Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Det ser inte bra ut pÃ¥ vinden...  (läst 22060 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #15 skrivet: 04 februari 2015, 21:30:44 »
Jag är rätt säker på att man kan dra ut köksfäkten på en gavelvägg men att det finns lite "regler" om hur det ska göras. Och angående ventilation på vindar har jag genom åren monterat fläktar som ventilerat bort varm och fuktig luft, dels för att slippa istappar på tak samt för att förbättra miljön på vindsutrymmen.
Och jag tror inte att du ska dra ner den fuktiga luften till källaren och öka fuktbelastningen där, man brukar ha lite för mycket fukt i källare utan att man tillför "extra" fuktig luft. Kan du inte dra ut en köksfläkt ska du nog sätta en fläkt oavsett som drar ut luft ur köket, man bör ha frånluft i alla våtutrymmen och kök. Har du ventilationskanaler i en skorsten kan det fungera med en fläkt på skorstenskronan.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2015, 22:16:56 »
 För det första bör du ta tips frÃ¥n personer som inte har problem med fukt lite med en nypa salt. Att säga att man har si eller sÃ¥ med ventilationen och minsann aldrig haft nÃ¥gon fukt pÃ¥ vinden betyder ingenting. Det är ju inte alls säkert att det ena beror pÃ¥ andra. Gäller naturligtvis inte här pÃ¥ forat utan allt annat löst folk i bekantskapskretsen.
Det absolut viktigaste är att försöka förstÃ¥ hur relativ luftfuktighet fungerar rent fysiskt. Relativt betyder relativt i förhÃ¥llande till max möjlig mängd fukt vid aktuell temperatur. Max möjlig mängd sjunker drastiskt med sjunkande temperatur.Varm luft kan sÃ¥ledes bära mer fukt än kall innan den blir "mättad" och tvingas kondensera. Dvs fälla ut vatten. Varm luft med en viss fuktmängd  kommer alltsÃ¥ fälla ut fukt om den kyls av. Och kall luft kan sÃ¥ att säga plocka upp mer fukt när den värms upp. Det här kan man googla ihjäl sig pÃ¥ och det bör man nästan göra om man ska fÃ¥ det rätt pÃ¥ en fuktig vind.
NÃ¥gra absoluta sanningar som svider:
1. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
2.  Innomhusluften ska inte upp pÃ¥ kallvinden!!
3. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
Osv.
Men om den nu läcker upp i alla fall får man fundera på följande:
1. Tilläggs isolering = kallare vind=risk för fuktutfällning.
2. Ökad ventilation på vind= kallare vind=risk för fuktufällning.
3. Dålig ventilation inne= mer fukt på vinden.
Lösningen ser konstigt nog ut att vara mindre isolering och mindre ventilation på vinden samt ökad ventilation inne!! Vilket var precis så huset var från början när man eldade för uppvärmningen. En massa dålig inomhusluft ut genom skorstenen och ny fin kalluft in genom källlarventiler och fönsterspalter. Kalluften utifrån värmdes upp när den kom in och kunde bära mer fukt. Dvs den relativa fuktigheten sjunker. Torrt och fint inne OCH torrt på vinden som värmdes av skorstensstocken.
Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare. Du kommer aldrig kunna sova på nätterna utan ständigt sitta och hålla hålla koll på fuktmätarna på vinden nu när du blivit uppmärksam på problemet. Tro mig, jag har balanserad ventilation och temperatur och en sorbtionsavfuktare på min vind. Fuktighet kollas varje dag på vinter...
Ökad ventilation inne med en pax\intelivent konstant gående hjälper och är säkert något som behövs ändå. Du byter troligen inte luft inne i närheten av den mängd som rekommenderas. Men det blir dyrt naturligtvis. Det är ju uppvärmd luft som försvinner ut till kråkorna. Men livskvalitet kostar...

/2000
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2015, 22:23:49 »
I dag har jag 15% luftfuktighet ute och minus 15 grader kommer den mycket torra (och kalla) luften in på en varm och fuktig vind stiger temperaturen på luften och den blir än torrare. Den tar då upp fukt ur luften som den bär med sig ut när vinden ventileras. Har man däremot en kall vindsvåning med stillastående luft får man problem.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2015, 22:59:03 »
I dag har jag 15% luftfuktighet ute och minus 15 grader kommer den mycket torra (och kalla) luften in på en varm och fuktig vind stiger temperaturen på luften och den blir än torrare. Den tar då upp fukt ur luften som den bär med sig ut när vinden ventileras. Har man däremot en kall vindsvåning med stillastående luft får man problem.
Japp!  Men med lite mer läckande fukt upp pÃ¥ vinden, lite större takfots öppningar, lite sämre fart pÃ¥ luftombytet och det kondenserar vid takfoten....
Å andra sidan har man bra fuktspärr kan man ventilera hur mycket som helst.
Men du har naturligtvis helt rätt, kocken. I ditt fall fungerar det. Stillastående luft på vinden vore inte bra. Det är för övrigt aldrig bra. Men ibland är det nödvändigt att gå liiite åt det hållet för att försöka, åtminstone tillfälligt att få ned en för hög fuktighet. Ett nödvändigt ont som borde lösas på annat sätt, helt enkelt.
/2000

PS eftersom du har "varmt" pÃ¥ din vind har du väl kanske just lite för lite isolering och lagom lite ventilation  ;)
« Senast ändrad: 04 februari 2015, 23:22:52 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #19 skrivet: 05 februari 2015, 12:32:36 »
För det första bör du ta tips från personer som inte har problem med fukt lite med en nypa salt. Att säga att man har si eller så med ventilationen och minsann aldrig haft någon fukt på vinden betyder ingenting. Det är ju inte alls säkert att det ena beror på andra. Gäller naturligtvis inte här på forat utan allt annat löst folk i bekantskapskretsen.
Det absolut viktigaste är att försöka förstÃ¥ hur relativ luftfuktighet fungerar rent fysiskt. Relativt betyder relativt i förhÃ¥llande till max möjlig mängd fukt vid aktuell temperatur. Max möjlig mängd sjunker drastiskt med sjunkande temperatur.Varm luft kan sÃ¥ledes bära mer fukt än kall innan den blir "mättad" och tvingas kondensera. Dvs fälla ut vatten. Varm luft med en viss fuktmängd  kommer alltsÃ¥ fälla ut fukt om den kyls av. Och kall luft kan sÃ¥ att säga plocka upp mer fukt när den värms upp. Det här kan man googla ihjäl sig pÃ¥ och det bör man nästan göra om man ska fÃ¥ det rätt pÃ¥ en fuktig vind.
NÃ¥gra absoluta sanningar som svider:
1. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
2.  Innomhusluften ska inte upp pÃ¥ kallvinden!!
3. Innomhusluften ska inte upp på kallvinden!!
Osv.
Men om den nu läcker upp i alla fall får man fundera på följande:
1. Tilläggs isolering = kallare vind=risk för fuktutfällning.
2. Ökad ventilation på vind= kallare vind=risk för fuktufällning.
3. Dålig ventilation inne= mer fukt på vinden.
Lösningen ser konstigt nog ut att vara mindre isolering och mindre ventilation på vinden samt ökad ventilation inne!! Vilket var precis så huset var från början när man eldade för uppvärmningen. En massa dålig inomhusluft ut genom skorstenen och ny fin kalluft in genom källlarventiler och fönsterspalter. Kalluften utifrån värmdes upp när den kom in och kunde bära mer fukt. Dvs den relativa fuktigheten sjunker. Torrt och fint inne OCH torrt på vinden som värmdes av skorstensstocken.
Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare. Du kommer aldrig kunna sova på nätterna utan ständigt sitta och hålla hålla koll på fuktmätarna på vinden nu när du blivit uppmärksam på problemet. Tro mig, jag har balanserad ventilation och temperatur och en sorbtionsavfuktare på min vind. Fuktighet kollas varje dag på vinter...
Ökad ventilation inne med en pax\intelivent konstant gående hjälper och är säkert något som behövs ändå. Du byter troligen inte luft inne i närheten av den mängd som rekommenderas. Men det blir dyrt naturligtvis. Det är ju uppvärmd luft som försvinner ut till kråkorna. Men livskvalitet kostar...

/2000

Mmm, fast du glömmer åtgärd 4: Förhindra att just fukten tar sig från bostaden upp till kallvinden. Med moderna uppfinningar som plast, så är det möjligt att spärra den transporten. Enda problemet är att det är lite arbete att göra det i efterhand på ett gammalt hus. Men det går.
De som säljer trygghetsvakten menar alltså att dels ska man fortsätta ha usel isolering uppåt, vilket kostar kanske 2000 per år idag, och dels ska man köpa deras överprisade apparat för 10000 (+ev drivenergi?), som uppenbarligen inte fungerar om man inte låter huset vara som på 1800-talet... Smart!
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #20 skrivet: 05 februari 2015, 12:59:53 »
Många faktorer att spela med och frågan är vilka beslut som ska fattas.
 Det bästa vore ju att sätta fuktspärr och en luftavfuktare pÃ¥ vinden.
 Säljaren trodde att jag skulle klara mig med bara luftavfuktaren, och det känns som en lätt lösning i sammanhanget trots kostnaden pÃ¥ 10.000kr.
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #21 skrivet: 05 februari 2015, 13:06:34 »
Eftersom vinden troligen blir rätt kall fungerar en vanlig avfuktare inte så bra utan du måste ha en sorptionsavfuktare. Dom fungerar även om det är nära noll eller minusgrader, nackdelen är att dom kostar lite mera.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #22 skrivet: 05 februari 2015, 14:21:52 »
Mmm, fast du glömmer åtgärd 4: Förhindra att just fukten tar sig från bostaden upp till kallvinden. Med moderna uppfinningar som plast, så är det möjligt att spärra den transporten. Enda problemet är att det är lite arbete att göra det i efterhand på ett gammalt hus. Men det går.
De som säljer trygghetsvakten menar alltså att dels ska man fortsätta ha usel isolering uppåt, vilket kostar kanske 2000 per år idag, och dels ska man köpa deras överprisade apparat för 10000 (+ev drivenergi?), som uppenbarligen inte fungerar om man inte låter huset vara som på 1800-talet... Smart!

Nä, jag tyckte jag tog med det ganska tydligt...
"Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare"
Som sagt allt annat som avfuktare och trygghetsvakter och skit, är dåliga nödlösningar!
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #23 skrivet: 05 februari 2015, 14:35:04 »
Eftersom vinden troligen blir rätt kall fungerar en vanlig avfuktare inte så bra utan du måste ha en sorptionsavfuktare. Dom fungerar även om det är nära noll eller minusgrader, nackdelen är att dom kostar lite mera.

En sorptionsavfuktare drar ocksÃ¥ mer el än kondensavfuktare, sÃ¥ vill man ha en snabb och enkel lösning kan man lika gärna ställa upp ett värmeelement pÃ¥ vinden.  :P
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2015, 14:36:23 »
Många faktorer att spela med och frågan är vilka beslut som ska fattas.
 Det bästa vore ju att sätta fuktspärr och en luftavfuktare pÃ¥ vinden.
 Säljaren trodde att jag skulle klara mig med bara luftavfuktaren, och det känns som en lätt lösning i sammanhanget trots kostnaden pÃ¥ 10.000kr.
Kan du sätta fuktspärr ska du absolut göra det. Men det måste vara helt tätt överallt. Använd ålderbeständig tejp till skarvar. När plasten är på plats kan du prova lite bättre ventilation på vinden. Då är det så att säga ofarligt.
Troligen mycket jobb och kostnader men kanske behöver du ett nytt innertak i alla fall. Det gamla har du säkert tröttnat på. Renovera är kul. Du kommer tjäna in kostnaden jämfört med en sorbtionsavfuktare. Den drar pengar varje år och går säkert sönder när garantin går ut... Renovering är en engångskostnad som höjer värdet på huset. ...och vem fan vill köpa ett hus som kräver att en avfuktare står och brummar på vinden.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2015, 14:37:34 »
En sorptionsavfuktare drar ocksÃ¥ mer el än kondensavfuktare, sÃ¥ vill man ha en snabb och enkel lösning kan man lika gärna ställa upp ett värmeelement pÃ¥ vinden.  :P

Eller ta bort isolering. Samma sak.
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2015, 17:31:56 »
2000 har helt rätt.
Att ventilera vinden med mekanisk ventilation och vara säker på att all luft är uppblandad med uteluft under daggpunkten och ingen ficka med stillastående luft finns är mindt sagt svårt.
Blir ett väl justerat rörsystem för att uppnå det.
En annan nackdel är att man kan dra in en massa fuktig uteluft till vinden stora delar av året.
Det enda säkra är vad 2000 skriver och vad även jag var innepå från början.
Ventilera innomhus för att få ner både trycket upp mot vinden och för att få ner fukthalten samt hindra luften att ta sig upp till vinden.
Hade isoleringsfirmor här 2012 för att ge pris på tilläggsisolering, och alla tre firmor började med att fråga om huset hade mekanisk frånluftsventilation.
Förstod även efter vidare samtal att det är deras frikort vid eventuella fuktskador efter isolering, de kan alltid hävda att det inte varit tillräckligt stort undertryck.
Valde att själv isolera och lade på ca 170mm till en sammanlagd höjd av ca 350 mm.
Köper att det blir någon grad varmare på vinden och att den håller sig frisk än att spara någon enstaka 1000 lapp och chansa med 500mm isolering.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad han540

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 214
  • Karma +0/-0
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #27 skrivet: 06 februari 2015, 13:37:31 »
Avfuktaren är ju den enklaste lösningen bara det funkar och det ska det göra enligt säljare...
Den drar ca 500kw/år, så inte så hög kostnad, men på sikt blir det ju det.

Nu är det 2-3 plusgrader ute och ser direkt på mätarna att fukten stiger snabbt på vinden, runt 82 % nu. Om man satt in mögelstopper nu så borde ju fuktigheten varit ännu högre, eller?
3 mil sydost Göteborg. 1.5-plans på 155 kv + deluppvärmd källare 75 kv. Installerat Okt -09. Nibe 1245-8 och 160 m hål, ca 150 i berg. Ca 23.000 kw innan, exl hus-el. Nu 11.500 kw totalt, inkl luftvärmepump till uthus.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #28 skrivet: 06 februari 2015, 13:59:52 »
Nä, jag tyckte jag tog med det ganska tydligt...
"Egentligen finns bara en riktig lösning på ett tilläggsisolerat hus som bytt från eldning till värmepump. Det måste ha diffusionsspärr i innertaket! Allt annat blir ett livslångt balanserade med temperaturer, ventilation och avfuktare"
Som sagt allt annat som avfuktare och trygghetsvakter och skit, är dåliga nödlösningar!

 tummenupp  Det har du rätt i! Man tenderara att läsa listor men inte underliggande tilläggsinfo...   ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Det ser inte bra ut på vinden...
« Svar #29 skrivet: 06 februari 2015, 17:32:43 »
Ventilerar du nog bra så får du samma luftfuktighet på vinden som ute. Hur mycket du måste ventilera beror på hur mycket som kommer upp från bostadsutrymmet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!