Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Stoppar pÃ¥ integral (fel; menar "hysteres")  (läst 20864 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« skrivet: 27 oktober 2015, 19:57:32 »
Ny värmepumpsägare här. Den sitter i huset vi flyttade in i tidigare i år. Nu när det börjar kyla på så inser jag att jag var tvungen att sätta mig in i värmen i huset - det var inte "perfekt" som säljaren antydde.. Jag är hyfsat teknisk av mig, både vad gäller hydraulik och el - men novis på värmepumpar.

Styrdonen till golvvärmen visade sig vara mer trasiga än hela så jag har kopplat ur alla styrdonen och har börjat strypa in slingorna för att ge jämn värme i huset. Det är nästan klart. De två slingorna med högst värmebehov är helt öppna, övriga mer eller mindre strypta. Radiatorerna på övervåningen har termostaterna fullt öppna (men ger ändå bara minimal värme...). Cirkulationspumpen till golvvärmen (wirsbo push 20) står på läge III.

Har börjat titta på värmepumpen nu och inser att den stoppar på integral hela tiden. Den går bara några få minuter innan diffen på framledning/retur ligger på 20-25 grader, och när framledningen når 15 grader över idealvärdet så nollas integralen.

Vad mer borde jag undersöka/ändra?

-----
edit: rättat rubriken..
« Senast ändrad: 27 oktober 2015, 22:06:20 av krej »
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Stoppar på integral
« Svar #1 skrivet: 27 oktober 2015, 20:02:14 »
Du behöver öka flödet öka hastigheten på cp eller öppna upp strypningar deltat bör ligga på ca 7 grader.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral
« Svar #2 skrivet: 27 oktober 2015, 20:08:23 »
Du behöver öka flödet öka hastigheten på cp eller öppna upp strypningar deltat bör ligga på ca 7 grader.

Låter rimligt. Fast jag har ju redan cirkulationspumpen till golvet på högsta och strypningarna så öppna som de kan vara..... Fler förslag?
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral
« Svar #3 skrivet: 27 oktober 2015, 20:14:02 »
oj oj,,
börja med att berätta hur stort hus du har och vilken storlek på värme pump
du har.
ställ ner intergralet till -60 i stället för -100
du har kurva 40,,, dina inställningar ser nästan helt orörda ut ,
med 12+ in på KB blir värmepumpen jättestor ,,,
vi börjar här
cc

Tillägg.
Har du kontaktat din Thermia Ã…F ? 
« Senast ändrad: 27 oktober 2015, 20:47:15 av COCACOLA »
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Stoppar på integral
« Svar #4 skrivet: 27 oktober 2015, 20:25:02 »
Det sitter en cirkpump i vp också och det är den du bör höja om det går men kolla smutsfiltret först brukar sitta på returen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral
« Svar #5 skrivet: 27 oktober 2015, 21:32:40 »
oj oj,,
börja med att berätta hur stort hus du har och vilken storlek på värme pump
du har.
ställ ner intergralet till -60 i stället för -100
du har kurva 40,,, dina inställningar ser nästan helt orörda ut ,
med 12+ in på KB blir värmepumpen jättestor ,,,
vi börjar här
cc

Tillägg.
Har du kontaktat din Thermia Ã…F ?

Hus- och pumpinfo står i min signatur. Hmm... höja integralen till -60... förstår inte riktigt hur det kan hjälpa? För övrigt har jag sett att pumpen ofta säger något liknande "START OM 4 MIN" - vilket jag har tolkat som att den väntar på att det ska gå 20 min innan nästa start?
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral
« Svar #6 skrivet: 27 oktober 2015, 21:35:09 »
Det sitter en cirkpump i vp också och det är den du bör höja om det går men kolla smutsfiltret först brukar sitta på returen.

Aha, har inte öppnat pumpen än. Kollar på det i morgon. Bra tips om smutsfilter också. Kollar på det senare i veckan.
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2959
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Stoppar på integral
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2015, 21:52:31 »
Den stannar pga hysteres
Framledning 47 (33)
Hysteres 15

Den vill starta igen eftersom integralen redan räknat ned till -100 under 20 minuter (eller så har dengjort en varmvattenkörning och vill starta en värmekörning snarast möjligt)
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2015, 21:59:49 »
ja din 8 kw vp lämnar nog en  dryga 11 kw med 12 ° in pÃ¥ KB  till att börja med.
Du har 2 kretsar med olika drift förutsättningar .
Shunten för GV  behöver inte mycket flöde frÃ¥n det som man kallar primärkretsen fram till den ,

jag tror att du kommer behöva en tanklösning för att få stil på din installation
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral (Fel; menar hysteres!)
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2015, 22:05:11 »
Den stannar pga hysteres
Framledning 47 (33)
Hysteres 15
...

Ja, förstÃ¥s! Jag menade "stannar pÃ¥ hysteres", och tänkte ungefär "stannar dÃ¥ integralen tvÃ¥ngsnollas". (men det fattade ni rävar väl ändÃ¥...  :o )
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral
« Svar #10 skrivet: 28 oktober 2015, 19:55:12 »
ja din 8 kw vp lämnar nog en  dryga 11 kw med 12 ° in pÃ¥ KB  till att börja med.

Finns det någon tabell eller diagram som visar verklig värmeeffekt vid olika intemperaturer på kalla sidan?

Citera
Shunten för GV  behöver inte mycket flöde frÃ¥n det som man kallar primärkretsen fram till den,

Jag förstår inte varför golvvärmen (skriv gärna ut orden istället för knepiga förkortningar) inte skulle behöva så mycket flöde? Jämför med vad?
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad krej

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stoppar på integral
« Svar #11 skrivet: 28 oktober 2015, 19:59:06 »
Aha, har inte öppnat pumpen än. Kollar på det i morgon. Bra tips om smutsfilter också. Kollar på det senare i veckan.

Jag trodde ju i min enfald att Thermia Diplomat = snikmodell = icke varvtalsstyrda pumpar = fast hastighet på dem. Men så var det ju inte. Båda pumparna i värmepumpen står på läge III.

Smutsfilter finns precis innan returen dyker in i värmepumpen, kollar upp det i helgen.
Thermia Diplomat Duo 8. Jordvärme, ca 500 m slang. 1 1/2-planshus från 1921 med 128 m2 på entréplan och 174 totalt. Golvvärme i platta på entréplan, radiatorer uppe.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #12 skrivet: 28 oktober 2015, 20:03:53 »
Fast hastighet är det nog ingen som har 3 stegs hastighet är det som brukar vara på snik modellen har man varvtals styrd cp så har den massor med olika hastigheter och vp reglerar hastigheten själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #13 skrivet: 28 oktober 2015, 20:36:24 »
Hur köldbärartempen  pÃ¥verkar effekten finns i kompressortillverkarnas kurvor att avläsa.

Du behöver vid 5+ ute ca 28 ° på tilloppet ,, det blir ca 25° på returen
när du nÃ¥r 48 ° ut frÃ¥n VP  har shunten i princip stängt , därav ditt höga delta,,,,

Energin som värmepumpen producerar har ingen stans att ta vägen  .
flödet den har är i princip bara det som går upp till övervåningen ..

Det är som det skulle saknas läckledningen till tanken från en hydralpump,,,
i ditt fall behövs en tank (läckledningen) som utjämnar effekten
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Stoppar på integral (fel; menar "hysteres")
« Svar #14 skrivet: 28 oktober 2015, 21:06:34 »
Behövs det ens en shunt golvvärmens framledning kanske räcker till övre vÃ¥ningens radiatorer  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!