0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Högtemp pga av att det var det vanligaste fram till nån gång på 80-talet för oljeuppvärmning samt att pannan är ställd till 70 grader.
Sen har jag fått lite olika bud vad gäller storlek, det snackas om 9-12 kw. Borde väl räcka med 9kw? För stor ger vad jag förstått många start och stopp vilket ska undvikas?
Så jag skulle gärna vilja ha lite råd om vad som kan tänkas fungera bäst samt lite vad gäller storlek på prylarna. Jordvärme innebär väl en herrans massa slang samt att det inte är riktigt lika effektivt samtidigt som att man hört endel mardrömsscenarion angående krånglande bergvärmeanläggningar, iofs så verkar mycket bero på felborrade hål men det innebär ändå en massa vånda och krångel. Ju mer kött på benen jag har desto bättre för nu känner jag mig lite lätt vilsen och utlämnad i händerna på VP-firmorna.Min förhoppning är att jag får en årsförbrukning på 20-25000kwh inklusive hushållsel, är det möjligt tror ni?
Som jag ser det behöver du en 10 kW värmepump.Jag har räknat med nibes dimensioneringsprogram p.g.a. att det är det program jag har tillgång till, du kan i princip välja vilken värmepump (fabrikat) som heslt och få samma typ av besparing med dem.Om du byter fönster och tilläggsisolerar kanske du kan välja en värmepump som är runt 8 kW istället, och med ca 20% kortare borra/markkollektor.Här kommer de två kalkyler jag gjort, borra 200 meter, markkollektor 2 X 300 meter.Total årsförbrukning inkl hushållsel efter installation bör bli ca 16-17 000 kWh/år.
Sen har jag en liten dum fråga angående kalkylerna. Effekttäckningsgraden är om jag förstått det rätt att VP's effekt ska klara 68% av husets maximala effektbehov men energitäckningsgraden säger att VP klarar av att täcka upp till 99% av husets energibehov. Är det här som COP kommer in i bilden, alltså ingående effekt blir utgående energi?
En anledning till att pannan står på 70 ºC kan vara varmvattenkapaciteten och en annan att slippa problem med kondensering av rökgaser i skorstenen. Mitt hus har bra lågtemp trots att den är byggd 70. Vet du ungefär framledningstemp efter shunten en kall vinterdag?
Är bara kollektorn väl dimensionerad är det inga problem, jordvärme är billigare än att borra men i övrigt är det lika effektivt.
COP har inget med detta att göra. Energitäckning för en viss effekttäckning handlar om klimatet, hur temperaturen varierar under året.
Jag vet tyvärr inte framledningstemp. Kan man mäta graderna utanpå röret den här årstiden? Eller måste man ha en mätare som mäter inuti röret?
Lägg givaren direkt mot röret, helst på ovansidan, och isolera ordentligt så kan du bortse från omgivningstemperaturens inverkan. Du kan tex ta en rejäl halsduk och linda om. Det duger bra.
Endel kör med kopparrör istället för slang, bland annat grannen som har ett likadant hus som mig har lagt ner 150 meter kopparrör istället för slang.
Är det förresten någon som kopplat ihop sin jord/bergvärme med befintlig oljepanna?Man kanske skulle kasta ut den stora oljetanken och sätta in en liten tank på några hundra liter som komplement till VP istället för en elpatron?
Bruttoenergibehovet borde ha varit 45000 kWh om förbrukningen är 4,5 m3 tycker jag. Kan kanske kvittas mot nya fönster och tilläggsisoleringen.
Nja, inte är väl verkningsgraden 100% på en oljepanna heller. 91 % (45/41) låter väl högt det med.
Citat från: Carl N skrivet 16 september 2006, 20:57:19Nja, inte är väl verkningsgraden 100% på en oljepanna heller. 91 % (45/41) låter väl högt det med.Brutto brukar räknas som det som tillförs pannan, i det här fallet 4500 L à 10 kWh/L. Netto är det som tillförs huset och det borde i det här fallet vara 30 - 35 tusen kWh.
Har även pratat med en borrfirma som borrat i trakterna och det lät som om det är granit. Han nämnde även att det varit lite dåligt med vatten i hålen.
Knepigt. Thermia ville inte stå för elinstallationen, var det inte så?
Firman som säljer Nibe tyckte du verkade skum?
IVT-firman räknar på 175 meter borra vilket, enligt min mening, inte är seriöst.Ta referenser från firmorna och kolla upp dem, tycker nog jag.
rolig inst... om du tar en 7 kw så blir det helt klart mycket tillskott.Enorm skillnad blir det med en 12 kw....Detta sagt särskilt med tanke på vad du sagt om din elpatron på 6 kw!!!!!!! den ger säkert 6 kw men räcker inte!!!!!Då kommer inte heller 7 kw räcka det kan jag lova dig!! konfrontera installatören med denna uppgift!!!!! Om du tvivlar mät upp elpatronen för att se vad den ger... ev kan den kopplas om till 9 eller 12 kw sen kan man kolla lite om man tvångskör elpatronen...Då kan man se sluttemp vid tvångskörning på fram o retur och rumstemp vid viss utetemp....Efter en sån manöver får man lite kött på benen...Köper du innan vintern??
Jag har gjort en beräkning med Nibes programvara (har ingen annan) och jag tycker definitivt att thermias borrdjup verkar vara osannorlikt klent tilltagna...När det gäller storleken så håller jag med om att 8-9 kW räcker, mer kan iofs ge en något större besparing, men det är i så fall ytterst marginellt, kanske nån hundring/år.
Citat från: Rickard skrivet 10 oktober 2006, 22:58:14Jag har gjort en beräkning med Nibes programvara (har ingen annan) och jag tycker definitivt att thermias borrdjup verkar vara osannorlikt klent tilltagna...När det gäller storleken så håller jag med om att 8-9 kW räcker, mer kan iofs ge en något större besparing, men det är i så fall ytterst marginellt, kanske nån hundring/år.Är Thermias borrdjup på 2x133 respektive 2x129 meter för klent alltså eller menade du IVT's borrdjup? Om man kör på ett hål för t ex Thermia så bör jag lägga djupet på uppåt 220 meter för att få det optimalt med andra ord? Oavsett om jag kör med Optimum 10 eller 12?Om jag förstått det rätt så behöver Nibe Fighter 1230-8 tillskottsenergi om det är kallare än -12? Eller är jag ute och cyklar igen?Som det ser ut nu så ligger Thermia närmast till hands, av de jag pratat med har jag fått "bäst" intryck av den installatören iaf.Tack alla för råd och tips!
Härjedalen.. burr! sagt av en Jämte så jag vet hur det kan va både här och där -12 teoretiskt tycker jag är liite dåligt hos dig!.... särskilt eftersom du kört med olja tidigare. varför kan man undra, men det är större osäkerhet då i kalkylen! Osså har vi ju haft löjligt varma vintrar på slutet, så man måste lägga på en del, för kalkylen ska avse ett normal år...Ang borra försök få så djupt som möjligt! många ggr misslyckas det rejält. tex vi borrade några hål på ett blev det stopp före 160 meter! pga högt vattenflöde i hålet!!Obs att det är aktivt hål som menas!! (antal meter under grundvattennivån)Har inte läst allt, men skulle det fattas säg 50 borra kanske du har en sån tomt att du kan komplettera med lite ytjordslang.... men då behöver du längre än det "fattas" i borran. Kanske det dubbla... Det går utmärkt att göra så, det billigare än att tvingas göra borror om det fattas "lite"Mera borra är alltid bra om nu tex kalkylen är lite fel o borran ger lite mindre än beräknat osså ni vill ha lite varmare än tidigare...Hoppas du inte ger upp nu, men det jag säger är i all välmening. Du kommer att få en bra anläggning, det är jag säker på! Du kollar ju runt och funderar en del!!Många köper ju första bästa och oftast det billigaste i inköp! Det ska ju va det som är billigast på lite sikt som ska väljas!
Har du väl bestämt dig för att du har bättre förtroende för en viss installatör så kör på den.Fast jag hade nog, med tanke på kostnaden, övervägt Nibe-offerten.
Thermian är prismässigt för dyr alltså? Är man på väg aatt bli lurad med den offerten eller?
I offerterna är både VP och borrhål väl dimensionerade men totalen på 176 exkl el är mycket pengar.
Citat från: Carl N skrivet 15 oktober 2006, 18:31:09I offerterna är både VP och borrhål väl dimensionerade men totalen på 176 exkl el är mycket pengar. Vad vore en mer rimlig ungefärlig kostnad för Thermia + borrhål? *frågvis*
Max 150 kkr för en duo 12 + 200 meter borrhål, det borde räcka med ett borrhål tycker jag.
Sen är ju frågan om ett borrhål bör räcka eller om det räcker, för mig som inte kan tillräckligt blir man ju lite utelämnad till vad installatörerna säger.
"Räcker" är ett begrepp med toleranser. Det finns osäkerhet i uppskattningen av bergets värmeledningsförmåga, grundvattendjup, ev. grundvattenströmmar och annat. Det är inte så att det borrhålet fungerar perfekt eller inte alls. Det finns en övergångzon där borrhålet delvis kan frysa vilket inte märks men som ger högre elförbrukning. Vare sig vi här på forumet eller installatörerna vet exakt hur djupt man måste borra i ditt fall för att inte få problem. Har man antagit 2 W/m*K borde det finnas marginal om det är granit eller gnejs i berggrunden. Sen är det så att man för att få mest ekonomisk drift bör borra betydligt djupare än vad som behövs för att undvika frysning i borrhålet men optimum är rätt flackt. Det spelar inte så stor roll om man hamnar +-10 till 20 meter fel ur ekonomisk synpunkt. Jag känner igen osäkerheten men den går över så fort anläggningen är installerad och har kommit igång. För vad man än väljer så blir det rätt jämfört med utgångsläget.
Med lite risk för att jag inte läst allt i tråden...Du har inte en oöm stor tomt?? eller mark som gränsar mot dig som du kan använda??Om du har det kan/ska man överväga ytjordvärme!? Bra mycket billigare om det är tex åkermark eller liknande!Om du inte vill det så finns det åtminstone möjlighet att "förstärka" ett borrhål med en kortare slinga ytjord om det visar sig inte räcka med ett maxdjupt hål! Men som Roland säger det kommer sannolikt funka men med "onödigt" hög elförbrukning.Fråga om en spec till offerten med materialkostnad och timmar/kostnad. Då ser man snabbt om det är rimligt!Riktpris finns o går att få fram. som riktvärde bör man kunna använda tex Nibe´s priser.Men kanske du bestämt dig redan? Jag åkte en sväng till Kreta, där behövs då ingen VP ännu!
Har inte bestämt mig, pratade med den lokale Nibe-nissen igår trots avrådan från flera. Han rekommenderar en Nibe Fighter 1230 8 och ska räkna pris på "nyckelklar" anläggning inklusive bortforsling av gamla pannan och oljetank samt montering av ett element i pannrummet. Enligt honom räcker en 8:a eftersom effekttäckningsgraden överstiger 50%, personligen tycker jag det låter lite men samtidigt är jag allt utom proffs inom detta område. 192 meter borrhål snackas det om iaf så hålet låter tillräckligt för en 8:a.
Det här är vad Nibe själva rekommenderar, med din förbrukning en 1230-10. Själv tycker jag att dimensioneringen i tabellen är lite snålt tilltagen, så i ditt fall är en 1230-8 för liten.http://www.nibe.se/vvs/produkter/mvp/mvp_besparing.htm
Ska du satsa på pellets så ska du ha ett stort förråd o matning till pannan. En granne kör i småsäck det är inte bra!! Svårskottat ett riktigt hästjobb.
Den där Nibe inst vet inte vad han pratar om. Storleken på pump är det bara grova schabloner som avgör, och NIBE själv säger ju 10kw, det är säkert i underkant.Det vet vi eftersom branschen vet att många tittar på installationskostnaden och inte driftskostnaden på lite sikt!!!! Alltså köps ofta den billigaste, då måste man snåla hela vägen för att vinna "jobbet". Liten pump kort borrhål osv.Att påstå att han alltid levererar "lagom" pump är trams. Hoppen mellan versionerna är rätt stor, bara det ger vid handen att många inte har en "optimal" pump.Är det gränsfall så föreslår inst (nästan) alltid den mindre pumpen. Då får man en för liten pump!
Ingen klagar här på för stora pumpar, men massor har för små pumpar. Dom flesta vet inte om det dom är nöjda med att det blev billigare än förr!En fälla är ofta att man "unnar" sig lite varmare än tidigare nu när man inst billigare värme. Det måste med i kalkylen!
Det kommer att bli bra helt klart, du kollar o funderar själv. Dom flesta köper första bästa!Lycka till!
Har haft VP i mer än ett år nu och har funderat på vilka slutsatser man egentligen kan dra. Var i samma läge som du - stor osäkerhet om det tekniska och förvirrad av offerterna. Förmodligen säger jag samma sak som andra redan har sagt. Men ska jag råda någon vill jag framhålla följande;1. Välj den leverantör som har gott rykte och som du fått förtroende för. Om det blir problem får du förmodligen hjälp. Men det är som med sjukvården, man måste vara påläst och stå på sig. Vem som har tillverkat pumpen spelar ingen roll. Det finns massor av argument åt alla håll, för du rådfrågar värmepumpsfrälsta - frälsta som är av den allra värsta sort.
2. Välj den större pumpen om du tvekar mellan två. Dels tror jag de flesta höjer temperaturen inne för "det kostar ju inte så mycket" och dels kommer du att bli snål. Snål vad gäller alla el-apparater som står och genererar värme i onödan. Det är ju dyr el och därför kommer du att sträva efter att stänga av så många som möjligt. Ytterligare en faktor är att nästa gång du byter kylskåp eller slikt, kommer det att vara mera energisnålt än nuvarande. Drar alltså mindre ström och genererar därmed mindre värme. Värmen ska då istället genereras av pumpen.Bekymra dig inte om det påstådda problemet med många start/stopp. Det är lätt att fixa till - bara att pilla lite i menyerna och det lär du dig allt om här.
3. Borra djupare. Ett borrhål räcker längre än din värmepump. Du kommer förmodligen att byta pump så småningom. En modernare pump är mer effektiv, och det innebär att den kan ta mera energi ur hålet. Det är mycket billigare att borra lite för mycket från början än att ta dit en rigg och borra ytterligare ett hål senare. Under tiden kan du glädja dig åt högre COP eftersom du förmodligen får varmare vatten ur hålet.
4. Installatörer gör ett mycket dåligt (obefintligt i mitt fall) jobb vad gäller intrimning av pumpen. Jag har säkert sparat 5-10% mer än offerten eftersom jag försökt (tvingats?) lära mig mer. Det här forumet är en bra plats att lära sig det viktigaste. Du bör även investera i en Logger, för det är det enda vettiga sättet att hålla koll på vad pumpen gör. Ställ därför en PC med logger i pannrummet så slipper du dessutom installera ett element där.
Detta är skrivet med den trygga förvissningen om att jag är ekonomiskt och tekniskt inkompetent, men ändå är tillräckligt normalbegåvad för att inse att de flesta av de frågetecken jag hade inför köpet saknade större betydelse. Mitt stora misstag var att dra ut på beslutet att köpa värmepump, vilken värmepump som helst. För det blir aldrig perfekt hur man än gör ...
Sen drar ju en större pump mer el under drift än den mindre så räcker den mindre utan att vara för liten borde ju den vara att föredra? Kanske till och med blir mer lönsam i längden även om tillsatsen skulle vara lite högre än den större? Kanske är hårklyverier vad gäller årskostnaden iofs.
Den större VP:n drar mer men under kortare tid. Energiåtgången blir alltså inte större. Däremot blir behovet av tillsatsenergi mindre och ofta har en större pump något bättre verkningsgard, visserligen marginellt men ändock. Den större pumpen kostar litet mer och får litet fler starter speciellt under vår/höst. Det senare kan dock åtgärdas.
Det viktiga som jag ser det är att inte få en för vek pump. Det är lätt hänt pga snåla offerter som jag nämnt. Men det är även svårt att räkna om en tidigare oljeförbrukning, lättare om man kört elpanna innan!Sen har dom senaste vintrarna varit onormalt varma... det ska man också ta hänsyn till (öka förbukningen). Du ser ju också att det skiljer litei pengar mellan olika storlekar...skillnaden i verkningsgrad mellan stora o små pumpar är marginella, utom att det åtgår mera dyr tillskottsel om man har en för vek pump!!Härjedalen.... det ligger ju bara ett stenkast bort!!! så inkörning fixar sig antingen från forumet eller oxå ordnar vi med ett besök när du monterat in maskinen.Men kom ihåg köp en rumsgivare också det lönar sig!!!Vet inte om du sagt så mycket om din oljepanna, men vad jag ser så har Rickard räknat med 80% verkningsgrad på din oljepanna. Om den är bättre än så ger kalkylen lite fel svar... för kort borra o för lite tillskott (ev behov av större pump)Jag avundas dig inte nu vi har väl rört till det rätt bra för dig!!! Men det som du nu har att välja kring är nog som tidigare sagts, inga jätteskillnader. Men på sikt kan det va av visst värde.Det vi inte vet i en sån här kalkyl är framtida ränteläge och elpris. Detta ändrar också kalkylen.Med tidigare låga elpris och höga ränta kunde man ha en mindre värmepump med lönsamhet. Men det är också inom marginalen i valet mellan två storlekar!
Enligt två lokala rörmokare så ska verkningsgraden ligga på uppåt 85-90% på denna panna.
Avser säkerligen förbränningsverkningsgraden, inte årsverkningsgraden som är den viktiga när man konverterar till värmepump. Årsverkningsgraden ligger nog 10 % under förbränningsverkningsgraden när förbrukningen är ca 4 m3/år, beror på hur bra isolering pannan har. Sen kan en del av pannförlusterna som komma huset till godo.
Elinstallation och hyra av container ingår ej. Antar att containern är till för tanken samt pannan.
Värmer du detta med bergvärme och COP 4 så "kostar" det 750 kWh i el.
Svarar mig själv, 1235 är ju efterträdaren till 1230 så det är i så fall den som gäller. Har pratat med Thermia-återförsäljaren igen och han kör fortfarande inte med en helhetslösning, gör ingen skillnad för mig i pris fick jag talat om för mig och han ville helst inte kontakta en borrfirma utan ser helst att jag gör det. Så Nibe blir det som det känns idag trots att Thermia-göken har ett bättre rykte.Har iofs börjat vela(börjat och börjat har inte gjort annat än vela sen jag började kika på bergvärme ) om jag ska ha en 1235-10 eller om jag ska gå på en 1135-10 och en VPAS 300/450 för att få soluppvärmt vatten på sommarhalvåret. Blir ju en prisskillnad på 11625:- om man räknar på priserna på Nibes hemsida. 1235 och 1135 ska vara samma maskin med skillnaden att 1135 inte har inbyggd vvb.Nibe Fighter 1135-10 + Nibe VPAS 300/450 76375:-Nibe Fighter 1235-10 64750:-Är det värt skillnaden i kostnad, blir iofs större skillnad än 11625:- iom mer installation, eller fungerar det inte tillfredsställande med en solslinga på 2,3m² som VPAS har?Eller man kanske till och med ska gå på en Fighter 1250 men då drar det iväg i pengar förstås, kostar ju 97125:-. Man ska kanske ha en större förbrukning än vad vi har för att det ska löna sig med en sån. Känns lite grand som att skjuta ren med en elefantbössa.