Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: kb in/ kb ut  (läst 6656 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mjölnaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: kb in/ kb ut
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2009, 17:17:53 »
Fösökte att sätta kb-pumpen i kontinerligt läge, men hittate inte var man ställde in det. Hade lite tid på mig, får undersöka vidare vid annat tillfälle. Däremot studerade jag kb-in/kb-ut tempen när pumpen vilade i ca 15 min. Tempen blev betydligt varmare, kb-in +8 och kb-ut +4, låter lite väl varmt tycker jag!!! Om nu inte evi-heat har rätt mad att solen lagrar värmen i berget så kb blir varmare. Tror inte på det, men man vet ju aldrig. Kanske givaren visar fel??

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: kb in/ kb ut
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2009, 17:50:51 »
Teperaturökningen när värmepumpen och cirkulationspumpen för brine står stilla, har inget med brine temperaturen att göra. Temperaturökningen beror på att den efterhand värms up av rummet som pumpen står i.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Mjölnaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: kb in/ kb ut
« Svar #17 skrivet: 12 januari 2009, 17:59:37 »
Jaha, ja det är ju klart...när man tänker efter! Finns det nåt sätt som man kan se om givaren visar fel, borde gå att mäta med en annan mätare. Var mäter man i sånt fall, måste man riva upp isoleringen för att komma åt att mäta?

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: kb in/ kb ut
« Svar #18 skrivet: 12 januari 2009, 19:25:38 »
Hmm tror att det blivit lite förvirring runt ordet pump ovan. Roland och Curt E syftar på cirkulationspumpen för brine inte värmepumpen.

Se till att cirkulationspumpen för brine går ( kan inte din värmepump brukar gå att starta i någon servicemeny) utan att värmepumpen går.

Efter några minuter ska brine in temperaturen in och ut visa samma värde. ( Brinen går ju rakt genom värmepumpen utan att någon värme plockas ut.)
Om du inte får samma temperatur på brine in och ut är minst någon av temperaturgivarna trasig eller felkalibrerad.
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad Mjölnaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: kb in/ kb ut
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2009, 16:01:57 »
Nu har jag kört kb-pumpen i kontinuerligt driftläge. Tyvärr så blev inte kb-in/kb-ut lika i temp...
Kb-in låg stadigt på +3 och kb-ut orkade upp i +1, vet nån hur man kalibrerar givaren?

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: kb in/ kb ut
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2009, 16:05:33 »
Det är väl inte nödvändigt eg att kalibrera tempgivaren. Nu när du har vetskap om detta, blir ju "sanna" diffen in/ut betydligt bättre, dvs 4 grader.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

Utloggad Mjölnaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: kb in/ kb ut
« Svar #21 skrivet: 13 januari 2009, 17:16:18 »
Ja, jag har också tänkt på det, om nu kb-ut tempen går att lita på!!! Om så är fallet är det ju rätt så bra delta, eller hur!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!