Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Rickard
« skrivet: 23 november 2015, 06:22:44 »

Stämmer. Skulle vara intressant att veta vad jag får för COP-värde nu, speciellt med tanke på den fina brine-temperaturen jag har än, 8° in/3° ut. BTW, från var får du uppgiften om just 18% förbättring?

Den enda nytta jag kan se med tank vore att det blir lättare att separera flödena mellan våningsplanen samt värmepumpen. Som det är nu så skulle jag egentligen vilja köra golvet med högsta fart på pumpen för det är lite ojämn golvtemperatur nu. Jag har svårt att tro att det skulle gå att spara pengar med en tankinstallation även räknat på många års sikt.

3% är en generell uppskattning av ökningen/grad kallare vatten som värmepumpen behöver producera på varma sidan. Det varierar lite beroende på tillverkare, och vid vilken temperatur man befinner sig, men som en generell uppskattning är det i alla fall korrekt.
Man har samma effekt av varmare brine, på ett ungefär.
I princip är det skillnaden mellan temperaturen på kalla och varma sidan som avgör, "lyfthöjden" som kompressorn måste bidra med.

Du borde kunna öka hastigheten på cirkpumpen i shuntgruppen för golvvärme utan att det påverkar systemtemperaturen nämnvärt, du kan behöva justera trimventilen lite för att golven kommer att värma lite mer, men det borde bara vara på marginalen.
Cirkpumpen i shuntgruppen styr i praktiken bara deltaT lokalt i golvvärmeslingorna, det är trimventilen som avgör vilken effekt du tillför från värmepumpen.
VVS:are vill gärna få det att framstå som komplicerat med systemflöden, men det är rätt basic så länge man inte låter en massa termostater strypa bort flöde och komplicera det hela.

Det du vinner på en tank är:

1. Färre start/stopp och längre drifttider = en förväntat längre livslängd.
2. Du kan utan större problem låta termostater reglera rumstemperaturen och kan på så sätt spara lite energi på marginalen, och eventuellt få lite bättre komfort
3. Du kan säkerställa korrekta flöden på både primärsidan och sekundärsidan
4. Värmepumpen behöver inte göra lika varmt vatten i slutet av varje driftcykel, vilket kan ge lite högre COP.

Nackdelarna med arbetstank:
1. Det kostar, räkna med minst 15 000 kr för tank, cirkpump, rördelar och installation.
2. Det tar plats.
3. Har du inte fräscha termostater kan du behöva byta ut dem för att få den komfortökning du förväntar dig
4. Det är större risk att man accepterar för hög kurva och ett radiator/golvvärmsystem som inte fått sitt grundflöde korrekt injusterat, som t.ex. i ditt fall, om du hade tagit dit "gemene man" som installerat arbetstank hade han troligen aldrig justerat grundflöden eller kurva för att kunna få till optimal ekonomi på din anläggning, och då hade alla besparingar, utom möjligen livslängden, uteblivit. Kör man utan tank kommer man obönhörligen att upptäcka t.ex. igensatta filter, dåligt injusterade grundflöden eller en felaktig kurva.
Denna punkt är egentligen det som gör att jag ofta vill protestera mot cocacola och några andras ständigt återkommande kommentarer om att arbetstank behövs för korrekt funktion.

Det som behövs för korrekt funktion är först och främst - alltså viktigast - ett korrekt injusterat grundflöde.
Om anläggningen då inte fungerar bra, eller som man vill så kan man börja fundera över arbetstank, alltså väga för och nackdelar mot varann.
Du har en del att vinna på en arbetstank, men bara du kan avgöra om du tycker att fördelarna överväger nackdelarna.
En duktig VVS:are kan hjälpa dig att räkna på de ekonomiska vinster du kan göra, men beslutet är ditt.
Skrivet av: krej
« skrivet: 22 november 2015, 16:03:02 »

OK, du har alltså kunnat sänka från kurva 40 till 34?, det borde ge dig ca 18% högre COP.

Stämmer. Skulle vara intressant att veta vad jag får för COP-värde nu, speciellt med tanke på den fina brine-temperaturen jag har än, 8° in/3° ut. BTW, från var får du uppgiften om just 18% förbättring?

Den enda nytta jag kan se med tank vore att det blir lättare att separera flödena mellan våningsplanen samt värmepumpen. Som det är nu så skulle jag egentligen vilja köra golvet med högsta fart på pumpen för det är lite ojämn golvtemperatur nu. Jag har svårt att tro att det skulle gå att spara pengar med en tankinstallation även räknat på många års sikt.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 november 2015, 17:48:24 »

OK, du har alltså kunnat sänka från kurva 40 till 34?, det borde ge dig ca 18% högre COP.
Inte illa med hjälp av lite handpåläggning.
Det är ju nu du kan fundera på om det är nödvändigt att sträva efter ytterligare optimering, som en arbetstank och en extern cirkpump kan ge dig.
Den ytterligare besparingen blir troligen liten, men du får lite bättre koll på de olika temperaturerna i ditt system.
Skrivet av: krej
« skrivet: 20 november 2015, 17:27:17 »

Vilken kurva har du nu?
Kör på 34 grader, vilket ger ca 22 grader inne.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 20 november 2015, 06:51:33 »

Du har runt 15 starter/dygn just nu, det är ett mycket bra antal starter med tanke på årstiden, det finns ingen anledning att minska antalet starter ytterligare, det ger bara större temperaturvariationer som inte är till någon nytta, tvärt om.

Vilken kurva har du nu?
Skrivet av: krej
« skrivet: 19 november 2015, 19:41:36 »

För övrigt kan jag säga att nu ser det ut som på bilden. Cirka 36 grader tilloppstemp i slutet av körningen och 5-6 grader diff på varma sidan. Ungefär samma diff på kalla sidan också, trots högsta fart på brine-pumpen.

Börjar bli bra, tycker jag. Kanske att jag skulle höja integral-startvärdet ännu mer? Det är ju stor värmetröghet i huset så det skulle funka med högre av den anledningen. Frågan är om jag vinner något märkbart på det?
Skrivet av: krej
« skrivet: 19 november 2015, 19:21:05 »

En fundering som säkert finns förklarat nånstans, men i ett hus med golvvärme nere och radiatorer uppe, är det inte möjligt att få radiatorerna att fungera med så låg framledning att man kör med samma temp i både golvvärmen och radiatorerna och ändå få bra temperatur på vinden? Värmen stiger ju uppåt så värmebehovet uppe måste ju vara mycket lägre än på bottenplan?

Jag kan bara utgå från vad jag har sett i vårt hus, där radiatorerna på ovanvåningen uppenbarligen har bytts ut till effektivare. Sannolikt vid stora renoveringen år 2000. Nu sitter där dubbla eller tredubbla element med så'n där korrugerad plåt mellan. Verkar räcka hos oss.
Skrivet av: krej
« skrivet: 19 november 2015, 19:16:58 »

Att flödet i radiatorerna "gått fel väg" tidigare låter skumt, skulle inte förvåna mig om det är felkopplat någonstans.

Nä, inte så konstigt. Innan jag rensade filtren så fick värmepumpens cirkulationspump knappt igenom något vatten och då har golvvärmens cirkulationspump tryckt upp returvattnet från golvet bakvägen genom radiatorerna. Efter rensningen så går det rätt väg igen.

Citera
Kanske behöver du även strypa in flödet på golvvärmeslingorna, de är ju troligen öppnade onödigt mycket, inte minst det faktum att du var tvungen att strypa på trimventilen på tilloppet är en indikation på detta.
Om du stryper för mycket på trimventilen på fördelarens tillopp kommer du inte att kunna sänka kurvan så mycket som du skulle behöva, du borde klarar dig med ca kurva 30.
MEN, omvänt, vill du ha varmare på vinden kan du strypa "för mycket" på fördelarens trimventil, det som då händer är att du får höja kurvan en aning för att få tillräckligt varmt nere, och du får då också varmare uppe.

Just det; jag håller (långsamt) på och justerar in golvslingorna för jämn temperatur i huset. Jag ställde ju strypventilen på känn tidigare och nu har jag runt 20 grader uppe, med radiatorerna på fullt öppet. Det räcker för oss så jag kommer inte att jobba mer med detta.

Citera
Målet med dina kommande justeringar skall vara att ligga på ca 6-7 graders deltaT mellan fram/retur på värmepumpen när den går kontinuerligt,

Nu ligger jag på 5-6 grader skillnad, med värmepumpens och golvets cirkulationspumpar på läge II. Jag tror inte jag vill gå ner till läge I, för att inte få för ojämn värme i golvet.

Citera
En logger skulle nog löna sig,
Jupp. Råkade viss köpa en Raspberry pi och Thermiq.  a:gl Fast den tar jag jag på "skojkontot".
Skrivet av: krej
« skrivet: 19 november 2015, 19:04:00 »

Sorry för dröjsmålet - har varit utan internet i två veckor på grund av nötterna på BBB.  >:(

38 grader är dimensionerande temp på din golv värme ,
Visst, 38 grader i genomsnitt på tilloppet vid DUT, det köper jag. Men, med tanke på värmepumpens till/frånslag så måste ju temperaturen få gå högre än så under delar av en kompressorcykel.

Citera
Släpper du upp till 55 grader finns det massor av saker som händer byggnastekniskt
Vad händer? Jag har betongplatta och klinkers.


Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 05 november 2015, 07:25:01 »

Om dom är dåligt dimensionerande är det inte en vvsare som gjort dimensioneringen ,


Det är det som är skrämande Ville ,, En VVS firma på 30-40 talet kunde räkna på såna här grejer ( åtminstone det jag har referenser ifrån)   Den här gången fick du nytta tummenupp  av en ursprunglig feldimensionerad radiator ,
Men av alla tusentals jag tittat/räknat på har jag aldrig stött på en radiator som går från att fylla sitt behov i ett högtempat system  80-60 ner till golv värmens dimensionerande temperaturer.

Injusteringar  :) Dom va nog tidiga med en termostat på den radiatorn  ville ;) för fy fan va varmt det skulle bli annars ,

cc
Jag tror faktiskt mitt system var rätt välbalanserat när det installerades och det var nog aldrig dimensionerat för 80-60, snarare 60-40 eller nåt liknande, men sen VVSinstallationen har effektbehovet sjunkit rejält pga fönster och isolering, allra mest för denna största radiatorn eftersom rummet den sitter i är mycket mindre nu.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 04 november 2015, 22:50:43 »

Om dom är dåligt dimensionerande är det inte en vvsare som gjort dimensioneringen ,


Det är det som är skrämande Ville ,, En VVS firma på 30-40 talet kunde räkna på såna här grejer ( åtminstone det jag har referenser ifrån)   Den här gången fick du nytta tummenupp  av en ursprunglig feldimensionerad radiator ,
Men av alla tusentals jag tittat/räknat på har jag aldrig stött på en radiator som går från att fylla sitt behov i ett högtempat system  80-60 ner till golv värmens dimensionerande temperaturer.

Injusteringar  :) Dom va nog tidiga med en termostat på den radiatorn  ville ;) för fy fan va varmt det skulle bli annars ,

cc

Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 04 november 2015, 07:41:07 »

Räcker radiatorn till med golv värme kurvor  är det någon från början som gjort en projekterings miss som är så grov
att man måste ifrågasätta om det inte är en Bonde som gjort vvsen och det va dem radiatorerna som stog i ladan
är huset byggdes .
I mitt fall var det troligen en bonde som byggde huset tidigt 1900-tal och troligen en målare som installerade radiatorerna på -50talet, träffade sonen som sa att hans pappa målaren gjorde allt när han var liten och huset byggdes om.
Men hursom helst är det ju numera ett helt annat hus med annan planlösning, något utbyggt samt nya fönster och tilläggsisolerad fasad och vind så den ev projektering som gjordes för 65 år sen är ju inte helt relevant idag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 04 november 2015, 03:31:33 »

Skrämmande eller ej, trådstartaren skriver ju att det bara varit ett par grader för kallt uppe, med en anläggning som varit totalt fri från injustering, det borde inte kunna bli sämre om krej får kläm på flödena.
Om det sedan visar sig att han skulle kunna få 10 grader lägre framledning i snitt med en tank installerad så kan man ju räkna på vad det skulle kunna betyda ekonomiskt och fatta ett initierat beslut rörande huruvida det lönar sig att montera in en arbetstank.
Att förutsätta att det inte kommer att fungera innan man provat justera in flöden, kurvlutning och shuntning tycker jag att ha allt för förutfattade meningar.
Sen måste det ju naturligtvis finnas plats för en tank om det alls skall vara intressant att diskutera i det enskilda fallet, det vet vi inte heller.
Att väldigt många VVS-installationer är mycket dåligt dimensionerade behöver vi knappast diskutera, tror det finns en stor konsensus i forumet om att så är fallet, det om något är väl i princip det enda man kan förutsätta.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 03 november 2015, 21:48:31 »

Räcker radiatorn till med golv värme kurvor  är det någon från början som gjort en projekterings miss som är så grov
att man måste ifrågasätta om det inte är en Bonde som gjort vvsen och det va dem radiatorerna som stog i ladan
när huset byggdes .

Om ni läste exemplet jag räkna fram  så lämnar en  radiatorn som skulle ha monterats i det rummet på 500 watts effekt behov  96 watt.  vänder vi på ekvationen  och tittat på vad radiatorn lämnar i det 80-60 system som alla gamla hus har.
3039watt   lämnar den radiatorn i mitt räkne exempel   .. i ett termiskt utrymme som behöver 500watt
Jag måste skriva det ,,, Är det någon som monterar en radiator som är 600% förstor ! Har man ingen aning om
vad man håller på med  help..  Dom exemplen har jag aldrig träffat på någonstans i mitt yrkesverksamma liv här nere i Sthlm ,
Vi har samma mattematik att räkna efter , 
skrämmande
cc
Skrivet av: Ville Vessla
« skrivet: 03 november 2015, 09:48:12 »

Bertil, min polare som tidigare var väldigt aktiv i forumet har ett äldre hus med sektionsradiatorer, han kör med "golvvärme-kurva" trots att han har radiatorer i hela huset, jag säger inte att trådstartaren kan göra detsamma, men jag håller det inte för otroligt.
ÄVEN DÅ var installatörerna väldigt dåliga på att dimensionera radiatorer, man satte helt enkelt in det som passade under fönstren, och i takt med att folk under åren tilläggsisolerat och bytt fönster har radiatorerna i många fall blivit rejält överdimensionerade.
Lägg till detta det faktum att en vindsvåning ofta bara behöver 50% av effekten/m2 som entreplanet kräver så kan det lätt bli 300% "överdimensionering" när man har gamla sektionsradiatorer på en vind.
Japp, har precis detta i ett rum på övervåningen, har en 15*130cm(29 sektioner) i ett numera litet rum, en tredjedel har blivit badrum sen vvsinstallationen. Sedan nya fönster och tilläggsisolerat. Där kör jag typ rumstemp i retur för att det inte ska bli för varmt, runt 40-22 vid -20. Enda rummet som faktiskt behöver termostat.
Övriga rum uppe är mer rimligt dimensionerade, runt 40-33 vid -20, samma som golvvärmen i träbjälklag nere.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 03 november 2015, 08:12:23 »

Bertil, min polare som tidigare var väldigt aktiv i forumet har ett äldre hus med sektionsradiatorer, han kör med "golvvärme-kurva" trots att han har radiatorer i hela huset, jag säger inte att trådstartaren kan göra detsamma, men jag håller det inte för otroligt.
ÄVEN DÅ var installatörerna väldigt dåliga på att dimensionera radiatorer, man satte helt enkelt in det som passade under fönstren, och i takt med att folk under åren tilläggsisolerat och bytt fönster har radiatorerna i många fall blivit rejält överdimensionerade.
Lägg till detta det faktum att en vindsvåning ofta bara behöver 50% av effekten/m2 som entreplanet kräver så kan det lätt bli 300% "överdimensionering" när man har gamla sektionsradiatorer på en vind.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 november 2015, 20:49:54 »

nej då är det inga problem . men risken att någon monterat en radiator som är 300-400% för stor  ytmässigt är i princip
obefintlig ,  och i det läget dom gjort behövs ingen shunt , då skall den demonteras .
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 november 2015, 20:43:20 »

Så i Ts fall om det nu räcker med samma temp till golven som till raddarna är det inga problem utan max begränsare.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 november 2015, 20:38:41 »

Nej ,,,det gör jag inte , det är bara vid blandade system ,
i det exemplet jag gav där jag bytte Wirsbo shunten  hade någon (bland det sämsta jobb jag sett)  kopplat en pizzeria en sushi restaurang och en LGH på samma fördelare ,  Ett 80-60 system  med en oljepanna som matar allt
redan vid ca 10+ ute gick det knappt att vara i LGH eller pizzeria /sushi restaurang , 
manuella ventiler till alla slingor help   
Nu är det dryga 21 ° och Hyresvärden som är min beställare är nöjd .

Har man bara golv värme behövs inga shuntgrupper , då är det kurvan i DUC som är begränsande , Den fyller samma funktion som en begränsande shunt gör i en undergrupp.  ,
cc
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 november 2015, 20:08:56 »

Hänger inte med riktigt nu du Cocacola verkar rädd för att det ska gå för varmt vatten i golvet installerar du shunt och max begränsare även i ett rent golvvärme system utan radiatorer  Sc:,h
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 november 2015, 19:07:07 »

Ja Zyberdude dom blir Gigantiska.
Ett äldre hus med ett 80-60 system  där någon räknat på radiatorerna  och vill ha 500 watt i ett litet rum
då sitter det en enkel panelare  40cm hög och 120 cm bred . tex
vid 38-30 lämnar den  96 watt  ::)

tar vi en 40cm hög 120 cm bred 33,,,  når vi bara 367 watt med den  . är 40 bygg höjden blir den 180 cm lång ..
med andra ord det behövs 3 gånger så stor yta med konvektionsplåtar på  för att nå 500watt i ett litet sovrum på 7-8 M2.
då går man utanför fönsterbredden också , ,
finns nog inte en inredande hemmafru som går med på en sån klump på väggen ,  och vilka kottlingar man måste ha i väggen bara för att få dom att sitta kvar .
cc
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 02 november 2015, 17:08:40 »

En fundering som säkert finns förklarat nånstans, men i ett hus med golvvärme nere och radiatorer uppe, är det inte möjligt att få radiatorerna att fungera med så låg framledning att man kör med samma temp i både golvvärmen och radiatorerna och ändå få bra temperatur på vinden? Värmen stiger ju uppåt så värmebehovet uppe måste ju vara mycket lägre än på bottenplan?

Behövs det onödigt stora radiatorer eller?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 02 november 2015, 08:43:18 »

. Sitter det en automatik som begränsar framledningen till golvvärmen och den går sönder  har man i alla fall gjort det man skall och det finns en förklaring till försäkringsbolaget som dom kan acceptera som en orsak för ersättning av uppkomna skador,  Utan begränsning ska ersättningen tas av ansvarig , ( min personliga åsikt) varför ska vi andra va med och betala
för andras okunskaper. Någonstans måste man ta ansvar för sina installationer / misstag utan att andra ska betala .

Ingen vp skall installeras större en vad distributionen kan ta emot rakt in i systemet ... Detta är problemet med värme system som är byggt för 20° delta mellan T och R   Här löser en Tank alla drift problem , 

Alla värmesystem skall ha en injustering vid en energibesparande åtgärd som en värmepumps installation .
i den ingår att säkerställa en minimal övertemperering från beräknat börvärde . 

Nej han behöver inte en 300 l tank  En 200 liters som jag skrev är mer en väl för att få intergralet att balansera med effekten som tillföres.   min gångtid blir ca 20 minuter när radiatorer  och golv värme har tagit sitt  utan en enda onödig grad i övertemp,  Här skall man räkna är deltat för värmesystemet ,
Och det oavsett om VP vid något drift tillfälle skulle lämna 12 kw och fastigheten har ett topp behov på 8  men det momentana
behovet ligger på 2kw ..
nu börjar vi närma oss adekvata anläggningar som skapas med billig vvsteknik  och systemförståelse.

En så länge kan man hålla på med att sträcka styret till det yttersta för att få kompressorn att gå
övertemperera kretsar med resultatet dåliga drift förhållanden och en sämre ekonomi under hela vp livstid i fastigheten
Ett troligt för tidigt byte av vp  på grund av dåliga förhållanden  , som alla får vara med att betala på via våra försäkringar.
sen gnäller vi på att det är dyrt Sc:,h ,,
En dag kommer försäkringsbolagen och tillverkarna säga ifrån , Garanti kostnaderna som läggs på tillverkarna belastar oss konsumenter  i andra ändan vid försäljning,, vi klagar på att en VP är dyr Sc:,h
Jag hoppas någon driftig på försäkringsbolag /tillverkare orkar sätta samma krav på en värmepumpsinstalltion som kostar
till en villa 150 tkr och uppåt som dom gör för en badrumsrenovering som skall utföras av en vvsare .
där pratar vi om stränga regler för att sätta av ett par rörpiper rätt ,,
Nej för att få ordning finns ingen återvändo,, Det måste till en organisation  där det ingår VVsare och inte bara kyltekniker
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 02 november 2015, 06:20:13 »

När han ställt in kurvan rätt, och om han kör med -60 på gradminuterna skall temperaturen på framledningen aldrig hinna gå så högt att det riskerar skada golvet.
OM regleringen slår fel så kan det i värsta fall bli varmare, men det kan det ju även om en shuntstyrning slår fel, t.ex. kan maxbegränsningstermostaten kärva.
När kurvan är rätt och man kan se hur varm framledningen behöver bli som varmast kan man ställa ned maxbegränsningstermostaten en aning, man aldrig så mycket att den börjar strypa förutsatt att reglerdatorn i värmepumpen fungerar, den skall ju i praktiken bara strypa flöde om det blir nåt fel på den primära regleringen.

Att flödet i radiatorerna "gått fel väg" tidigare låter skumt, skulle inte förvåna mig om det är felkopplat någonstans.
Med en IR-termometer skulle du kunna följa alla ledningar och säkerställa att flödet får rätt väg överallt.
Kanske behöver du även strypa in flödet på golvvärmeslingorna, de är ju troligen öppnade onödigt mycket, inte minst det faktum att du var tvungen att strypa på trimventilen på tilloppet är en indikation på detta.
Om du stryper för mycket på trimventilen på fördelarens tillopp kommer du inte att kunna sänka kurvan så mycket som du skulle behöva, du borde klarar dig med ca kurva 30.
MEN, omvänt, vill du ha varmare på vinden kan du strypa "för mycket" på fördelarens trimventil, det som då händer är att du får höja kurvan en aning för att få tillräckligt varmt nere, och du får då också varmare uppe.
Man kan väl helt enkelt säga att som ditt system nu ser ut så fungerar trimventilen på fördelarens tillopp som shunt, och det är på den du ställer in temperaturskillnaden mellan entreplan och vind - stryp den en aning och du får kallare nere och varmare uppe (du kan behöva öka kurvan för att få lagom varmt nere), öppna den och du får varmare nere och kallare uppe.
Målet med dina kommande justeringar skall vara att ligga på ca 6-7 graders deltaT mellan fram/retur på värmepumpen när den går kontinuerligt, då har du gett värmepumpen optimala förutsättningar att fungera så effektivt som möjligt i befintligt system.

Sätter du in en arbetstank kan du få ännu bättre driftsförhållanden, och du får en framledningstemp som inte kommer att behöva gå lika mycket "över börvärde" i slutet av varje driftcykel, det gör att värmepumpen får lite bättre COP och längre drifttider.

Huruvida det är värt 20 000 kr är upp till dig.
De må gå få in en tank för 10 000 kr i samband med en värmepumpinstallation, men att göra det så här i efterhand lär kosta minst 20 000 kr.
Skulle vara lite kul om du tog in pris på det jobbet, bara som ett test.  ;)
Du behöver alltså en arbetstank på 300 liter, en A-klassad cirkpump, lite rör, kopplingar och ventiler.

Än så länge verkar min punktlista fungera rätt bra, men det finns fortfarande mycket finjusteringar att göra tror jag.
En logger skulle nog löna sig, men än en gång, sånt som kostar extra utan att säkert betala sig måste få vara upp till kunden/användaren att besluta.
Att säga att man gör fel om man får anläggningen att fungera bra tycker även jag är överdrivet.
Däremot håller jag med cocacola om att det skulle kunna fungera några procent bättre med en arbetstank.

Arbetstankens stora brist är egentligen att den gör det mycket enklare för installatören att lämna en obefintligt injusterad anläggning till kunden, det kommer "alltid" att fungera så länge man inte har för låg kurva inställd (då blir det kallt inne även om man har arbetstank.
Med arbetstank och termostater på golvvärme och radiatorer, som cocacola föreslår, kan man ha en kurva som ligger 10-15 grader för högt och kostar 20-30% i försämrad COP - men anläggningen fungerar trots detta perfekt.
I ett system utan arbetstank och termostater som stryper MÅSTE man ställa in allt rätt för att det skall fungera, och då sparar man pengar.
Slutsatsen är att injusteringen är viktigast, men faktum är att en arbetstank kan göra att man sparar ytterligare lite mer - förutsatt att anläggningen är injusterad efter konstans alla regler i övrigt.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 november 2015, 21:41:16 »

38 grader är dimensionerande temp på din golv värme ,
Släpper du upp till 55 grader finns det massor av saker som händer byggnastekniskt , kör du utan termostater  help det blir varmt

Som installatör har jag ansvar för det jag gör i ett hus , skulle mina åtgärder resultera i att jag får byta dina golv hemma bara för att få kompressorn att gå gör jag fel gentemot mitt försäkringsbolag och ett rent hantverksfel
Samt ett kunskaps fel som är så stort att jag skall byta bransch,

Ja det är det man gör när man kan se innan vad som händer i värmesystem
Och dess förutsättningar ,  ,  just nu släpper du ut en övertempering på din krets med nästan 8 g  och då har den inte kört klart ,,  så just nu få golvet värme för -5  ute istället för + 7 ca 25 g  som skulle vart det riktiga börsvärdet ,

Jag kan tillägga att jag i år bytt 1 av den wirsboshunten till vanlig shuntstyrning som kompenserats med utgivare istället , ,
Nu fungerar deras Golv värme  när dom valde att lyssna

Tänk på dina golv som riskerar att övertempereras när du exprimenterar
Dom kan bli förstörda
Cc
Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 21:36:09 »

Jag skulle aldrig skicka ut 55 grader i golvvärmen (förutom då pumpen gjort varmvatten och den växlar om till värmesystemet).

Nä, jag skulle inte heller skicka ut 55 grader kontinuerligt i golvet. Men, kolla på mitt första inlägg, där pumpen skickar ut 47 grader. Dock bara några minuter, resten av tiden låg det ju på typ 24 så genomsnittet över några timmar kanske var 28 grader.
Skrivet av: Zyberdude
« skrivet: 01 november 2015, 19:31:53 »

Jag skulle aldrig skicka ut 55 grader i golvvärmen (förutom då pumpen gjort varmvatten och den växlar om till värmesystemet).

1. det måste bli otroligt varmt inne.
2. Golvytan skulle bli mycket varmt (men med klinkers förstår jag om det känns kallt), max temperatur på golvyta brukar vara 27 grader (enligt uponor, samt att de skriver att max framledning vid dut är 35-45 grader med golvvärme)
3. Varmare framledning på golvvärmen = pumpen går mera = mera förbrukning.
Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 19:03:48 »

Din  golv värme ska 38 G i Max fram ledning ,
Varför?

Citera
Så har du ställt den på 60  är det fel ,

Jag kollade: Wirsbo/Uponor säger att max temperatur är 55 grader så det är rätt inställning.

Citera
Proffsigt , det  är precis vad det är  ställer du in allt som tillverkarna  tänkta att det ska fungera

Visst, att leverera ett välfungerande system är en del av proffsighet, en annan är att ta hänsyn till ekonomin, både installationskostnader och löpande.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 november 2015, 18:42:53 »

Din  golv värme ska 38 G i Max fram ledning ,
Så har du ställt den på 60  är det fel ,
Proffsigt , det  är precis vad det är  ställer du in allt som tillverkarna  tänkta att det ska fungera med skydd för övertempereringar mm så är det som jag skriver, 
Du få naturligtvis göra precis som du vill ,  men
Det jag beskrivit i mina inlägg är hur den VVS tekniska lösningen ska se ut
För en optimal funktion  oavsett vilken temp  som Går ut  kretsen
mvh
Cc
Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 18:41:41 »

Gänga av övertrycksventilen som sitter på toppen av kärlet.

OK, tack, misstänkte något sådant.
Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 18:29:25 »

Så fort 3 vägaren börjar begränsa
Tappar man flödesbalansen.

Antar att du menar 3-vägs blandningsventilen i golvvämeshuntgruppen. Det kommer aldrig att börja begränsa, i praktiken, då den står på 60° och värmepumpens maxtemp är 55°. Den används ju som maxtemperaturbegränsare.

Citera
Ett el element i en fastighet som har
100% i effekt täckning  är jätte fel

Nja, lugn i stormen nu. För det första: jag vet ju inte än om det kanske är så att jag får upp bra temp där uppe nu när jag verkligen FÅR upp värme till radiatorerna. Vi får se.

För det andra: att säga att "det är jättefel" är fel. I mitt fall är det som sagt bara ett mindre rum som behöver ett litet tillskott. Att då justera upp värmepumpen så att den och radiatorn klarar att avge tillräcklig mängd värme i detta rum innebär samtidigt att verkningsgraden på värmepumpen minskar = drar mer el. Kanske till och med mer än vad elementet drar? el-elementet används ju bara för att höja temperaturen ett par grader under åtta timmar per dygn under sju månader per år, eller så. Det blir inte mycket el det drar.

Citera
Kopplar du in en tanklösning får du ett system

.. en tanklösning för 10000, för att spara några hundralappar per år? Det är inte ett proffsigt råd.
Skrivet av: Fredrik567
« skrivet: 01 november 2015, 18:01:28 »

Jag kollade även filtret på kalla sidan som var i stort sett rent. Tyvärr sitter monterat nedåt så det rann ut en knapp liter brine när jag öppnade. Nu är jag förbryllad. HUR fyller jag brine i systemet. Bilden visar hur det ser ut vid pumpen... jag ser inget självklart sätt att fylla på.

Det är inte så att jag får montera bort övre anslutningen på expansionskärlet och hälla i där?

Stäng kranen eller kranarna (ser ut som du har en extra avluftning ansluten till det vita expansionskärlet) för de isolerade brine ledningar som är anslutna till det vita expansionskärlet. Gänga av övertrycksventilen som sitter på toppen av kärlet. Häll i brine. Gänga tillbaka övertrycksventilen och öppna de kranar du stängt. Klart.

/Fredrik
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 november 2015, 17:14:28 »

Ett problem löst.
Nu till det jag menar.
Så fort 3 vägaren börjar begränsa
Tappar man flödesbalansen.
Ett el element i en fastighet som har
100% i effekt täckning  är jätte fel
Kopplar du in en tanklösning får du ett system
Som alltid är i balans och du slipper el radiatorn
Mvh
Cc
Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 14:05:37 »

För att sedan kommentera lite utifrån era frågor och diskussioner. Jag kände mig tvungen att rita upp värmesystemet så att jag själv kan förstå hur det hänger ihop, en bild säger ju mer än tusen ord, sägs det. Tyvärr vet jag inte hur rören är dragna på ovanvåningen så det är en gissning - kan man lista ut det på något sätt?

Förra ägarna av huset gjorde en fullständig totalrenovering av entréplanet år 2000, så golvvärme och mycket av uppvärmingen är från då. Golvet på hela entréplanet är klinker. På ovanvåningen använder vi bara ett rum som sovrum, så den lite lägre temperaturen där har inte gjort något. Vi håller ca 22 nere och uppe har det blivit kanske 18-19 grader vilket är helt ok. Har ställt in ett litet el-elemet i sovrummet för att spetsa upp värmen någon enstaka grad.

När jag började fixa med systemet så stod strypventilen i golvvärmeshuntgruppen på max öppet, maxtermostaten på maxtemp, pumpen på högsta hastighet och by-pass-en helt stängd. Cirkulationspumpen i värmepumpen stod som sagt på högsta fart den också. Det här verkade få som lustig bieffekt att vattenflödet i radiatorerna på ovanvåningen gick baklänges, antagligen för att det var så svårt för vattnet att flöda genom värmepumpen.

Efter filterrengöringen (och resulterande kraftigt minskade tempdiffen på varma sidan) så ställde jag strypventilen lite på känn ungefär på värde 1.0, vilket gjorde att jag började få värme i radiatorerna! Har också ställt både golvvärmens och värmepumpens cirkulationspumpar på läge II istället för att kanske få lite högre tempdiff. Kurvan har jag nu ställt ner till 34 grader. I förmiddags gick det ca 1h 45 min mellan två starter - väldigt mycket bättre! 

Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 13:33:51 »

Jag kollade även filtret på kalla sidan som var i stort sett rent. Tyvärr sitter monterat nedåt så det rann ut en knapp liter brine när jag öppnade. Nu är jag förbryllad. HUR fyller jag brine i systemet. Bilden visar hur det ser ut vid pumpen... jag ser inget självklart sätt att fylla på.

Det är inte så att jag får montera bort övre anslutningen på expansionskärlet och hälla i där?
Skrivet av: krej
« skrivet: 01 november 2015, 13:28:54 »

Ojoj, vilka diskussioner här var när jag var borta några da'r! Kul med engagemang.

Och ojoj, vilken skillnad det blev på att rengöra smutsfiltret på varma sidan. Inte undra på att det var svårt för pumpen att få runt vattnet när det såg ut så här. Före- och efterbilda bifogas.

Parameterbilden visar hur det såg ut cirka tio minuter efter att jag hade startat värmepumpen igen, jag såg alltså ca 4-5 diff på varma sidan.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 november 2015, 12:02:18 »

skulle huset vara tilläggs isolerat  är effekt behovet ca 6 kw  om dom gått all in ,
ännu värre,,, vp på 200% 
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2015, 11:09:25 »

Shunten skall öppnas max (så mycket att värmepumpen inte slår av i alla fall) så att golvet blir "acktank".
Radiatorerna kan räcka till om huset är tilläggsisolerat, vet många som kör med kurva 5 på sektionsradiatorer.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 november 2015, 11:03:57 »

Det ser man direkt om man är på plats. M2 på radiatorerna gentemot ytan den ska värma .

Tumregeln säger 50 watt per m2 som ett litet max värde .  det får man ut om man följer förläggnings specificeringen från dom olika tillverkarna

Har han en normal dimensionering (vilket är troligt) av radiatorerna blir den lösningen felaktig ,
det kommer alltid bli för varmt vatten till golvvärmen och för kallt vatten till radiatorerna ,
den typen av shunt reglerar på inomhusgivare i varje rum med en för hög framledning i kretsen ett par tusen timmar per år  och är en skitlösning som tillverkarna tagit fram för att den är billig,   Nu sitter den där och då får man jobba med tillgängliga enheter ,
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2015, 10:20:56 »

Eventuella problem kommer att visa sig när det blir riktigt kallt, är de värmeavgivande ytorna för små så så kommer det att bli kallt inne, en tank löser inte det problemet.
OM 45 W/m2 i entreplanet är för lite för att hålla huset varmt så kommer det att bli kallt inne även med en tank.
Säkerställer han funktion på befintliga radiatorer, och släpper in mer flöde i golvvärmekretsen så kommer värmepumpen att kunna arbeta utan att stoppa på integral.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 01 november 2015, 09:41:27 »

Det finns massor med kompetenta  tjejer och killar som kan räkna  Matte och har grundläggande kunskaper inom VVS,
Det skulle inte behövas många timmars UTB för att få en skadereglerare av en sån person ,

i alla fall då det är 2 st temperaturer som skall värma ett termiskt skal  är det den med lägst som måste shuntas,
den med högst temp blir avgörande för tillgängligt flöde och dimensionerande temperatur .
sen är det bara räkna på vad  primärflödet över vp blir . Det är tillgängligt flöde och efter det ska vp storlek bestämmas,
vill man ha en större och spara som i TS fall ca 5000 KWH till per år  om värmepumpen bara får förutsättningar att gå
Ja då blir en Tank lösning hans enda allternativ  ,, 
som jag skrev innan i ett tidigare inlägg  120% i effekt behov lämnar vp vid 12° in på KB
och som den troliga flödesbilden och avspeglingsytorna ser ut i primärkretsen efter TS beskrivning är det en tanklösning
eller en tapetsering med radiatorer på övervåningen  som gäller och då kan han ta bort Shunten helt ,
Tanken skulle Installatören informerat om ,, det kanske han eller någon annan som lämna offert gjorde dontknow.
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 01 november 2015, 07:10:14 »

Ja, det är ju därför jag skriver att du måste byta bransch, till skadereglerare.
Problemet är ju bara att det skulle behövas så pass många kompetenta skadereglerare att i princip alla kompetenta rörisar skulle utrotas - och det skulle resultera i ännu fler dåligt utförda jobb.

Lite tråkigt att trådstartaren inte återkopplar, jag är helt säker på att värmepumpen kommer att funka perfekt om han gör som jag skrivit.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 31 oktober 2015, 20:01:36 »

Byta bransch  :)   En riktig röris är som prästerskapet ,, Något man föds till  a:gl  inget man väljer..

Det är dom okunniga som Installerar vi behöver få bort,  I dag tex energi klassar vi värmepumparna .
Ingen VP blir bättre en dess förutsättningar som den installeras emot, ,, ska vi klara klasserna live så kunden får
vad han/hon egentligen  betalar för  behöver vi få bort  säljbolagen och kalkylknackarna ,

precis på samma sätt som en skadereglerarare kommer ut och besiktar en skada som uppstår i en villa skulle en skadereglerare med en spetskompetens inom VP riktat mot VVS  riktigt enkelt kunna påtala vad och varför vp gått sönder
eller inte fungerar ... vi har säker vatten  så varför inte "säker värmepump"  :) 
Det skulle vara ett 30 minuters jobb på plats och någon timme på ett kontor så ser man med full dokumentering
om värmepumpen som installerats har haft rätt förutsättningar att gå och vem som ska ta kostnaderna för
eventuella skador,
Kunden ska kunna känna trygghet om dom väljer att köpa installationstjänsten ,
väljer man att GDS ja då ska funktionsansvaret ligga på utövaren ,,  teckna en extra försäkring  i hemförsäkringen tex
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2015, 22:02:33 »

Glöm din dröm...

Det finns så många okunniga installatörer att det vore helt omöjligt att stoppa dem försäkringsmässigt.
I så fall måste du, Lexus och några andra byta bransch - och det är ni för gamla för.  ;)
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 30 oktober 2015, 17:51:39 »

nej absolut inte,
Jag är förespråkare för Adekvata beräkningar och injusteringar av en värmepump oavsett om den monteras i fastighet eller villa ,
Ett större Funktions ansvar skulle ligga på oss Installatörer,  Jag skall lämna ett förslag och installera en väl fungerande anläggning till slutkund,   Jag har i min ansvarsförsäkring täckning för skador som kan uppkomma i samband med allt som jag gör och skyldighet att åtgärda... Jag hoppas det i framtiden när försäringsbolagen tröttnat på att betala för skador som uppstår av dåliga installationer att det läggs på rätt kostnadsställe som allt annat ,
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2015, 17:25:18 »

Ofta är ju båda fasad och fönster uppdaterade på hus från 20-talet, och det är ju därför det alls går sätta in golvvärme.
De radiatorer som en gång monterades på övervåningen har då också blivit överdimensionerade, och det fungerar bra med både golvvärme, radiatorer och värmepump i samma system.

Jag hoppas trådstartaren följer mina råd under helgen och återkommer med resultaten.
Om det visar sig INTE fungera så är jag absolut med på att installera en tank.
Men som tidigare sagts, tanken garanterar funktion även på en uruselt injusterad anläggning, och det är väl inte det vi skall premiera i detta forum?
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 30 oktober 2015, 17:16:56 »

Arbetstankar och extra cp monteras endast när distributionen inte kan ta emot flöde/effekt av önskad
effekt täckning.
Kostnaden för den är en Nödvändighet för funktionen , så utan den  skulle i TS fall med ett blandat system som han har  få en 4 kw vp installerad ,  när man går efter ett "fiktivt men troligt" tillgängligt flöde på primärsidan ,
spetsköpet blir på nästan 5000 kwh  om året  med samma slinglängd.
plåtburken för ca 6600 ink moms  valfri 25-40 cp några kopplingar och ett par bockningar av rör på 28 cu ,
Brukar ta en timme extra i arbete när en gamling håller på  ::) om det ser bra ut i pannrummet ,
Jag har aldrig kalkylerat eller tagit ut 20 000 kr  för något som kostar ca 10 000 kr ,
Nu väljer kunden om han/hon förstått Matematiken .  10 000 kr extra för att få en fungerande VP installation (inga WV algoritmer)  Som säkerställer drift förutsättningar och samtidigt skapar möjligheter för kompressorn att gå sin hela beräknade livslängd  .  I TS fall +20 år ,,  plåtburken kan vara värd 90 000 kwh i extra besparing .
Om allt går som det ska .  Sen kommer vi till komforten ... Allt bara fungerar,  tummenupp  Ingen ska behöva
ha en tyrann i pannrummet där villaägaren tvingas skruva / justera kurvor efter årstider eller tvingas ha samma temp
för att någon sträckt på styret till det yttersta bara för att få kompressorn att gå , 
Jag är av den inställningen att om en vp övertempererar mer en 7°från sin kurva oavsett drift tillfälle har projektören gjort fel...

Tilläggs isolering ,,,  med en Fastighet från 20 talet som kan vara i behov av ett lyft på sin fasad mm går man från ett effekt behov på  10.5 kw ner till 6,1 kw  tak väggar och fönster  samtidigt som man underhåller sin investering/boende  från förfall ,   och då hade en 4 kw vp  passat som handsken .  runt 200 kwh i spets per år
och den installationen skulle gått att genomföra utan en Tank ;)
cc
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 30 oktober 2015, 15:04:36 »

Jag avvaktar med fler kommentarer tills trådstartaren har testat mina råd, det kommer förmodligen att fungera helt friktionsfritt så länge han inte aktiverar termostaterna och börjar skruva upp kurvan igen.

Och märk väl, jag har aldrig sagt att Cocacola har fel, bara att man VÄLDIGT sällan BEHÖVER tilläggsisolera, byta fönster, sätta in acktank och extra cirkpump o.s.v. för att konvertera till värmepump.
Det kan behövas i vissa extremfall, men det skulle förvåna mig om det fall vi nu diskuterar är ett sådant.

Det som troligen är fallet är att värmepumpen är överdimensionerad och att den aldrig kommer att behöva gå hela tiden.
Troligen krävs runt 45 grader ut vid DUT, och det kan hända att trådstartaren får shunta ned en aning till fördelaren för att det inte skall bli för varmt på entreplan, men det är ju bättre att göra sånt när systemet är någorlunda i balans och kurvan är rätt injusterad.
Skrivet av: cocacola
« skrivet: 30 oktober 2015, 12:01:27 »

ja och gissa vad 3 vägarna med termostaten säkerställer i Wirsbos shunt .
en max framledningstemp som golvet ska ha dimensionerande ,

Jobbar man med vp rätt in i systemet för golv värme kommer snittet för temperaturen hålla förutbestämt värde.
då får man inga skadligt höga temperaturer på golven .  är effekt i balans med golvvärmens avspegling och flöden
passar VP delta på tillförd effekt  och golvärmens delta på avspeglat delta perfekt vid DUT .
Det kan bli någon ° i övertemperering under uppräkningen av intergral. Den/dem ° över 38° det blir 10 timmar om året
har absolut ingen betydelse alls .

Ja golvet tar emot dryga 10° högre temperatur än vad det håller vid DUT  intermittent , 
Tittar du i tex LKs papper om golvvärme  kommer du att hitta vilken golv temperatur du får.

Om det termiska skalet kräver mer per M2 en vad Golvvärmen kan lämna ,,, hjälper inte en tank .. det är rätt
men  ;) då skulle nog en tilläggs isolering ha gjorts i samband med konverteringen till golvvärme ,
En VVSare räknar på sådant och berättar för kunden,,, Ingen golv-värme utan tilläggsisolering av fastigheten om vi inte får göra så här... och sen berätta dom olika förslag som finns.  Det kallas för funktionsansvar.

Ditt påstående om att jag alltid förespråkar en Tank är felaktigt ... Vi har haft diskussionen om Invertrar där tar jag upp Tanken som ett allternativ.. du får jättegärna påvisa i vilka inlägg jag skriver att en Tank Alltid behövs,

Dom fiktiva/troliga flödena har jag räknat fram åt TS ,,
han har ett  flöde som optimalt ska ligga på ca 6lpm .. lite beroende på hur Radiatorerna på övervåningen är dimensionerande
Det kan man kalla för primärkrets då det finns undershunt i ett system .

Att ett värmesystem skall vara injusterat är ett måste oavsett Tank eller inte . Inga WV algoritmer

I vilken ordning man väljer att iordningställa fel i ett värmesystem ...
Jag gör så här .
Mattematik är en VVSares bästa . Räkna på vad som finns för förutsättningar på plats tillsammans med systemförståelsen
jag samlat på mig under åren och det tar 5-10 min i en villa .

som i detta fall .. är inte övervåningen tapetserad med radiatorer  för att få ut dom ca 3 kw som behövs
blir det en tank som får fördela effekten ,   är den tapetserad med radiatorer  ja då skall shuntgruppen bort!
då behövs ingen tank längre  :)   finns ingen anledning att ha en shunt i ett system som har samma börvärden

man räknar 50 watt på golvvärmen ..   

i en en/halvplans kåk från 1921..  är den inte tilläggs isolerad  blir det ca 3 kw på den övervåningen .
cocacola
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 30 oktober 2015, 11:24:23 »

Vi har ju alla olika utgångspunkter.  Min är att mitt värmesystem och tillhörande värmepump skall fungera på det sätt dessa avseddes att fungera.
Då är CC:s råd alltid helt rätt och tyvärr så är dina helt fel Rickard

Men som sagt .  Alla tycker vi olika och vi har alla olika krav och förväntningar på hur våra saker skall fungera  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!