Då vill man ha ett hål som kan ge ett hyfsat vattenflöde.

Borrar man för bergvärme behöver man inte något hål som ger ett högt vattenflöde, däremot vill man ha en hög grundvattennivå.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #23 skrivet: 21 september 2006, 09:26:11 »
Uppdatering angående storleken på huset. Totala storleken är 256 m² varav boytan är 117 m² och biytan 139 m².

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #24 skrivet: 22 september 2006, 08:24:13 »
Börjar lite smått snegla mot pellets igen, har stött på två firmor som kändes bra och faktiskt verkar veta vad de pratar om men de ville inte ta på sig mer jobb pga att de är bokade för en lång tid framåt. Resten av installatörerna jag pratat med verkar vara hej och hå, det lovas och inget sker. Ena installatören skulle se till så jag hade en offert förra fredagen men har fortfarande inte hört något, har ringt honom ett par gånger den här veckan och löften har givits men inget har hänt. Några installatörer verkar ha fått en broschyr med order att sälja, ena visste inte ens vad låg/högtempsradiatorer är för nåt. En annan installatör menade att det inte spelade nån roll med låg/högtemp, var bara att justera med elpatron.

TvÃ¥ installatörer har sagt att de ska komma och kika hemma hos mig nästa vecka, rinner det ocksÃ¥ ut i sanden sÃ¥ vette sjutton om VP är rätt för mig. Det jag menar är att om det nu är sÃ¥ svÃ¥rt att ens fÃ¥ en offert sÃ¥ hur ska det dÃ¥ inte vara när väl anläggningen är installerad och nÃ¥got krÃ¥nglar.  ???

Är det såhär krångligt överallt?

Mvh
Frosty som börjar känna sig uppgiven...

PS. Jag hoppas innerligt att de två som ska komma nästa vecka gör det också. DS.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #25 skrivet: 06 oktober 2006, 17:13:31 »
Fått en ny version av offerten jag skrev om förut samt tre dimensioneringskalkyler, postar de tre kalkylerna efter detta inlägg.

1 ST THERMIA DIPLOMAT OPTIMUM 12
1 st online uppkoppling (3.500:-)
Pumpen skall vara intagen i pannrummet av er samt spritfyllda slangar indragna från borrhålet till pannrummet
Ingen elinkoppling ingår
Isolering ingår enbart på brinesidan
Ingen borrning ingår
Extra kostnad för ev. inkoppling av radiator i pannrum
Ingen rivning av gamla pannor ingår
Arbete, resor och material ingår för en fungerande anläggning
Pris: 78.000:- exkl. moms(19.500:-) = 97.500:-
(Vid Optimum 10 avgar 3.750:- inkl. moms)

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #26 skrivet: 06 oktober 2006, 17:14:55 »
Dimensioneringskalkyl Diplomat 12 och 4,5 kubik olja i årsförbrukning.


Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #27 skrivet: 06 oktober 2006, 17:16:16 »
Dimensioneringskalkyl Diplomat 12 och 4 kubik olja i årsförbrukning.

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #28 skrivet: 06 oktober 2006, 17:18:25 »
Dimensioneringskalkyl Diplomat 10 och 4 kubik olja i årsförbrukning.

Orsaken till 4 kubik i förbrukning är att vi funderar på fönsterbyte samt isolering av vind och att vi inte varit så duktiga på att ställa in shunten korrekt vid oljedriften. Sen om det är rätt att göra så vette sjutton. :)

Utloggad Frosty

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Råd angående jord/bergvärmepump önskas
« Svar #29 skrivet: 06 oktober 2006, 17:44:09 »
Sen har jag fått en offert för IVT:

Bergvärmepump IVT HT Plus C9 komplett med varmvattenberedare.

Borrhål, ingrävning av kollektorslangar samt håltagning för 2 st slangar är ett cirkapris på 45.000:-exkl.moms. I priset ingår 6 meter foderrör.
Reservation: I priset ingår ej borttagning och borttransport av befintlig värmepanna och oljetank. Befintligt radiatorsystem används. EI.matning 3-fas min. 20 A avsäkrat skall finnas tillgängligt i rum där pumpen skall installeras.

Tot pris: 138.750:- inkl. moms.

Där var det ett gäng sidor så jag har klippt och klistrat till tre sidor.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!