Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kompressor gÃ¥r men inget varmvatten?  (läst 7649 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Kompressor går men inget varmvatten?
« skrivet: 16 november 2007, 10:46:28 »
När barnen duschade härom dagen upptäckte jag att varmvattnet tog slut! Svalt dock, ej kallt.
Dom duschade ca 20min, rätt låg temp och flöde. (Dom är 2 och 4 år). Jag sköljde av dom, torkade och gick ned i källaren.

Kompressorn går och jag läser av:
VB fram 47 (vv)
Varmvatten 44
VB retur 27
Varmvatten start är på 44 grader och jag står en stund och tittar. Temp ökar inget. VP stannar efter ett tag och det står "VP start om 4 min".

Kollar efter en stund:(kompr. går då igen)
VB fram 44 (vv)
Varmvatten 41
VB retur 27

Tempen öka dock nu ca 2 grader per minut.

ca 45 minuter efter att jag första gången är ned i källaren läser jag:
VB fram 54 (vv)
Varmvatten 51
VB retur 33

Sen slutar den ladda, stannar en stund och startar sen igen för att göra elementvärme.

Övrigt:
Nibe 1215-7, ca 3 år gammal.
ca -4 ute, 3/0 grader på köldbäraren.

Vad kan ha hänt? Har funkat sen dess och har aldrig haft dessa problem tidigare.



Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2007, 10:50:51 »
Tillfälligt (?) kärvande växelventil?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2007, 10:59:11 »
Har en termometer på framledningsröret till elementen. Den visade hela tiden på 27 grader.
Om vxlvent kärvar borde det gå ut värme på elemmenten(?)

(Min far har en IVT, ej fungerande vxlvent resulterade i mycket hög innetemp)
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 16 november 2007, 11:47:21 »
Det finns en maxtid för VV-laddning på 45 minuter, sen växlar den över till radiatordrift. Om huset då inte har värmebehov så räknar den då ner 5? minuter innan den startar VV-laddning igen (jag tror att det inte är så bra att om kompressorn startar direkt efter att den stannat).

Det måste varit rätt extremt uttag av varmvatten så hela VVB:n tömts och fyllts på med nytt kallt vatten, då kan såna här grejor hända.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Flurken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 16 november 2007, 12:16:58 »
OK! Maxtid kan förklara varför den stannade, men varför orkar en 7kW kompressor inte göra varmvatten till lite strilande i duschen? Barnen vill ha ganska kallt vatten, kallare än man själv duschar i. Dessutom har det funkat utan problem i 3 Ã¥r! Ibland duschar min fru efter att barnen har duschat och dÃ¥ är det definitivt inte ljummet vatten.  ;D
Tidigare en Völundpump, numera en Nibe 1215-7, 450m markslinga. Huset är en Västerbottensgård, tjocka väggar och stort radiatorsystem. Dragit!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 16 november 2007, 13:51:48 »
Det finns en maxtid för VV-laddning på 45 minuter, sen växlar den över till radiatordrift. Om huset då inte har värmebehov så räknar den då ner 5? minuter innan den startar VV-laddning igen (jag tror att det inte är så bra att om kompressorn startar direkt efter att den stannat).
Varför gör den sÃ¥???  Enda anledningen till att ha maxtid för VV-laddningen är väl att huset inte skall hinna bli kallt.  Om det inte finns nÃ¥got värmebehov i huset, sÃ¥ borde den vara klyftig nog att växla tillbaka till VV-laddning igen utan att starta om frÃ¥n början (med kompressorstopp).

Det verkar inte som om Nibe Innovation ansträngt sig speciellt mycket när de snott ihop styren.  Det finns flera enkla optimeringar som de lätt hade kunnat lägga in.

1.  Om det finns innegivare och rumstemperaturen är över rumbör sÃ¥ startar man inte kompressor för att värma huset.

2.  Om kompressorn hÃ¥ller pÃ¥ med att värma huset och gradminutrarna har betats av, sÃ¥ bör den kontrollera VV-temperaturen och toppa upp den om VV-temperaturen är under 45 grader eller liknande.

3.  Efter att den gjort en VV-laddning bö den alltid beta av gradminutrarna ocksÃ¥.

4.  Om den gjort avbrott i VV-laddning för att värma huset, sÃ¥ bör den Ã¥tergÃ¥ till VV-laddning utan kompressorstopp.

5.  Vid ExtraVV/legionellahöjning bör den börja med enbart kompressorn och fortsätta med elpatron när kompressorn stannar pÃ¥ driftHP.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #6 skrivet: 16 november 2007, 19:50:54 »
Jo det finns väl vissa brister i styren men lite har de faktiskt tänkt på nibe:

2. Om VV-temp är lika med eller under VV-start + 2 ºC då gradminutrarna går ner till noll så växlar den till VV-laddning.

4. Funkar också om värmebehov till huset finns, annars stannar kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3403
  • Karma +4/-7
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #7 skrivet: 16 november 2007, 21:06:58 »
2. Om VV-temp är lika med eller under VV-start + 2 ºC då gradminutrarna går ner till noll så växlar den till VV-laddning.
Jo, jag har ocksÃ¥ märkt nÃ¥got liknande (visste exakt vilket villkoret var).  Men tycker personligen att det hade varit bättre med en gräns som inte har med VV-start utan snarare beräknat VV-stopp minus ett antal grader, sÃ¥ att den genomför denna operation vid runt 45 grader eller sÃ¥.  DÃ¥ skulle man slippa ifrÃ¥n fler onödiga VV-laddningar, speciellt för dem som har sänkt ner sin VV-start...

Citera
4. Funkar också om värmebehov till huset finns, annars stannar kompressorn.
Men varför inte om värmebehov inte finns?  Och hur räknar den pÃ¥ värmebehov i detta fall egentligen?  Räknar den gradminutrar "i blindo" medan den laddar VV eller stoppar den helt enkelt gradminuterräknaren under VV-laddning?  Växlar den sedan över till radiatorkretsen för att kolla om det finns värmebehov, eller har den räknat ut det själv med "död räkning"?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #8 skrivet: 17 november 2007, 14:53:59 »
4. Funkar också om värmebehov till huset finns, annars stannar kompressorn.
Men varför inte om värmebehov inte finns?  Och hur räknar den pÃ¥ värmebehov i detta fall egentligen?  Räknar den gradminutrar "i blindo" medan den laddar VV eller stoppar den helt enkelt gradminuterräknaren under VV-laddning?  Växlar den sedan över till radiatorkretsen för att kolla om det finns värmebehov, eller har den räknat ut det själv med "död räkning"?


Den stoppar gradminutersräknaren vid VV-laddning. Det vore ju bra om det fanns ett vilkor för att maxtiden för VV-laddning enbart ska tillämpas om värmebehov finns men så smart är inte styren. Den måste tydligen växla över till radiatordrift för att "känna efter" om något värmebehov finns.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #9 skrivet: 17 november 2007, 15:57:41 »
Nåt som jag inte kollat är om det blir "bättre" om värmestopp är aktiverat, alltså att det är så varmt ute att cirkpumpen på varma sidan bara går vid vv produktion.
Alltså om tillåten vv tid är oändlig då?

Visst finns den funktionen på Nibe?

Har man rumsgivare, skulle den kunna öka på vv tiden som nämns.
Det enda som skulle kunna hända (teoretiskt) är väl frysning av värmeledning eller radiator vid svinkyla. Tex om man eldar i kamin där rumsgivaren sitter och har fönster öppet i nåt annat rum.
DÃ¥ kan det va bra att cirkpumpen "vevar" runt vattnet med viss intervall.

Vid normal vv användning tycker jag det funkar utmärkt med fabriksinställningen.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #10 skrivet: 18 november 2007, 08:06:21 »
Nåt som jag inte kollat är om det blir "bättre" om värmestopp är aktiverat, alltså att det är så varmt ute att cirkpumpen på varma sidan bara går vid vv produktion.
Alltså om tillåten vv tid är oändlig då?

Visst finns den funktionen på Nibe?

Jo, det stämmer, på nibe kallas driftläget "ej rumsvärme", på 1215 måste man ändra driftläge manellt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrjack10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #11 skrivet: 01 maj 2008, 07:26:00 »
Lånar denna tråd...har nämnligen fått liknande problem 1210-5, 7 år gammal
Har fungerat utmärkt hittills, men nu fick jag problem med en kärvande växelventil, som gjorde att VV försvann.
Det åtgärdades med motionering av ventilen än så länge, kommer nog att byta under sommaren.
Men igår blev jag utan VV efter hela familjen duschat, o det har vi gjort många gånger under åren
o det har aldrig varit några problem. Så "Flurken" hittade du felet eller ?

Sedan märkte jag oxå att den börjat läcka runt TS värmepatronen...är det bara att spänna fast hårdare måntro ?

VP start: 28858
VP tid: 16326

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #12 skrivet: 01 maj 2008, 18:34:09 »

Sedan märkte jag oxå att den börjat läcka runt TS värmepatronen...är det bara att spänna fast hårdare måntro ?


Testa att skruva åt den, jag vet inte exakt hur det ser ut men det sitter väl någon packning där?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrjack10

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #13 skrivet: 29 december 2008, 19:48:46 »
Hej, lyfter denna tråd lite, pga att jag nu fått samma problem...
Hade en kärvande växelventil (samt litet läckage på TS) som problem i våras, men sen jag bytte växelventilen så har VP fungerat klanderfritt...tills nu...
Nu plötsligt så räcker inte varmvattnet till när två personer skall duscha...o det tar länge som attan att få upp varmvatten temperaturen....
Vad kan nu vara problemet....(Nibe 1210-5, 17609h, 32940 starter)
KB temperaturerna verkar normala +2 in o -2 (-1) ut...
Enda märkliga jag sett är att VB fram temp följer med varmvatten temp under "tillverkning" av varmvatten.
(Sen när pumpen äntligen fått upp tempen till 53 grader så sjunker det i normal takt....imotsats till förra gången jag hade växelventil problem)
Kan det vara så att växelventilen inte helt öppnar denna gång...så vatten från VB kretsen "läcker" in, medan vp gör varmvatten....hmm...
eller är gasen slut, kompressorn ?

"Flurken" hittade du felet eller ?

Utloggad swepri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 238
  • Karma +0/-0
    • Min syn pÃ¥ saken
SV: Kompressor går men inget varmvatten?
« Svar #14 skrivet: 29 december 2008, 19:58:00 »
Enda märkliga jag sett är att VB fram temp följer med varmvatten temp under "tillverkning" av varmvatten.
(Sen när pumpen äntligen fått upp tempen till 53 grader så sjunker det i normal takt....imotsats till förra gången jag hade växelventil problem)

På min 1225 stiger alltid VB fram när den värmer varmvattnet, så har det alltid varit. Jag tolkar det som att givaren sitter nära växelventilen och påverkas även vid VV-körning. VB-temp ligger hela tiden 1-2 ºC över (före) VV-temp vid körningen. Men det kanske inte är normalt på 1210?
1 1/2-plans putsad träkåk med källare utanför Motala. Byggår 1929. 92 + 40 kvadrat.
------------------------------------------------------------------
Förr i tiden:
CTC 1100 - Olja  1,8 kbm
HH+VV(sommar) 4400 kWh
------------------------------------------------------------------
Nuförtiden:
Nibe 1225-6 och 130m borra. Startat 24/4-08
Förbrukning VP efter 11 mån: 5338 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!